”För otydlig för att tjäna som inlägg i debatten om hedersvåld”.
Kronbruden - en opera med flera frågeteckenSå bra var årets uppsättning.
La Scuola lever vidare när Höörs sommaropera imponerar Lars-Erik Larsson har sett sett premiären av Skånska operans ”Tosca”.
Skånska Operans kulturgärning fortsätterAllt beröm till Malmö opera som satt upp Silent Zone
Opera om incest en fullträff i det lilla formatetSkånskans recensent har sett operan ”Fallet Makropulos”.
”En operaföreställning som bildar en enastående helhet””De fyra kärleksduetterna var operakonst i högsta klassen”
Roméo och Juliette bjöd på en afton som gav rysningar av välbehagSalongskomedi blir lyckad jubileumsuppsättning
Skånska Operans ”Björnen” ger mersmakSkd:s operakritiker har sett operan i Köpenhamn.
The Handmaid's Tale på Operan: En nödvändig brandfacklaSkånska Dagbladets recensent har sett operan i Södra Sandby.
En mycket charmig La bohèmeMalmö symfoniorkester inledde med Wagner, Strauss och Ravel
Ståtlig och förbryllande öppning på orkestersäsongenSkånskans operakritiker recenserar "Näktergalen".
Höörs sommaropera utnyttjar begränsade resurser till max En kulturgärning av Skånska Operan.
Sagolik Trollflöjten med bestående värdenSkånsk om kändisar, arkitektur, historia och festspel
En musikresa till Salzburg värd allt besvärSkånskans operakritiker blir både intresserad och förbryllad
Lovvärt och udda när Mozartopera blir allkonstverkSkånskans operarecensent frågande till ny uppsättning
"Obegripligt och omöjligt att förstå""Ett blandat intryck", enligt SkD:s recensent.
Världsberömd barberare först ut efter coronanLars-Erik Larsson har sett premiären av En midsommarnattsdröm på Malmö opera.
En vidunderlig sagaLars-Erik Larsson har sett operafabrikens uppsättning av Verdis Ödets makt.
Dramatisk styrka i Ödets maktLars-Erik Larsson har sett Rigoletto på Opera Hedeland väster om Köpenhamn.
Rigoletto med många frågeteckenTidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson har sett Don Giovanni på Festspelen – och han är inte…
Så kan man förstöra ett mästerverk”Det är få, om ens några, tolkningar som ger en sådan insikt i verken som Grigorij Sokolovs”, menar…
En mästare vid flygeln”Jag har svårt att tänka mig att det kan göras bättre”, menar tidningens recensent Lars-Erik…
Mozart – som det ska låtaLars-Erik Larsson har sett operan Trettondagsafton.
Höörs Sommaropera håller klassenTidningens musik- och operakritiker Lars-Erik Larsson besökte Skånska Operans Operaquiz på…
Puttrigt quiz i stället för helaftonsoperaLars-Erik Larsson recenserar premiären av operan Tinget i Dalby tingshus på lördagen.
”Äntligen levande opera för levande publik”Lars-Erik Larsson har sett cirkusoperan Circus Days and Nights.
En hyllning till konsten och kunnandetLars-Erik Larsson recenserar tre skånska barockensemblers dubbel-cd med operan L’Orfeo.
Mästerlig skånsk barockTidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson recenserar MSO:s livestreamade Brucknerkonsert.
Strålande uppvisning av TrevinoTidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson om Malmö symfoniorkesters nya säsongsprogram.
Kvinnorna höjer kvalitetenTidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson har besökt både Malmö live och Malmö opera direkt från…
Två toppkonserter i tät följdLars-Erik Larsson recenserar Malmö operas livestreamade Vinterkonsert.
Förtjusande wienerstreamingSå ställde pandemin till det igen. Malmö Opera stänger portarna året ut. Det drabbade inte bara den…
Streamingen blev en räddare i nödenÄntligen en premiär på Malmö Opera. Men naturligtvis måste den Covid-19 som till den milda grad …
En ljusglimt mitt i allt eländeTidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson fördjupar sig i fenomenet.
Digitalt i pandemins tidLars-Erik Larsson har sett Skånska Operans streamade föreställning Himmavid som hade premiär den 10…
Mycket prat och lite operaMed en touche från orkestern till dirigenten och stående ovationer från publiken efter slutackordet…
MSO:s Beethovenmaraton i målSpioneri och annan underrättelseverksamhet, subversiva konspirationer och myndighetsutövning som…
Ett hemligt Malmö som lockar läsaren vidareRecension ”Jag kan säga att en av mina favoritreaktioner efter att ha sett en föreställning är den…
Dramatiken saknas i opera om Svenska AkademienKrönika Tidningens musikkritiker Lars-Erik Larsson om Malmö symfoniorkesters Stravinskijfestival.
Ännu en fullträff för MSO och TrevinoRecension Lars-Erik Larsson var på premiären av Operaverkstans Ledaren.
Ett operaäventyr som träffar helt rättScen/Recension Rent objektivt är Puccinis opera Tosca ett under av smaklöshet: brutal, blodig och…
Blodig historia i utsökt regiMed en touche från orkestern till dirigenten och stående ovationer från publiken efter slutackordet…
MSO:s Beethovenmaraton i målNyheter \"Visst är det roligt med Melodifestivalen men hade det inte varit bättre att plocka fram…
Föreställning i en rasande fartRecension Egentligen borde det vara en omöjlighet att transformera Ingmar Bergmans film Höstsonaten…
Stor operakonst men tveksam musikrecension ”Sceniskt är det en ren fröjd. ”, skriver tidningens operarecensent om Tannhäuser på…
Livsglad anarki i Tannhäuser