Sharp Objects sommarens tv-höjdpunkt

Amy Adams på Los Angeles-premiären av Sharp Objects. (Photo by Jordan Strauss/Invision/AP)

Sommarens höjdpunkt när det handlar om tv-serier, alla kategorier, är utan tvekan Gillian Flynns debut Sharp Objects (Vassa föremål) som färggnistrande, ond deckarsaga på HBO.
Amy Adams fångar på pricken det motsägelsefulla och sårbara i huvudpersonen, journalisten Camille Preaker, som återvänder till sin barndomsstad Wind Gap för att bevaka utredningen av morden på två tonårsflickor. Och Patricia Clarkson som Camilles mamma slår an alla skräck- och nyfikenhetsnerver. Lägg sedan till Eliza Scanlen som Camilles oförutsägbara och lite skrämmande halvsyster och man får en kvinnliga trio av sällan skådat slag.
Det här är en suverän version av en i grunden ändå än mer fantastisk bok. Och naturligtvis kan jag inte låta bli att läsa om den precis just nu.
Och fundera lite över när det är dags för något nytt av Gillian Flynn igen? Vad man kan läsa sig till, bland annat på Flynns hemsida, är att författaren som inte kommit med något nytt sedan genomslagsromanen Gone Girl 2012 och kortromanen En sån som du 2015 är en av dem som fått i uppgift att skriva en ny version av ett Shakespearesdrama och att det är Hamlet som är hennes uppgift. Och man kan också läsa sig till att hon är halvvägs i sin nya bok. Om det är Hamlet eller inte återstår att se.

 

 

Birk och Mattsson möttes i Lund

I går kväll var jag på en väldigt trevligt deckarkväll på Akademinbokhandeln i Lund. På plats var två aktuella deckarförfattare – Set Mattsson vars fjärde historiska deckare om Douglas Palm, Kvinnan i kanalen, kom ut nyligen och Phlip Birk som precis debuterat med thrillern Kyldygnet. Bägge kommer ut på det Lundabaserade förlaget Historiska Media vars redaktionschef Lena Amurén höll i författarsamtalet som rörde sig mellan likheter mellan fotboll och författande och bästa sättet at stjäla en tavla (Philip Birk) till Malmö på 40- och 50-talet och hur svårt det är att vara geografiskt korrekt när man skriver historiska deckare (Set Mattsson).
En kortintervju med Set Mattsson inför släppet av Kvinnan i kanalen hittar ni nedan och snart kommer en intervju med Philip Birk på kultursidan. Bägge böckerna, som är bra på väldigt olika sätt, rekommenderas för övrigt varmt!
http://www.skd.se/2018/03/13/set-mattsson-tillbaka-med-ny-palm-deckare/

Deckarlucka 22 – opålitlig berättare

22/12
Sargad av Flynn Berry
Flynn Berrys debut Sargad fick det prestigefulla amerikanska deckarpriset Edgar för bästa debut och efter läsning var det bara att konstatera att det är hon väl värd. Sargad inleds med att huvudpersonen, 29-åriga Nora, är på väg för att tillbringa helgen hos sin storasyster Rachel som bor i en småstad nära Oxford och arbetar som sjuksköterska. Väl framme hittar Nora Rachel mördad och hennes hund hängd i trappräcket. När polisutredningen drar i gång är den förtvivlade Nora inte alls nöjd med deras arbete och börjar själv nysta i det samtidigt som man genom henne också sakta men säkert får en bild av systrarnas komplicerade relation och tuffa uppväxt. Nora är en i högsta grad opålitlig berättare och man får själv fylla i och dra sina egna slutsatser. Det här är otroligt spännande, imponerande välskrivet och dessutom överraskande. En av årets absolut bästa läsningar.

Här kan ni läsa min recension:

Jazziga mord och opålitlig berättare

 

Deckarlucka 15 – debut i fabriksort

15/12
Annabelle av Lina Bengtsdotter
Annabelle är en annan av årets riktigt lyckade svenska debutdeckare. Här får vi följa med till författarens egen uppväxtort Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Det är en liten, sliten fabriksort som tiden tycks ha sprungit förbi. Hit skickar Bengtsdotter sin huvudperson, polisen Charlie Lager, när en ung flicka rapporteras försvunne. Charlie har själv rötter i bygden och bär på egna hemligheter från den tiden. Lina Bengtsdotter har en fin känsla för miljön och fastnar inte i det förutsägbara vilket gör det här till en debut som definitivt ger mersmak.

 

Deckarlucka 9 – lik i mossen

9/12
Offermossen av Susanne Jansson
2017 har varit ett år som bjudit på ovanligt många spännande debutdeckare. En av dem är frilansskribenten och fotografen Susanne Janssons Offermossen där den unga biologen Nathalie gör undersökningar till sin doktorsavhandling om våtmarker i Mossmarken, ett sank och ödslig plats mellan Dalsland och Värmland. Nathalie har en något dunkel personlig koppling till trakten och när hennes vän Johannes blir brutalt nedslagen och hon sedan hittar en kropp i mossen blir det startskottet för en ruggig och spännande historia som rör sig i både skräck- och deckargenren. Bra och annorlunda.

Här är min recension från i våras:
http://www.skd.se/2017/04/15/488712/

 

Spänningen stiger

I torsdags presenterade vi i Svenska Deckarakademin nomineringarna till årets bästa svenska kriminalroman och nomineringarna till årets bästa till svenska översatta kriminalroman. I samband med det fick jag en intervju med en glad Anders de la Motte som nu nominerades för tredje året i rad. I år var det hans nyutkomna Höstdåd som nominerades.

Läs Anders reaktion och vilka de övriga nominerade var här nedan:

http://www.skd.se/2017/10/26/anders-de-la-motte-nominerad-for-tredje-aret-i-rad/

Det har varit många böcker att läsa i höst och jag har inte alls hunnit med att recensera i samma takt. På lördagens kultursida var det i alla fall dags för recension av två av de nominerade utländska deckarna – Ray Celestins Mafioso och debutanten Flynn Berrys Sargad. Klicka på länken nedan så kan ni läsa vad jag tyckte om dessa:

http://www.skd.se/2017/10/30/jazziga-mord-och-opalitlig-berattare/

Nu stiger också spänningen inför helgen 25-26 november när det är dags för Svenska Deckarakademins höstmöte och också att avslöja årets vinnare – och om det möjligen blir en svensk debutpristagare i år.

Gotlands vinnare

(Lina Bengtsdotters Annabelle blev årets deckardebut på deckarfestivalen Crimetime Gotland. Foto: Karl Melander)

Under helgen samlades deckarförfattare och deckarälskare på Gotland för den tredje upplagan av deckarfestivalen Crimetime Gotland. Festivalen har också instiftat sina egna deckarpriser, Crimetime Specsavers Award, och redan innan festivalstarten avslöjades Kerstin Ekman som årets hederspristagare med motiveringen: ”Kerstin Ekmans kriminalromaner, inte minst Händelser vid vatten, var just banbrytande med sitt poetiska språk och en utvecklande stil och har varit en stor inspiration för många av dagens svenska deckarförfattare.”

Även Jo Nesbö som vinnare av det nyinstiftade Nordic Noir priset för kriminalromanen Törst avslöjades i förväg. Här löd motiveringen: ”Med sin enastående serie om kriminalkommissarie Harry Hole står Jo Nesbø ohotad på tronen som Skandinaviens kriminalförfattare nummer ett. Han besitter ett hantverk som gör att det är en njutning att läsa hans böcker, även när de som den senaste romanen Törst handlar om en ovanligt blodtörstig mördare.

På lördagen presenterades övriga pristagare och Lina Bengtsdotters Annabelle utsågs till årets debut medan Kristianstadsfödda Kristina Ohlssons Varulvens hemlighet och Zombiefeber blev årets barndeckare. Läsarpriset, årets deckarförfattare, gick för andra året i rad till Emelie Schepp.

Här nedan kan ni läsa vad jag tyckte om Törst och Annabelle.

I Harry Holes värld tar mörkret aldrig slut

En avslutad trilogi och två debutanter

 

 

 

Gunilla Wedding
Gunilla Wedding är ledamot i Svenska Deckarakademin och kulturchef och deckarrecensent på Skånska Dagbladet.

Namn: Gunilla Wedding
Ålder: 53 år
Bor: Lund
Läser just nu: Babylon Berlin av Volker Kutscher.
Missar inte: Att läsa. Hundpromenader.
Ser fram emot: Alltid en riktigt bra bok eller film. Höstrusk. Nästa resa.
×