Löpbandet

Även om vädret är ganska milt har löpbandet varit min vän denna helgen. I fredags fick jag till två löppass på bandet där det första var 8 km innan frukost på cirka 36 minuter och senare på eftermiddagen körde jag ett litet intervallpass på 12 km med 10 stycken 800 m intervaller i ganska hårt men kontrollerat tempo.  Nu i januari/februari blir det inte några riktigt hårda intervaller men dessa hårda men kontrollerade intervallerna bygger en bra bas och jag tycker de bygger en hårdhet inför våren när man kan öka intensiteten.

På söndagen blev det 20 km på löpbandet igen på morgonen med en kopp kaffe i kroppen och det är inga problem för mig att köra dessa passen tidigt utan att tillföra några mängder energi. Till passet dricker jag vatten ibland tar jag lite sportdryck för smakens skull men absolut inga mängder. Dock ska man tänka på att dessa passen ska bygga bas och inte vara rekordpass. Farten på dessa passen kommer att gå fortare ju mer du tränar men ansträngningen blir det samma.

Nu blev det 40 km på löpbandet denna helgen och jag tycker inte det är speciellt roligt men det är tidseffektivt och enkelt att få till. Framförallt slipper man mängder med kläder! På bandet räcker det med skor, shorts och tröja jämfört med utomhus behöver man tre lager på överkroppen, två lager på underkroppen och det är mörkt och kallt. Helt enkelt kan man säga att löpbandet är min vän på vintern men på våren/sommaren skippar jag helt det. Men ibland är det enkelt att köra vissa pass då det är väldigt kontrollerat med fart, yttre omständigheter, terräng där man kan styra det enkelt.