Malmö

Behandling mot allergi kan ge ny allergi

Professor Magnus Bruze vill ha svar på hur vanligt aluminiumallergi är och vad som kan göras åt det. Foto: Lars-Erik Gille
Malmö
Malmö Allergisk mot allergiska behandlingar!
PREMIUM

Allergisk mot allergiska behandlingar! Det låter som en ordlek men är i allra högst grad verklighet för ett stort antal människor. Hur många vet ingen, det är bland annat det som professorn och överläkaren Magnus Bruze, och hans kollegor vid UMAS hudklinik, undersöker. – Vi vill veta hur vanliga riskerna är och konsekvenserna av dessa.

Undersökningen omfattar 300 barn och vuxna i södra Sverige. Den är inne i slutfasen, den kanske viktigaste delen, analysen. – Det är en omfattande undersökning med mycket data att analysera, säger Magnus Bruze. Det kan ta upp till ett år att få klar rapporten om allergi mot allergibehandling. – Undersökningen ska ge svar på hur omfattande problemen är. För 20 år sedan var det mycket ovanligt. Vi tror att det har hänt något på senare tid, och att problemet ligger i vaccinen eller i behandlingsmetoderna. Kanske det går att ändra tillverkningsprocessen för att undvika allergi.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Misshandlade tre vid bråk i bostad

Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö En 29-årig man ska ha misshandlat tre personer med ett tillhygge i helgen.

Misshandeln ska ha inträffat i en bostad på Seved vid 04.30 på lördagen. Den 29-årige mannen greps samma morgonen. Enligt anmälan ska han då misshandlat tre personer, två kvinnor och en man, inne i en bostad.

Han ska också ha använt någon form av tillhygge, men polisen ville under måndagsförmiddagen inte gå närmare in på vilket.

De tre som utsattes för misshandeln är alla i 20-årsåldern och ska ha ådragit sig svullnader och sårskador men ska inte ha behövt söka sjukhusvård.

Malmö

Kritiserat bolag ”hjälper” folk att lämna kyrkan – mot avgift

Att gå ur Svenska kyrkan är gratis men det finns bolag som tar betalt för tjänsten.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
MALMÖ Ett Malmöbaserat företag tar betalt för att hjälpa människor gå ur Svenska kyrkan trots att det är gratis. Konsumentverket har sedan 2018 fått in en mängd anmälningar mot företaget som också anmälts för att skicka ut bluffakturor och hot om efterkrav till personer som aldrig beställt deras tjänst.

Via flera olika hemsidor som kyrkskatt.se, kyrkoskatten.se, skattamindre.se med flera, marknadsför sig bolaget i olika kanaler på nätet och vill ”hjälpa” människor att gå ur Svenska kyrkan. För detta tar man en avgift på 369 kronor trots att det är helt gratis att lämna kyrkan och en enkel sak att göra själv.

Malmöbaserat

Sajternas registrerade ägare, bolaget Accord Alliance Ltd har en Malmöadress men är enligt SVT inte registrerat i Sverige. SkD har sökt bolaget via deras mejladress men inte fått svar.

Många anmälningar mot företaget har under en längre tid kommit in och 2018 genomförde Konsumentverket ett tillsynsärende mot kyrkoskatt.se som slutade med att företaget gjorde en del rättelser. Men anmälningarna har fortsatt och ska ha ökat på senhösten i år.

Personer som aldrig har beställt företagets tjänst ska, enligt uppgift i bland annat tidningen Dagen, också ha fått fakturor där de ombeds betala en avgift för hjälp att gå ur Svenska kyrkan. Om de inte betalar hotar fakturans avsändare, kyrkoskatten.se, med att gå till kronofogden.

Anmälningar

Anmälningarna mot bolaget handlar bland annat om bristande prisinformation, fakturering utan avtal och om att bolaget säljer en tjänst som är helt gratis.

Ett företag har enligt Konsumentverket bara rätt att ta betalt för en tjänst om det varit tydligt redan vid beställningen att det kostar pengar.

– Ett företag får ta betalt för något som är gratis. MEN företaget måste ge tydlig information om priset, säger Christina Celsing, kommunikatör på Konsumentverket.

Information

Om det inte har funnits tydlig information om att tjänsten kostar pengar i samband med att du gjorde beställningen kan företaget heller inte kräva att du ska betala, uppger Konsumentverket.

– Om du har fått en faktura som du anser att du inte är skyldig att betala har du rätt att bestrida den. Det kan du göra genom att skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt att du inte tänker betala och varför du inte tänker betala, säger Christina Celsing.

Känner sig lurade

Inom Svenska kyrkan känner man väl till att företag erbjuder sig hjälpa människor lämna kyrkan mot en avgift.

– Många hör av sig till oss och känner sig lurade, säger Martin Larsson som är pressekreterare inom Svenska kyrkan.

– De har använt sig av företagets tjänst, betalat för den och sedan upptäckt att det är gratis att gå ur Svenska kyrkan. Då känner de sig lurade och kontaktar oss. Men vi kan inte hjälpa på annat sätt än uppmana dem att kontakta Konsumentverket.

– Vi beklagar att det finns företag som tar betalt för något som är gratis.

Om företagets marknadsföring påverkat så att fler lämnat Svenska kyrkan är svårt att säga.

– Vår analysenhet granskar och följer alla in- och utträden men någon uppgift om hur många det kan gälla har vi inte, säger Martin Larsson.

Marknadsföring

Svenska kyrkan på nationell nivå har inte gjort några aktiva insatser mot företagets marknadsföring som sker på flera sätt och i olika kanaler.

– Det vi kan göra är att upplysa om vad som gäller. Att det är helt gratis att gå ur Svenska kyrkan och att det är en enkel process där du antingen beställer en blankett via nätet eller hämtar i din hemförsamling, skriver under och postar. Det kostar inget.

Malmö

Långa köer på event för att rädda sjuka Younes

En sovande Younes och mamma Emma Pålsson fanns på plats på Rädda Younes-eventet på Mobilia på söndagen.
Foto: Kristina Davidson
Malmö
MALMÖ Det blev köer på Mobilia på söndagen när folk strömmade dit för att delta i ett event i syfte att samla in pengar för att rädda dödssjuke Younes. Mamma och son fanns också på plats.

– Jag är helt överväldigad över den fina respons vi har fått efter mitt inlägg om Younes på Instagram och att så många okända människor vill ställa upp för att hjälpa oss, säger Emma Pålsson från Helsingborg, som också hade sin sambo med sig.

Gjorde ett inlägg

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Redhawks krossade jumbon

Sport
Malmö
Ishockey Fullpoängaren Malmö Redhawks bjöd på en total överkörning hemma mot jumbon Skövde IK som besegrades med 17-0 (8-0, 4-0, 5-0). Nu har man 15 raka segrar i Damettan södra.

– Vi är jätteglada och tacksamma över den spelartruppen som vi har, konstaterade tränaren, tillika sportchef, Carl Wendt med ett antal timmars distans till drabbningen i Malmö isstadion.

– Trots att vi säkrade den allsvenska platsen i fredags kom vi ut på isen och fortsatte att trumma på.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Skånederby för MFF i Svenska cupen

En fotbollstränare i aktion
Foto: Andreas Hillergren/TT
Malmö
Sport
Fotboll På söndagen, ett drygt dygn efter att Malmö FF säkrat sitt 22:a SM-guld, lottades gruppspelet i Svenska cupen 2021-2022.

För MFF, som hamnade i grupp 1 väntar spel mot allsvenska debutanten IFK Värnamo, Ettanuppflyttade Ängelholms FF och Gais som degraderats från Superettan.

Trelleborgs FF fick Kalmar FF, IK Sirius och IF Sylvia i grupp 6.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Sport

Fair Play utklassat i SM-finalen

Ett lag som poserar för en gruppbild
Foto: Svenska Tennisförbundet
Sport
Malmö
Tennis Enskede LTK blev en för tuff uppgift för Fair Play TK:s damer som förlorade SM-finalen i Enskede rackethall med utklassningssiffrorna 1-5.

– Det gick inte hela vägen. Ett par av matcherna var jämna, men vi kom inte riktigt upp i vår nivå i dag, konstaterade lagledaren Ulf Persson i ett pressmeddelande från klubben.

– Enskede var det bättre laget, det är bara att gratulera till guldet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Kartverktyg hjälper polisen upptäcka problemområden

Hermodsdal är ett av Malmös särskilt uttsatta områden. Bilden togs i samband med en skjutning dagtid i oktober förra året.
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
Malmö Polisen har fått ett nytt hjälpmedel i arbetet med att identifiera utsatta områden i större städer. Forskare vid Malmö och Lunds universitet har tagit fram ett kartverktyg som tar hänsyn till socioekonomiska faktorer för att se vilka områden som riskerar att utvecklas i fel riktning.

– Noa (polisens Nationella Operativa Avdelning) har tidigare gjort sina bedömningar mer subjektivt. De har till exempel använt sig av anmälda brott, men också egna bedömningar från platser där de gjort insatser, säger Nicklas Guldåker, universitetslektor i kulturgeografi vid Lunds universitet, som varit med och tagit fram verktyget.

Det ger en mer rättvisande bild när man gör en bedömning av utsatta områden.
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Mycket kreativitet när julmarknaden återkom

Nöjda med att kunna ha julmarknad i år på Mitt Möllan är Vanja Wickman och Kajsa Blum.
Foto: Kristina Davidson
Malmö
MALMÖ Det var många glada miner när julmarknaden på Mitt Möllan återkom efter coronavintern. Både utställare och besökare har saknat att ta del av all den kreativitet som kännetecknar aktörerna kring Möllevångstorget.

– Det bästa med den här julmarknaden är att man kan hitta så spännande och kreativt hantverk som har skapats av lokala aktörer. Det är något annat än att gå på en traditionell julmarknad, säger kompisarna Matilda Westergren och Mina Larsson.

De har fastnat vid ett bord med juliga kort med Lussekatter, som har skapats av Catharina Ullerud, som också skapar minimiljöer i små lådor. På plats finns också hennes mamma Eva Ullerud för att lansera sin nya bok.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL