John Lundvik: Den väntade vinnaren – Krönika om finalen

Efter kavalkader av kärleksballader, poppiga dansnummer och nostalgitrippar utan dess like har Sverige äntligen valt sin representant till Eurovison Song Contest 2019 – John Lundvik.

”Too late for love” stormade in I Melodifestivalen I deltävling 4 och tog sig direkt till final. I finalen hade bidraget storfavoriterna LIAMOO&Hanna Ferm hack i häl, så väl som tittarfavoriten Bishara. Resten av bidragen… Ja, vad gjorde resten av bidragen egentligen? Varenda år tenderar det att vara ungefär 2-3 artister som tidigt blir favorittippade och tävlar om placeringarna på prispallen, men i år kändes denna uppdelning större än på länge. Kanske var detta på grund av den oerhört snabba poängutdelningen, som saktades ner något när det kom till de sista poängen.

Oavsett anledningen så fick vi en väldigt varierande final med flera bra låtar. Jon Henrik verkade lyckligare än någonsin på scenen, medan Lisa Ajax tog i som aldrig förr. Lina Hedlund sken som en sol och Bishara charmade utan tvekan det svenska folket på nytt. Den enda i den första halvan av finalen som verkade stöta på lite problem var Mohombi, då han vid ett flertal tillfällen glömde bort texten.

Anna Bergendahl var tydligt revanschsugen och även om hon inte fick den upprättelse som hon kanske hade velat ha briljerade hon på scen. Nano chockade nog hela svenska folket när han tog hem poäng efter poäng hos internationella juryn och hamnade på en otrolig andraplats hos juryn. Nanos låt har alltid känts något svag, men kvällens framträdande var utan tvekan hans bästa. LIAMOO & Hanna finns det inte mycket mer att säga om än det som redan sagts, de båda idolstjärnorna sken på scenen. Malou hamnade på en otroligt oförtjänt sistaplats, medan Wiktoria med sin kalldusch fick samma sjätteplats som när hon var med och tävlade 2017. Arvingarna kom precis hack i häl på en sjundeplats, med sin svängiga dansbandspop.

Vinnaren blev som sagt den tidigare favorittippade John Lundvik, med låten ”Too late for love”. På ett plan kan jag tycka att vinsten var lite tråkig – Den följer den så kallade ”svenska modellen” (som jag själv kommit på). En ung, snygg man tar sig an scenen med en ganska generisk poplåt som i och för sig är ganska radiovänlig, men också ganska tråkig. De senaste fyra åren har våra bidrag sett väldigt lika ut i Eurovision Song Contest och i år är inget undantag. Men samtidigt vill jag ändå påstå att John Lundvik har det där lilla extra som krävs för att stå ut i denna mall. Med sin charm och sin glädje kan John Lundvik även charma folket i Europa och inte bara kamma hem juryrösterna i Tel Aviv, vilket är ett alltför vanligt resultat för Sverige i tävlingen.

Årets sångfågel går till….

Fem intensiva veckor har gått – Fem intensiva veckor av powerballader, dockskandaler, jojk och gamla veteraner. Allt detta har lett upp till den storslagna finalen som äger rum på lördag den nione Mars, då Sveriges representant till Eurovision song contest 2019 kommer att väljas.
Vi har lyssnat, hissat och dissat alla bidrag. Nu i finalen vill vi göra en liten twist på det hela. Till att börja med presenterar vi vår finaltippning och sedan har vi utsett olika pristagare i kategorierna årets nykomling, årets veteran, årets flopp och årets comeback. 

 

Schlagerhörnans finaltippning
1. John Lundvik – ”Too late for love”
2. LIAMOO & Hanna Ferm – ”Hold you”
3. Bishara – ”On my own”
4. Anna Bergendahl – ”Ashes to ashes”
5. Wiktoria – ”Not with me”
6. Mohombi – ”Hello”
7. Lisa Ajax – ”Torn”
8. Arvingarna – ”I do”
9. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken”
10. Lina Hedlund – ”Victorious”
11. Malou Prytz – ”I do me”
12. Nano – ”Chasing rivers”

 

Årets nykomling

Pontus: Malou Prytz
Hon kom från ingenstans, från en liten by i Småland, och visade alla mellofans att hon är ett namn att räkna med i framtiden.

Karolina: Malou Prytz
Med sitt High school musical nummer och sin poppiga girl power låt har Malou tagit Melodifestivalen med storm – Med sina blott 15 år lyckas den unga artisten göra en otrolig debut i Melodifestivalen och får fira sin födelsedag med en finalplats i Melodifestivalen. Jag är helt säker på att detta inte kommer bli sista gången Malou får göra det.

 

Årets veteran

Pontus: Arvingarna
Blir alltid imponerad när gamla schlagerrävar får till en ny hittlåt i den moderna tävlingen, bra jobbat Arvingarna!

Karolina: Lina Hedlund
Hon har nått final flera gånger med Alcazar – och lyckades minst lika bra på egen hand. Med en popdänga som låter som en sammansättning av ”Not a sinner nor a saint”, ”Stay the night” och ”Blame it on the disco” lyckas Lina fånga publikens hjärtan. En ensam Alcastar kommer aldrig bli samma sak som Alcazar – Men det är nära nog i alla fall.

 

Årets flopp

Pontus: De forna medlemmarna i FO&O
Att varken Oscar Enestad eller Omar Rudberg tog sig vidare från sina deltävlingar får räknas som en stor flopp för deras solokarriärer.

Karolina: Arvingarna
Arvingarna har uttryckt att de fick samma vibbar när de hörde låten ”I do” som när de hörde ”Eloise”. Vilka dessa vibbar är förstår nog ingen i Sverige och jag är inte ens säker på att Arvingarna förstår det själva. Snarare tror jag att de sa det mest för att övertyga sig själva om att låten inte är för pinsam att ställa upp med i Melodifestivalen.

 

Årets comeback 

Pontus: Anna Bergendahl
Det är inte lätt att återfå förtroendet hos svenska folket efter att ha misslyckats i Eurovision men Anna Bergendahl har verkligen lyckats med det. Hon är tillbaka i hetluften!

Karolina: Lisa Ajax
Lisa Ajax låt har lidit lite av samma syndrom som Hanna Ferm och Liamoos – När man bara ser till låten och inte alls tänker på artisterna är båda låtarna egentligen ganska generiska och lite småtråkiga. Men det är här både Lisa och Hanna Ferm lyckas göra så att vi inte bryr oss om det. Deras röster är så starka att de lyfter låten på egen hand och med sitt magiska trollspö förvandlar de en generisk låt till något som får en att tappa hakan (och fälla några tårar) – Är inte det magi så vet jag inte vad.

 

De här vinner Andra chansen – duellerna om Schlagerhörnan får bestämma

Det har blivit dags för duellernas duell i schlagern, nämligen Andra chansen!
Sedan 2007 har detta moment i tävlingen utgjorts av dueller mellan 3:or och 4:or från de olika deltävlingarna. Sedan 2015 har hela fyra artister/låtar tagit sig från andra chansen till final. Eftersom vi på Schlagerhörnan har våra personliga favoriter så kommer vi här göra våra egna dueller artisterna emellan. Jag (Pontus) och Karolina kan ge mellan 1 till 10 poäng per bidrag (1 motsvarar uselt, 1o motsvarar eurovisionfeeling). Därför kan varje bidrag få upp till 20 poäng var, den som får högst totalsumma i varje duell är Schlagerhörnans finalist. Låt duellerna BÖRJA!!

Duell 1: Anna Bergendahl – Andreas Johnson 

Artist Pontus Karolina Vinnare
Anna Bergendahl 7 7 14
Andreas Johnson 5 6 11

-Pontus: Anna Bergendahls låt har vuxit mer på mig den senaste tiden och överraskande nog har jag till och med börjat gilla den. 
-Karolina: Detta är utan tvekan andra chansens svåraste duell, men Anna Bergendahls låt är ändå snäppet vassare än Andreas. 

Duell 2: Vlad Reiser –  Nano 

Artist Pontus Karolina vinnare
Vlad Reiser 5 5 10
Nano 4 3 7

-Pontus: Vlad har någonting som inte Nano har och det är show och ös, hoppas på skräll här.
-Karolina: Nanos låt har växt för mig, men samtidigt saknar han självsäkerheten och tempot som Vlad har i sin låt, vilket definitivt är något som kommer sänka honom i den här duellen. 

 

Duell 3: Martin Stenmarck –  Lisa Ajax 

Artist Pontus Karolina vinnare
Martin Stenmark 3 6 9
Lisa Ajax 8 3 11

-Pontus: Om Lisa Ajax inte går vidare så är Andra chansen en SKANDAL, Martin har ingen chans med sin tafatta låt!
-Karolina: Martins låt har växt otroligt mycket för mig och jag kan delvis inte förstå att jag säger det här, men; VI BEHÖVER MARTIN STENMARK I FINALEN! 

 

Duell 4: Rebecka Karlsson –  Arvingarna 

Artist Pontus Karolina vinnare
Rebecka Karlsson 7 2 9
Arvingarna 6 4 10

-Pontus: Rebecka har en starkare låt här men Arvingarna har dock lyckats få till en melodi som är sjukt catchig – blir svårt
-Karolina: Nostalgin vinner över Disney balladen för min del (med otroligt små marginaler), och det tror jag de kommer göra för svenska folket också – Heja Arvingarna! 

 

Schlagerhörnan fyra finalister är

  1. Anna Bergendahl – ”Ashes to ashes” 
  2. Vlad Reiser – ”Nakna i regnet” 
  3. Lisa Ajax – ”Torn” 
  4. Arvingarna – ”I do” 

Ukraina drar sig ur Eurovision 2019

Efter att den ukrainska artisten MARUV vunnit den ukrainska uttagningen till Eurovison song contest uppstod det direkt väldigt mycket drama i tävlingen. Detta var på grund av att artisten vid flertal tillfällen hade uppträtt i Ryssland och hade en planerad turné i landet. Det ukrainska TV bolaget UA:PBC (som visar den nationella tävlingen) gav MARUV en lista på krav för att hon skulle få ställa upp som representant för landet, varpå MARUV trots allt tackade nej. Efter detta gav TV bolaget både andra, tredje och fjärdeplatsen chansen att representera landet, men alla tre artister och band tackade nej. Efter detta tog bolaget UA:PBC ett beslut att landet skulle dra sig ur tävlingen och då inte ställa upp i Eurovision Song Contest 2019. Bland Eurovision fansen har det varit mycket diskussioner huruvida både Ukraina och Ryssland borde dra sig ur tävlingen. Det återstår att se om Ryssland också väljer att släppa tävlingen i år, eller om de bestämmer sig för att vara kvar.

En melodikavalkad av Ann-Louie Hansson genom mellohistorien

Ann-Louise Hansson är en av Sveriges mest erfarna sångerskor. För att fira att det är hennes 14:e tävlan i Melodifestivalen kommer här en kavalkad av hennes låtar i tävlingen. Lycka till ikväll Ann-Louise <3<3<3

Zum, zum, zum lilla sommarbi – 1963 (ingen placeringen)

En ballad om för länge sen – 1966 (4:a)

Christina dansar – 1967 (7:a)

Svenska flicka – 1969 (4:a)

En liten sång som alla andra – 1973 (4:a)

I annurlunda land – 1974 (8:a)

Lady Antoinette – 1975 (6:a)

Kärleken lever – 1982 (5:a)

Bara en enda gång – 1983 (5:a)

Sluta – 2002 (6:a i deltävlingen)

C’est la vie – 2004 (10:a)

Såhär tycker Schlagerhörnan om bidragen i deltävling 4

Det går fort när man har skoj och nu är vi framme vi den sista deltävlingen på Melloturnén 2019. Har ni inte hittat er favorit än bör ni vara lite stressade. Men misströsta inte här kommer sju nya bidrag att finna en älskling i. Schlagerhörnan säger följande om deltävling fyra.

 

Pagan Fury – ”Stormbringer”

Pontus


Titta är det inte kråkan krax som flugit in på arenan? Pegan Fury ser ut som ett rockband som blivit arbetslösa efter att Medeltidens värld fick läggas ner i Götene. Musiken och scenografin passar bättre i en skräckfilm/skräckspel än i Melodifestivalen. Nej jag säger som Wiktoria ”SAVE ME!”

Karolina

  

Pagan Fury undviker att visa upp hela sitt band och skickar istället upp en påfågel på scen, med bakgrundsdansare direkt tagna ur filmen ”Spirited away”. Sångerskan har dock en väldigt stark röst och låten är trots allt behaglig att lyssna på. Men det är inget man vill behöva kolla på.

 

Anton Hagman – ”Känner dig”

Pontus

 
Anton Hagman byter ut den engelska singer songwriter stilen mot ett svenskt popsound. Helt ärligt är jag lite trött på denna typ av genre som svenska artister tror ska göra dem mer edgy när det egentligen är ganska trist. Kanske blev också Anton inspirerad av Margarets nummer för nu vill också han interagera med skärmen genom att dubblera sig. Själv tycke jag det räcker med en Anton Hagman.

Karolina


Anton har bytt ut en generisk genre mot en annan. Gitarrpop från en söt, ung kille har ersatts av svensk medioker pop med en djup och något sorgsen text. Framträdandet påminner om Margarets från deltävling 2, men är mycket mer kaosartat. Nej, det här funkar inte. Anton, SNÄLLA ta tillbaka gitarren och skinnjackan.

 

Lisa Ajax – ”Torn”

Pontus

   
Finns det något starkare att sjunga om än ett brustet hjärta? Nä jag tror inte det. Med sin mäktiga röst sjunger Lisa Ajax ut all sin sorg på ett silverfat som får mig att tänka på alla Tinderdejter som gick åt helvete och hur många gåner man tittat ut genom fönstret och undrat varför livet var så svårt. Den starkaste balladen i år.

Karolina

  
Lisa Ajax låt lider lite av samma syndrom som Hanna Ferm och Liamoos – När man bara ser till låten och inte alls tänker på artisterna är båda låtarna egentligen ganska generiska och lite småtråkiga. Men det är här både Lisa och Hanna Ferm lyckas göra så att vi inte bryr oss om det. Deras röster är så starka att de lyfter låten på egen hand och med sitt magiska trollspö förvandlar de en generisk låt till något som får en att tappa hakan (och fälla några tårar) – Är inte det magi så vet jag inte vad.

 

Arvingarna – ”I Do”

Pontus


Det är när jag lyssnar på Arvingarnas bidrag som jag uppskattar att 90-talet är förbi med alla dansband i tävlingen. Arvingarna må ha varit poppis på stenåldern men år 2019 känns detta mossigare än en svensk skog. Låten kan dock sägas fria till alla dansbandsälskare så den blir säkert en stor hit på Dansbandsgalan i Uppsala i vår. Men från mig blir det ”I can´t”.

Karolina


Kära Arvingar. Kära Eloise. I do not like this. Arvingarna är den här deltävlingens Jan Malmsjö (bland annat). Skillnaden är att Jan Malmsjö insåg att det har gått 50 år sedan hans senaste bidrag och att han var tvungen att uppdatera musiken – Arvingarna är fortfarande fast i tänket från Eloise och levererar nu en låt i samma stuk, men som är mycket sämre. Det funkar inte. Jag älskar Arvingarna, jag avgudar Eloise – Men jag gillar inte det här. Tyvärr.

 

Bishara – ”On My Own”

Pontus

  
Unga Bishara är en hybrid av Benjamin Ingrosso, en ung Justin Biber och Mariah Carey. Man förstår varför Instagram älskar denna lilla sångfågel och låten har ett nice souligt sound. Tror Bishara kan chocka lite ikväll.

Karolina

 
Bishara intar scenen med en låt som tydligt är skriven av Benjamin Ingrosso. Faktiskt så skulle Bishara kunna liknas vid en yngre version av Benjamin Ingrosso. Utseendemässigt, röstmässigt och artistmässigt. Är vi säkra på att Benjamin inte har en lillebror som vi inte vet om?

 

Ann-Louise Hanson  – ”Kärleken finns kvar”

Pontus

  
Blir alldelles varm av Ann-Louise Hanssons hylling till sin vän Barbro Lill-babs. Detta är mer än en låt, det är ett bevis på en sann vänskap och det är nog därför som jag har överseende med den något klyshiga låttexten. Men det blir ju lätt så när man ska hålla tal för någon och googlar på ”tal till vän”. oavsett utgång så är det ett fint mine av vår allas Barbro Lill-babs Svensson.

Karolina

 
Ann-Louise Hansson är denna deltävlings Arja Saijonmaa och Jan Malmsjö. En gammal veteran som vi alla tycker om och minns – Men tyvärr kommer inte den här låten minnas. Den är mysig och har en vacker sorgsenhet i sig – Men mycket mer än så är det tyvärr inte. All respekt mot Ann-Louise Hansson dock, som är den artist som ställt upp flest gånger i Melodifestivalen, hela 14 gånger (!) blir det nu. All kärlek till The Queen of Melodifestivalen!

 

John Lundvik – ”Too Late For Love”

Pontus

  
Till skillnad från den stillsamma och finstämda balladen John sjöng ifjol så får han i denna gospeldoftande poplåt bjuda på mer känsla och energi. Jag gillar också att han har körsångare med sig på scen som ger låten än mer good feeling. Om ”My turn” var ett väldigt ljust nummer så är ”Too late for love” mer skitigt så att säga.

Karolina

 
Om NÅGON kommer ihåg Österrikes Eurovison bidrag från förra året (det gör nog ingen, men jag tänker ändå ta upp det) – Så är John Lundviks låt och nummer exakt likadant som detta. Det betyder inte att det är dåligt, låten är ganska bra och man fångas med i rytmen – Men gospelpoppen kommer hålla lika länge som Cesar Sampsons ”Nobody but you” höll förra året för Österrike – med andra ord, i ungefär en vecka, sen kommer den att glömmas bort.

 

Hatet ska segra för Island!

Varje år tävlar minst ett politiskt bidrag i Eurovision. Varje år kämpar flera politiska bidrag för att kamma hem vinsten i någon av de nationella tävlingarna runtom i Europa. I år är inget undantag. 

Det mest kontroversiella och politiska bidraget i någon nationell tävling i år kan man ändå med all rätt säga är bidraget ”Hatrið mun sigra” med gruppen Hatari. Bidraget är med i Islands nationella Melodifestival, som kommer att kora dess vinnare den 2 Mars. För att bespara er helvetet som är ”Hatrið mun sigra” tänker jag i alla fall försöka att förklara framträdandet och låten i en mening, innan jag går in på låtens politiska djup:

Tänk er att ni tvingas in på en nattklubb i Tyskland för första gången, där ni ofrivilligt blottas inför ett våldsamt BDSM-framträdande som bland annat innehåller en man som svingar en yxa, samtidigt som artisternas ”sång” får det att blöda ur öronen.

Där har ni bidraget ”Hatrið mun sigra”.

Så vad handlar då bidraget om egentligen? Islänningars förkärlek för BDSM? Kanske hade det varit ett mer passande tema än det låten faktiskt handlar om. Bandet är en anti-kapitalistisk grupp som med sin låt sprider hatets budskap (låtens översättning är bokstavligen ”Hatet ska segra”). Med meningar som ”Hatet ska segra, Europa förödas, En väv av lögn, Stiger ur askan” och ”Hatet ska segra, Glädjen tar ända, Ännu är den en falsk, Sviklig hägring” kan man ju inte låta bli att undra vad låtskrivarna gick på när de skrev den här låten. Är det ett undertryckt hat som bandet har burit på i flera år som äntligen får blomstra – Eller kan detta vara en pik mot årets värdland?

För det är inte bara så att bandet sjunger en politisk låt – Bandet har även självmant kontaktat Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och utmanat honom på en ”vänskaplig” wrestling match i Tel Aviv. Vinner bandet så vinner de rättigheterna till att etablera den första ”liberala BDSM kolonin” på Medelhavskusten. Vinner däremot premiärministern kommer han få full politisk och ekonomisk kontroll över Västmannaöarna på Island (detta skulle bandet se till att han skulle få).

Detta låter ju som ett enda stort skämt och låten i sig, med sin hatiska text, är så överdriven att det är svårt att ta allt det här på allvar. Men ändå går det inte riktigt att förneka att det kan ligga en uns seriositet bakom allt det här. Utöver alla små detaljer som kan syfta till pikar mot Israel så måste man också ha i åtanke att Island är ett av de länderna som arbetat mest frekvent på att stoppa Eurovision från att hållas i Israel. Med över 17 000 signaturer lämnade det isländska folket bland annat in en begäran om att Island skulle bojkotta tävlingen i Tel Aviv. RUV (Islands statliga television) var nära på att gå med på detta, men ångrade sig i sista sekund. Detta visar att det utan tvekan finns en ilska bland det isländska folket över Eurovisions värdland i år – Så det skulle väl ändå inte vara förvånande om bandet Hatari var en del av den här ilskan?

Den 2 Mars kommer vi veta om hatet har segrat för Island. I nuläget ligger bandet högst upp i oddsen för att vinna den nationella tävlingen och gör de det kommer vi utan tvekan få uppleva ett väldigt dramatiskt Eurovision i Tel Aviv i Maj. 


OBS! Lyssna på egen risk. 

Såhär tycker Schlagerhörnan om bidragen i deltävling tre

I Leksand kommer vi bland annat få möta en discodiva, en gammal eurovisionflopp, trasdockor och en samisk schlagerveteran. Men vem klarar sig bäst i konkurrensen? Schlagerhörnan vet svaret såklart!

 

The Lovers of Valdaro –  ”Somebody Wants”

 
Pontus: Efter alla dessa floppar med glada amatörer som genom både Webbjokern och P4 nästa försökt slå i mello kommer nu äntligen en artist som på riktigt är med i fighten. Om någon av er lyssnat på Charlie Puth (hans kändaste låt är ”Attention”) så har Lovers of Valdaro ett liknande sound.


Karolina: Debutanternas tur har varit otroligt blandad hittills. High 15 åkte ut direkt ur första deltävlingen, medan Malou Prytz skrällade direkt till final. Jag hoppas innerligt att The Lovers of Valdaro gör en Malou ikväll. Det här är modernt och catchy, om än lite tråkigt. Scenen är snygg och medlemmarna i bandet känns taggade. Heja The Lovers of Valdaro!

Dolly Style – ”Habibi”


Pontus: Ett så kallat Japaninspirerat popband går nu alltså och gör en så kallad orientalisk poplåt. Trots denna stora genreförvirring så vet iallafall Holly, Dolly och Molly hur man skapar enerverande låtar som tar en som sin gissla i ett svart hål av ettriga refränger. Rolijansen av nya bandmedlemmar i gruppen kan liknas med en  personalomsättning på vilken förskola som helst i Skåne. På tal om barn så är det väl dem som är Dolly Styles enda målgrupp? Tycker det är dags för  tjejerna/dockorna att släng de plastiga perukerna och göra någonting seriöst av sina ”karriärer” innan de blir fast i barnkanalfacket för all framtid.


Karolina: Tre tjejer som ser ut att vara tagna direkt ut en anime framför en orientalisk poplåt som borde gått till sångaren Arash (han hade utan tvekan kunnat göra om och göra rätt med låten) och framför danssteg som påminner om ett dåligt försök till en Hula dans…? Detta bidrag gör mig bara förvirrad och frustrerad. Nej.

Martin Stenmark – låt skiten brinna


Pontus: Inte ens tanterna från ”ladies night” kan bli upphetsade av detta otroligt oengagerade stycke som bara kommer få Martin att placera sig på samma plats som 2016, sist alltså. Låt skiten brinna säger jag bara.


Karolina: Efter 2005 förstod Martin Stenmark att en sliskig Las Vegas show inte går hem hos svenska folket. Så han rakade huvudet och började sjunga på svenska, vilket uppskattades! Men någonstans här gick allt fel och Martin har fastnat i succén som blev ”Sjumilakliv”, medan alla andra har gått vidare. Jag tror att den enda som uppskattar Martin Stenmarks bidrag nu för tiden är Martin Stenmark själv. Nåja, detta bidrag är i alla fall inte lika långtråkigt som hans låt 2016 var.

Lina Hedlund – ”Victorious”

 
Pontus: Jag vågar hävda att det var tack vare Lina Hedlund som Alcazar överlevde som grupp de senaste åren. Hon klarar sig bra som soloartist och har dessutom gjort Melodifestivalen på egen hand förut, då med låten ”Nothing can stop me” som gick till andra chansen. Denna gång har hon kryddat till Jessica Anderssons låt från i fjol och lagt till en skitlång trappa för extra effekt. Den trappan skulle få vilken lekman som helst att stuka foten i flipp flopps, Lina har höga klackar (och ler samtidigt!!). Som schlagerbög uppskattar jag Lina Hedlunds låt vilket måste betyda att den är sjukt tacky.

Karolina: Lina Hedlund sprider sina vingar och intar scenen utan Alcazar i år. Nog för att hon har gjort det innan, men detta är första gången efter bandets uppbrott som hon står på scenen i Melodifestivalen själv. Låten i sig är en kopia av ungefär 3 olika låtar sammansatt i en och med textrader som ”We are just who we are” faller låten i att vara unik och stå ut. Trots detta så rycks man dock med i den och det är svårt att inte gå runt och nynna på låten för sig själv. Vem har sagt att något måste vara unikt för att vara bra?

Omar Rudberg – Om och om och om igen

  
Pontus: Med tävlingens mest repetitiva låttitel ställer sig Omar på egna ben. Men det måste vara med lite skakiga ben Omar tävlar veckan efter att hans forna bandkompis blev så gott som sist (efter Jan Malmsjö..). Tror låten är ett försök till att göra edgy pop på svenska och jag tycker inte det är ett helt dåligt försök faktiskt. Omar har också lite intressanta scenkläder, byxorna ser ut som om någon klippt ett hål i grenen på Britneys gamla röda dräkt från 90-talet.


Karolina: Klart att det andra ”O”:t från FO&O måste komma och göra ett försök på egen hand i Melodifestivalen! Omars uttal är lika otydligt som Vlad Reisers var förra veckan och låten likaså. Vill låten vara mer reagge eller vill den vara modern, svensk pop? Om det är det sistnämnde tror jag tyvärr att Omar kommer hamna i samma fack som Martin Stenmark. Kanske ser vi Omar på scen om 11 år igen, framförandes en tråkig ballad på svenska som ingen vill höra.

Rebecka Karlsson – Who I am

  
Pontus: Detta är en låt som lika gärna hade kunnat vara finalnummer i en musikal eller en kampanjsång i ett amerikanskt val. När livet känns tungt så behöver man en ”Who I am” som kan skänka styrka. Under sin medverkan i idol så öppnade Rebecka upp sig om sin kamp mot mobbing vilket gör låten än mer personlig och äkta. Dessutom innehåller bidraget en del feministiska inslag som man aldrig kan få nog utav.


Karolina: Rebecka är tillbaka för revansch! (Från sin andraplats i Idol då). Med ”Who I am” skriver Rebecka en självbiografi i form av en Melodifestival låt som funkar sisådär. Låten är ganska platt, men lyfts i alla fall upp av Rebeckas fantastiska röst. Tyvärr känns låten som att den mer hör hemma i serien ”Hannah Montana” eller Disney Channel filmen ”Camp Rock”. Nåja, Rebecka kommer i alla fall få alla småbarns röster ikväll.

Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken”

 
Pontus: Jon Henrik är verkligen en blandning av Roger Pontare och Kalle Moreus. Han har kommit att bli hela Norrlands schlagerkung efter sina succéer i mello. Skulle dock säga att ”Norrsken” är hans svagaste låt i tävligen hittills, det är inte alls lika episkt som ”Jag är fri”. Men självklart blir det final för honom ändå.


Karolina: ÄNTLIGEN är han tillbaka! … Med sin svagaste låt i Melodifestivalen. Någonstans läste jag att Jon Henriks låt påminner mycket om ”Sun is shining” med Axwell&Ingrosso och hur lite jag än vill hålla med om det påståendet måste jag tyvärr göra det. Som tur är räddar jojken och det magiska framträdandet låten (Förhoppningsvis kommer vi dock få höra mer jojk än desperata försök till ”cool” house musik ikväll från Jon Henrik…).

Höjdpunkterna från presskonferensen

 

Efter deltävlingen i Malmö livesände vi på Schlagerhörnan och fick chans att prata med flera av artisterna. Ta en titt på videon för att se höjdpunkterna från livesändningen!

Malmö, vi har ett resultat!

Till final: 

Malou Prytz – ”I do me”

Liamoo & Hanna Ferm – ”Hold you”

Till andra chansen: 

Andreas Johnson – ”Army of us”

Vlad Reiser – ”Nakna i regnet”

Inte kvalificerade: 

Jan Malmsjö – ”Leva livet” (sjätte plats)

Oscar Enestad – ”I love it” (sjunde plats)