Vidunderlig operaestetik

Ljuseffekterna är häpnadsväckande. I förgrunden de två kråkorna, spelade av Jens Christian Tvilum och Morten Grove Frandsen.
Foto: Per Morten Abrahamsen

Ett stycke fulländad operaestetik och en explosion av intryck. Urpremiären på Hans Abrahamsens opera Snedronningen på Operaen i Köpenhamn i söndags blev en upplevelse som direkt borrade sig fast i minnet.

Grunden är H C Andersens saga Sneedronningen. Hans Abrahamsens opera behåller självklart intrigen, eller vad man nu säger om sagor, men också en stor del av berättelsens repliker och övriga språk. Till detta har han skrivit musik som egentligen skulle kräva en hel avhandling för en någorlunda rättvis analys. I botten är den tonal med dur- och mollklanger men ovanpå detta har han vävt en matta med mängder av inslag: kyrkotonarter, tolvton, naturtoner, expressivt ljudmåleri och mycket mer. Musikteoretiskt intressant men framför allt en skönhetsupplevelse av stora mått. Det är vackert, mycket vackert och mycket lättlyssnat trots den komplexa arkitekturen. Och dirigenten Robert Houssart och Det Kongelige kapel får fram alla nyanser och klanger.

Boris André som Rensdyret och Sofie Elkjær Jensen som Gerda.
Foto: Per Morten Abrahamsen

Musiken kompletteras av en extraordinär scenografi och ljusdesign med mirakulösa effekter. Man nästan tappar andan över vad som går att åstadkomma med dessa ljuskällor: illusioner, geometriska figurer, stämningar. Det är mer än mästerligt. Och de fantasifulla och välgjorda kostymerna ger ytterligare en dimension.

Sofie Elkjær Jensen och Melis Jaatinen.
Foto: Per Morten Abrahamsen
Johan Reuter – Den Universelle och Johanne Bock – den gamla kvinnan
Foto: Per Morten Abrahamsen

Så långt kringverket.Men det är ju de medverkande, sångarna och dansarna som är centrum i framförandet. Och är det fråga om prestationer i minst lika hög klass. Sofie Elkjær Jensen med sin ljuvliga sopran skapar ett underbart porträtt av Gerda, fint sekunderad av mezzon Melis Jaatinen som Kay, Johanne Bocks gestaltning av de tre gamla kvinnorna fascinerar och Johan Reuter skapar stadga och tyngd med sin figur Den Universelle. Även övriga medverkande svarar för mycket gedigna insatser.

Hans Abrahamsens Snedronningen är ett utsökt verk av en av Nordens främsta kompositörer och det har fått en iscensättning av högsta klass. Men det är inget för barn, det är skapat av vuxna, för vuxna och som åskådare behöver man inte ens ha barnasinnet kvar. Men vill man njuta av perfekt operaestetik är ett besök att rekommendera.

SNEDRONNINGEN

opera i tre akter av Hans Abrahamsen med libretto av Hans Abrahamsen och Henrik Engelbrecht efter H C Andersens saga Sneedronningen

Dirigent: Robert Houssart

Regi: Francisco Negrin

Scenografi: Palle Steen Christensen

Kostym: Louis Désiré

Ljus: Bruno Poet, Matt Daw och Playmodes Studio

Koreografi: Toniah Pedersen

Medverkande: Sofie Elkjær Jensen, Melis Jaatinen, Johanne Bock, Johan Reuter, Sibylle Glosted, Gert Henning-Jensen, Jens Christian Tvilum, Morten Grove Frandsen, Maria Malmström, Boris André

Det Kongelige Operakor

Det Kongelige Kapel

Urpremiär 13 oktober 2019 på Operaen i Köpenhamn