Hässleholm

Satsar på expresståg

I december inför Skånetrafiken Pågatåg express. Det innebär fler kortare tåg som gör färre stopp på vissa sträckor för att korta ner restiden för pendlare. Foto: Lisa Sundström/Arkiv
Hässleholm
Hässleholm Malmö Konceptet kallas Pågatåg express och införs på försök från och med den 15 december när den nya tidtabellen börjar gälla.

Konceptet kallas Pågatåg express och införs på försök från och med den 15 december när den nya tidtabellen börjar gälla. Ett syfte är att få fler bilister att välja tåget, framför allt de som pendlar på E6:an, som ofta drabbas av olyckor och köer. – Även många av våra kunder vill åka snabbare mellan våra huvudorter. På vissa sträckor har vi även trångt ombord, säger Henrik Dragnäs, trafikdirektör på Skånetrafiken.Pågatåg express införs:Mellan Helsingborg och Malmö.Där kommer ett direkttåg gå i rusningstrafik på morgonen och ett tillbaka på eftermiddagen. Sträckan kommer att trafikeras via Lommabanan.– Restiden kortas cirka fem minuter och blir cirka 35 minuter. Målet är på sikt strax under 30 minuter, säger Mats Persson (FP), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden Region Skåne.På sträckan Skurup-Svedala-Malmö.– Där blir det en avgång på morgonen som innehåller ett-två färre stopp, säger Henrik Dragnäs.På sträckorna Malmö-Hässleholm och Malmö-Älmhult. Där körs tågen som Öresundståg på vissa avgångar.– Pågatågen har bättre punktlighet än Öresundstågen som även trafikerar andra län och Danmark, säger Mats Persson.Några nya tåg köps inte in. Extratågen uppstår genom att man kortar vissa dubbel- och trippelkopplade Pågatåg som nu körs i Skåne. Och enligt Mats Persson innebär de nya direkttågen inte att några befintliga avgångar dras in.– De här avgångarna blir en utökning, vilket är ett av huvudskälen till att vi inte kan göra det i så stor omfattning. Det finns inte plats på spåren att lägga till fler tåg. Detta är de möjligheter som Trafikverket som tilldelar tåglägen har gett oss, säger Mats Persson.Kostnaden för satsningen Pågatåg express samt fler bussavgångar ingår i Kollektivtrafiknämnden Region Skånes budget för 2015.– Kostnaden ligger på omkring 25-40 miljoner kronor, säger Mats Persson.Att införa fler direktavgångar med Pågatåg framöver är bland annat beroende av vilka investeringar som görs i infrastrukturen för att skapa mer plats på järnvägsspåren under de kommande åren, säger Mats Persson. Men Skånetrafiken tittar redan nu på fler sträckningar som kan bli aktuella för Pågatåg express.– Jag är helt övertygad om att det kommer att bli uppskattat av våra resenärer och ser det som något som vi kommer att ha över hela vårt system, säger Mats Persson.Under det första halvåret 2014 får tågen internetuppkoppling, som ska vara gratis, och mobilförstärkare installeras för att göra det möjligt att använda modern teknik ombord.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Tåginfarkt på stambanan med Fehmarntunneln

Den viktigaste åtgärden i Hässleholm är ombyggnad av stationen för att klara höghastighetstågen.
Foto: Carl Johan Bauler
Foto: Arkivbild
Hässleholm
Skåne
Hässleholm Den nya Fehmarnförbindelsen ökar tågtrafiken på Södra stambanan med 40 procent. Det blir trafikinfarkt med dagens utbyggnadstakt i Sverige, konstateras i en ny rapport.

Sverige kan inte vänta till 2035 då delar av Södra stambanan ska stå klar. Nu krävs insatser för att bygga bort de befintliga flaskhalsarna på Södra stambanan så fort som möjligt, skriver kommunalrådet Lena Wallentheim (S) och regionrådet Pontus Lindberg (M) till regeringen.

Den viktigaste åtgärden i Hässleholm är ombyggnad av stationen för att hantera höghastighetstågen, skriver de i rapporten från ”stambanan.com”.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

På lördag öppnas första bussdörren – mot fackets vilja

Nu är stängda framdörrar och avspärrning bakom chaufförerna på Skånetrafikens bussar ett minne blott.
Foto: Johan Nilsson/TT
Skåne
Hässleholm
Lund
Skåne På lördag öppnas framdörrarna på bussarna i hela Skåne förutom Lund och Hässleholm. Öppningen av dörrarna har inte gjort bussförarna nöjda. Drygt 6 av 10 chaufförer uppger att de känner oro efter beslutet enligt en ny undersökning från fackförbundet Kommunal.

– Pandemin är inte över, det är en oro, ingen vet hur det ser ut nu, jag hoppas att Folkhälsomyndigheten är med på banan, säger Mikael Olsson, arbetsmiljösamordnare Kommunal.

Kort tid för riskbedömning

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

Nedriven kontaktledning stoppar tågen

Hässleholm
Osby
Höör
Trafik Sedan 08.25 på söndagsmorgonen råder det stopp i tågtrafiken mellan Hässleholm-Ballingslöv på grund av en nedriven kontaktledning.
Först under måndagen väntas tågen kunna köra på som vanligt igen, enligt Trafikverkets nya prognos.

– Det är en nedriven kontaktledning i Ballingslöv på ena spåret, fört uppstår det som ett elfel men nu har man konstaterat att det är nedrivet, säger Magnus Andersson, verksamhetsjour Skånetrafiken, vid 10-tiden.

Gods- och fjärrtåg prioriteras

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Livefotboll 2021

Se Räppe mot IFK Hässleholm

Sport
Hässleholm
Livefotboll
PREMIUM

IFK Hässleholm mötte Räppe GoIF på bortaplan under lördagen. Här kan du se matchen i repris.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Livefotboll 2021

Se IFK Hässleholm - Balkan

Sport
Hässleholm
Livefotboll Två formstarka lag möttes när IFK Hässleholm tog emot Malmölaget Balkan på Österås.
PREMIUM

Två gånger om tog IFK Hässleholm ledningen, och två gånger om så kvitterade FBK Balkan när de två lagen fick dela broderligt på poängen. Se reprisen här.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Skåne

Hyllar Peps med konsert

Carry a Stone består av tio personer med olika musikaliska bakgrunder. På bilden Simon Pehrsson. Arkivbild.
Foto: Sofia Åström
Skåne
Kultur och nöje
Hässleholm
HÄSSLEHOLM Tiomannebanden Carry a Stone kommer i december att arrangera en hyllningskonsert till minne av Peps Persson som gick ur tiden i somras.

90 minuter konsert i Röda salongen i Hässleholms kulturhus, det kommer att arrangeras lördagen den 11 december. För arrangemanget står tiomannabandet Carry a Stone, tillsammans med Hässleholms kommun.

Peps Persson gick ur tiden den 27 juni i år. I Carry a Stones tillkännagivande på facebook skriver de om Peps som ”en man som betytt så mycket för den svenska musikscenen, Sverige, Hässleholm och inte minst för oss som band!”

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hässleholm

BT-läkare ersätter AT-läkare

– Bastjänstgöring är en trygg övergång till läkaryrket, säger Mustafa Husayn Hasan.
Foto: Stefan Olofson
Hässleholm
Skåne
Skåne Mustafa Husayn Hasan, 33, blev färdig med sin sexåriga läkarutbildning i Rumänien i vintras. Han tillhör den första kullen läkare i Region Skåne i den så kallade bastjänstgöringen (BT), som ska ersätta allmäntjänstgöring (AT) som alla läkare genomgår.

Region Skåne är först i landet med att testa den nya utbildningsformen. Redan i våras anställdes Mustafa Husayn Hasan tillsammans med flera andra underläkare i den nya BT-tjänstgöringen i ett pilotprojekt.

– Jag hade gärna gjort AT men BT är samtidigt en stor chans. Jag började med introduktion på sjukhusen i Lund och Helsingborg och fick plats på centralsjukhuset i Kristianstad i mars där jag har tjänstgjort vid akuten och psykiatrin. De kommande fem månaderna tjänstgör jag inom primärvården.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Höör

Ko på spåret stoppade tågen

En eller flera kor stoppade tågtrafiken mellan Höör och Hässleholm. Kon på bilden är dock oskyldig till tågstoppet ifråga.
Foto: Arkivbild
Höör
Hässleholm
Sösdala En ko som kommit in på tågspåret har stoppat tågtrafiken mellan Höör och Hässleholm på tisdagsmorgonen.

På Trafikverket bekräftar man att tågen stoppats 07.23 på morgonen på grund av en ko på spåren. Kon ska ha befunnit sig nära Sösdala.

– Det var en boende som ringde in till oss 06.22. Då började tågen köra med lägre hastighet, säger Felicia Danielsson på Trafikverkets presstjänst.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL