Varför har man inte hjälm?

I tisdags cyklade jag in till Malmö för att gå på en kostföreläsning (den var super!) och cyklade in med min mtb. En sak som slog mig ganska snabbt var att det inte var speciellt många som använde hjälm. Jag undrar varför det är så? Borde det egentligen inte vara lag på det? Varför ska barn ha hjälm men inte vuxna?

Jag köper inte att man påstår att det sabbar ens frisyr eller något liknande. Hjälmen är egentligen cykelns bilbälte! Men jag har inte alltid haft hjälm långt ifrån men varje gång jag tränar har jag hjälm och jag har blivit mycket bättre att använda den vid vardags pendlingen med! Mycket tack vare min son för jag kan inte ge en bra förklaring till varför han måste ha hjälm men inte jag när vi cyklar tillsammans!

Lite tävlingar på gång!

Det märks att säsongen börjar närma sig! Tävlingarna kommer med allt kortare intervall och redan nästa vecka är det dags för årets först multisport tävling! Det är nämligen dags för Klippan City Triathlons duathlon tävling. Detta är en tävling som jag hittade förra året och jag har bara goda saker att säga om tävlingen och arrangörerna. Det kommer att finnas två olika distanser man kan välja mellan en kort (5 km löpning-25 km cykling och 2,5 km löpning) och en lång (10 km löpning-50 km cykling-5 km löpning). Banan går i mycket fin miljö men det är en jobbig bana speciellt löpningen är ganska kuperad.  Vill man ha mer information kan man hitta mer här:

http://www.klippancitytriathlon.se/Duathlon.html

Detta är en perfekt tävling för nybörjare som vill testa på triathlon/duathlon!

Förra året körde jag på 2 timmar och 25 minuter och jag hoppas kunna köra snabbare i år! Dock beror det lite på hur vädret bli då det påverkar cyklingen en hel del! Jag tror det blir svårt att slå den tiden från förra året då det kändes som om jag låg längre fram med cyklingen men man vet aldrig!

Efter Klippan så har blir det två löptävlingar nämligen 10 i Lundaloppet och 5 km i Blodomloppet  som går några dagar senare. 5 km är en distans som jag har lite problem med för jag kan inte löpa mycket snabbare än vad jag göra på ett 10 km lopp om man nu delar upp 10 km loppet i två delar. Men de två tävlingarna ser jag som träningstävlingar så det blöir inte speciellt mycket fokus på de dock vill jag slå personligt rekord i Lund! Annars så är dte ganska mycket cykling och denna veckan bör jag få ihop 35 mil utomhus vilket jag är nöjd med!

Hemma går allt bra och än så länge sover dottern bra på nätterna vilket gör att man själv får vila och är ganska pigg på morgonen. Men tiden går verkligen fort idag är det 3 veckor sedan hon föddes och det känns som om tidne bara har sprungit iväg! Övriga familjen är alla lite förkylda nu så jag går bara och väntar på att jag ska bli det! Men än så länge har jag klarat mig!

Tävlingsberättelsen från Nike Marathontest 3

Igår var det en sista tävlingen i Nike Marathontest serien och det var halvmaran (21,1 km) som stod på schemat. Formen var bra och träningen hade gått precis som jag hade velat fram tills förra måndagen då jag vurpade rejält med min cykel. Veckan som gick har varit sådär med dålig sömn dock inte på grund utav min dotter utan för jag har haft ont i kroppen efter vurpan. Träningen har i veckan har därför varit mycket blygsam och så sent som i onsdags fick jag avbryta ett löppass eftersom det helt enkelt gjorde för ont att löpa. Men ju närmare söndagen kom desto bättre blev det i kroppen och på lördagen bestämde jag mig för att åka över och testa.

Tåget gick från Oxie station 07:05 och ett byte på Hyllie var allt jag behövde göra innan jag var på plats i Köpenhamn. Efter en kort promenad var jag på plats vid starten och tack vare att jag var ute i god tid kunde jag få ett skåp där jag kunde låsa in min kläder och värdesaker.

20140413_072553

 

Uppvärmningen gick helt ok och knäet gjorde ont men det störde inte mig speciellt mycket. Efter förra loppet där jag höll 3:44 min/km i snitt så bestämde jag mig för att köra på lika snabbt på halvmaran. Detta var ett misstag eftersom vurpan ställde till det för mig och vädret var inte direkt optimalt. Efter uppvärmningen gick jag och la min överdragskläder i skåpet och tog på mig klubblinnet och kände mig redo. Jag gick långsamt till starten gjorde några rusher och tittade på klockan som visade 09:27 vilket så jag gick och ställde mig bakom eliten. Men när jag stod där såg jag att jag hade glömt startnummer med tidtagningschipet! Mindre än tre minuter till start och jag fick springa in och hämta det och hann som tur var tillbaka med 30 sekunder till starten.

 

Banan i Köpenhamn är verkligen platt dock är det många svängar och skarpa kurvor vilket gör att löpningen ibland kan bli ryckig men det största problemet var vinden för det blåste riktigt mycket. Visserligen får man medvind ibland men jag tror att man tappar mer på de partier där man får löpa i motvind. Banan i Köpenhamn går på både asfalt och parkstigar i grus och ser ut så här:

rute

Tanken jag hade innan loppet var att försöka löpa andra halvan snabbare än första delen men så blev inte fallet. De första 5 km var lite sega men upp till 10 km gick det bra men sen började det bli jobbigt och blåsigt. Jag vet inte riktigt vad som gick fel men jag började tappa lite efter varje kilometer som gick och skillnaden var stor jämfört med hur jag kände mig på 15 km loppet. Men om jag är helt ärlig mot mig själv så i efterhand var jag lite dum både före och under loppet. Misstagen jag tänker på var att tro att vurpan inte spelade in, jag borde justerat mina tidsmål efter mina förutsättningar och de yttre förutsättningarna,energiintaget under loppet var inte bra och när jag kände att det inte gick som jag hade tänkt mig under loppets 5 första kilometer borde jag vara mer flexibel och kunna ändra strategi under loppet.

Men nu är tävlingen genomförd och se här ser sammanfattningen ut

resultat

Tiden är jag inte nöjd men en 16:e plats bland lite över 2500 deltagare är jag väldigt nöjd med. Hade jag löpt lite smartare hade jag nog kunnat ta några placeringar till. Tyvärr var vädret rätt så tråkigt efteråt med regn och blåst men vi kom inte hem från Köpenhamn förrän klockan sju på kvällen så det blev verkligen en heldag för hela familjen.

IMG_0281

Nu är nästa tävling om 2 veckor och då är det duathlon i Klippan som står på schemat! Innan dess  har jag tänkt att köra mycket cykling för att komma i bra cykelform till tävlingen. Jag har planerat att köra 10 Sufferfest pass på tio dagar innan tävlingen och hoppas att jag kan tillgodo se en del utav den träningen.

Tävling imorgon!

Imorgon är det dags för tävling i Köpenhamn. Det är halvmaraton och förra veckan kände jag mig i riktigt bra form! Men min vurpa i måndags ändrade allt och för tre dagar sedan tänkte jag att det inte skulle gå men smärtan har blivit mindre så jag tar och åker över bron och testar! Får jag ont eller känner att det inte var min bästa idé kan jag ju bara bryta loppet även om jag aldrig har gjort det så går banan runt om Parken så det är nära till omklädningsrummen.

Men nu är packningen klar tills imorgon och tåget går 07:05 från Oxie och jag kommer vara på plats cirka 1 timme innan starten vilket ger mig god till att byta om och värma upp. Förutom att jag har ont i kroppen dr jag slog mig i måndags är det enda bekymmer jag har vilka skor jag ska använda. Jag är väldigt förtjust i mina Mizuno Ronin men nu är de snart 3 år gamla och börja bli för slitna och sist löpte jag i K Swiss K Ruuz och de kändes hur bra som helst dock har jag ej testat de på halvmaran och en del utav banan går på grusiga parkvägar och jag är lite orolig för ventilationshålen på K Ruuzen.

mara3

Jag hoppas att det inte blir för kallt med att löpa i linne och shorts imorgon!

Det kan vända på ett ögonblick!

På söndag är det dags för en tävling i Köpenhamn. Det är Nike marathontest 3 som är en halvmara och träningen från förra tävling har verkligen gått framåt. Jag har fått en hel del bra löpträning och igår körde jag två löppass där det första bestod utav 7 st 1 km intervaller med 1 minuts vila och det var inga problem att göra alla under 3:35 min/km tempo även det andra passet gick hur bra som helst och jag är tveksam till om jag någonsin har varit i bättre löpform än vad jag var igår. För allt kan vända på bara några sekunder något som jag har upplevt flera gånger i mitt yrke som brandman.

Veckan som kommer hade jag tänkt att bygga all träning mot tävlingen och cyklade därför lugnt till jobb idag då jag höll i en utbildningen. Tanken var att det skulle bli ett lugnt pass hem med men när jag hade drygt 10 km kvar så hände det som inte fick hända jag körde och vurpade. Det blev till och med en rätt rejäl vurpa där jag cyklade och allt var bra men helt plötsligt fick jag en yrselattack och tappar kontrollen över cykeln och kör rakt in en trottoarkant och flyger av cykeln in i ett metallstaket. När jag försöker resa mig upp ramlar jag ihop igen och det tar några sekunder till allt blir bra igen eller bättre kanske är rätt ord. När jag reser mig upp märker jag att inget är brutet vilket är bra men mitt vänstra lår känns inte bra och när jag känner på framsidan känns det som det ligger en tennisboll ovanför knäet. Cykeln ser ok ut men kolfiberhjulet har förmodligen rullat sin sista kilometer. Som tur var hade jag hjälm eller egentligen var det inte tur för jag har alltid cykelhjälm när jag tränar och jag börjar även att bli bättre på att använda den när jag vardagscyklar ner till butiken osv. (personligen tycker jag att det borde vara lagkrav precis som det är med bilbälte).

Först tänkte jag vilken otur jag hade haft med en skada så nära tävlingen, trasigt framhjul och kanske en hjälm som är sönder men ju mer jag har tänkt på det så inser jag att det var kanske tur jag hade. För om jag hade vinglat åt andra hållet och det hade kommit en bil hade det slutat annorlunda likadant om det hade varit en sten istället för ett staket som dämpade mitt fall. Nu sitter jag här med ett lår som känns allt annat än bra, ont i nacken, bitsår i läppen och ett trasigt hjul men ändå lite glad för om jag hade haft riktig otur hade allt kunnat varit mycket värre!

Inom de närmsta veckorna hade jag tänkt att skriva lite mer om triathlon. Jag hade tänkt börja att skriva om de olika distanserna som finns inom triathlon. Triathlon är som de flesta vet simning, cykling och löpning. Nuförtiden är det den vanligaste ordningen men så har det inte alltid varit. Standarden är dock att man börjar med simningen, cyklar sedan och avslutar med löpning. Förr i tiden var distanserna även de mycket mer olika men när man försökte bli en olympisk idrott (som ITU lyckades med 2000) var man tvungen att ha en standard. De vanligaste distanserna är:

Sprint 400 m (alternativt 750 m tävlingsklasser) simning, 20 km cykling och 5 km löpning

Olympiskdistans 1500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning

Halv Ironman (eller 70.3 som WTC vill att det ska heta) 1930 m simning, 90 km cykling och 21,1 km löpning

Långdistans (Nice distansen efter staden där det gick en stor tävling på 80- och 90- talet) 4000 m simning, 120 km cykling och 30 km löpning

Ironman 3860 m simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning

Det finns ibland lite olika regler beroende på vilken distans man tävlar i. För motionärer eller åldersklasser (internationellt finns det inte motionärsklasser utan man tävlar i åldersklasser eller som senior/proffs/elit) brukar det nästan alltid vara så kallad non drafting med det menas att man inte får lov att cykla för nära varandra och man får lov att cykla på en tempo/triathloncykel. I OS är det tillåtet att cykla i klunga, det såg de flesta som tittade på Lisa Nordén i London 2012. Men så har det inte alltid varit förr var det non drafting men till slut gick det inte att ha non drafting allt eftersom simningen på tävlingarna blev jämnare och 30-40 personer kom upp ur vattnet inom 30 sekunder då gick det inte att ha ett mellan rum på 10 meter mellan varje deltagare eftersom folk inte stod och väntade.

Internationella triathlon förbundet (ITU) försöker att få en tävling till på OS och det är stafett som verkligen är roligt att titta på! Men för att få igenom det kommer de behöva ändra OS distansen till sprint och det är därför man ser fler och fler sprint tävlingar som ITU anordnar. Bland annat har Stockholmstävlingen varit sprint även om den var olympiskdistans förra året. Stafetten går till så att man är fyra deltagare i varje lag, 2 kvinnor och 2 män och distanserna brukar vara korta och tävlingarna är verkligen roliga att titta på! På länken nedan kan man se VM från Hamburg från förra året:

http://www.svtplay.se/video/1332545/21-7-15-00

Den mest kända tävlingen är Hawaii Ironman och som namnet säger går den på Hawaii på ön Kona. Hawaii Ironman räknas som VM på distansen men det är inte ITU som anodnar tävlingen utan ett företag som heter WTC. För att få deltaga på Hawaii måste man kvala dit och det finns flera Ironman tävlingar runt om i världen där man har chansen att kvala. I norden finns det en i Kalmar och en i Köpenhamn. På Ironman tävlingarna brukar det vara runt 2000 deltagare och vissa tävlingar säljer slut på minuter. Men det finns fler aktörer som anordnar tävlingar på samma distans men de får inte heta Ironman eftersom företaget har copyright på det. Challenge är den näst största arrangören och de samarbetar med det europeiska triathlonförbundet (ETU) och om Hawaii är WTC huvudtävling har Challenge en tävling som går Roth i Tyskland med 3500 deltagare. Roth var tidigare en Ironman tävling men Challenge är nu familjeägt. 2014 tog det 3 minuter och 20 sekunder för att sälja slut platserna till Roth. Ironman tävlingarna brukar kosta runt 4500 kr att delta i men det finns billigare oftast anordnas de utav mindre arrangörerna.