Lund

Boförening vill ha del av vinsten

Stefan Fristedt
Lund
Lund Föreningen har anlitat advokatfirman LA Partner i Malmö, som ska hitta en konsult för värdering av marken, som kommunen vill köpa av föreningen för 437 kronor kvadratmetern.
PREMIUM

Föreningen har anlitat advokatfirman LA Partner i Malmö, som ska hitta en konsult för värdering av marken, som kommunen vill köpa av föreningen för 437 kronor kvadratmetern.

–Ett underpris, som vi bedömer det, med tanke på att Arne Paulsson köptgranntomten för 2 100 kronor och säljer den vidare för mångdubbelt mer till NCC och HSB Skåne, säger Stefan Fristedt, ordförande i bostadsrättsföreningen Klosterlyckan. Föreningens markstycke är nödvändig för att Arne Paulsson ska kunna fullfölja sitt stora bostadsprojekt.Går inte föreningen med på en uppgörelse hotar kommunen med tvångsinlösen av den 1 600 kvadratmeter stora markbiten, som kommunen ska överlåta till Arne Paulsson.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Hotade sig in och stal 50 000 kronor

Tre okända män hotade sig in i en bostad på Vikingavägen och stal 50 000 kr i kontanter.
Foto: Johan Nilsson/TT
Lund
Lund

Tre okända män hotade sig in i en bostad på Vikingavägen, kring nummer 18, på fredagseftermiddagen vid 14-tiden. Väl inne grep en av männen tag i målsägande, en kvinna 45-årsåldern, medan de två andra sökte igenom bostaden och fann 50 000 kronor i kontanter om de stal.

De okända gärningsmännen beskrivs som mellan 20-25 år gamla. e var inte maskerade.

– Vi är förstås väldigt angelägna om att personer som kan ha sett något vid den tiden på Vikingavägen hör a sig till oss, säger Joakim Nyberg, kommunpolis i Lund.

Brottsmisstanken gäller rån.

Lund

Förorenad mark vållar juridisk strid

En juridisk tvist mellan Lunds kommun och Kraftringen Energi har uppstått kring vem som ska undersöka den förorenade markan på fastigheten Gasverket 5. Kraftringen har överklagar kommunens föreläggande till länsstyrelsen.
Foto: Jenny Wickberg
Lund
Lund Vems skyldighet är det att undersöka den förorenade marken på Gasverket 5? Kommunen menar att det är Kraftringen Energi. De menar å sin sida att det är kommunens eller möjligen bostadsrättsföreningen Gasverkets ansvar. Ärendet ligger nu hos länsstyrelsen.

Det var när brf Gasverket skulle byta en lekställning i mars 2019 som det upptäcktes att det fortfarande finns föroreningar en halv meter ner i marken. Efter det har det förts en dialog mellan kommunen och Kraftringen Energi om vem som är ansvarig för att undersöka den förorenade marken på Gasverket 5 som ligger strax väster om järnvägen vid Svanevägen. Förutom bostadsrättsföreningen Gasverket finns här Kraftringens kontor.

Hundra år av föroreningar

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Man blev knivhotad och misshandlad

Lund
Lund En man misshandlades av fyra maskerade män under söndagsmorgonen på Tornavägen i Lund.

Fyra gärningsmän gav sig vid 03.30-tiden på en man i 20-årsåldern. Männen som var maskerade brottade ned 20-åringen och tog strupgrepp på honom. I samband med detta ska de också ha hotat honom med en kniv.

20-åringen lyckades fly platsen utan allvarliga skador och polis tillkallades. Polis rubricerar händelsen som olaga hot och misshandel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Skåne

Brinner för lokaljournalistiken

Skånskans nya chefredaktör Lena Philipson.
Foto: Ralph Bretzer
Skåne
Malmö
Lund
Krönika Skånskans nya chefredaktör Lena Philipson har ordet.

Året var 2005 och jag avslutade mitt vikariat i Sjöbo. Jag hade haft en fantastisk sommar. Jag intervjuade politiker, körde ut för att bevaka trafikolyckor och skrev om historiska pestkyrkogårdar.

Föga anade jag då att jag under året som följde skulle arbeta på samtliga Skånskans redaktioner – de var elva stycken – förutom den i Trelleborg (en ren slump, jag har inget emot Trelleborg).

Sen förflöt 15 år på flera andra tidningar i Skåne. Och nu är det min första vecka som chefredaktör på Skånska Dagbladet. Att det skulle bli så anade jag ännu mindre under mitt första år som reporter.

Vad jag däremot redan visste var att det var lokaljournalistik jag ville syssla med. Andra kan drömma om att bli utrikeskorrespondenter eller kulturskribenter. Jag ville gräva där jag stod, hitta det unika i människors vardag och hålla koll på de makthavare som kommer oss närmast. De som bestämmer vad barnens fröken har för lön, som kan påverka vilka arbetsplatser som kommer och stannar, som bygger våra hem, värnar våra vattendrag och patrullerar våra gator.

Det viktigaste är att det lokala materialet ska lyftas fram ännu tydligare.

I somras köptes Skånska Dagbladet av koncernen Bonnier News Local, som redan äger många tidningar runt om i landet. Genom koncernen får Skånskan hundratals yrkeskollegor att byta erfarenheter med, och tillgång till experter inom varje område som finns runt journalistiken: kundtjänst, tryck och distribution, mobilappar och sajt, annonsförsäljning och mycket mer.

Detta för att vi ska kunna fokusera på det som vi på Skånskan är ensamma experter på: lokaljournalistik på våra orter, för våra läsare.

Ni kommer märka en del förändringar under det närmsta halvåret. Det viktigaste är att det lokala materialet ska lyftas fram ännu tydligare, både i papperstidningen, på nätet och i mobilen.

Alla utgåvor av tidningen, print och digitalt, kommer utvecklas en del i utseende och form. Exakt hur är inte avgjort på förhand. Det är vi i redaktionen på Skånskan som ska mejsla ut en ännu mer angelägen och nära tidning för er. Jag lovar att återkommande skriva och berätta mer om hur det går!

Innehållet kommer ni känna igen såklart, för det handlar ju då som nu och framöver om er och allas vårt lokalsamhälle. Men kanske blir det ändå lite skillnad. Med resurserna som frigörs tack vare koncernen, kan vi träffa er lite oftare, komma nära fler invånare.

Vi vet att många av er har historier att berätta, ni ser förändringar som går andra förbi, vissa av er utför stordåd i det tysta. Mejla oss tips om både dig själv och andra. Skriv till redaktion@skd.se, eller direkt till mig: lena.philipson@skd.se.

På återhörande!

Lund

Rånades med pistolliknade föremål

Lund
Lund Två rånare tvingade genom hot en man att ge dem sitt bankkort. Rånarna använde sedan kortet för att ta ut pengar.

På fredagskvällen blev en man rånad av två okända män mellan Fäladstorget och Delphi i Lund. Rånarna tvingade manen att lämna över sitt bankkort och sin kod. Rånarna använde sedan kortet för att ta ut pengar ur en bankomat. Efter rånet tog sig mannen hem och kallade på polis. Ingen blev skadad i samband med händelsen och polis har inte kunnat gripa någon.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Lund

Följ Julspåret på Kulturen

Museipedagogerna Monika Lennartsson och Olle Ekström vid julbordet i Blekingegården som det såg ut 1815. Här serverades både kött, aladåb, gädda och annat gott.
Foto: Marianne Pernbro
Lund
LUND Julen har flyttat in på Kulturen i Lund. Fram till den 16 december kan besökare också följa Julspåret genom de olika bostäderna och få en inblick i hur julen firades förr i både slott och koja.

– Julen är den tid på året då vi har allra flest besökare, säger museipedagog Olle Ekström.

Museipedagog Olle Ekström utanför Blekingegården som var en rik bondgård.
Museipedagog Olle Ekström utanför Blekingegården som var en rik bondgård.
Foto: Marianne Pernbro
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Sångsugna trotsade regnet

Ungdomarna i Lars-Erik Larsson-gymnasiets kör hade skyndat ner från skolan till scenen på Stortorget.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund På fredagseftermiddagen var det premiär för Vinterlunds decembersatsning Hela torget sjunger. Fyra körer och en gästartist framträdde.

Publiken var trogen. Under paraplyer stod de och njöt av körsången i det strilande regnet. Det ville sig inte bättre än att strömmen gick på scenen på grund av vätan, men arrangörerna fick igång den igen efter en stund.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Lund

Hotande katastrof på karnevalsaffischen

Legenden om jätten Finn dyker upp i Katastrofalkarnevalens affisch som nu avtäckts.
Lund
Lund Inte mindre än 70 bidrag till vårens karnevalsaffisch kom in till karnevalskansliet och vinnare blev... trumvirvel... samma duo som gjorde 2018 års karnevalsaffisch.

Karnevalsaffischen är viktig för hela karnevalens grafiska framtoning.

– Det är utifrån den som alla grafiska material kommer att utformas, det vill säga profilmaterial, färger och en massa annat, säger Linnea Söderström, press- och sponschef för Lundakarnevalen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL