Såhär tycker Schlagerhörnan om bidragen i deltävling 4

Det går fort när man har skoj och nu är vi framme vi den sista deltävlingen på Melloturnén 2019. Har ni inte hittat er favorit än bör ni vara lite stressade. Men misströsta inte här kommer sju nya bidrag att finna en älskling i. Schlagerhörnan säger följande om deltävling fyra.

 

Pagan Fury – ”Stormbringer”

Pontus


Titta är det inte kråkan krax som flugit in på arenan? Pegan Fury ser ut som ett rockband som blivit arbetslösa efter att Medeltidens värld fick läggas ner i Götene. Musiken och scenografin passar bättre i en skräckfilm/skräckspel än i Melodifestivalen. Nej jag säger som Wiktoria ”SAVE ME!”

Karolina

  

Pagan Fury undviker att visa upp hela sitt band och skickar istället upp en påfågel på scen, med bakgrundsdansare direkt tagna ur filmen ”Spirited away”. Sångerskan har dock en väldigt stark röst och låten är trots allt behaglig att lyssna på. Men det är inget man vill behöva kolla på.

 

Anton Hagman – ”Känner dig”

Pontus

 
Anton Hagman byter ut den engelska singer songwriter stilen mot ett svenskt popsound. Helt ärligt är jag lite trött på denna typ av genre som svenska artister tror ska göra dem mer edgy när det egentligen är ganska trist. Kanske blev också Anton inspirerad av Margarets nummer för nu vill också han interagera med skärmen genom att dubblera sig. Själv tycke jag det räcker med en Anton Hagman.

Karolina


Anton har bytt ut en generisk genre mot en annan. Gitarrpop från en söt, ung kille har ersatts av svensk medioker pop med en djup och något sorgsen text. Framträdandet påminner om Margarets från deltävling 2, men är mycket mer kaosartat. Nej, det här funkar inte. Anton, SNÄLLA ta tillbaka gitarren och skinnjackan.

 

Lisa Ajax – ”Torn”

Pontus

   
Finns det något starkare att sjunga om än ett brustet hjärta? Nä jag tror inte det. Med sin mäktiga röst sjunger Lisa Ajax ut all sin sorg på ett silverfat som får mig att tänka på alla Tinderdejter som gick åt helvete och hur många gåner man tittat ut genom fönstret och undrat varför livet var så svårt. Den starkaste balladen i år.

Karolina

  
Lisa Ajax låt lider lite av samma syndrom som Hanna Ferm och Liamoos – När man bara ser till låten och inte alls tänker på artisterna är båda låtarna egentligen ganska generiska och lite småtråkiga. Men det är här både Lisa och Hanna Ferm lyckas göra så att vi inte bryr oss om det. Deras röster är så starka att de lyfter låten på egen hand och med sitt magiska trollspö förvandlar de en generisk låt till något som får en att tappa hakan (och fälla några tårar) – Är inte det magi så vet jag inte vad.

 

Arvingarna – ”I Do”

Pontus


Det är när jag lyssnar på Arvingarnas bidrag som jag uppskattar att 90-talet är förbi med alla dansband i tävlingen. Arvingarna må ha varit poppis på stenåldern men år 2019 känns detta mossigare än en svensk skog. Låten kan dock sägas fria till alla dansbandsälskare så den blir säkert en stor hit på Dansbandsgalan i Uppsala i vår. Men från mig blir det ”I can´t”.

Karolina


Kära Arvingar. Kära Eloise. I do not like this. Arvingarna är den här deltävlingens Jan Malmsjö (bland annat). Skillnaden är att Jan Malmsjö insåg att det har gått 50 år sedan hans senaste bidrag och att han var tvungen att uppdatera musiken – Arvingarna är fortfarande fast i tänket från Eloise och levererar nu en låt i samma stuk, men som är mycket sämre. Det funkar inte. Jag älskar Arvingarna, jag avgudar Eloise – Men jag gillar inte det här. Tyvärr.

 

Bishara – ”On My Own”

Pontus

  
Unga Bishara är en hybrid av Benjamin Ingrosso, en ung Justin Biber och Mariah Carey. Man förstår varför Instagram älskar denna lilla sångfågel och låten har ett nice souligt sound. Tror Bishara kan chocka lite ikväll.

Karolina

 
Bishara intar scenen med en låt som tydligt är skriven av Benjamin Ingrosso. Faktiskt så skulle Bishara kunna liknas vid en yngre version av Benjamin Ingrosso. Utseendemässigt, röstmässigt och artistmässigt. Är vi säkra på att Benjamin inte har en lillebror som vi inte vet om?

 

Ann-Louise Hanson  – ”Kärleken finns kvar”

Pontus

  
Blir alldelles varm av Ann-Louise Hanssons hylling till sin vän Barbro Lill-babs. Detta är mer än en låt, det är ett bevis på en sann vänskap och det är nog därför som jag har överseende med den något klyshiga låttexten. Men det blir ju lätt så när man ska hålla tal för någon och googlar på ”tal till vän”. oavsett utgång så är det ett fint mine av vår allas Barbro Lill-babs Svensson.

Karolina

 
Ann-Louise Hansson är denna deltävlings Arja Saijonmaa och Jan Malmsjö. En gammal veteran som vi alla tycker om och minns – Men tyvärr kommer inte den här låten minnas. Den är mysig och har en vacker sorgsenhet i sig – Men mycket mer än så är det tyvärr inte. All respekt mot Ann-Louise Hansson dock, som är den artist som ställt upp flest gånger i Melodifestivalen, hela 14 gånger (!) blir det nu. All kärlek till The Queen of Melodifestivalen!

 

John Lundvik – ”Too Late For Love”

Pontus

  
Till skillnad från den stillsamma och finstämda balladen John sjöng ifjol så får han i denna gospeldoftande poplåt bjuda på mer känsla och energi. Jag gillar också att han har körsångare med sig på scen som ger låten än mer good feeling. Om ”My turn” var ett väldigt ljust nummer så är ”Too late for love” mer skitigt så att säga.

Karolina

 
Om NÅGON kommer ihåg Österrikes Eurovison bidrag från förra året (det gör nog ingen, men jag tänker ändå ta upp det) – Så är John Lundviks låt och nummer exakt likadant som detta. Det betyder inte att det är dåligt, låten är ganska bra och man fångas med i rytmen – Men gospelpoppen kommer hålla lika länge som Cesar Sampsons ”Nobody but you” höll förra året för Österrike – med andra ord, i ungefär en vecka, sen kommer den att glömmas bort.