Ful marknadsföring

Jag hade tänkt skriva en rätt lyrisk recension av den nya Alfons Åberg-appen, som naturligtvis bygger på den nya filmen Hokus Pokus Alfons Åberg. Här finns ett tydligt uppdrag: att bygga trädkojan högt högt. Här finns roliga uppdrag på vägen mot mål. Lite långsamt gick det, i växlingen mellan olika moment, men resten var så bra att det gick att förlåta.

Jag visste att det var en gratisversion, men jag visste inte att den så abrupt skulle mynna i ett rungande ”Nu måste du betala för att komma vidare”. Många gratisversioner tillåter ju spelaren att göra en liten del av det fullskaliga betalspelet, men så tydligt ”hit men inte längre” upplever jag inte att det brukar vara.

Nu är det här ett tillräckligt bra spel för att jag ska vara beredd att betala för det, jag vänder mig mest mot sättet att sälja.Och för övrigt GICK DET INTE att köpa spelet, eftersom det inte är färdigt än. Fail. Big fail när man sitter med en fyraåring som kämpat som katten för att få tag på en nyckel och som sedan inte kan använda den till något. Jag vete katten om han kommer att vilja köpa spelet när det väl kommer.

Eva Emmelin
Eva Emmelin skriver regelbundet om barnlitteratur på tidningens kultursida. Hon jobbar som pressekreterare på IM.

Den som snabbt vill få tips på bra böcker kan hitta alla inlägg i kategorin "Lilla bokhyllan rekommenderar" här.

Här hittar du listan över barnböcker med etnisk mångfald.

Ålder: 37 år
Bor: Malmö
Familj: Make samt två barn, födda 2009 och 2011.