Nytt format av triathlon med start på fredag!

Nu till helgen kommer det ett nytt (eller egentligen inte) format av triathlon! Det blir tävlingar fredag, lördag och söndag och det roliga är formatet för det blir inte sprint, olympisk, halv Ironman eller Ironman utan man går ifrån standarddistanserna och gör ett helt nytt upplägg (egentligen är det ett gammalt upplägg som fanns i Australien på slutet av 90-talet). Det hela börjar på fredag och det ser ut så här:

Fredag är det Tripple mix där om jag har förstått det rätt kör tre lite kortare triathlon efter varandra med 10 minuters paus mellan varje lopp. Deltagarna får poäng efter var de slutar. Men de tre loppen är lite annorlunda med eftersom man mixar ordningen och det är bara första där man simmar, cyklar och löper. Andra omgången startar med löpningen följs av cykel och avslutas med simning och tredje startar med cykel och där startar med efter de poäng mans amlat på sig från de två första loppen. Det låter rörigt kanske men super roligt!

Lördagen är det dags för Equalizer som startar med ett tempolopp på cykeln och följs sedan av en jakt start där man tar med sig tiden man cyklat till ett format med simning 300m-löpning 2 km-simning 300m-cykel 6km och löpning 2 km som avslutning.

Söndagen som är den sista dagen av detta event är det dags för något som heter Eliminator och det är tre korta triathlon efter varandra där man startar med 16 st och de 10 främsta går vidare till omgång 2 som körs 10 minuter efter första personen gått över mållinjen i första loppet och likadant där så går 5 vidare till finalen och vinnaren är den som korsar mållinjen först.

Mer info om loppet kan man läsa här: https://superleaguetriathlon.com/

Jag ser framemot det och jag gillar upplägget! Det kommer att finnas olika dräkter beroende på hur man presterar i de olika grenarna osv det blir en annan taktik än de gamla vanliga tävlingarna. Mola till exempel är en som jag tror kommer få problem i vissa av formaten då han inte är super stark på simningen och cykeln och kanske blir exponerad om han får cykla själv för att försöka fånga in de andra.

Hela spektaklet kommer man kunna följa på Eurosport On demand om jag nu har förstått det rätt och det kommer att streamas på deras hemsida!

Det enda tråkiga är att förhandlingarna med damerna inte gick som de ville och det bara är herrar denna om gången men de skulle försöka få damerna till nästa event om jag förstod det rätt. Detta kanske är ett format som hade passat Lisa Nordén bra?

Årets första träningsfas!

Nu har den börjat! Årets första träningsdel och den är inte speciellt spännande utan mer en period som ska förberedda mig inför våren/sommaren. Fokus ligger på att börja få lite kilometer i benen och de lite hårda passen ligger i simbassängen. Cyklingen blir det lite tid till men inte super mycket för jag gillar inte att cykla i mörkret och det tar några veckor till innan det blir lite ljusare. När jag planerar ser jag till hela året och jag har tagit mycket av upplägget jag körde förra året och ändrat lite men grunden är kvar. De fem första veckorna ser ut så här:

Jag sätter alltså en grund som jag i stort sett kopierar varje vecka. Men det är naivt att tro att jag kommer att köra alla passen. Familjen, jobb, sjukdomar och mycket annat kommer att göra att det är omöjligt så jag försöker att träna 80-90% av passen men jag har vissa pass som jag anser ger mer än andra och då prioriteras dessa. Detta var som sagt bara grunden efter att den är satt planerar jag veckovis och börjar flytta passen för att det ska passa vanliga livet så en vecka kan se ut som denna istället:

Men jag är väldigt flexibel med att flytta och försöka fixa passen så gott det går. Det ska bli roligt att se hur mitt upplägg kommer att fungera!

Sövde triathlon 2016

Detta blir ett långt inlägg det kan jag varna för redan nu! Men jag kommer att ha bilder och filmer vilket kanske underlättar läsningen!

Sövde triathlon var årsdebuten för mig i triathlon. Tävlingen är lite utav en favorittävling eftersom den är ganska tuff och man vet att tiderna man presterar inte är speciellt imponerande om man jämför med många andra medeldistanstävlingar. Men det är en ärlig bana och en bra värdemätare inför säsongen! Jag och familjen beslutade oss att vi skulle ha en liten minisemester nu när det var nationaldagen på måndagen och Hanna var ledig så vi fick en lång helg. Vi åkte hemifrån på fredagen med husvagnen och kom fram till Bokerasten camping (3 km utanför Sövde man cyklar förbi den på tävlingen) och som tur var fick vi sista platsen på den enkla men charmiga camping.

20160603_191628

När vagnen var på plats och tält var uppe så drog hela familjen till Sövdesjön och passade på att bada lite på kvällen. Jag körde lite simning med vårdräkten och det känns att det var längesedan man körde med våtdräkt då det är en mycket annorlunda känsla! Men det var en härlig kväll och vädret var riktigt skönt!

20160603_201151

På lördagen åt hela familjen frukost ute och det var varmt redan vid 8 tiden på morgonen. Vi hade som plan att åka till Sövdesjön igen och jag tänkte prova på att cykelbanan (Sövde medeldistans är en trevarvs bana). Familjen packades in i bilen och rullade mot sjön och jag hoppade upp på cykeln och rullade åt andra hållet.  Benen kändes bra och jag hade en bra känsla i kroppen men efter cirka 10 km cykling körde jag ner i ett litet hål i asfalten och min sadelstolpe glider ner 5 cm så resten av testrundan kändes sådär. Det var väldigt varmt under cyklingen och vissa partier var jobbiga. En dag nere vid badplatsen avslutades med ett varv på simbanan som nu låg ute. Om känslan var bra under cyklingen var den bara ok under simningen men så brukar det vara i början på säsongen och bland de första simpassen utomhus. Men det blir bara bättre ju fler pass man kör utomhus.

Vi åkte tillbaka till husvagnen och åt en ganska lätt middag. Jag drygade ut en med lite jordnötter och ett glas rött vin. Dagarna när jag proppade mig full med mat för att ha energi på loppet är borta för min del. Jag äter och dricker lite mer än normalt men absolut inget överdrivet då jag blir seg i kroppen på tävlingsdagen. Kvällen spenderades nere vid Snogeholmsjön och en avslutande promenad i skogen. Sadelstolpen fick jag inte riktigt rätt på men som tur är kunde jag genom sociala medier få Anna (klubbkamrat) att ta med insexnycklar till tävlingen så jag hoppades lösa det på tävlingsmorgonen. Det var skönt att veta att man skulle slippa packa bilen med alla saker och familjen på tävlingsdagen utan jag skulle bara cykla bort 3 kilometer till starten och sen kunde familjen komma när de var klara.

På morgonen laddade jag med kaffe och lite youghurt mer vill jag inte ha. Jag cyklade iväg till starten och det var skönt väder vilket var lovande för en bra dag. På höll Anna precis det hon lovade och jag kunde fixa min sadelstolpe. Det är alltid lite pirrigt innan starten även om man borde vara van men det är en skön känsla .

20160605_091029

En sak som är rolig med tävlingarna är att man träffar en massa klubbkamrater och andra tävlande som man inte ser så ofta annars. I år var det inget undantag utan man träffade en massa roliga och trevliga människor. Men annars tycker jag det är skönt att vara i tid och fixa allting i lugn och ro utan att behöva stressa så detta är något jag kommer att fortsätta med. När allt var fixat i växlingsområdet begav jag mig ner till startområdet och började värma upp lite. Jag tror dock nu i efterhand att jag borde värmt upp mer innan simstarten. Men jag kände mig lugn och även om banan såg lång ut (längre än vissa andra år 🙂 så när starten gick tog jag det lugnt och kom iväg hyfsat. Ibland kan jag få lite panik under simningen speciellt de första passen med våtdräkt varför vet jag inte riktigt men jag kände inget utav det under hela simningen och det var riktigt skönt! Simningen i sig var ganska odramatisk och efter en ganska stor felnavigering var jag uppe på land. Jag hade av misstag (?) rundat den stora bojen på vägen tillbaka. Det är helt och hållet mitt eget misstag och jag pratade till och med med en klubbkamrat innan starten men jag blev osäker när flera simmade runt den och tänkte jag måste ju också följa de. Men alla kanske gjorde det för simtiderna såg inte så jätte imponerande ut. Men jag var uppe ur vattnet på 35 minuter kanske 1-2 minuter långsammare än vad jag hade hoppats på mer det gjorde inget.

Vid först växlingen gick allt bra och jag var lugn min hjälm låg någon meter bredvid men det var inget som stressade upp mig utan på med allt och ut på cyklingen. De första kilometerna utav cyklingen gick fort kanske för fort men så brukar det bli man vill ju bara iväg! Eftersom jag är ganska svag i simningen blir mina tävlingar oftast en lång tur av jagandes och det var likadant denna gången. Enligt resultaten var jag uppe som 33:a efter simningen (det låter ganska bra för vara mig).

Min plan var ganska enkel köra hårt 2 av 3 varv och ta det lite lugnare sista delen av tredje varvet för att vara pigg inför löpningen. Jag följde min plan perfekt men nu i efterhand vet jag inte om det var den perfekta planen. Min tanke är att köra ungefär likadant på EM men det är ju skillnad på en hel Ironman och en halv Ironman. Mina varvtider såg ut så här:

bkesövd

Nu när jag ser det i efterhand tycker jag nog att jag ger bort lite väl mycket tid på sista varvet och då är det främst sista 10 -14 km jag slår av lite på takten. Men jag tror det är rätt strategi för EM men här nu när jag ser det så var det kanske lite väl snällt av mig.

Screenshot_2016-06-06-23-25-36

Löpningen är en tuff bana som är ganska svår att få ett skönt tempo i i och med att det är mycket stigar med rötter osv men det är lika för alla och bara att gilla läget! Jag växlade in som 7 eller 8 men hade inte en aning om hur de andra låg till. Ut på första varvet och benen kändes bra och man började få lite koll på hur de andra låg till. Tyvärr kände jag inte att jag hämtade in någon direkt dock kom det en snabbt löpande bakom och efter cirka 8 kilometer släppte jag förbi honom och jag hade inte en tanke att ta rygg för jag tyckte han löpte helt för fort. Det skulle visa sig vara en smart val eftersom det var Hampus Horndahl och jag tror han hade den snabbaste löptiden på 1:24.

Screenshot_2016-06-06-23-22-45

Under hela loppet fick jag fin support från familjen som hejade vilt! Men ju längre loppet gick ju tyngre började det kännas och inför sista varvet fick jag reda på att jag låg på andra plats men jag tyckte att det var en precis bakom mig som tog in och hade tagit in hela tiden men längs löparbanan finns det en punkt där man kan se varandra och då låg jag cirka 20 sekunder före och med 2 kilometer kvar tänkte jag bara att jag kommer inte ge upp min andra plats (i seniorklassen) utan en rejäl kamp så jag ökade ganska bra de sista kilometerna. Dock blev det en tuff spurtuppgörelse med sonen!

Det är dock okej att förlora en spurt mot Vilmer och i mål kom jag 7:a totalt (8:a om man frågar Vilmer) och personen som jagat mig på löpningen var inte i min klass men det var ändå skönt att komma 7:a. Hatten av för Janne Österman och Jesper Bach två klubbkamrater som slog mig ganska enkelt. Sebastian Björklund hade förmodligen vunnit hela tävlingen ganska enkelt om han inte varit sjuk förra helgen nu ledde han stort när han valde att kliva av med 5-6 kilometer kvar. Men han tog en skön revansch dagen efter i Trelleborg där han slog ett mycket starkt startfält. Det var roligt att se Anna vinna sprinten eller nu såg jag inte det men det var roligt att höra det i efterhand! Utan henne hade jag inte kunnat cykla eller min position hade sett mycket rolig ut! Men att köra tävlingarna i Sövde är en stor bedrift så hatten av för alla de som körde!

Efter tävlingen åt hela familjen pizza och sedan blev det lite bubbel nere vid Snogeholmsjön under tiden barnen fiskade. Det var en skön lugn kväll och dagen efter trodde jag att jag skulle vara sliten men faktiskt inte! Jag och barnen gick en lång runda i skogen när Hanna cyklade Sövdebanan.

20160606_103854

Det hela var en skön och rolig helg och jag fick ett bra kvitto att jag är på helt rätt väg när det gäller EM. Vill man slå mig om 45 dagar då gäller det att vara i bra form för jag kommer komma dit stark och snabb (snabbare och starkare än i Sövde :-)!

Då var man anmäld till ETU LD i Poznan!

I slutet på förra veckan blev det äntligen klart med anmälningen till Em i Poznan i sommar. Svenska triathlonförbundet och arrangörerna hade nu kommit överens om hur anmälan skulle ske och jag betalde in anmälningsavgiften. Det första som slog mig när jag betalade var oj detta var ju billigt! Anmälningsavgiften var lite över 3000 kr och det visar lite hur skadad man har blivit av de höga avgifterna som de flesta tävlingarna har. Tävlingar som företaget Ironman anordnar kostar ibland det dubbla och jag tror att Ironman New York (man simmade i New York och genomförde resten i New Jersey) har varit den dyraste med en anmälningsavgift på 1000 US dollar. Visserligen anordnades den bara ett år men det var inte intresset som var den avgörande faktorn i varför man slutade att anordna tävlingen.

Idag är det 175 dagar kvar så jag har gott om tid att träna än så länge! I det stora hela går träningen bra men det är förkylningstider hos barnen så det är riktigt skönt att få ett träningsschema där jag kan ändra friskt och välja om jag vill lägga om dagar osv. Jag tror jag hade börjat stressa om schemat varit för fast men nu känns det bra och jag genomför 99% utav de passen jag blir tilldelad. Det som jag har tyckt varit tråkigast i än är att hoppa upp på trainern och köra cykelpassen men förhoppningsvis släpper det snart och det blir ju ljusare för varje dag så snart kan man säkert cykla på utomhus!

Året som gick!

Jag brukar efter varje säsong göra en liten sammanställning på hur det hat gått med träning, tävling osv. Men efter förra säsongen blir det inte en vanlig årsberättelse utan jag har gjort en liten video som man kan se här:  Sellehed 2015

Jag har i tidigare inlägg sagt att det var väldigt varmt för att vara vinter men jag tar tillbaka det för nu har vintern verkligen kommit med isande vindar vilket gör uteträningen lite svårare eller inte lika lätt. Dock har jag hunnit med 30 km löpning detta trots jag har haft två vilodagar (en pga sjukdom och en planerad). Denna veckan är annars en testvecka med två simtest och ett löptest. Det är bara hoppas att det går bra och att det är lite folk i bassängen!

Lite ny utrustning!

De senaste veckorna har jag köpt lite ny utrustning nämligen en ny sadel och en wattmätare. Nu är inte utrustning helt ny utan jag har hittat bägge på nätet begagnat och jag tycker själv att jag har gjort riktiga klipp! Speciellt wattmätaren som är en Powertap (navbaserat i bakhjulet). Nu kan jag kombinera den med min Ibike och på tävling bara ha min Ibike som nu sitter på Cyclocrossen under vinter halvåret. Totalt för bakhjul och sadel har jag betalat cirka 2000 kr och bara ett nytt Powertaphjul kostar 7800 :- kr på Wiggle visserligen med den nya versionen av nav men det jag har köpt fungerar utmärkt! Det finns mycket bra begagnat speciellt om man vet var man ska leta! Jag har två favoriter ebay och en dansk facebooksida där man kan göra riktiga klipp speciellt om man jämför med priserna i Sverige! Utbudet är mycket större i vårt grannland så passa på att titta där innan ni köper något!

Min träning går lite som väntat jag följer schemat som jag får men känner själv att det jag slarvar mest med är kosten så nu under november blir det skärpning på det!

Idagvar jag ute och cyklade lite mer än 5 mil och jag höll mig inom alla zoner som jag skulle!

Hemma igen efter semestern!

Nu är jag hemma igen efter semestern och det börjar dra ihop sig för att ta tag i träningen igen. Jag har tagit det ganska lugnt i juli och det har varit skönt. Jag har inte kört någon tävling efter Motala utan mest tränat och ganska lite men helt ok. Jag har dock lyckats med att springa 10 km under 40 minuter i Torup!  De senaste 10 dagarna har jag varit Karlskrona med familjen och då har träningen blivit lite sådär. Det är inte roligt att bara lämna familjen och sticka ut och träna speciellt inte på semestern utan då stannar man hellre kvar på campingen och fiskar eller gör något annat roligt! Dock var våtdräkten, cyclocrossen och löparskorna med.

Nu i augusti börjar det dyka upp lite roliga tävlingar dels är den Malmö triathlon på söndag nere i västra hamnen sen kommer det att gå två tävlingar i Klippan och i slutet på månaden har jag Tjörn halv Ironman. I slutet på september ska jag dessutom ner till Berlin och köra springa Berlin marathon!

Nu får jag med andra ord börja träna ordentligt! Det hela började igår med 10 km löpning där de 5 första kilometerna gick ganska långsamt (4:15 min/km) och de sista 5 km gick alla under 4:00 min/km. Det är väl runt dessa hastigheter jag vill ha under Berlin marathon men själva det passet är bra där man startar lugnt men avslutar starkt.

ITU Long distance championship- tävlingsberättelsen!

I lördags var det långdistans VM i triathlon, tävlingen som jag kvalade till förra året i just Motala där även tävlingen skulle hållas i år. För att detta inlägget inte ska bli alldelles för långt kommer detta inlägg bara att handla om själva tävlingen och det kommer ett inlägg senare med resan och allt.

Distansen som tävlingen skulle avgöras på var 4 km simning, 120 km cykling och 30 km löpning men eftersom vattentemperaturen var låg så kortades simningen ner till 1500 m något vi fick reda på under fredagen. Beslutet var till min fördel då simningen är min sämsta gren utav de 3 men det var skönt att få reda på det dagen innan och slippa gissningsleken som var förra året.

Jag sov helt ok natten till tävlingen men som vanligt hade jag svårt att få ner en stor frukost. Jag gillar inte att äta speciellt mycket innan tävlingar och speciellt inte på morgonen. Men eftersom vi hade checkat in våra cyklar dagen innan var det ingen stress på morgonen men det var skönt att vara på plats vid växlingsområdet i god tid. Detta är helt klart något jag ska fortsätta med att vara!

Innan starten tittade man över cykeln en sista gång satte på flaskorna, pumpade däcken, startade gps-klockan, watträknaren, memorerade vart ens cykel stod osv. Det är alltid en speciell känsla innan starten och man ser flera nervösa runt om en och det pirrar i magen.

Jag gick och hängde upp mina väskor inför cyklingen och löpningen och begav mig mot starten. Tyvärr fick man inte värma upp något i vattnet innan starten något jag gärna vill göra. Först var det dags för eliten att starta och efter de var det dags för min grupp att starta. Tiden från det att man gick in i vattnet till starten gick var knapp men det var skönt när starten gick. Jag la mig ganska långt bak då jag visste att det enbart skulle straffa sig om jag skulle fram och slåss i de främsta leden.Eftersom simningen var nerkortad så tänkte jag att jag tar en behaglig resa och kanske tappar 1 minut för det kommer jag säkert att hinna ta igen på cyklingen eller löpningen. Dets kulle visa sig att min plan fungerade och utan några större problem var jag ute ur vattnet på 26 :59. Vattnet var 15 grader men det kändes faktiskt inte speciellt kallt när man väl simmade.

IMG-20150628-WA0009_resized

Växlingen gick ok och jag stressade inte men det är komiskt att så många tar och fäster skorna på sin cykel och sedan springer ut ur växlingsområdet för att sedan bara stanna och det bildas en klump med folk. Jag tog och löpte 10-15 meter förbi alla de och hade fri väg. Efter cirka 50 meter är det en som ramlar in i kravallstaketet som håller publiken borta från cykelbanan. Förmodligen höll personen på att klydda med sina skor men hade jag varit 5-10 sekunder snabbare hade jag kört rakt in i personen men nu klarade jag mig!

Cykelbanan var en 3 varvsbana där vi vände inne i Motala och platt förutom en backenär man lämnade Motala. På första varvet när jag lämnade Motala och kom ut så att jag fick en överblick av banan såg jag nog minst 50-60 cyklister som låg i ett stort led med mindre än 5 meter mellan varandra och det var verkligen ingen rolig syn. På denna tävlingen var det 12 meter mellan varje cyklist men det går inte att följa regeln när man kortar ner simningen för alldelles för många är för jämna ut ur vattnet och om det skulle vara 12 meter mellan alla från start hade man fått stå i kö nere i Motala. Synen gav mig en panikkänsla och jag körde på alldelles för fort första varvet. Vid ena vändpunkten fick jag syn på Simon från klubben och han låg då lite mindre än 3 minuter framför mig och Daniel också han från klubben låg kanske 1 1/2 minut framför mig. På första varvet var både hastigheten och mina watt höga och jag tror snittet låg runt 320 watt och det är för snabbt men vid början på andra varvet kom jag ifatt Daniel och jag visste nu att jag hade någon som jag kunde köra med. Då menar jag ej att klungköra men det är skönt att cykla ihop med jämna cyklister och vara uppe och dra växelvis för man tvingas att hålla tempot uppe hela tiden.

Tyvärr så såg vi Simon från klubben som garanterat hade kört bra och gjort en toppenplacering i AG 25-29 stå vid sidan av vägen med en trasig vevarm vid vändpunkten. När vi vände tillbaka mot Motala var det lite motvind och jag gjorde ett försök att cykla från de andra men efter några kilometer när vi gjorde en sväng såg jag att de var kvar och då ändrade jag min taktik lite och beslöt att om farten var bra skulle jag försöka cykla med de till sista varvet och göra ett nytt försök att dra ifrån de men planen gick sådär när jag tappade de andra i utförsåkningen ner till Motala och sista varvet fick jag cykla själv. Det tog mig 3 timmar och 6 minuter att cykla de 12 milen och jag höll en snitthastighet på 38.7 km/h och hade NP på 311 watt.

IMG-20150628-WA0007_resized

Växlingen till löpningen gick bra dock hade jag inte en aning om hur jag låg till men ganska fort såg jag Hanna och hon sa att jag låg 11 i min AG och var två minuter efter Daniel. I början gick löpningen fort, riktigt fort och jag var tvungen att bromsa ner mig ordentligt. Jag bestämde mig för att försöka löpa avslappnat och effektivt. I början blev jag omsprungen utav några stycken men efter cirka 5 km började jag plocka placeringar. Värmen hade börjat att komma allt mer och jag stannade vid varje vätskestation och hällde vatten över mig. När det kommer till energiintaget gjorde jag som i Sövde jag tog in minimalt men det kändes bra. Det enda jag tog under löpningen var Cola och vatten ett tips som jag fått av Macca då jag ofta får håll utav för mycket sportdryck. Det borde egentligen inte vara så bra men för mig fungerar det.

Efter 7 kilometer får jag syn på Daniel eller jag tror det var Daniel jag är inte helt säker från jag är  50meter bakom honom. Jag bestämmer mig för att passera direkt och bara hålla min fart som känns bra för mig. Daniel säger något typ – Fan inte redan eller något i den stilen och vi skrattar men jag fortsätter in samma tempo. Första milen går under 45 minuter och det känns bra. Planen är nu att bara hålla ihop nästa 10 km och sedan se hur man mår inför sista varvet. Det är ungefär här som det börjar göra lite ont i benen när man ökar så jag försöker hålla min fart och hälla vatten över mig och dricka lite cola om jag känner för det. I slutet på varvet springer jag om ett proffs från Australien men tyvärr är han 10 km före mig men det kändes ändå lite skönt. Jag har nu börjat att springa om flera personer som jag känner igen från triathlon Sverige.

IMG-20150628-WA0000_resized

Inför sista varvet får jag reda på att jag ligger 3 minuter före Daniel och på 7:e plats i min AG. Jag försöker öka och tror jag gör det men det visar sig sen att det gjorde jag inte alla utan fram till lite innan 25 km låg jag precis under 4:30 min/km tempo men sen när det är 5 kilometer kvar händer något och helt plötsligt får benen ny fart och jag börjar springa snabbare och springer om många problemet är bara att jag inte vet om de är min AG eller vilket varv de är på så i stort sett ville jag springa om alla som  var på banan. Från vändpunkten till mål gjorde jag de snabbaste kilometerna under hela löpningen och jag kunde passera mållinjen att ha varit ute på löpbanan i 2 timmar och 12 minuter. Min snittfart på löpningen var 4:25 min/km och det är jag nöjd med!

Efter 5 timmar och 51 minuter passerade jag mållinjen på 5:e plats! En placering som jag verkligen är stolt över! Visserligen hade det egentligen inte spelat någon större roll om jag hade hamnat på 15:e plats med samma insats för jag har förmodligen presterat nära mitt max om jag inte på något konstigt sätt även presterat över vad jag borde ha klarat. Under tävlingen gjorde jag årets längsta cykelpass och årets längsta löppass och bägge två gick riktigt bra!

Jag vill även passa på att tacka min familj och framförallt Hanna min fru som tillåter mig hålla på med dessa knasigheter nästa år är det henens tur att köra en lång tävling! Jag vill även passa på att tacka mina sponsorer Räddningstjänsten Syd som betalar ut min lön och Försäkringskassan som betalar ut de dagarna jag är föräldraledig med Matilda! Finns det någon anna som ville sponsra mig är det bara att höra av sig 🙂

IMG-20150628-WA0005_resized

Efter nästan 6 timmar i solen med en landslagsdräkt som jag ej kunde ha knäppt då den stramade för mycket fick jag denna fina solbrännan att stolt visa upp!

Sövde triathlon-tävlingsberättelsen

Sövde triathlon var andra tävlingen på två dagar och som jag skrev i förra inlägget var tanken först att jag skulle köra en sprint men frun och jag skiftade distans med varandra och hon körde sprinten och jag ställde upp i medeldistansen (1,9 km simning, 90 km cykel och 21,1 km löpning). Vi hade ordnat så att mina föräldrar passade barnen så de kom hem till oss vid 06:30 på söndagsmorgonen och jag och Hanna packade våra saker i bilen och körde mot Sövde.

Eftersom Hanna skulle starta tidigare var vi framme i god tid och hämtade våra startnummer. Det var faktiskt riktigt skönt att vara där i god tid något jag kommer att försöka vara på fler tävlingar. Mitt problem för dagen vara att baksidan på mitt vänstra lår gjorde ont det var stramt och ömt. Jag hoppades att det skulle släppa men hade gjort en plan att simma och försöka cykla sen om jag kände det minsta under löpningen skulle jag gå av direkt eller försöka få till 5 km som ett bra träningspass.

Jag gick runt lugnt och skönt i växlingsområdet och allt kändes bra förutom låret. Det blev en kort uppvärmning i vattnet sen ställde jag mig på en bra plats och starten gick bra men sen börjar det efter ganska exakt 3 minuter och 20 sekunder får jag kramp i baksidan på vänster lår och jag får panik men lyckas sträcka ut låret och kan efter några sekunder simma vidare och under simningen får jag två ordentliga krampkänningar till men efter 38:46 kommer jag upp ur vattnet och det var en skön känsla men det är min sämsta simtid någonsin med en god marginal med. Det var visserligen tuffa förhållanden Men inte så tuffa så att jag skulle simma 6 minuter långsammare än förra året.

Tanken i växlingsområdet var helt enkelt: Faaaan också! Nu får jag jaga så gott jag kan. Ut på cyklingen var jag nummer 54 men jag börjar plocka placeringar fort och den tuffa banan och vinden är egentligen till min fördel även om det kanske inte är så roligt så passar den mig ganska bra den är kanske lite för backig för min vikt men annars passar den mig bra.

Om jag ser till hela cyklingen är jag nöjd jag kom ut som nummer 54 och kom in till växlingsområdet som nummer 8 så jag hade cyklat om en hel del. Dock märkte jag att de två sista varven gick långsammare och jag hoppas lite på att det var tack vare vädret där vinden ökade allt eftersom dagen gick. Men jag tror att jag saknar lite distansträning men jag är nöjd med cyklingen. Jag sitter skönt på min nya cykel och all annan utrustning fungerar bra men det kommer lite mer om detta senare.

In i växlingsområdet och jag tar på mig löparskorna och jag har inte en aning om vilken placering jag har men jag vet att jag har minst 5 klubbkompisar framför mig så jag tror inte jag ligger speciellt bra till.

I början på löpningen går det ok och jag bestämmer mig för att inte titta på klockan utan löpa efter känsla och det går bra. Jag löper ganska jämnt med en duktig triathlet från klubben som heter Daniel även om han öppnar upp en lucka till mig på första varvet men jag kommer lite närmare på andra och slutet på andra är vi nästan helt jämna och i backen uppför i början på tredje varvet gick jag på ganska hårt och jag kände att jag kunde öka farten. Det var lite som om jag kommit in i andra andningen. Resten utav löpningen flyter på bra och jag känner mig starkare och starkare och när jag kommer i mål som 6:e man så visst är jag trött men jag hade gärna löpt ett varv till. Löpningen gick på 1:31:50 men det bästa för mig var att jag löpte andra halvan snabbare än första delen och sista varvet gick snabbast av alla för mig.

Jag kom i mål på 4:45:25 och nu inser jag att även detta blev ett långt inlägg därför kommer jag att göra ett med lite lärdomar och saker jag ska ta med mig inför andra tävlingar!

Men jag tycker att alla som genomförde Sövde medeldistansen ska ge sig själv en klapp på axeln för Sövde medeldistans är en riktigt tuff bana och om man klarar den klarar man de flesta triathlonbanor.