Schlagerhörnan intervjuar Anna Sahlene

I en loge på Nöjesteatern i Malmö fick Schlagerhörnan möjligheten att intervjua Anna Sahlene som just nu spelar rollen som Grace i musikalen ”Annie” bland annat. I intervjun samtalar vi om allt ifrån musikal, meldodifestivalen och hennes spännande roll i årets Eurovision song contest i Israel.

foto: Karolina Jurcevic

Ukrainas bidrag bytts ut

Att politik är en del av Eurovision är ingen ovan vid, allra minst de inbitna Eurovision fans som hänger med i alla nyheter angående musikprogrammet. Men 2019 är ett speciellt år. Med risk för att verka väldigt djärv vill jag påstå att politiken aldrig haft en så stor roll i Eurovision som den har i år. Det började med protester mot fjolårets vinnare, Netta Barzilai, som bland annat kritiserades för sitt uttalande vid sin vinst om att tävlingen skulle hållas i Jerusalem. Sedan fortsatte det med protester mot Israel som värdland, människor över hela världen skapade och skrev på protestlistor om att Israel inte borde få stå som värdland och att alla länder ska bojkotta tävlingen i år.
Och nu handlar det (föga förvånande) om Ukraina och Ryssland.

Lördagen den 23 Februari höll Ukraina sin nationella final, där representanten för landet skulle utses. Men istället för en färgsprakande kväll full av glädje och skratt så blev tävlingen ungefär som en otroligt stel släktmiddag – Fast ganska mycket värre. Politiska frågor och diskussioner flög omkring under kvällen. Vid ett tillfälle tillfrågades bland annat den artist som vann tävlingen (Maruv) vilket land hon anser att Krimhalvön tillhör, varpå Maruv svarade Ukraina.

Maruv stod som sagt som kvällens vinnare med låten ”Siren song”. Men nu kommer hon inte att få representera Ukraina i Eurovision.

Anledningen till detta är att Maruv vid ett flertal tillfällen uppträtt i Ryssland och har flera framträdanden bokade i landet framöver. TV bolaget UA:PBC och Ukrainska myndigheter rasade när de fick reda på detta och ansåg att det inte på något vis vore passande att låta en artist som uppträtt i ”angriparstaten” (Ryssland) representera Ukraina. TV bolaget gav dock Maruv en chans att trots allt få representera sitt land. De presenterade en lång lista på krav som artisten måste gå med på (bland annat att sluta turnera i Ryssland, frånsäga sig alla beslut om hur liveframträdandet ska se ut och ett förbud mot att kommunicera med någon journalist eller media som inte ligger i samförstånd med UA:PBC) och artisten verkade beredd på att gå med på dessa krav. Men för bara några timmar sedan skrev artisten ut ett inlägg på sin Facebook sida, där hon säger att hon valt att inte gå med på kraven som det ukrainska TV bolaget ställt.

Detta betyder alltså att Maruv inte kommer representera Ukraina i Eurovision Song Contest 2019. Hur Ukraina nu kommer att välja ut sin representant återstår att se, eller om protesterna mot Maruvs situation kommer bli så pass starka att TV bolaget trots allt kommer låta henne ställa upp i tävlingen. I vilket fall som helst går det inte att förneka att redan nu, 82 dagar innan den stora finalen, så har politiken tagit ett järngrepp om den. Och det ser inte ut som att den kommer släppa på ett bra tag.

Ukrainas eurovisionbidrag utmanar alla gränser

Om det finns ett eurovisionland som ständigt bjuder på uppseendeväckande bidrag så är det Ukraina. Sedan 2003 när landet ställde upp i tävlingen för första gången har de skickat allt ifrån Ruslanas vilda dans, jättar, män i hamsterhjul och en glittrande dragqueen. Deras representant i ¨årets Eurovision är inget undantag, artisten Maruv utmanar alla möjliga gränser med sitt bidrag ”Siren song”. Vid en första anblick tror man att det är Redtube och inte Youtube som man klickat in sig på, scenframträdandet är både provokativt och sexuellt anspelande. I låten sjungs det rader som ”Let’s take it really slowly, Falling through the floor, ask the Devil’s door” och ”Boy, we can get along, give me love, give me love, from dusk till dawn”. Om nätstrumpan hade haft en specialskriven låt hade det varit ”siren song”. Trots att framträdandet tycks ha ett queert budskap i och med att det bara är kvinnor på scen som gör (minst sagt) utmanande koregarfi på varandra med ben som sprattlar omkring, så avslöjar låttexten att Maruv riktar sig (främst) till den manliga delen av publiken. Bidraget har också mötts av kritik, folk undrar var kvinnorörelsen i Ukraina är. Andra menar dock motsatsen och tycker att Maruv representerar den sexuellt frigjorda kvinnan. Jag tänker inte lägga min näsa i blöt i denna debatt utan noterar bara att det finns en pågående jämställdhetsdiskussion här. Min magkänsla säger att vi lär återkomma till Ukrainas bidrag mer framöver, ni lär inte missa den i Eurovision i vilket fall.

Den ukrainska uttagningen Vidbir var dessutom full av skandaler som bland annat hemsidan Wiwibloggs kunde rapportera om, läs deras summering nedan

Siren song! MARUV wins Ukraine’s Eurovision selection Vidbir 2019 amid scandal and drama

 

Estland följer i Sveriges fotspår

Benjamin Ingrosso, Robin Bengtsson, Frans, Måns Zelmerlöw – Året är 2019 och vi har lärt oss vad vinnarreceptet för Sverige är i Eurovision. Ta en nypa snygghet, lägg på några deciliter coola scenkläder, ta in ett häftigt scenframträdande och kopiera vilken Avicii-låt som helst – Där har vi ett koncept som garanterar, om inte ens vinst, så i alla fall en riktigt bra placering i Eurovision Song Contest. Åtminstone för Sverige.

Men i år verkar det som att ett annat land hoppat på det här tåget. Estland som de senaste åren försett oss med otroligt känslosamma och snygga ballader, underhållande (dock obehagliga) korttrick och popdängor a la 2004 väljer i år att skicka ingen mindre än – Victor Crone.

Låter namnet bekant? Är man ett inbitet Melodifestival-fan kommer man säkerligen ihåg hans bidrag från 2015, där han tillsammans med Behrang Miri sjung låten ”Det rår vi inte för”. Eller så gör man inte det. Jag klandrar inte någon, då det enda jag kommer ihåg från det här bidraget är en taggad Viktor Crone som gång på gång skriker ”STAAAADEEEEEN”.

Bidraget må inte ha varit det mest minnesvärda – Men det var i alla fall hyfsat unikt. Med Behrangs rapp i verserna lyftes låten och de två artisterna hade trots allt en fin kemi på scenen. Men i år finns inget av detta i Viktor Crones låt. Istället har han anammat det svenska Eurovision systemet och gör allt ”rätt” – Han har tagit på sig sin snyggaste skinnjacka, dragit på snygga specialeffekter på scen och kopierat Aviciis ”Without You”. Kommer det gå bra för Viktor Crone i Eurovision? Utan tvekan, juryn kommer överösa honom med poäng. Men han kommer förlora folkets röster lika mycket som Benjamin Ingrosso gjorde förra året. Och helt ärligt – Hur roligt är det med ett bra resultat om låten man skickar inte är bra? (Mvh, bortskämd Eurovision-svensk)

Kom igen Estland. Ni kan bättre.

Dessa bidrag är klara för Eurovision 2019

Medan Sverige fortfarande håller på med sina semifinaler har sju europeiska länder ( plus Australien som får vara med igen) valt sina låtar till årets Eurovision. Som vanligt i dessa sammanhang stöter man på bidrag som både får en att gapa av förvåning, stänga av ljudet på datorn eller köra en spontandans. Men innan jag sätter tänderna i bidragen ska ni läsare få en snabbrepris av bidragen.

Albanien
Likt en besviken morgonpendlare som missat ett Öresundståg skrik sjunger Jonida Maliqi ut sin frustration i en ballad som är sprängfylld med känslor. Även om hela bidraget sjungs på albanska skvallrar också scenografin om att låttexten handlar om just trafik. Vi får väl se om låten sjungs på engelska i Eurovision och om det stora frågetecknet löses där.

Australien
Vad får du om du blandar isdrottningen i Narnia med en spettekaka? Förmodligen Kate Miller-Heidke (och då har jag inte nämnt den stackars bakgrundsdansaren som såg ut att ha fastnat i en gigantisk barnleksak). Detta är utan tvekan Australiens konstigaste bidrag någonsin. Låten verkar ha tagit inspiration från både Frost och Estlands bidrag 2018 ”La Forza”. Kanske var det opera, kanske var det ett rop på hjälp. Ingen vet förutom Kate.

Tjeckien
Här gick det vilt till med selfiepinnen Lake Malawi! Som akademiker kan jag inte låta bli att gör en innehållsanalys av låttexten. Låten handlar alltså om att Lake är vän till en vän till en vän till en vä… ja ni fattar. Resten av texten är fantastiskt ologisk. Men en sak har Lake och jag gemensamt, vi glömmer namnen på dem vi legat med – det är inte lätt när man har dyslexi.

Frankrike
En helt ok ballad som förmodligen kommer glömmas bort i mängden. Tycker inte heller att Bilal Hassani hade ett vidare scenspråk som fick mig att klura ut något kul att skriva. Om låten var en färg skulle den vara beige.

Italien
Italien har tydligen hittat sin version av Mister Cool i Mahmood. I denna wannabe hiphoplåt sjunger Mahmood om pengar medan han stoltserar med sin feta kedja och backas upp av en hiphop klappande orkester. Tror dock han behöver mycket pengar för att bli högt placerad i finalen.

Montenegro
Det är imponerande att så många människor på en scen lyckas åstadkomma ett så meningslöst nummer. Inte sedan Andreas Lundstedt floppade med sin schweiziska grupp i Eurovision 2006 har jag hört något så tafatt som Montenegros bidrag. Råga på allt heter gruppen D-moll och Inte blir det några glada miner från mig heller.

Spanien
Efter D-moll kommer ett riktigt energiknippe i spanska Miki. Uppträdandet kan liknas vid ett lundaspex och det är ju alltid härligt. Hoppas att Spanien bjuder på en riktig folkfest i Israel. Jag får lust att spontandansa på bordet.

Storbritannien
I admit, I am a sucker för smöriga ballader. För en gångs skull tycker jag britterna skickar något som faller mig i smaken, särskilt slutet när kören och Michaèl Rice sjunger ut sådär som att de är med i Lejonkungen eller något. I am a big fan!

 

 

Vinnarintervju med Robin Bengtsson

Sveriges Eurovisionbidrag är I can´t go on. Foto: Christine Olsson / TT 

Hur känns det?

Det känns ofattbart. Jag är väldigt lycklig och tacksam.

Det är andra gången som en artist från Idol 2008 som går och vinner. Innan var det Anna Bergendahl. Hur känns det?

Det känns ju häftigt och framförallt lite för revansch då jag bara kom trea. Det känns helt fantastiskt såklart. Det är väl därför jag står här och är så chockad. Att få representera Sverige känns helt sjukt.

Hur tänker nu inför Eurovision?

Jag har inte tänkt så mycket, men det hade väl varit kul att få hitta på något nytt. Addera någonting. Men just nu är jag nöjd över hur allt ser ut.

Varför tror du att du gick hem i internationella jura?

En jäkligt stark låt och ett nummer som är oerhört nytänkande.

Robin Bengtsson vinnare av Melodifestivalen 2017

Spänningen var på helspänn när de tolv finalisterna skulle tampas om att representera Sverige i Eurovision song contest. På förhand var Wiktoria och Nano de stora favoriterna, iallafall enligt de mätningar och odds som presenterades inför finalkvällen. Men när de internationella jurygrupperna skulle avlägga sina röster blev det en del skrällar. Poängen spretade mellan de utländska grupperna, men Wiktoria blev sittandes utan en större poängpott, förvånande måste jag erkänna.

Oroliga miner från Wiktorias team under juryns omröstning
Foto: Christine Olsson / TT

Däremot gillade Europa rullbandspågen Robin Bengtsson som fick flest röster, följt av Nano och Mariette. Även topp fem var väldigt tajt poängmässigt:
1. Robin Bengtsson – 96 p
2. Nano – 76 p
3. Mariette – 62 p
4. Jon Henrik Fjällgren – 56 p
5. Benjamin Ingrosso – 54 p

Sen skulle de svenska folket rösta och då fick Lisa och Boris minst röster. Men då hjärtappen gjort röstningen så tajt var det löjligt små poängskillnader mellan bidragen. 10% av rösterna gick till Robin Bengtsson, 51 poäng gick till Wiktoria. Sen var det bara Nano kvar som skulle få sina poäng. Men nervositeten var överhängande, skulle poängen räcka för att ta vinsten? Svaret blev ett rungande NEJ! De 57 poäng som tilldelades Nano räckte enbart till 133 poäng och en andraplats.

Vinnaren av Melodifestivalen 2017 heter därför ROBIN BENGTSSON!! 

Foto: Christine Olsson / TT

Detta är andra gången som en deltagare från Idol 2008 tar hem en vinst i den svenska uttagningen. Senast var år 2010 då Anna Bergendahl vann med This is my life. Vi får dock hoppas att Sverige tar sig vidare från semifinalen denna gång.

Slutresultatet blev som följer:

1. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On” (146p)

2. Nano – ”Hold On” (133p)

3. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – ”En värld full av strider” (105p)

4. Mariette – ”A Million Years” (99p)

5. Benjamin Ingrosso – ”Good Lovin” (87p)

6. Wiktoria – ”As I Lay Me Down” (80p)

7. Ace Wilder – ”Wild Child” (67p)

8. Boris René – ”Her Kiss” (66p)

9. Lisa Ajax – ”I Don’t Give A” (46p)

10. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye” (43p)

11. FO&O – ”Gotta Thing About You” (41p)

12. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues” (33p)

 

 

Vem vinner ikväll? – såhär säger förundersökningarna

I svt:s webbundersökning får Jon Henrik Fjällgren och Aninia flest röster. Av de 6 708 personer som deltagit i undersökningen är det 20% som röstat på dem. Detta är hela listan:

1. Jon Henrik Fjällgren – 20%
2. Wiktoria –  17%
3. Nano – 14%
4. Mariette – 11%
5. Robin Bengtsson –  10%
6. FO&O – 7%
7. Ace Wilder – 6%
8. Benjamin Ingrosso –  5%
9. Owe Thörnqvist – 4%
10. Anton Hagman –  3%
11. Lisa Ajax – 2%
11. Boris René – 2%

*Omröstningen har varit öppen under veckan fram tills fredag 10 mars kl 17:30.

Resultatet av Melodifestivalklubbens publikundersökning i samband med fredagens jurygenrep i Stockholm visar på en seger för Wiktoria. Totalt deltog 574 personer svarat i den:

1. Wiktoria – 17,42 %
2. Nano – 16,55 %
3. Robin Bengtsson – 14,46 %
4. Anton Hagman – 9,23 %
5. Benjamin Ingrosso – 7,49 %
6. Mariette – 5,75 %
7. FO&O – 5,75 %
8. Owe Thörnqvist – 5,23 %
9. Jon Henrik Fjällgren & Aninia – 5,05  %
10. Lisa Ajax – 4,70 %
11. Ace Wilder – 4,53 %
12. Boris René – 3,83 %

Slutligen har vi Unibets odds på Melodifestivalen 2017:

1. Wiktoria 2.10
2. Nano 3.50
3. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia 4.00
4. Robin Bengtsson 10.00
5. Mariette Hansson 14.00
6. Benjamin Ingrosso 28.00
7. Ace Wilder 36.00
8. Owe Thörnqvist 36.00
9. Anton Hagman 51.00
10. FO&O 61.00
11. Lisa Ajax 81.00
12. Boris René 101.0

Analys: Att döma av alla undersökningar och odds är Wiktoria och Nano ohotade på de översta placeringarna. Sedan är det relativt jämt mellan Robin, Mariette och Jon Henrik Fjällgren. Desto svårare kommer det bli för Lisa och Boris som hamnar längst ner enligt alla siffror. Men och andra sidan visade alla förundersökningar på att Hillary Clinton skulle vinna det amerikanska valet, och vi vet hur det gick.

Wiktoria sjöng playback

Under dagens repetition fick vi i pressen inte höra Wiktoria sjunga live. Istället uppträdde hon playback, detta för att spara på rösten. Men vad gör det när bidraget är så bra, värsta pyjamasparty låten!

Foto: Claudio Bresciani / TT 

 

Däremot visade Wiktoria upp sina nya scenkläder, nämligen en röd byxdress. De nya kläderna skriker EUROVISION så mycket mer än den gråa klänningen hon bar i Skellefteå. Jag vill verkligen se denna röda byxdress i Ukraina, bärandes enbart av Wiktoria såklart 😉

Från och med idag är jag #TEAMWiktoria

Vinna eller försvinna för Loreen ikväll

För tredje gången återkommer en forna, svensk eurovisiondrottning för att försvara sin tron. Det är vinna eller försvinna som gäller för Loreen i kvällens deltävling. Carola gjorde comeback 2006 efter att ha vunnit Europafinalen 1991 med Fångad av en stormvind. Hennes återkomst i tävlingen blev en succé, och med bidraget Evighet vann hon återigen den svenska finalen. I Athen tog Carola en femteplats för Sverige. Även Charlotte Perrelli återvände till Melodifestivalen efter segern i Israel med Take me to your heaven  år 1999. Iförd en tight silverkorsett sjöng hon Hero, och vann återigen den svenska uttagningen 2008. Dock fick Charlotte nöja sig med en snopen 18 plats i Serbien.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

 

Nu är det alltså Loreens tur att försvara sin titel som eurovisionvinnare, och hon gör det med låten Statements. Men med dessa typer av comebacker kommer också den STORA PRESSEN, både vad gäller låtval och scenografi. Slår vi ett öga på oddsen (Unibet) för deltävlingen är Loreen klar favorit med 1.05. Dock visar publikundersökningen som Melodifestivalklubben utför att Loreen först hamnar på en tredjeplats med drygt 16% av rösterna. Med andra ord är inte vägen till finalen en ”Walk in the park”. Dessutom har Loreen uttryckt en oro att bidragets innehåll skall uppfattas som för tung och mörk:

– Det är min största oro, att man ska tro att jag vill hetsa fram någonting. Att jag vill vara hård. För det är inte alls min ”approach”. Jag vill tala min sanning, visa på hopp och kraft och förhoppningsvis visa på den kraft som vi människor har, säger hon till TT.

Det kommer bli en nervpress för oss som håller på Loreen, men å andra sidan kanske vi inte ska vara allt för oroliga. Loreen är ju ett proffs!