Kultur

Gary Moore: Känsla och explosivitet

Foto: Ralph Bretzer
Artikel Kultur och Nöje Jag är ingen fan av det übertekniska och lite flashiga sätt som Gary Moore spelar blues på.

Jag är ingen fan av det übertekniska och lite flashiga sätt som Gary Moore spelar blues på. Jag tycker att det går emot hela genrens väsen.När han spelar hårdrock däremot, då är det något helt annat och det är för att spela hårdrock som han kommer till Sweden Rock. Han håller sig lite blygt långt bak på scenen, nästan lite i skuggan. Men det finns ingenting blygt med musiken. Han exploderar igång med "Over the hills and far away". Någon stor sångare har han aldrig varit men gitarrspelet är faktiskt helt fantastiskt. När han låter ett långt och lågmält gitarrsolo utan komp glida över i den gamla brottarhiten "Empty rooms" visar han upp all den känsla som jag tycker att han saknar när han spelar blues.När han sedan ger sig på favoriten "Out in the fields" är lyckan fullständig och jag är till och med beredd att förlåta att han tar med ett par bluesnumren - även om "Still got the blues" kanske egentligen inte är en blues. Det som dock håller nere betyget är att det kommer lite väl många ännu osläppta låtar som ingen hört än. De nya låtarna håller förvisso hög klass men när man inte hört dem så är det inte så kul.Men morgonen efter vaknar jag, fortfarande med "Out in the fields" spelande i skallen. Det är ett gott tecken efter en spelning...

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Man allvarligt skadad i elsparksolycka

En man på elsparkscykel skadades allvarligt när han krockade med en personbil i Uppsala. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes

En man på elsparkcykel skadades allvarligt när han krockade med en bil i Uppsala i lördags kväll.

Mannen är i 45-årsåldern. När han kom in till akuten på Akademiska sjukhuset vid 22.30-tiden bedömdes skadorna som livshotande. Efter operation har tillståndet stabiliserats.

"Vårdas inom intensivvården. Tillståndet allvarligt men stabilt", skriver sjukhuset i sin skaderapport.

Olyckan inträffade när personbilen svängde in på en tvärgata till Gamla Uppsalagatan, skriver polisen på sin hemsida. Elsparkcykeln kom åkande på en cykelöverfart och krockade då med bilen.

Polisen utreder händelsen som vållande till kroppsskada och brott mot väjningsplikten, rapporterar P4 Uppland.

Personbilsföraren skadades inte.

Utrikes

Nya bombningar över Tigray

Webbkarta
Foto: Johan Hallnäs/TT
Utrikes
Utrikes

Den etiopiska militären har flygbombat en rebellkontrollerad anläggning i Tigrays västra delar under söndagen, meddelar en talesperson för regeringen.

Det är den sjunde flygbombningen i den konflikthärjade regionen på en vecka.

Målet för attacken var en plats som "fungerar som en utpost för träning och militär ledning för terrorgruppen TPLF", meddelar talespersonen Selamawit Kassa.

Striderna mellan Tigreanska folkets befrielsefront (TPLF) och landets centralstyre har pågått sedan i november i fjol. TPLF, som har varit ledande när regionen haft ett stort mått av självstyre, hade då meddelat att man inte längre erkände regeringens legitimitet.

Etiopien har anklagats av bland annat FN för att medvetet blockera förnödenheter från att nå regionen, som hotats av en omfattande svältkatastrof till följd av konflikten.

Sport

Kosovoboxare inte insläppta till VM i Serbien

Kosovos VM-boxare har inte släppts in i Serbien. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sport
Sport Kosovos VM-boxare släpps inte in i arrangörslandet Serbien. Nu riktar Internationella olympiska kommittén (IOK) skarp kritik mot det internationella boxningsförbundet Aiba.

– Det verkar inte som om Aiba gjort en tillräcklig kontroll innan man bestämde VM-ort, trots att IOK återkommande bett dem göra det, säger en talesperson för IOK.

Aiba säger till sitt försvar att de trodde att de aktiva skulle få komma in i landet.

"Vi är nu i kontakt med tävlingsarrangören, Serbiens boxningsförbund, i ett försök att lösa situationen", säger Aiba ett uttalande.

Serbien erkänner inte Kosovo efter att Kosovo förklarat sig självständig från Serbien 2008.

IOK stängde av Aiba 2019 på grund av misskötsel samt ekonomiska och etiska oegentligheter, och tog ifrån boxningsförbundet rätten att arrangera kval och tävlingar i OS i Tokyo.

– Därför ser vi allvarligt på den här incidenten, som skadar aktiva från Kosovo, säger IOK:s talesperson.

VM i boxning startade på söndagen i Belgrad och pågår till den 6 november.

Ingela Ahlberg/TT

Sport

Svenska golfstjärnan död

Fredrik Andersson Hed. Arkivbild.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT
Sport
Sport

Golfproffset Fredrik Andersson Hed är död, 49 år gammal. Han avled efter en tids cancer, uppger Svensk Golf och Europatouren.

Andersson Hed blev proffs 1992 och tävlade på Europatouren fram till 2015. Han vann en gång på Europatouren och tog två titlar på Challengetouren.

Ingela Ahlberg/TT

Inrikes

"Enorm frustration och känsla av vi och dem"

Polis på plats efter en skottlossning i september i Tensta i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes
Inrikes Mordet på rapparen Einár benämns som en väckarklocka, men i områden som Järva i Stockholm behövs ingen klocka. Där har nio personer skjutits ihjäl bara i år.
– De upplever att när deras barn dör tas det inte på lika stort allvar, säger journalisten Diamant Salihu.

19-årige Nils Grönberg, mer känd som rapparen Einár, sköts i torsdags ihjäl på en innergård i Hammarby sjöstad i Stockholm, ett mord som väckt avsky och förskräckelse. Statsministern har krävts på svar, riksdagspartierna har uttalat sig med krav på nya åtgärder mot gängvåldet och sociala medier har fyllts av en allmän uppslutning mot dödsskjutningarna.

Men minst 40 dödsskjutningar bara i år hade ägt rum i Sverige före mordet på Einár. Nio av dem har skett i Järvaområdet i nordvästra Stockholm, ett område med omkring 90 000 människor.

För boenden i de områdena kan uppmärksamheten efter mordet, hur välriktad den än är, ytterligare spä på känslan av ett "vi och dem", tror SVT-journalisten Diamant Salihu, som bevakat konflikten i Järva på nära håll.

– Det blir så tydligt för dem när det här händer, hur människor som aldrig uttalat sig, plötsligt börjar göra det när det kommer nära dem, säger Salihu.

I fallet med Einár förstärks uppmärksamheten naturligtvis av att han var en känd person som många kan relatera till, säger Salihu, men kontrasten för människor blir ändå plågsamt tydlig.

– De här människorna tycker att de har ropat på hjälp från samhället eftersom de inte själva tycker att de kan göra något åt det här extrema våldet. De tycker inte att myndigheterna lyssnar på dem. Polisen säger att man utökar sina resurser, men det ser man inte resultaten av, eftersom morden bara fortsätter och fortsätter.

I den nyutkomna SVT-dokumentären "Våra barn dör" som Salihu arbetat med framkommer att endast en av de 17 dödsskjutningar som ägt rum i Järva sedan 2018 har lett till en fällande dom.

– Så det finns en enorm stor frustration, och en känsla av "vi och dem", bland boenden och föräldrar jag pratar med. De upplever att när deras barn dör tas det inte på lika stort allvar. Att deras liv inte är lika mycket värda.

TT: Vilket ansvar ligger på oss medier tycker du?

– Ett enormt stort ansvar. Till att börja med tycker jag att vi behöver vara mer konsekvent närvarande för att lyfta de röster som finns där, säger han.

– Jag tycker vi under många år har varit bekväma och vänt oss till talespersoner som får tala för ett helt område, bara för att det är lätt och går snabbt. Vi borde i stället vara ute och hitta de här personerna, de här mammorna till exempel, som har så himla mycket att säga.

Han tror dock också, vilket flera andra framfört, att mordet på Einar kan fungera som en ögonöppnare för många utanför områdena, och att det kan leda till en diskussion om de här frågorna som fortsatt saknas.

– Nu tvingas fler ha ett samtal med sina barn, eftersom deras favoritartist har blivit mördad, säger han.

Marc Skogelin/TT

Diamant Salihu är journalist på SVT. Arkivbild.
Diamant Salihu är journalist på SVT. Arkivbild.
Foto: Nils-Petter Nilsson/TT

FAKTA

Fakta: Järvaområdet

Det som i i dag kallas Järvaområdet består av stadsdelarna Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta, i nordvästra Stockholm. Omkring 90 000 personer bor i området.

Mellan 1907 och 1970 var Järvafältet ett militärt övningsområde, men på 1960-talet slutade militären att öva på Järvafältet. Efter det beslutade Stockholms stad att man skulle uppföra hus där i stället.

Källa: Stockholmskällan

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Spincasino.se

Sverige agerar annorlunda än omvärlden i corona-tider!

Spincasino.se Många delar av världen står och gapar över hur få åtgärder vi i Sverige har gjort i jämförelse med omvärlden när det kommer till covid-19 pandemin. Många länder har undrat om Sverige är ute efter att göra sig av med sina egna invånare och att vi kan klassas som ansvarslösa. Trots detta så fortsätter vi svenskar att ta det relativt lugnt och de allra flesta tycker inte att det är kul och vill helst att allt ska bli som vanligt, men alla hjälps åt och gör det bästa av situationen.

Svenskarna tycks lita på sina medmänniskor

Vad beror lugnet vi bär på egentligen, när resten av jorden skakar av rädsla? En teori kan vara att vi i Sverige är väldigt solidariska och hjälps åt när det gäller och har tillit till varandra. Vi har dessutom levt väldigt bra så alla generationer som lever idag har varit fria från krig och fattigdom. Länder som har misär nära i sina minnen tenderar att reagera starkare i krissituationer, vilket inte alls är konstigt.

Vi svenskar litar på att de som är sjuka håller sig hemma och gör även detsamma själva om vi har symptom. Vi hjälper våra familjemedlemmar att handla om de är sjuka och luft-kramas från 2 meters avstånd för att inte råka smitta varandra även då vi inte ens har symtom själva, bara för att vi vill skydda våra älskade familjemedlemmar i riskgrupperna. Vissa tanter sitter i dörröppningarna i hyreshusen och stickar tillsammans. Mormödrar skickar brev till sina barnbarn som barnen får svara på i väntan på att snart återförenas igen. Det är något väldigt älskvärt över vår tillit till varandra och vår tro på att “allting ordnar sig alltid” är stark även i svårare tider!

Saker att göra under karantän:

1. Lär dig något nytt - Varför inte använda tiden till något vettigt och googla eller youtuba jordens historia eller deep-diva i något som du vill lära dig mer om som t.ex matlagning, odling, pyramiderna i Egypten, kvantfysik - ja bara fantasin sätter gränser.

2. Spela spel - Varför inte ta fram gamla sällskapsspel eller spelen du spelade när du var liten? Kanske har du ett super Nintendo som ligger och skräpar och är laddad för lite Mario? Eller spela något från datorn eller satsa på att snurra några spins online.

3. Meditera - stäng av ljuden och låt ditt sinne vila, sätt dig ner, gärna i soluppgången och lyssna på ljudet från naturen. Kanske kan du höra fåglarna kvittra, en bäck som porlar. Sätt dig i stillheten och var mottaglig en stund och låt dig själv slappna av i både knopp och kropp.

4. Skaffa en ny hobby - Släpp Netflix för en stund, varför inte skaffa en ny hobby där du kan uttrycka dig? Det kan vara allt från sång, dans, konst, matlagning, sy, skapa smycken etc. Att skapa gör oss lyckliga!

5. Plantera blommor - Det är äntligen vår och det är dags att förodla alla grönsaker och örter inför sommaren. Eller varför inte plantera om och ta sticklingar på redan existerande växter i hemmet? Att sätta händerna i jord har vetenskapligt visat sig vara lugnande och helande för oss - vad väntar du på? Back to nature!

Kultur och nöje

Ett ordlöst språk med barnet i centrum

Dag Malmberg spelar Fadern i Son Fader Moder.
Foto: Emmalisa Pauly
Kultur och nöje
Malmö
SCEN/RECENSION Anna Lindblom recenserar Malmö Stadsteaters föreställning Son fader moder.

Lars Noréns båda pjäser Natten är dagens mor (1982) och Kaos är granne med Gud (1983) kan enklast beskrivas som två rediga käftsmällar. En djupt dysfunktionell familj tävlar om vem som är trasigast, eller grisigast, eller både och, på ett gudsförgätet järnvägshotell i Genarp. Det finns något slags kärlek, och något slags ungdomligt hopp, men mest finns det mörker, misär, förtvivlan och galenskap.

Det är sålunda med viss bävan jag beger mig till Intiman för att se uruppförandet av epilogen till dessa pjäser, och jag behöver inte mer än kliva in genom salongsdörrarna för att ana att även detta har potential att bli en smärtsam historia. Publikens uppsluppna sorl är en bisarr kontrast mot de fyra olycksbådande gestalter som redan tagit plats på scen. De sitter där och väntar, oklart på vad, och det är oklart om de blänger på oss eller bara stirrar tomt framför sig. Mest olycksbådande är Dag Malmbergs, faderns, totalt glädjelösa tårtätande. Han liknar ett svart hål där han sitter, tonlöst slamrande med skeden mot tallriken, till synes beredd att sluka oss allihop.

Dag Malmberg, Vincent Book och Susanne Karlsson i Son Fader Moder.
Foto: Emmalisa Pauly

Virrvarr av skärvor

Men den timslånga föreställning som lösgör sig ur den inledande tablån är varken ett svart hål eller en käftsmäll, visar det sig. Den är något annat. Något eget.

Till att börja med är den skriven av en Norén som övergivit det språkliga uttryck han hade 40 år tidigare. Medan Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud får sin kraft ur en synnerligen realistisk dialog, i ett förvisso vanvettigt men i grunden realistiskt sammanhang, är Son fader moder lika mycket lyrik som dramatik. Den åldrade Norén återknöt allt starkare band med den poesi där hans produktion en gång tog sin början, och Son fader moder är följdriktigt byggd av samma lösryckta språkbitar som diktsamlingarna Fragment (2015) och Stoft (2016), där Norén tog steget fullt ut från att se skrivandet som ett verktyg för mänsklig kommunikation till att "försöka skriva sig fri", inte minst från språket i sig, från orden som står i vägen.

Någon fortsättning på, eller avslutning av, berättelsen om källarmästaren, hans cancersjuka hustru och hans båda söner får vi alltså inte. Vi får istället ett virrvarr av skärvor som flyger genom luften, kanske splittret av en krossad spegel som en gång var ett liv. Handlar det ens om samma familj? Det finns blinkningar bakåt för den som minns, om förtappade gossar som bör skickas ut på sjön, om en planerad amerikansk avrättning, om en ung flicka som får nattligt besök. Kanske är det samma familj, kanske inte. Det saknas en son, eller finns han med, på något vis? Det finns två mödrar, eller är de samma person? Tid och rum har upphört att finnas, allt och alla finns överallt, alltid. Allt flyter. Ibland så fritt att jag får svårt att behålla fokus. Handlar de strängt taget om något alls, spegelskärvorna som yr omkring?

Det ungdomliga hoppet

Ja. Det här må vara en pjäs om upplösning, i upplösning, men den har en kärna som utan darr på rösten säger oss att livet är livsviktigt. Obegripligt, plågsamt, men livsviktigt. Inga frågor besvaras, men de ställs med ett allvar som tar sig självt på allvar - frågor om livet som måste ta slut, om slutet som måste vara plågsamt, om kärleken som ofrånkomligen leder till sorg, om flätverken av mänskliga relationer som aldrig lyckas bära sin egen tyngd, om törsten efter försoning.

Och så det där ungdomliga hoppet. Om något utgör en länk till de tidigare pjäserna så är det ungdomen, barnet, som det eviga löftet om att allt, trots allt, kan bli bättre. Nästa gång. I nästa liv. För nästa barn som kastar sig in i leken.

Hela ensemblen är oklanderlig, Katarina Lundgren-Hugg och Susanne Karlsson tandemcyklar sig felfritt fram genom sitt ganska besvärliga dubbelporträtt av modern/kvinnan, och Dag Malmberg blåser skickligt liv i en övertygande fader, men det är barnet som bär föreställningen på sina späda axlar. Vincent Book är självlysande i rollen som pojken. Trots att han bara har en enda replik i hela pjäsen spelar han fram dess absolut mest helgjutna karaktär. Med en makalös mimik och ett fantastiskt kroppsspråk gestaltar han den kombination av sårbarhet och trots som helt gått förlorad i hans förstelnade vuxna upplaga (fint förvaltad av Lars Bringås).

Föreställningens höjdpunkt är den ordlösa balett, genialt koreograferad av Ossi Niskala, där Book och Bringås leker fram spänningsfältet mellan nu och då, mellan barn och vuxen, mellan uppror och resignation, mellan längtan och leda, mellan egensinnets sprängkraft och det led där man måste (?) rätta in sig. Ordlöshet som säger mer än ord. Lars Norén ler i sin himmel.

FAKTA

Teaterrecension

Scen

Son fader moder

Av: Lars Norén

Scen: Malmö Stadsteater, Intiman 23/10

Regi, scenografi, musik: Martin Rosengardten

Kostym: Matilda Hyttsten

Mask: Åsa Trulsson

Koreografi: Ossi Niskala

På scen: Katarina Lundgren-Hugg, Dag Malmberg, Lars Bringås, Susanne Karlsson, Vincent Book (kommer att alternera med Hugo Hybinette Ermedahl)

Utrikes

Spänningarna stiger i Sudan – vägar blockeras

Den senaste tiden har det pågått demonstrationer både för och emot militärt styre i Sudan. Bilden är från Khartum i torsdags – då människor gick ut på gatorna för att kräva en övergång till ett civilt styre i landet.
Foto: Marwan Ali/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Vägar och broar blockerades av pro-militära demonstranter i Sudans huvudstad Khartum på söndagen – tills det att säkerhetsstyrkor grep in med tårgas.

Den senaste tiden har flera protester skakat landet. Regeringsmotståndare vill att militären tar full kontroll över styret medan regeringsanhängare vill se en fortsatt utveckling mot demokrati och en fullt civil regering.

Sudan styrs sedan 2019 – då den hårdföre Omar al-Bashir avsattes – av ett civil-militärt råd och en civil regering. Spänningarna i övergångsstyret har ökat sedan myndigheter sade sig ha stoppat ett kuppförsök i september. Enligt regeringsrepresentanter var det anhängare till al-Bashir som låg bakom angreppet.

Tidigare i veckan deltog hundratusentals personer i prodemokratiska protester sedan en general sagt att en lösning på krisen skulle vara att upplösa premiärminister Abdullah Hamdoks regering.

Kultur och nöje

Skadade filmregissören: "Helt förstörd"

Filmfotografen Halyna Hutchins hedras av människor i New Mexico efter att hon blivit skjuten till döds under en filminspelning.
Foto: Andres Leighton
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Rust"-regissören Joel Souza sörjer den dödade fotografen Halyna Hutchins.
– Jag är helt förstörd efter förlusten av min vän och kollega Halyna, säger han till Deadline.
Souza vårdades själv på sjukhus för sina skador efter filmskjutningen.

– Hon var snäll, levande, enormt begåvad, kämpade hårt och pushade mig att bli bättre, säger Joel Souza till tidningen.

Han fortsätter:

– Mina tankar går till hennes familj i denna svåra tid. Jag är överväldigad över det stöd som vi har känt från våra kollegor i filmbranschen, människorna i Santa Fe och de hundratals främlingar som har hört av sig.

Stöd har även kanaliserats via Halyna Hutchins fackförbund, IATSE Local 600. De har startat en insamling för att stödja hennes familj, maken Matthew Hutchins och deras nioårige son.

På 24 timmar har det hittills samlats in omkring motsvarande en miljon kronor.

Dödsskjutningen ägde rum på inspelningen av westernfilmen "Rust", där skådespelaren Alec Baldwin, ovetandes, tryckte av ett skarpladdat vapen. Händelsen är under utredning, bland annat av polisen i Santa Fe, New Mexico.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL