En röst som fyller rummet

Agnes Obel 2

Foto: Ralph Bretzer

Det finns artister som passar för att spela i kyrkor och de som inte gör det. Den mäktiga akustiken med sin långa efterklang gör att instrumenten lätt grötar ihop sig till en svårurskiljbar massa. Danska pianisten, låtskriverskan och sångerskan Agnes Obel, som på lördagskvällen gjorde sin Sverigedebut, tillhör lyckligtvis den förstnämnda kategorin. Om det någonsin funnits en artist som känns som skapt för att spela i just den typen av rum så är det hon.

På skiva är hennes sånger oerhört vackra – inte minst personliga favoriten Riverside med sina inslag av amerikansk gotik – men ibland snudd på lite för försynta och  finstämnda. Om man inte lyssnar med hela sin uppmärksamhet är det lätt att man tappar den helt. I Johanneskyrkan på lördagskvällen fanns det ingen risk för det. Kyrkorummet fick rösten att växa ut och liksom omfamna oss lyssnare. Den musikaliska inramning smakfullt avskalad med Obels flygel i förgrunden, fint uppbackad av cello och violin.

Precis som med Fallulahs spelning på fredagskvällen – inga likheter i övrigt – går jag ut i Malmönatten med känslan att nu behöver jag inte se och höra mer ikväll. Jag är helt nöjd. Men precis som då vankades det mera. Men det skriver jag om imorgon.

 

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 47 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Wargirl, Roffe Ruff. Birdcloud, Svenska Akademien, Jason Isbell.
Läser: Periodvis mycket. Just nu Michelle McNamar: I'll be gone in the dark - one woman's obssesive search for the golden state killer.
Ser just nu: Bland andra The Deuce och American Horror Story. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.

Kontakt: ralph.bretzer@skd.se
Instagram: @rioteer

Alla bilder tagna av mig om inte annat anges.