Souldiva utan divalater

Lisa 4
Foto: Ralph Bretzer

Med drottninglik värdighet intar Sveriges souldiva nummer ett scenen i stora konsertsalen på Malmö Live. Och med likaledes drottningslik värdighet fyller den lika kraft- som uttrycksfulla rösten det gigantiska rummet. Lokalen är fylld till sista plats.

Tänk vad ett möte mellan människor kan göra. Att Lisa Nilsson 1990 lämnade Billy Butts artiststall och istället slog sig samman med Mauro Scocco och Johan Ekelund var ett av de där gudabenådade lyckokasten där den råa talangen mötte den bärande idé den behövde för att förlösas. Redan från den svenskspråkiga debuten med Himlen runt hörnet – med Scocco som låtskrivare och Ekelund som producent – 1992 var genialiteten uppenbar för alla och envar.

Lisa 8Eller, ja, inte för mig då kanske. Allt för fast i mina egna (gitarrbaserade) musikaliska fördomar föll jag inte för den svala, eleganta souldivan alls på samma sätt som alla andra tycktes göra. Inte då. Men sedan.

Jag säger diva i ordets bästa bemärkelse. Hon har divans hela värdighet, röstmässiga omfång och pondus. Men vad hon också har en är självdistans och humor. Med lika mycket värdighet som hon sjunger, lika personlig blir hon i de inte sällan långa, och oftast intressanta, mellansnacken. Hon pratar om sina fördomar mot Ace of Base, som gjorde världskarriär ungefär samtidigt som hon själv slog igenom, innan hon ger sig in i sin egen hudlösa tolkning av The Sign, När kärleken tar slut. En tolkning som visar upp något av det bästa i Så mycket bättre-konceptet. Befriad från sin glättiga, plastiga ytan finner man en lite juvel till låt.

La Nilsson backas av ett dynamiskt och uttrycksfullt band som fungerar lika bra i tung soulrock med hammondorgel och riffande elgitarr som i lätta smekningar över klaviaturen i en Ted Gärdestad-tolkning. Så har också delar av orkestern, gitarristen Mattias Torell och trummisen Per Lindvall, varit med på hela resan från Himlen runt hörnet.

Någonstans när det börjar dra ihop sig känns det ändå som att det blir lite såsigt men med fin känsla för musikalisk dramaturgi väljer hon att lägga in överväxeln i form av sin tolkning av Ison & Filles Klippta vingar, med rejäl Blacknuss-känsla. I sin introduktion till låten berättar hon om svårigheterna att hitta trovärdigheten när någon med hennes bakgrund ska sjunga om livet på gatan men här lyckas hon mycket väl.

Sedan kommer höjdpunkterna tätt. Himlen runt hörnet, såklart, Varje gång jag ser dig och den avslutande Allt jag behöver. Då är det riktigt, riktigt bra.


Lisa 7

Lisa 2

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 47 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Wargirl, Roffe Ruff. Birdcloud, Svenska Akademien, Jason Isbell.
Läser: Periodvis mycket. Just nu Michelle McNamar: I'll be gone in the dark - one woman's obssesive search for the golden state killer.
Ser just nu: Bland andra The Deuce och American Horror Story. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.