Cherry med tuggmotstånd

NenehFoto: TT

Neneh Cherrys storstilade comeback – för så får man väl ändå kalla det, ett par album med bandet Cirkus till trots – på 2012 års “The Cherry Thing” kan bara kallas för mästerlig. Tillsammans med frijazzgruppen The Thing tolkade hon då huvudsakligen andras låtar på ett sätt som var något av en uppenbarelse.

artworks-000063065622-5qj8ux-t500x500
Neneh Cherry
“Blank Project”
(Warner)
Betyg: 4

Nu följer hon upp den skivan med sitt första soloalbum på 18 år, sedan 1996 års “Man”. Producerad av Four Tet som den är har den ett betydligt mer elektroniskt sound än “The Cherry Thing”. Fokus ligger på trummorna och Cherrys röst som är postpunkigt kantig och hårdsvängande samtidigt som den är djupt själfull. Runt rösten ligger svepande sorgsna och stämningsladdade syntmattor.

Egentligen skulle Neneh Cherry kunna sjunga vad som helst med den rösten. Låtarna på “Blank Project” är inte heller lika omedelbara som de på föregångaren. Naturligtvis, får man väl säga. med låtar som The Stooges “Dirt” och Suicides “Dream baby dream” är halva slaget liksom redan vunnet. Cherry gör det inte heller lätt för sig. Hennes nya låtar erbjuder tuggmotstånd men de äter sig så sakteliga in i medvetandet.

En av de som först knackar på dörren och vill in är Robyn-samarbetet “Out of the black”. Men här finns betydligt mer än så att hämta.

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.