Om Anita, Art wars och ikoner

StormtroopersFoto: Ralph Bretzer

I öppningsscenen på Fellinis La Dolce Vita syns en Kristusstaty – ett jättelikt krucifix – flygas in över Rom efterföljd av Marcello Mastroiannis karaktär Marcello Papparazzo och dennes kamera. En ikon i ordets ordboksbetydelse – en bild av just Kristus, jungfru Maria eller ett helgon.

Lika ikonisk är den klassiska scenen där Anita Ekbergs Sylva vadar i Fontana di Trevi bärande en vit kattunge på sitt huvud. Scenen är öppen för tolkningar. Den är vacker i sig själv, laddad med betydelse men tillräckligt öppen för att fyllas med betraktarens egen läsning av scenen.

dagboken2
Foto: TT

Jag kommer att tänka på scenen när jag ser utställningen Art Wars på Galleri 3:e våningen vid Röda Sten i Göteborg. 20 svenska konstnärer har fått var sin stormtrooper-hjälm, som dem burna av rymdimperiets (märkligt snedskjutande) elittrupper i Star Wars-sagan. 20 hjälmar som de sedan har fått sätta sin egen prägel på och ge sin egen betydelse.

Stormtrooper-hjälmen har tydliga ikoniska kvaliteter. Den är laddad med en väldigt specifik betydelse inom sin egen kontext men när den lyfts ur den kontexten behåller den bara sina mest symboliska egenskaper. Egenskaper som kan laboreras med och till och med inverteras.

Carolina Falkholt lägger sig nära den ursprungliga betydelsen när hon målar sin hjälm svart och sedan med vitt skriver namnen på ett antal länder som härjats av krig; Angola, Sudan Tjetjenien, Palestina, Afghanistan… Maktens förlängda arm som utför sin överordnades order.

Som en diametral motsats: Tobias Bernstrups transkrigare. Inte för att den ser så mycket snällare ut. Finishen ser ut som rostangripen metall och den är försedd med hullingar och nitar som får den att se ännu mer stenhård ut än originalet. På vad man väl får kalla hjälmens näsrot sitter en transgender-symbol som på något sätt inverterar dess ondskefulla uppsyn.

Carl Michael von Hausswolff som för några år sedan skapade en smärre skandal när han ställde ut en målning delvis målad av aska från ett av nazisternas förintelseläger i Lund fortsätter här i viss mån på asktemat, om än mer humoristiskt och popkulturkritiskt, genom att ställa ut en urna med en stormtrooperhjälm ingraverat tillsammans med födelseåret 1977 och dödsåret 2012. 1977 är året då första Star Wars-filmen kom och 2012 året då George Lucas sålde hela Star Wars-franchisen till Disney – eller om man vill, året då konstverket gick från konstnärens hand till kapitalets.

Den svenska Art Wars-utställningen är den tredje i sitt slag. I höstas öppnade utställningar enligt samma koncept på Saatchi Gallery i London, liksom på Moniker Art Fair, även den i London. Det är en underhållande utställning. Inte minst både roas och oroas jag av ett foto som hänger på väggen av en man – konstnären Ben Moore som ligger bakom hela Art Wars-konceptet – i rosa kostym och dito rosa hjälm som vid en demonstration försöker stirra ned en kravallutrustad polis, en bild med den uppenbara undertexten: en stormtrooper mot en annan.

“Sylvia… men vem är du”, säger Marcello när han står där i Fontana di Trevi öga mot öga med Sylvia,

Lika gåtfullt fascinerande som den vackra, närmast gudinnelika, stjärnan Sylvia är för honom, lika gåtfull är den klonade stormtroopern, och lika gåtfull är en bra ikon. För vad är väl en (av)gudabild värd om den inte öppnar upp för egna funderingar hos betraktaren som själv i slutändan får fylla den med budskap.

 

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 47 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Wargirl, Roffe Ruff. Birdcloud, Svenska Akademien, Jason Isbell.
Läser: Periodvis mycket. Just nu Michelle McNamar: I'll be gone in the dark - one woman's obssesive search for the golden state killer.
Ser just nu: Bland andra The Deuce och American Horror Story. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.