En röst som betvingar

Mariam1

Foto: Ralph Bretzer

Jag minns första gången jag hörde Wildbirds & Peacedrums. Jag satt på jobbet och jobbade kväll. Tv:n var på och det var en spelning med Wildbirds. Mariam Wallentin röst fångade mig omedelbart och upplevelsen, när den bara kompades av maken Andreas Werliin, var hypnotisk. På soloalbumet Blood Donation som kom i januari fanns både Wallentin och Werliin med, men ljudbilden var utbyggd.

I centrum stod ändå rösten. Jag skulle kanske inte kalla den vacker men definitivt personlig och trollbindande.

På scen, på Malmöfestivalens Gustavscen, är det samma sak. Det är en röst som betvingar åhöraren, som utesluter allt annat och kräver total uppmärksamhet. Man kan ta till klyschor som att det är hypnotiskt; att musiken är suggestiv och krävande. Och de klyschorna stämmer ju. Mig lyckas hon fånga in i sin musikaliska väv utan några som helst bekymmer.

Sedan hjälper det naturligtvis att musiken även i övrigt svarar upp. Låtmaterialet är, inte minst med tanke på att hon bara har ett album i ryggen i denna inkarnation, starkt och arrangemangen klädsamt avskalade utan att det på något sätt känns tomt.

* * *

Dessutom har hon ju en alldeles ohemult snygg gitarr…

Mariam4

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.