Kultur

Alex Chilton är död

Artikel Kultur och Nöje Han influerade artister som R.

Han influerade artister som R.E.M., Primal Scream och The Bangles. The Replacements och Anders F Rönnblom har skrivit låtar där han hyllas. Den senare satte honom i fint sällskap tillsammans med Tom Petty, Beach Boys Brian Wilson och Televisions Tom Verlaine: "Men du känner också vinden från väst / Och blir förälskad i dom som är bäst / Jag har inga hjältar kvar / Jag smyger ut i den svenska natten / Wilson, Chilton, Petty and Verlaine / Alla fyra ligger i din säng / Och allt jag äger är en gammal Fender / Och en rockrefräng..." sjöng Rönnblom 1980. Själv har jag haft nöjet att i alla fall fått se en låt live med denne gamle hjälte. 1997 spelade The Nomads på Lollipop. Upp på scenen mellan två låtar kom han, iförd jeans, hawaiiskjorta och ett par stora solglasögon. Över axeln en väska och i handen en Gibson 335 - kanske den vackraste gitarr som någonsin tillverkats. Han slängde upp axelremsväskan på en av högtalarstackarna, gick fram till mikrofonen, pluggade in gitarren och utan att säga ett ord innan rev han av en låt. När han var klar pluggade han ur gitarren, plockade upp sin väska och lämnade scenen, fortfarande utan att säga ett ord, vare sig till bandet eller till publiken. Det skulle kunnat kännas arrogant men jag upplevde det enbart som stencoolt.

Året är 1967. Alex Chilton är 16 år och vokalist i soulpoppojkbandet Box Tops. "The Letter" blir en hit och Chilton visar upp en röst långt mognare och djupare än vad hans låga ålder ger vid handen. Den tidiga kommersiella framgången skulle han aldrig nå upp till igen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Bezos bolag planerar ny rymdstation

Ekonomi
Ekonomi Amazongrundaren Jeff Bezos rymdbolag Blue Origin vill bygga en kommersiell rymdstation tillsammans med Sierra Space.
Det är ett av omkring tolv företag som kämpar om miljarder som står på spel från Nasa.

Företag ska kunna utföra experiment och turister ska kunna besöka Orbital Reef, som rymdstationen kallas.

– Vi jobbar väldigt hårt på att säkerställa att Orbital Reef inte bara är till för dem som haft tillgång till rymden hittills. Tanken är att den ska vara mänsklighetens avtryck i omloppsbana runt Jorden, vilket innebär alla länder, företag och folk i världen, säger Brent Sherwood, vice ordförande för avancerade utvecklingsprogram på Blue Origin i en videopresentation.

Stort intresse

Om allt går som det ska är tanken att Orbital Reef ska vara färdig under andra halvan av 2020-talet.

Bolag som Boeing, Genesis och Redwire är också inblandade i projektet, liksom Arizona State University.

Intresset från den privata sektorn att bygga rymdstationer har intensifierats, i takt med att den internationella rymdstationen ISS åldras. Den amerikanska rymdstyrelsen Nasa meddelade också i våras att man kan tänka sig att betala uppemot 400 miljoner dollar (3,4 miljarder kronor) under årets fjärde kvartal till uppemot fyra konsortier för att inleda arbetet med privata rymdstationer.

Kina på plats

För bara några dagar sedan meddelade Nanoracks att man tillsammans med Voyager Space och Lockheed Martin bildat en grupp med ambitionen att skapa världens första kommersiella rymdstation, som ska kallas Starlab. Den ambitionen har även Axiom, vars planerade station är tänkt att bli dubbelt så stor som internationella rymdstationen ISS.

Omkring ett dussin ansökningar hade kommit in i september, uppgav Nasa för CNBC.

Förutom ISS håller Kina på att färdigställa rymdstationen Tiangong som är på plats i omloppsbana, där tre rymdfarare för närvarande befinner sig.

Gustav Sjöholm/TT

Utrikes

Två döda efter skjutning i USA

Två personer har skjutits till döds i ett köpcentrum i Boise i USA.
Foto: Darin Oswald/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Två personer har dödats och fyra skadats då en person öppnade eld inne i ett köpcentrum i Boise i Idaho, USA.

En av de skadade, en polis, träffades i skottväxlingen då den misstänkte skytten greps. Polisen misstänker inte någon ytterligare gärningsperson.

– I nuläget kan vi inte tala om något motiv bakom detta, eller någonting annat som kan påverka utredningen, säger Boises polischef Ryan Lee vid en presskonferens.

Inrikes

Gratis arbetsskor – men bara för läkarna

Trots att de ofta behöver kliva runt i blod, spyor, urin eller avföring är det få undersköterskor som har rätt till fria arbetsskor. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes
Inrikes Med få undantag måste landets sjukvårdspersonal betala sina arbetsskor själva. På Mälarsjukhuset i Eskilstuna är det bara läkarna som får gratis skor.

Det är tidningen Kommunalarbetaren som har granskat vilka yrkesgrupper i olika kommuner som har rätt till fria arbetsskor. Undersköterskor hör inte till en sådan yrkesgrupp.

21 av 21 av Kommunals lokala sektioner svarar att undersköterskorna behöver betala skorna själv. Undantag finns som operationsundersköterskor i Jönköping, Kalmar, Norrbotten och Jämtland.

På Mälarsjukhuset i Eskilstuna är undersköterskan Pia Jarl huvudskyddsombud.

– I dag är det bara läkarna som får gratis skor här, inte syrrorna och inte vi undersköterskor. Personalen får själva stå och tvätta sina skor efter passen, säger hon till Kommunalarbetaren.

Catharina Häggbom, sektionsordförande för Kommunal på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm, säger:

– Vi har aldrig behövt kämpa för arbetskläder, det har varit självklart inom sjukvården. Men det är helt befängt att vi inte får arbetsskor. Man kan ju inte arbeta barfota och ha samma skor på jobbet som privat, säger hon.

Hon lyfter fram två argument för fria arbetsskor:

– Jag får ju inte ta in smuts och smitta till arbetsplatsen. Men det handlar också om att ha skor som är bra så att man orkar stå och gå och inte får ont i kroppen.

Utrikes

Australien sätter klimatmål till 2050

Sent omsider ger Australiens premiärminister Scott Morrison löften om minskade utsläpp. Arkivbild.
Foto: Dan Himbrechts/AP/TT
Utrikes
Utrikes Sent omsider ger Australiens premiärminister Scott Morrison löften om minskade utsläpp, men vill inför det kommande FN-klimatmötet i Glasgow inte ge vika för de mer ambitiösa planerna.

– Australier vill ha en plan för nettonollutsläpp till år 2050 som innebär rätt åtgärder mot klimatförändringar i en föränderlig värld, säger Morrison.

Han vill dock inte skärpa målen för minskning av utsläppen till 2030, något som ses som avgörande för att på ett meningsfullt sätt ta itu med klimatförändringarna. Han säger vidare att han vill arbeta för att gruvverksamheten ska kunna fortsätta i landet.

Kolexportör

"Vi vill att våra tunga industrier, som gruvdrift, ska förbli öppna, förbli konkurrenskraftiga och anpassa sig så att de förblir livskraftiga så länge som den globala efterfrågan tillåter", skriver han i en debattartikel.

Australien har tidigare gått med på att minska utsläppen av växthusgaser med 26–28 procent jämfört med 2005 års nivåer, ett mål som Morrison har hävdat att landet kommer att "nå och slå".

Australien ses ofta som ett land som ligger något efter vad gäller klimatarbete och är en av världens största exportörer av kol och naturgas. Länge har man vägrat sätta upp mål för koldioxidneutralitet, alltså att landet netto inte ska släppa ut några växthusgaser.

Interna strider

Åtagandet om koldioxidneutralitet till 2050 kommer inför Morrisons resa till Glasgow och FN:s klimattoppmöte COP26.

Canberra har fått kritik för att ha misslyckats med att agera tidigare, bland annat från de allierade USA och Storbritannien, men också från Stillahavsögrannar som är väldigt sårbara för effekterna av klimatförändringar.

Morrison, som leder det Liberala partiet, avslöjar inte detaljer om planen eller vilka eftergifter som har gjorts mot koalitionspartnern Nationella partiet – länge dominerat av klimatskeptiker och kolintressen – efter veckor av interna förhandlingar.

Kultur och nöje

Regiassistent hade fått sparken tidigare

Inspelningsplatsen av filmen 'Rust'.
Foto: Jae C Hong/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje En regiassistent som arbetade med filmen "Rust", där en filmfotograf sköts ihjäl med ett vådaskott, hade fått sparken från en annan film för att slarvat med säkerheten.

Den assistent som gav skådespelaren Alec Baldwin den pistol som denne sedan avfyrade vid inspelningen av filmen "Rust" hade 2019 avskedats för samma typ av förseelse.

– Han fick sparken från inspelningen av (filmen) "Freedom's path" efter att en person i produktionsteamet fick en mindre skada när en pistol oväntat avfyrades med skarpa patroner, säger en av producenterna bakom "Freedom's path" till nyhetsbyrån AFP.

Uppgifterna om att regiassistenten tidigare haft ögonen på sig har varit kända sedan i fredags, men inte att han faktiskt avskedades från en tidigare inspelning.

– Filmandet återupptogs då inte förrän han hade lämnat inspelningsplatsen, säger producenten.

Det var i torsdags som Alec Baldwin siktade rakt in i kameran medan han repeterade en skjutscen, ovetandes om att vapnet var skarpladdat.

Regissören Joel Souza uppgav att han hörde ett piskliknande ljud följt av en hög smäll innan filmfotografen Halyna Hutchins träffades.

Händelsen är under utredning, bland annat av polisen i Santa Fe. Det har bland annat förekommit uppgifter om att delar av produktionsteamet använt vapnet för att träna prickskytte.

I Albuquerque samlades under söndagen hundratals människor, de flesta från filmbranschen, till en minnesstund för den dödade 42-åringen.

Martin Yngve/TT

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Inrikes

Man begärs häktad för kvinnomord

Enligt polisen var offret och den misstänkta mannen bekanta med varandra sedan tidigare. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes
Inrikes
PREMIUM

Misstankarna mot den man som anhållits för mord på en kvinna i en lägenhet i Vänersborg har stärkts efter förhör i helgen, rapporterar Sveriges Radio P4 Väst. Åklagaren har begärt att mannen häktas på tisdagsmorgonen.

Det var i fredags förmiddag som polisen larmades till ett lägenhen. Där bröt de sig in och fann en död kvinna. Mannen anhölls samma dag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Inrikes

Störningar i trygghetslarmen i Luleå och Täby

Det finns just nu ingen prognos på när larmen fungerar igen. Arkivbild.
Foto: Andreas Hillergren/TT
Inrikes
Inrikes Driftstörningar har drabbat trygghetslarmen i både Luleå och Täby. Problemen uppmärksammades på måndagskvällen och felsökning pågick ännu vid 23.30-tiden, uppger SOS Alarm.
PREMIUM

I Luleå kommun har cirka 1 500 personer trygghetslarm. Hur många som kan beröras i Täby är oklart.

– Det gäller inte alla larm, utan en del av dem. Omfattningen har vi inte någon siffra på ännu, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Utrikes

Egypten lyfter undantagstillstånd efter fyra år

Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi lyfter undantagstillståndet efter fyra år. Arkivbild.
Foto: Costas Baltas/AP/TT
Utrikes
Utrikes
PREMIUM

Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi lyfter det undantagstillstånd som har rått i landet i över fyra år.

"Egypten har blivit en oas av säkerhet och stabilitet i regionen tack vare dess fantastiska folk och lojala män. Därför har jag beslutat att inte förlänga undantagstillståndet som råder i landet", skriver al-Sisi på Facebook.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL