Löpbandet

Även om vädret är ganska milt har löpbandet varit min vän denna helgen. I fredags fick jag till två löppass på bandet där det första var 8 km innan frukost på cirka 36 minuter och senare på eftermiddagen körde jag ett litet intervallpass på 12 km med 10 stycken 800 m intervaller i ganska hårt men kontrollerat tempo.  Nu i januari/februari blir det inte några riktigt hårda intervaller men dessa hårda men kontrollerade intervallerna bygger en bra bas och jag tycker de bygger en hårdhet inför våren när man kan öka intensiteten.

På söndagen blev det 20 km på löpbandet igen på morgonen med en kopp kaffe i kroppen och det är inga problem för mig att köra dessa passen tidigt utan att tillföra några mängder energi. Till passet dricker jag vatten ibland tar jag lite sportdryck för smakens skull men absolut inga mängder. Dock ska man tänka på att dessa passen ska bygga bas och inte vara rekordpass. Farten på dessa passen kommer att gå fortare ju mer du tränar men ansträngningen blir det samma.

Nu blev det 40 km på löpbandet denna helgen och jag tycker inte det är speciellt roligt men det är tidseffektivt och enkelt att få till. Framförallt slipper man mängder med kläder! På bandet räcker det med skor, shorts och tröja jämfört med utomhus behöver man tre lager på överkroppen, två lager på underkroppen och det är mörkt och kallt. Helt enkelt kan man säga att löpbandet är min vän på vintern men på våren/sommaren skippar jag helt det. Men ibland är det enkelt att köra vissa pass då det är väldigt kontrollerat med fart, yttre omständigheter, terräng där man kan styra det enkelt.

En intressant podcast!

Igår när jag var ute och sprang dagens sista pass lyssnade jag på en bra podcast om träning. Den har lite av min träningsfilosofi (min nya filosofi) och mycket av vad Joe Beer säger känner jag igen med. Kortfattad kan man säga att många tränar för hårt vid fel tidpunkt på året och jag känner igen mig i mycket av det han säger! Det var egentligen först förra året när jag hade Christian Malmström som tränare som jag ändrade mitt upplägg och även om det tog emot så följde jag hans schema.

Tidigare år kunde jag köra en massa hårda intervaller under vintern speciellt på trainern gillade jag att köra korta superhårda pass (45-60 minuter) men förra året var nästan alla de passen borta från schemat och även om jag var tveksam till att inte köra tre Sufferfestpass i veckan så följde jag det och det var nog första året som jag inte kände mig stark som björn och snabb som en örn i april. Något jag annars har känt flera år efter att ha kört ganska hårt inne kommer man ut i mars/april och sen har jag upplevt.

Nu ska man förstå att jag har hårda pass men nu undre vintern är de inte speciellt många eller långa. Självklart svarar man olika på träning och det finns säkert lika många som har haft precis motsatt effekt så jag säger inte att detta är en total sanning för alla! Men för mig och förra året märkte jag stor skillnad när jag gav mig själv tid att bygga en ordentlig bas och inte stressa sönder mig.

Podcasten kan man hitta här:

http://cyclingtimetrialpodcast.com/2017/01/92-coach-joe-beer-using-hard-workouts-effectively/

Vad tycker ni? Lyssna gärna på podcasten!

Små steg i rätt riktning!

Då var det ny vecka igen och dags att fortsätta med träningen! Nu börjar jag känna mig lite bättre och starkare och det är skönt när man kommer in i dne lite mer organiserade träningen igen. Dels känner jag att kroppen blir lite starkare för varje vecka som går och även om det är små steg så vet man att det går åt rätt håll! I helgen var det ganska lugnt då jag och frun var på en minisemester men jag hann med ett löppass på hotellet. Det kunde slutat illa när jag lite förvånad tryckte in hastigheten och max var 12 km/h. Jaha tänkte jag då blir det ett lite lugnare pass men löpbandet var programmerat på miles och inte kilometer och 12 miles/h är snabbt men som tur var klarade jag av att hålla mig kvar annars hade hotellpersonalen fått sopa upp mig från golvet!

Nu börjar det bli lite ljusare med och om vädret är fint ska jag försöka få till lite cykling utomhus denna veckan! Dock måste vägarna vara hyfsat torra och det ska ju helst vara ljust då jag inte är förtjust i att cykla med lampor när det är mörkt.

Årets första träningsfas!

Nu har den börjat! Årets första träningsdel och den är inte speciellt spännande utan mer en period som ska förberedda mig inför våren/sommaren. Fokus ligger på att börja få lite kilometer i benen och de lite hårda passen ligger i simbassängen. Cyklingen blir det lite tid till men inte super mycket för jag gillar inte att cykla i mörkret och det tar några veckor till innan det blir lite ljusare. När jag planerar ser jag till hela året och jag har tagit mycket av upplägget jag körde förra året och ändrat lite men grunden är kvar. De fem första veckorna ser ut så här:

Jag sätter alltså en grund som jag i stort sett kopierar varje vecka. Men det är naivt att tro att jag kommer att köra alla passen. Familjen, jobb, sjukdomar och mycket annat kommer att göra att det är omöjligt så jag försöker att träna 80-90% av passen men jag har vissa pass som jag anser ger mer än andra och då prioriteras dessa. Detta var som sagt bara grunden efter att den är satt planerar jag veckovis och börjar flytta passen för att det ska passa vanliga livet så en vecka kan se ut som denna istället:

Men jag är väldigt flexibel med att flytta och försöka fixa passen så gott det går. Det ska bli roligt att se hur mitt upplägg kommer att fungera!