Trafikskola…

Jag är hemma nu, sedan några dagar.
Att komma hem, efter nästan en månad på resande fot, var ljuvligt. Att lämna mina föräldrar var däremot apdiarré.
Efter att ha kört bil i sammanlagt åttiofem mil känns kroppen, och knoppen, onekligen lite mör. Jag har ont lite varstans. ”Jämna plågor.” Typ. Humöret har återgått till det normala, men under själva bilfärden sjönk det ner i mörker med jämna mellanrum.

20140115-215548.jpg

De varnade för halka, till och med svår halka.
Jag menar att det var vinterväglag, helt enkelt.
När det är vinter kan det vara halt. Varför är det en överraskning för så många?
Fascineras, men framförallt…irriteras, över hur många det är som verkar tro att köra fort på vinterväg är det samma som att vara en duktig vintervägsförare.

News flash; Det är det inte!

Jag blir väldigt upprörd när någon, i 120 km/h, vinglar förbi mig i en moddig omkörningsfil.
Och jag blir väldigt upprörd när någon kör så nära mig att de skulle sitta som ett frimärke i baken på bilen om jag bara bromsade yttepyttelite. Och när någon i mötande körfält tränger ut mig i vägrenen eftersom de beslutat sig för att göra en halkigt vinglig snömoddsomkörning…ja, då vill jag halstra dem.
Argast av allt blir jag när ovanstående sker när jag har mina barn med mig i bilen.

20140115-215610.jpg

Jag försöker minimera riskerna genom att använda hjärnan.
Hör du till någon av dem som försökte ge mig hjärtinfarkt under resan mellan Hudiksvall och Hässleholm? Vill du också börja använda hjärnan?

Här följer i så fall några enkla tips…
– Du är inte en bra förare bara för att du kör fort i snön. En bra förare anpassar hastigheten efter väglaget. Att det står 120 på skylten innebär inte att du inte får köra långsammare. Faktum är att det ibland inte går att köra mer än 70. Kanske till och med 50.
– Det går i regel bra att hålla högre hastigeter på raksträckor. I kurvor bör du dock sakta ner. Däck kan tappa fästet förstår du.
– Håll avståndet. Om du kör en meter bakom bilen framför kommer du INTE att hinna stanna om bilen bromsar.
– Kör inte om i oplogade omkörningsfiler. Du kan få sladd och döda inte bara dig själv utan även dina medtrafikanter.
– Försök undvika att tvärnita. Håll så låg hastighet att ett hinder inte kommer som en överraskning utan du hinner motorbromsa istället för att trycka på bromsen.
– I snörök – chansa inte på att vägen framför dig är helt tom. För böveln!

Ja, det var det. Nu är Lisas trafikskola slut för idag.
Appropå trafikskolor…imorgon ska Storebror köra sin första trafikskolekörlektion. Jag tog körkort då jag var 21. Ska han slå mig?!
Nu lämnar jag er med en mycket tänkvärd video.
(Eftersom jag uppenbarligen är helt blåst när det gäller det här med att infoga videor så ber jag er klicka på länken nedan för att se filmen. Solly. :/)

Trafiksäkerhet

Krama varandra i trafiken, hörrni!

 

 

Lisa Aronsson-Höglund
”Många tror att jag hela tiden måste skrika könsord och göra obscena gester”
Namn: Lisa Aronsson-Höglund
Ålder: 42 år
Bor i: Hässleholm
Mer: Har flera neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, bland annat tourettes syndrom. Sover oftast fyra timmar per dygn. Kopplar av genom att umgås med familjen, blogga, skriva dikter eller påta i trädgården.
När en fd chef sa till mig ”Berätta inte att du har adhd så blir du tagen på allvar" så bestämde jag mig för att börja berätta på allvar....