Långt årsmöte med lapptifo

Det blev tifo på årsmötet också, sa någon.

Och det blev det ju om man med det menar att deltagarna fick räcka upp sina blå voteringslappar!

Men någon damfotboll i Malmö FF:s regi blev det inte och då behövdes det inte ens någon omröstning.

Istället blev det en 25 minuter lång process med voteringar, lappar i luften och en evighetslång rösträkning om förslag till ändrigar av stadgeparagrafer. Det är enkelt att göra sig lustig över det, men det tänker jag inte göra. Medlems- och föreningsdemokrati är viktig.

Att man röstar om och engagerar sig i saker som många kanske tycker är petitesser är snarast ett styrkebesked. Dessutom var det faktiskt betydelsefulla frågor som dolde sig i de olika stadgeformuleringarna.

Till exempel hur hårt och detaljerat man ska trycka på att Malmö FF-styrelsen ska vara en spegel av medlemskadern när det gäller kön, mångfald och annat. Det går inte att låta bli att ta hänsyn till de frågorna och det är bra att det finns grupper i klubben – som Malmö FF:s vänner – som ser till att de drivs!

Ibland verkar det som om MFF-styrelsen närmast reflexmässigt säger nej till förslag och skrivningar som egentligen är bra för föreningen. Malmö FF ska alltid våga mer än andra klubbar! Då ska styrelsen faktiskt vara tacksam över att det finns engagerade medlemmar som jagar dem lite grann…

De två viktigaste och mest spektakulära frågorna var dock MFF:s vänner motion om att återinföra dam- och flickfotboll i klubben och förslaget att man skulle välja Per Solér istället för förre spelaren Claes Malmberg till suppleant i styrelsen.

Det blev nej till damfotboll. Ingen skräll. Utredningsgruppen tryckte på att det hade inneburit ökade kostnader med 5,5 till 8 miljoner kronor, att det finns få exempel på klubbar som lyckas både på herr- och damsidan plus att Malmö FF jobbar med elit, och att man därför inte vill starta en flickverksamhet om inte målet är att bli bäst i Sverige. Bra argument, om man godtar elitförutsättningen.

Jag har svårt att se varför man inte skulle kunna ha fotbollsskola för flickor och flicklag, plus ett A-lag strax under eliten i MFF-tröjor. Men om målsättningen är att bli bäst i Sverige både på herr- och damsidan – och det måste den kanske vara i MFF – var det ett bra beslut.

Det fanns en anledning till att man en gång i tiden slängde ut både bordtennisen och damfotbollen som separata sektioner i Malmö FF. De blödde pengar. Inget tyder på att det skulle bli billigare nu. Tvärtom.

Om det är något de senaste säsongerna visat så är det att klubbarna som blivit svenska mästare på damsidan använt metoden att leva över sina tillgångar! Först fick Umeå stora ekonomiska problem, sedan var det LDB FC Malmös tur. Nästa Tyresö.

MFF har inte råd att kasta sig in i den dansen..

Ole Törner
Skånskans sportreporter Ole Törner bloggar om MFF:s väg mot SM-guld.
Ålder: 58
Yrke: Journalist
Bor: Malmö
Lyssnar på: Endless Boogie, Frank Turner, Blue Oyster Cult, Sade, Steppenwolf, Kanye West, Blondie, Chris Isaak, Marianne Faithfull, Bob Dylan, Isley Brothers, Black Sabbath, Amy Winehouse, Neil Young, Fleetwood Mac, Prince, Who
Läser: Modesty Blaise, John Dickson Carr, HP Lovecraft, Carl Barks.
Tittar på: Black Books, Big Bang Theory, Sherlock, Taggart, The Mentalist, Whitechapel, SNL, Ripper Street.
Håller på: MFF, Kirseberg IF, Arsenal och Brynäs.