Rebekka Karijord i tältet

Karifjord2

Foto: Ralph Bretzer

Det sägs att den mänskliga rösten är det mest uttrycksfulla av alla instrument. Och det är naturligtvis sant, inte minst när den används så väl som norsksvenska singer/songwritern Rebekka Karijord använder sin. Hon har förmågan att fånga in lyssnaren med sin stämma som är lika gripande när hon sjunger ordlöst som med text. Det rytmiska drivet och snygga arrangemangen gör sitt till för lyfta fram rösten utan att ta för mycket plats

Jag sparkar igång Malmöfestivalens fjärde dag med att se henne spela på festivalens i särklass trevligaste scen, den i tältet på Gustav Adolfs torg. Karijord är en relativt ny musikalisk bekantskap för mig men har en gedigen erfarenhet med både film- och teatermusik, musiken till en Cirkus Cirkörföreställning såväl som skivor i eget namn på sitt cv.

När jag ser henne här på scenen kan jag inte låta bli att imponeras, inte bara rösten, låtarna och arrangemangen utan också av hennes sceniska närvaro och dynamiska framträdande. Hon målar med en rik palett från det nedtonade med bara piano och röst till fullt rocktryck, inte sällan i en och samma låt; som när hon i en sång skildrar det dramatiskt skiftande klimatet hemma på Lofoten.

Allra bäst blir det när hon skruvar upp intensiteten till närmast manisk nivå i en fantastisk ”Use my body while its still young”.

Karifjord1

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 48 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Nadia Tehran, fka twigs, Sarah Klang.
Läser: Elton Johns självbiografi och Fredrik Strages 242..
Ser just nu: The Deuce, His dark materials. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.