Malmö

Lång kö för Antikrundan

Hundratals köade vid Dockplatsen i går för att få komma in i Sigmahuset med sina gamla föremål. Där pågick inspelningen av Antikrundan. Foto: Ludvig Thunman
Malmö
Malmö Kön ringlar sig från entrén till baksidan av huset.

Kön ringlar sig från entrén till baksidan av huset. Längst fram står Sara Karlsson och hennes son Malte Larsson, 12. De var på plats strax efter åtta på morgonen.– Jag är bara med som chaufför och assistent. Det är Malte som är den stora samlaren i familjen, även om jag tycker att det är kul också, säger Sara Karlsson.Klockan har blivit tolv och insläppet sätter igång. Alla får visa upp sina föremål för få veta vilket expertbord de ska ta sig till.

Knut Knutsson är för många tv-tittare ett välbekant ansikte, han har varit med sedan programmet startades för 25-år sedan.– Skåne är ett rikt landskap med närhet till Köpenhamn och jag hoppas att vi får se möbler, silverföremål och textiler som bönderna använde sig av.Han säger att många frågar om värdet.– Faktiskt så är det mer vad det är för något som intresserar än ett högt pris, säger han.Det har blivit dags för Malte Larsson att visa upp sina smycken som han har i en påse. De har han köpt på sig från antikmarknader runt om i Skåne.– Det här var är en intressant ring. Den är i koppar och kan vara från Medeltiden. Och här är en annan, troligen från renässansen, säger experten Pia Staël von Holstein.– Att du vet att smyckena har hittats i Trelleborg gör det intressant. Men tyvärr tror jag de inte är värda mer än ett par tusen kronor på grund av skicket de är i, säger hon.Malte ser glad ut ändå.– Jag är jättenöjd. För många innebär det en lång väntan innan det är dags för dem att få deras föremål värderade.Några kanske får se sig själva på tv när programmet sänds med start i januari nästa år.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Misshandlade tre vid bråk i bostad

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö En 29-årig man ska ha misshandlat tre personer med ett tillhygge i helgen.

Misshandeln ska ha inträffat i en bostad på Seved vid 04.30 på lördagen. Den 29-årige mannen greps samma morgonen. Enligt anmälan ska han då misshandlat tre personer, två kvinnor och en man, inne i en bostad.

Han ska också ha använt någon form av tillhygge, men polisen ville under måndagsförmiddagen inte gå närmare in på vilket.

De tre som utsattes för misshandeln är alla i 20-årsåldern och ska ha ådragit sig svullnader och sårskador men ska inte ha behövt söka sjukhusvård.

Malmö

Kritiserat bolag ”hjälper” folk att lämna kyrkan – mot avgift

Att gå ur Svenska kyrkan är gratis men det finns bolag som tar betalt för tjänsten.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
MALMÖ Ett Malmöbaserat företag tar betalt för att hjälpa människor gå ur Svenska kyrkan trots att det är gratis. Konsumentverket har sedan 2018 fått in en mängd anmälningar mot företaget som också anmälts för att skicka ut bluffakturor och hot om efterkrav till personer som aldrig beställt deras tjänst.

Via flera olika hemsidor som kyrkskatt.se, kyrkoskatten.se, skattamindre.se med flera, marknadsför sig bolaget i olika kanaler på nätet och vill ”hjälpa” människor att gå ur Svenska kyrkan. För detta tar man en avgift på 369 kronor trots att det är helt gratis att lämna kyrkan och en enkel sak att göra själv.

Malmöbaserat

Sajternas registrerade ägare, bolaget Accord Alliance Ltd har en Malmöadress men är enligt SVT inte registrerat i Sverige. SkD har sökt bolaget via deras mejladress men inte fått svar.

Många anmälningar mot företaget har under en längre tid kommit in och 2018 genomförde Konsumentverket ett tillsynsärende mot kyrkoskatt.se som slutade med att företaget gjorde en del rättelser. Men anmälningarna har fortsatt och ska ha ökat på senhösten i år.

Personer som aldrig har beställt företagets tjänst ska, enligt uppgift i bland annat tidningen Dagen, också ha fått fakturor där de ombeds betala en avgift för hjälp att gå ur Svenska kyrkan. Om de inte betalar hotar fakturans avsändare, kyrkoskatten.se, med att gå till kronofogden.

Anmälningar

Anmälningarna mot bolaget handlar bland annat om bristande prisinformation, fakturering utan avtal och om att bolaget säljer en tjänst som är helt gratis.

Ett företag har enligt Konsumentverket bara rätt att ta betalt för en tjänst om det varit tydligt redan vid beställningen att det kostar pengar.

– Ett företag får ta betalt för något som är gratis. MEN företaget måste ge tydlig information om priset, säger Christina Celsing, kommunikatör på Konsumentverket.

Information

Om det inte har funnits tydlig information om att tjänsten kostar pengar i samband med att du gjorde beställningen kan företaget heller inte kräva att du ska betala, uppger Konsumentverket.

– Om du har fått en faktura som du anser att du inte är skyldig att betala har du rätt att bestrida den. Det kan du göra genom att skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala, säger Christina Celsing.

Känner sig lurade

Inom Svenska kyrkan känner man väl till att företag erbjuder sig hjälpa människor lämna kyrkan mot en avgift.

– Många hör av sig till oss och känner sig lurade, säger Martin Larsson som är pressekreterare inom Svenska kyrkan.

– De har använt sig av företagets tjänst, betalat för den och sedan upptäckt att det är gratis att gå ur Svenska kyrkan. Då känner de sig lurade och kontaktar oss. Men vi kan inte hjälpa på annat sätt än uppmana dem att kontakta Konsumentverket.

– Vi beklagar att det finns företag som tar betalt för något som är gratis.

Om företagets marknadsföring påverkat så att fler lämnat Svenska kyrkan är svårt att säga.

– Vår analysenhet granskar och följer alla in- och utträden men någon uppgift om hur många det kan gälla har vi inte, säger Martin Larsson.

Marknadsföring

Svenska kyrkan på nationell nivå har inte gjort några aktiva insatser mot företagets marknadsföring som sker på flera sätt och i olika kanaler.

– Det vi kan göra är att upplysa om vad som gäller. Att det är helt gratis att gå ur Svenska kyrkan och att det är en enkel process där du antingen beställer en blankett via nätet eller hämtar i din hemförsamling, skriver under och postar. Det kostar inget.

Malmö

Långa köer på event för att rädda sjuka Younes

En sovande Younes och mamma Emma Pålsson fanns på plats på Rädda Younes-eventet på Mobilia på söndagen.
Foto: Kristina Davidson
Malmö
MALMÖ Det blev köer på Mobilia på söndagen när folk strömmade dit för att delta i ett event i syfte att samla in pengar för att rädda dödssjuke Younes. Mamma och son fanns också på plats.

– Jag är helt överväldigad över den fina respons vi har fått efter mitt inlägg om Younes på Instagram och att så många okända människor vill ställa upp för att hjälpa oss, säger Emma Pålsson från Helsingborg, som också hade sin sambo med sig.

Gjorde ett inlägg

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Redhawks krossade jumbon

Sport
Malmö
Ishockey Fullpoängaren Malmö Redhawks bjöd på en total överkörning hemma mot jumbon Skövde IK som besegrades med 17-0 (8-0, 4-0, 5-0). Nu har man 15 raka segrar i Damettan södra.

– Vi är jätteglada och tacksamma över den spelartruppen som vi har, konstaterade tränaren, tillika sportchef, Carl Wendt med ett antal timmars distans till drabbningen i Malmö isstadion.

– Trots att vi säkrade den allsvenska platsen i fredags kom vi ut på isen och fortsatte att trumma på.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Skånederby för MFF i Svenska cupen

En fotbollstränare i aktion
Foto: Andreas Hillergren/TT
Malmö
Sport
Fotboll På söndagen, ett drygt dygn efter att Malmö FF säkrat sitt 22:a SM-guld, lottades gruppspelet i Svenska cupen 2021-2022.

För MFF, som hamnade i grupp 1 väntar spel mot allsvenska debutanten IFK Värnamo, Ettanuppflyttade Ängelholms FF och Gais som degraderats från Superettan.

Trelleborgs FF fick Kalmar FF, IK Sirius och IF Sylvia i grupp 6.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Oddsleverantören Kambis starka första kvartalsresultat 2021

www.casumo.com

Kambi Group, ett Maltabaserat företag som levererar odds till B2C-företag inom sportbetting, överträffade under det första kvartalet 2021 förväntningarna som hos många redan var höga. Bolaget har visat starka siffror flera år i rad, och rider vidare på den växande sportbettingvågen.

En stark inledning på 2021

Kambi Group startade 2010 och noterades på Stockholmsbörsen fyra år senare. Deras verksamhet fokuserar på att förse bettingbolag med oddstjänster, och har varit något av en framgångssaga sedan dess. Företaget har haft en vinstmarginal med över 10% i snitt per år sedan de noterades, och det senaste kvartalet visar en imponerande 25.8% för 2021. Intäkterna har ökat med över 200 miljoner kronor från samma kvartal förra året och även marknadsvärdet fick ett lyft under 2020, vilket kan ses som att investerare har höga förhoppningar om framtiden.

Den växande iGaming-industrin

Kambis framgångar det senaste decenniet följer den snabbt växande spel- och bettingindustrin, som har blivit en betydelsefull gren inom online-nöjen. När intresset för betting har ökat, har resultatet blivit att bettingbolagen vill göra sina tjänster mer tillgängliga och användarvänliga för kunden. Den efterfrågan har Kambi dragit nytta av, och förser då bolagen med de tjänster som krävs för att anpassa sig efter den växande populariteten. Dessutom har operatörer som historiskt sett är fokuserade på casino till exempel Casumo också börjat ta del av Kambis tjänster, för att utöka sin verksamhet till att omfatta sportbetting tillsammans med spel som blackjack och slots. Då iGaming som bransch går igenom en stor tillväxtfas kan man konstatera att Kambi varit rätt i tiden med sina tjänster.

Ljus framtid för bolaget

Kambi har under åren återinvesterat delar av sin vinst, och satsat på att stärka sin internationella närvaro. Idag har de kontor på olika ställen i världen, och ett nät som sträcker sig över flera kontinenter. En av de viktigaste händelserna i bettingvärlden var när USA legaliserade sportbetting på federal nivå 2018, efter att ha varit förbjudet i nästan 30 år. Sedan dess har flera delstater gjort planer på hur lyftandet av de lokala förbuden ska se ut.

Detta har så klart varit väldigt goda nyheter för företag som erbjuder bettingtjänster, och Kambi har varit en av de första att utnyttja den förändringen. De har inte bara kontor etablerat i Philadelphia, utan har redan involverat sig i bettingverksamhet i flera delstater. 2020 rapporterades 30-40% av gruppens intäkter har kommit från den amerikanska marknaden. Med en fot inne i den snabbt växande bettingmarknaden i USA ser framtiden intressant ut för bolaget, och den starka kvartalsrapporten för 2021 kan ses som ett kvitto på spel- och bettingindustrins framfart, så väl som en fingervisning för hur det kan komma att se ut framöver.

Kambi Group Plc. har sitt huvudkontor i Malta och börsnoterades 2014. Företaget ägnar sig främst åt att erbjuda tjänster inom odds till företag verksamma inom spel- och betting – och den växande industrin inom vilken de opererar har skördat stora vinster de senaste åren. Den första kvartalsrapporten för 2021 visar på en stark tillväxt för företaget, som har levererat flera positiva rapporter i rad, och med möjligheterna på den nyöppnade amerikanska marknaden kan detta bli ett framgångsrikt år.

Sport

Fair Play utklassat i SM-finalen

Ett lag som poserar för en gruppbild
Foto: Svenska Tennisförbundet
Sport
Malmö
Tennis Enskede LTK blev en för tuff uppgift för Fair Play TK:s damer som förlorade SM-finalen i Enskede rackethall med utklassningssiffrorna 1-5.

– Det gick inte hela vägen. Ett par av matcherna var jämna, men vi kom inte riktigt upp i vår nivå i dag, konstaterade lagledaren Ulf Persson i ett pressmeddelande från klubben.

– Enskede var det bättre laget, det är bara att gratulera till guldet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Kartverktyg hjälper polisen upptäcka problemområden

Hermodsdal är ett av Malmös särskilt uttsatta områden. Bilden togs i samband med en skjutning dagtid i oktober förra året.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö Polisen har fått ett nytt hjälpmedel i arbetet med att identifiera utsatta områden i större städer. Forskare vid Malmö och Lunds universitet har tagit fram ett kartverktyg som tar hänsyn till socioekonomiska faktorer för att se vilka områden som riskerar att utvecklas i fel riktning.

– Noa (polisens Nationella Operativa Avdelning) har tidigare gjort sina bedömningar mer subjektivt. De har till exempel använt sig av anmälda brott, men också egna bedömningar från platser där de gjort insatser, säger Nicklas Guldåker, universitetslektor i kulturgeografi vid Lunds universitet, som varit med och tagit fram verktyget.

Det ger en mer rättvisande bild när man gör en bedömning av utsatta områden.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Mycket kreativitet när julmarknaden återkom

Nöjda med att kunna ha julmarknad i år på Mitt Möllan är Vanja Wickman och Kajsa Blum.
Foto: Kristina Davidson
Malmö
MALMÖ Det var många glada miner när julmarknaden på Mitt Möllan återkom efter coronavintern. Både utställare och besökare har saknat att ta del av all den kreativitet som kännetecknar aktörerna kring Möllevångstorget.

– Det bästa med den här julmarknaden är att man kan hitta så spännande och kreativt hantverk som har skapats av lokala aktörer. Det är något annat än att gå på en traditionell julmarknad, säger kompisarna Matilda Westergren och Mina Larsson.

De har fastnat vid ett bord med juliga kort med Lussekatter, som har skapats av Catharina Ullerud, som också skapar minimiljöer i små lådor. På plats finns också hennes mamma Eva Ullerud för att lansera sin nya bok.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL