Löpningen går framåt, sakta men säkert! Det kommer behövas i höst!

Basfasen fortsätter och de två senaste veckorna har det blivit mer än 14 mils löpning. Det blandat med både inne och ute cykelpass och 6 besök i bassängens å måste jag vara nöjd! Nu är det vecka 8 och sportlov och då passar jag på att ta en lite lugnare vecka eftersom jag är hemma med barnen mycket och oftast brukar simhallen vara väldigt välbesökt under sportlovet.

Löpningen har fått lite extra fokus dels för att det är enkelt när det är tråkigt att cykla ute och i höst har jag anmält mig till ett riktigt äventyr! Tanken är att jag och en kompis ska försöka oss på att löpa Kullamannen Ultra 160 km lopp. Vi vet nog inte riktigt vad vi har gett oss inpå men det kommer bli roligt att försöka komma på en bra strategi och tävlingsplan och följa denna. Jag vet ärligt inte riktigt vad man ska vänta sig och hur man ska förberedda sig förutom att försöka hålla sig skadefri och frisk. Det får bli prio 1 och sedan jobba därifrån! Dock har jag börjat känna lite i mina hälsenor och jag hoppas att det beror på ett par gamla skor men det vill inte riktigt släppa!

 

Snart vill jag släppa bromsen!

Det är lite så jag känner nu men det är då man behöver tålamod! Jag vill egentligen börja köra hårdare intervaller, längre pas snabbare pass osv men jag vet vart det kommer sluta då! Då kommer jag känna mig stark i april och maj men när triathlonsäsongen börjar känner man sig trött och seg. Jag vet att min kropp reagerar så för jag har gjort det flera gånger! Det gäller att ha tålamod under basperioden! Detta är ju grunden som jag sen ska bygga vidare på!

Förra veckan fick jag ihop runt 70 km löpning och tanken var att ligga där denna veckan med men det blir ändring då på det eftersom jag misstänker att simhallen kommer vara ganska full under sportlovet så blir det kanske färre pass då och utomhus aktiviteterna fler. Nu vill jag börja kunna cykla ute på allvar än har det bara blivit till jobb men jag längtar efter de lite längre utomhuspassen!

Då var period två igång!

Då var det dags att dra igång med period två av basen eller det var det i måndags. Det är inte mycket som skiljer sig egentligen men jag siktar nu på att löpa minst 50 km i veckan vilket inte alls känns omöjligt. Tanken är att ha ett långpass på minst 90 minuter och sedan ha  dag i veckan där jag kör dubbla löppass. Detta är enligt mina erfarenheter ett utav de bästa sätten att åka volymen på ett bra sätt. Idag blev det 7 km innan jobb på löpbandet och sedan ny löpning på fysen och helt plötsligt har man samlat ihop några kilometer i benen.

Cyklingen blir ganska lik men jag bygger på distansen men vädret gör att det blir lite svårare än jag först trodde nu med snö och allt. Men våren kommer att komma och det är ingen stress.

Simningen är ungefär samma jag har svårt med tid men får jag till tre pass i veckan är det bra för att vara i min situation. Jag kan ju sätta in 4-5 pass i veckan men det löser jag inte med familjen och de tider jag tränar på det går kanske men då blir mycket annat lidande.