Påsken är slut och snart börjar säsongen på riktigt!

Nu är påsken snart över och våren står vid dörren! Det börjas att märkas och det är skönt! Der ser ut som om det blir två tävlingar under april och det är Heleneholms IF Halvmarathon och Klippan Duathlon. Det är två lite mindre tävlingar men roliga! Klippan tävlingen är en personlig favorit eftersom det är ett skönt gäng och banan är riktigt rolig och tuff! Löptävlingen får jag se hur jag tacklar om jag cyklar ett pass innan eller försöker köra den hårt. Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra om jag ska försöka löpa så fort jag kan till en viss puls eller om jag bara ska köra så hårt jag kan.

Benen känns lite slitna nu efter tre ritkigt bra löppass med ett fart i lördags (10 km), distans igår (25 km) och ett med backintervaller idag (8km) så nu känns benen lite sega men det blir fokus på simning och cykel nu i några dagar och då brukar man kunna återhämta sig lite!

Tillbaka efter semester!

För en vecka sedan var jag och familjen på semester därav det långa uppehållet i bloggen och veckan som gick har det varit mycket jobb med över 60 timmar på jobbet så det är först nu det känns som jag har haft tid att skriva lite på bloggen. På semester som spenderades på Fuerteventura med familjen blev det mest löpträning och två styrkepass. De flest triatleter som åker dit är för att cykla men med småbarn känns det inte som man sitter på ett flyg i 5 timmar för att sedan inte umgås nere på plats. Men någon gång när barnen är större vill jag ta med cykeln antingen det eller hyra cykel på plats.

Lång vecka!

Efter tisdagens långpass (för mig) på cykeln följde jag upp veckan med att simma 4 000 m på onsdagen och sen löpa 30 km på torsdagen så det har varit en lång vecka! Simningen var sådär jag vet om att jag egentligen skulle behöva simma mer jag tror att om jag skulle investera 100 träningstimmar i bassängen skulle jag förbättra mig med kanske 3-7 minuter ( bakom dessa siffror finns det ingen vetenskap bakom!) på Ironman simningen eller 7 minuter är kanske för mycket men säg 3-5 minuter. Men om jag skulle lägga de 100 träningstimmarna på antingen löpningen eller cykla tror jag att jag skulle/kommer få tillbaka mer än 3-5 minuter. Jag är ganska säker på att skillnaden mellan en bra och dålig löpningen på Ironmandistansen är mycket mer än 3-5 minuter på löpningen tror jag att det kan vara skillnaden mellan ett 3:15:00 maraton eller 3:45:00 maraton.

Cyklingen är likadan men här gäller det att vara mer taktisk för en bra cykeldel på en tävling följs inte av en dålig löpning för oftast har man cyklat för hårt. Det är här jag litar på min egen känsla för jag har haft pass där jag inte är i närheten av att nå den puls eller de watt jag ska kunna hålla och ändå vara helt slut medan jag andra dagar kan jag malla på utan problem och det kvittar hur hårt jag kör benen klarar bara av mer och mer!

Dock är vikten utav simningen stor beroende på vilken distans man tävlar på! Desto kortare distans desto mer spelar simningen in speciellt bland proffs och elit. Att tappa 3 minuter på en halv Ironman kan vara svårt att hämta igen men att tappa 6-7 minuter på en Ironman är lättare att ta igen. Eftersom det är en lång dag på en Ironman kan mycket gå fel och har man och följer en bra plan har man mycket att tjäna på det!

Nu har jag inte full koll på schemat men jag tror att det är en vecka med mer fart igen!

 

Årets längsta cykelpass!

Idag körde jag årets längsta cykelpass för min del! Det blev lite över 10 mil i kallt och friskt väder och de lite längre rundorna är något jag behöver i år. Eftersom jag i sommar ska tävla på Ironman distansen där man ska cykla 18 mil måste jag få till fler långpass. Jag tror jag gör samma summering inför varje år men nu börjar barnen bli lite större och det kanske kan ges lite mer tillfällen att få till dessa passen. En viktig komponent annars är kontinuitet i träningen och det brukar jag vara bra på! Dagens pass var inte bara ut och cykla utan jag försöker få till intervaller med den önskade ansträngningen och gärna lite längre så idag var det först 1 timme med den ansträngning jag hade tänkt i sommar och sedan lite lättare cykling följt av 25 minuter och sedan lite kortare intervaller. Cyklingen de senaste dagarna har dessutom varit på min tempocykel och det gillar jag verkligen! Jag tycker det är mycket roligare att cykla på tempohojen och för min del går det snabbare!

Om förra veckan var snabb så är denna veckan inte lika snabb men lång och det roliga nu med att ha en tränare är att det mixas upp lite och även om jag inte följer det till 100% så försöker jag göra det. Jag har bland annat ett riktigt långt löppass planerat denna veckan som ska bli roligt att köra!