John Lundvik: Den väntade vinnaren – Krönika om finalen

Efter kavalkader av kärleksballader, poppiga dansnummer och nostalgitrippar utan dess like har Sverige äntligen valt sin representant till Eurovison Song Contest 2019 – John Lundvik.

”Too late for love” stormade in I Melodifestivalen I deltävling 4 och tog sig direkt till final. I finalen hade bidraget storfavoriterna LIAMOO&Hanna Ferm hack i häl, så väl som tittarfavoriten Bishara. Resten av bidragen… Ja, vad gjorde resten av bidragen egentligen? Varenda år tenderar det att vara ungefär 2-3 artister som tidigt blir favorittippade och tävlar om placeringarna på prispallen, men i år kändes denna uppdelning större än på länge. Kanske var detta på grund av den oerhört snabba poängutdelningen, som saktades ner något när det kom till de sista poängen.

Oavsett anledningen så fick vi en väldigt varierande final med flera bra låtar. Jon Henrik verkade lyckligare än någonsin på scenen, medan Lisa Ajax tog i som aldrig förr. Lina Hedlund sken som en sol och Bishara charmade utan tvekan det svenska folket på nytt. Den enda i den första halvan av finalen som verkade stöta på lite problem var Mohombi, då han vid ett flertal tillfällen glömde bort texten.

Anna Bergendahl var tydligt revanschsugen och även om hon inte fick den upprättelse som hon kanske hade velat ha briljerade hon på scen. Nano chockade nog hela svenska folket när han tog hem poäng efter poäng hos internationella juryn och hamnade på en otrolig andraplats hos juryn. Nanos låt har alltid känts något svag, men kvällens framträdande var utan tvekan hans bästa. LIAMOO & Hanna finns det inte mycket mer att säga om än det som redan sagts, de båda idolstjärnorna sken på scenen. Malou hamnade på en otroligt oförtjänt sistaplats, medan Wiktoria med sin kalldusch fick samma sjätteplats som när hon var med och tävlade 2017. Arvingarna kom precis hack i häl på en sjundeplats, med sin svängiga dansbandspop.

Vinnaren blev som sagt den tidigare favorittippade John Lundvik, med låten ”Too late for love”. På ett plan kan jag tycka att vinsten var lite tråkig – Den följer den så kallade ”svenska modellen” (som jag själv kommit på). En ung, snygg man tar sig an scenen med en ganska generisk poplåt som i och för sig är ganska radiovänlig, men också ganska tråkig. De senaste fyra åren har våra bidrag sett väldigt lika ut i Eurovision Song Contest och i år är inget undantag. Men samtidigt vill jag ändå påstå att John Lundvik har det där lilla extra som krävs för att stå ut i denna mall. Med sin charm och sin glädje kan John Lundvik även charma folket i Europa och inte bara kamma hem juryrösterna i Tel Aviv, vilket är ett alltför vanligt resultat för Sverige i tävlingen.

Årets sångfågel går till….

Fem intensiva veckor har gått – Fem intensiva veckor av powerballader, dockskandaler, jojk och gamla veteraner. Allt detta har lett upp till den storslagna finalen som äger rum på lördag den nione Mars, då Sveriges representant till Eurovision song contest 2019 kommer att väljas.
Vi har lyssnat, hissat och dissat alla bidrag. Nu i finalen vill vi göra en liten twist på det hela. Till att börja med presenterar vi vår finaltippning och sedan har vi utsett olika pristagare i kategorierna årets nykomling, årets veteran, årets flopp och årets comeback. 

 

Schlagerhörnans finaltippning
1. John Lundvik – ”Too late for love”
2. LIAMOO & Hanna Ferm – ”Hold you”
3. Bishara – ”On my own”
4. Anna Bergendahl – ”Ashes to ashes”
5. Wiktoria – ”Not with me”
6. Mohombi – ”Hello”
7. Lisa Ajax – ”Torn”
8. Arvingarna – ”I do”
9. Jon Henrik Fjällgren – ”Norrsken”
10. Lina Hedlund – ”Victorious”
11. Malou Prytz – ”I do me”
12. Nano – ”Chasing rivers”

 

Årets nykomling

Pontus: Malou Prytz
Hon kom från ingenstans, från en liten by i Småland, och visade alla mellofans att hon är ett namn att räkna med i framtiden.

Karolina: Malou Prytz
Med sitt High school musical nummer och sin poppiga girl power låt har Malou tagit Melodifestivalen med storm – Med sina blott 15 år lyckas den unga artisten göra en otrolig debut i Melodifestivalen och får fira sin födelsedag med en finalplats i Melodifestivalen. Jag är helt säker på att detta inte kommer bli sista gången Malou får göra det.

 

Årets veteran

Pontus: Arvingarna
Blir alltid imponerad när gamla schlagerrävar får till en ny hittlåt i den moderna tävlingen, bra jobbat Arvingarna!

Karolina: Lina Hedlund
Hon har nått final flera gånger med Alcazar – och lyckades minst lika bra på egen hand. Med en popdänga som låter som en sammansättning av ”Not a sinner nor a saint”, ”Stay the night” och ”Blame it on the disco” lyckas Lina fånga publikens hjärtan. En ensam Alcastar kommer aldrig bli samma sak som Alcazar – Men det är nära nog i alla fall.

 

Årets flopp

Pontus: De forna medlemmarna i FO&O
Att varken Oscar Enestad eller Omar Rudberg tog sig vidare från sina deltävlingar får räknas som en stor flopp för deras solokarriärer.

Karolina: Arvingarna
Arvingarna har uttryckt att de fick samma vibbar när de hörde låten ”I do” som när de hörde ”Eloise”. Vilka dessa vibbar är förstår nog ingen i Sverige och jag är inte ens säker på att Arvingarna förstår det själva. Snarare tror jag att de sa det mest för att övertyga sig själva om att låten inte är för pinsam att ställa upp med i Melodifestivalen.

 

Årets comeback 

Pontus: Anna Bergendahl
Det är inte lätt att återfå förtroendet hos svenska folket efter att ha misslyckats i Eurovision men Anna Bergendahl har verkligen lyckats med det. Hon är tillbaka i hetluften!

Karolina: Lisa Ajax
Lisa Ajax låt har lidit lite av samma syndrom som Hanna Ferm och Liamoos – När man bara ser till låten och inte alls tänker på artisterna är båda låtarna egentligen ganska generiska och lite småtråkiga. Men det är här både Lisa och Hanna Ferm lyckas göra så att vi inte bryr oss om det. Deras röster är så starka att de lyfter låten på egen hand och med sitt magiska trollspö förvandlar de en generisk låt till något som får en att tappa hakan (och fälla några tårar) – Är inte det magi så vet jag inte vad.

 

Arvingarna är de nygamla schlagerkungarna – krönika om andra chansen

Förutom Kodjos underbara Jonny Logan hyllning till sin mamma så var det inte mycket överraskningar i Andra chansen. I första duellen var det på förhand en ganska lätt match för Anna Bergendahl. När sedan Andreas Johnson tappade bort sig i sitt nummer stod Anna starkare än någonsinn. Jag tror Anna har ett riktigt medaljläge i finalen dessutom, hennes låt spelas flitigt både på radion och på streamingtjänster. I andra duellen var det poppig regnjacka mot halvtråkig balladkille där svenska folket valde sångröst före shownummer. Nano kan nu andas ut en aning men tror inte han ska förvänta sig någon topplacering på lördag. I den tredje duellen var verkligen känslorna på utsidan. Både Martin Stenmark och Lisa Ajax hade låtar som berört tittarna i deltävlingarna. Personligen anser jag att ”Torn” har det snyggaste scenframträdandet detta år, Lisa Ajax visar sig verkligen sårbar och äkta samtidigt som hennes sångröst fyller upp den tomma scenen med en kraftfull känsla. Självklart var hon värd en finalplats vilket tittarna också gav henne. Sista duellen var det Arvingarna för hela slanten och publiken har verkligen fått en ny favoritschlager att älska. Här framstod Rebecka som en statist i sammanhanget.

Nästa vecka är det final och det ska bli spännande att se hur finalisterna från andra chansen står sig mot de direktkvalificerade bidragen.

De här vinner Andra chansen – duellerna om Schlagerhörnan får bestämma

Det har blivit dags för duellernas duell i schlagern, nämligen Andra chansen!
Sedan 2007 har detta moment i tävlingen utgjorts av dueller mellan 3:or och 4:or från de olika deltävlingarna. Sedan 2015 har hela fyra artister/låtar tagit sig från andra chansen till final. Eftersom vi på Schlagerhörnan har våra personliga favoriter så kommer vi här göra våra egna dueller artisterna emellan. Jag (Pontus) och Karolina kan ge mellan 1 till 10 poäng per bidrag (1 motsvarar uselt, 1o motsvarar eurovisionfeeling). Därför kan varje bidrag få upp till 20 poäng var, den som får högst totalsumma i varje duell är Schlagerhörnans finalist. Låt duellerna BÖRJA!!

Duell 1: Anna Bergendahl – Andreas Johnson 

Artist Pontus Karolina Vinnare
Anna Bergendahl 7 7 14
Andreas Johnson 5 6 11

-Pontus: Anna Bergendahls låt har vuxit mer på mig den senaste tiden och överraskande nog har jag till och med börjat gilla den. 
-Karolina: Detta är utan tvekan andra chansens svåraste duell, men Anna Bergendahls låt är ändå snäppet vassare än Andreas. 

Duell 2: Vlad Reiser –  Nano 

Artist Pontus Karolina vinnare
Vlad Reiser 5 5 10
Nano 4 3 7

-Pontus: Vlad har någonting som inte Nano har och det är show och ös, hoppas på skräll här.
-Karolina: Nanos låt har växt för mig, men samtidigt saknar han självsäkerheten och tempot som Vlad har i sin låt, vilket definitivt är något som kommer sänka honom i den här duellen. 

 

Duell 3: Martin Stenmarck –  Lisa Ajax 

Artist Pontus Karolina vinnare
Martin Stenmark 3 6 9
Lisa Ajax 8 3 11

-Pontus: Om Lisa Ajax inte går vidare så är Andra chansen en SKANDAL, Martin har ingen chans med sin tafatta låt!
-Karolina: Martins låt har växt otroligt mycket för mig och jag kan delvis inte förstå att jag säger det här, men; VI BEHÖVER MARTIN STENMARK I FINALEN! 

 

Duell 4: Rebecka Karlsson –  Arvingarna 

Artist Pontus Karolina vinnare
Rebecka Karlsson 7 2 9
Arvingarna 6 4 10

-Pontus: Rebecka har en starkare låt här men Arvingarna har dock lyckats få till en melodi som är sjukt catchig – blir svårt
-Karolina: Nostalgin vinner över Disney balladen för min del (med otroligt små marginaler), och det tror jag de kommer göra för svenska folket också – Heja Arvingarna! 

 

Schlagerhörnan fyra finalister är

  1. Anna Bergendahl – ”Ashes to ashes” 
  2. Vlad Reiser – ”Nakna i regnet” 
  3. Lisa Ajax – ”Torn” 
  4. Arvingarna – ”I do” 

Schlagerhörnan intervjuar Anna Sahlene

I en loge på Nöjesteatern i Malmö fick Schlagerhörnan möjligheten att intervjua Anna Sahlene som just nu spelar rollen som Grace i musikalen ”Annie” bland annat. I intervjun samtalar vi om allt ifrån musikal, meldodifestivalen och hennes spännande roll i årets Eurovision song contest i Israel.

foto: Karolina Jurcevic

Ukraina drar sig ur Eurovision 2019

Efter att den ukrainska artisten MARUV vunnit den ukrainska uttagningen till Eurovison song contest uppstod det direkt väldigt mycket drama i tävlingen. Detta var på grund av att artisten vid flertal tillfällen hade uppträtt i Ryssland och hade en planerad turné i landet. Det ukrainska TV bolaget UA:PBC (som visar den nationella tävlingen) gav MARUV en lista på krav för att hon skulle få ställa upp som representant för landet, varpå MARUV trots allt tackade nej. Efter detta gav TV bolaget både andra, tredje och fjärdeplatsen chansen att representera landet, men alla tre artister och band tackade nej. Efter detta tog bolaget UA:PBC ett beslut att landet skulle dra sig ur tävlingen och då inte ställa upp i Eurovision Song Contest 2019. Bland Eurovision fansen har det varit mycket diskussioner huruvida både Ukraina och Ryssland borde dra sig ur tävlingen. Det återstår att se om Ryssland också väljer att släppa tävlingen i år, eller om de bestämmer sig för att vara kvar.

Ukrainas bidrag bytts ut

Att politik är en del av Eurovision är ingen ovan vid, allra minst de inbitna Eurovision fans som hänger med i alla nyheter angående musikprogrammet. Men 2019 är ett speciellt år. Med risk för att verka väldigt djärv vill jag påstå att politiken aldrig haft en så stor roll i Eurovision som den har i år. Det började med protester mot fjolårets vinnare, Netta Barzilai, som bland annat kritiserades för sitt uttalande vid sin vinst om att tävlingen skulle hållas i Jerusalem. Sedan fortsatte det med protester mot Israel som värdland, människor över hela världen skapade och skrev på protestlistor om att Israel inte borde få stå som värdland och att alla länder ska bojkotta tävlingen i år.
Och nu handlar det (föga förvånande) om Ukraina och Ryssland.

Lördagen den 23 Februari höll Ukraina sin nationella final, där representanten för landet skulle utses. Men istället för en färgsprakande kväll full av glädje och skratt så blev tävlingen ungefär som en otroligt stel släktmiddag – Fast ganska mycket värre. Politiska frågor och diskussioner flög omkring under kvällen. Vid ett tillfälle tillfrågades bland annat den artist som vann tävlingen (Maruv) vilket land hon anser att Krimhalvön tillhör, varpå Maruv svarade Ukraina.

Maruv stod som sagt som kvällens vinnare med låten ”Siren song”. Men nu kommer hon inte att få representera Ukraina i Eurovision.

Anledningen till detta är att Maruv vid ett flertal tillfällen uppträtt i Ryssland och har flera framträdanden bokade i landet framöver. TV bolaget UA:PBC och Ukrainska myndigheter rasade när de fick reda på detta och ansåg att det inte på något vis vore passande att låta en artist som uppträtt i ”angriparstaten” (Ryssland) representera Ukraina. TV bolaget gav dock Maruv en chans att trots allt få representera sitt land. De presenterade en lång lista på krav som artisten måste gå med på (bland annat att sluta turnera i Ryssland, frånsäga sig alla beslut om hur liveframträdandet ska se ut och ett förbud mot att kommunicera med någon journalist eller media som inte ligger i samförstånd med UA:PBC) och artisten verkade beredd på att gå med på dessa krav. Men för bara några timmar sedan skrev artisten ut ett inlägg på sin Facebook sida, där hon säger att hon valt att inte gå med på kraven som det ukrainska TV bolaget ställt.

Detta betyder alltså att Maruv inte kommer representera Ukraina i Eurovision Song Contest 2019. Hur Ukraina nu kommer att välja ut sin representant återstår att se, eller om protesterna mot Maruvs situation kommer bli så pass starka att TV bolaget trots allt kommer låta henne ställa upp i tävlingen. I vilket fall som helst går det inte att förneka att redan nu, 82 dagar innan den stora finalen, så har politiken tagit ett järngrepp om den. Och det ser inte ut som att den kommer släppa på ett bra tag.

Ukrainas eurovisionbidrag utmanar alla gränser

Om det finns ett eurovisionland som ständigt bjuder på uppseendeväckande bidrag så är det Ukraina. Sedan 2003 när landet ställde upp i tävlingen för första gången har de skickat allt ifrån Ruslanas vilda dans, jättar, män i hamsterhjul och en glittrande dragqueen. Deras representant i ¨årets Eurovision är inget undantag, artisten Maruv utmanar alla möjliga gränser med sitt bidrag ”Siren song”. Vid en första anblick tror man att det är Redtube och inte Youtube som man klickat in sig på, scenframträdandet är både provokativt och sexuellt anspelande. I låten sjungs det rader som ”Let’s take it really slowly, Falling through the floor, ask the Devil’s door” och ”Boy, we can get along, give me love, give me love, from dusk till dawn”. Om nätstrumpan hade haft en specialskriven låt hade det varit ”siren song”. Trots att framträdandet tycks ha ett queert budskap i och med att det bara är kvinnor på scen som gör (minst sagt) utmanande koregarfi på varandra med ben som sprattlar omkring, så avslöjar låttexten att Maruv riktar sig (främst) till den manliga delen av publiken. Bidraget har också mötts av kritik, folk undrar var kvinnorörelsen i Ukraina är. Andra menar dock motsatsen och tycker att Maruv representerar den sexuellt frigjorda kvinnan. Jag tänker inte lägga min näsa i blöt i denna debatt utan noterar bara att det finns en pågående jämställdhetsdiskussion här. Min magkänsla säger att vi lär återkomma till Ukrainas bidrag mer framöver, ni lär inte missa den i Eurovision i vilket fall.

Den ukrainska uttagningen Vidbir var dessutom full av skandaler som bland annat hemsidan Wiwibloggs kunde rapportera om, läs deras summering nedan

Siren song! MARUV wins Ukraine’s Eurovision selection Vidbir 2019 amid scandal and drama

 

Låt oss dissekera andra chansen

På lördagskvällen avslöjade Christer Björkman vilka artister som kommer att duellera mot varandra i andra chansen. Men vad kan man säga om teman på de olika duellerna och vem har bäst chans att nå friends? Vi har försökt att svara detta. Våra betyg kommer dock senare i veckan så hold on. Ni vet också att man kan gå in och lyssna på samtliga bidrag nu så det är bara att maxa era spellistor.

 

Andreas Johnson mot Anna Bergendahl
Kommentar: I den första duellen möts arenarock mot den mer stillsamma midtempopoppen. På spotify har Anna bergendahl ett stort övertag med över en miljon spelningar jämfört med ”Army of us” 370 tusen. Även när man tittar på olika odds så har Anna en fördel.

Vlad Reiser mot Nano
Kommentar: I den andra duellen är det dancepop mot popballad som står mot varandra. När det gäller antalet spelningar på Spotify är det jämnare än i duell två, ”Chasing rivers” har endast 70 tusen mer spellningar än ”Nakna i regnet”. Bland oddsen har också Nano ett litet övertag.

Martin Stenmark mot Lisa Ajax
Kommentar: I den tredje duellen står ångest mot ångest, Stenmarks sjunger om psykisk ohälsa och Ajax sjunger om olycklig kärlek. Men mest deppigt blir det nog för Martin Stenmark som ligger långt efter i oddsen. Eftersom Ajax låt släpptes igår känns det lite orättvist att jämföra hennes spelningar med Stenmark.

Rebecka Karlsson mot Arrvingarna 
Kommentar: Det ska bli intressant att se vad glättig dansband kan göra mot en svulstig kampsångsballad. I oddsen ligger faktiskt Arrvingarna före Rebecka Karlsson så det kanske blir dansband i finalen trots allt.