Idén är riktigt bra: att framföra tonsatta texter och sånger av William Shakespeare framför Martin Edmonds monumentala Shakespearesvit i den vackra övre foajén på Malmö Opera. Som så mycket annat har den Maria Sundqvist, Operaverkstans konstnärliga ledare, som upphovsman. Hon utnämndes förra året till ”Musikens möjliggörare” av Föreningen svenska tonsättare och grep tillfället att lägga ut en beställning på tre musikstycken med utgångspunkt från Shakespearetexter till Gunnar Jansson, kompositör och violast, verksam i Malmö. Det blev passager ur Kung Lear, Macbeth och Hamlet.
Gunnar Janssons tonsättningar är mycket intressanta: likt de klassiska romanserna strömmar musiken både mot och med texten, tonaliteten finns där hela tiden men trycks ställvis undan för att låta berättelsen få svängrum. Likaså takten: ibland följer den troget Shakespeares flödande blankvers, ibland går den rakt emot metern. Och musiken ger texterna en ytterligare dimension; så fick dödgrävarscenen ur Hamlet ett känslodjup som är svårt att uppfatta i den talade versionen. De två sångarna Johan Hallsten och Ola Simonsson och deras ackompanjatörer Annika Bjelk Wahlberg och Johanna Hydén svarade för ett riktigt bra framförande, kraftfullt men inte överspelat.
- Skånskan.se - Alla artiklar på
- Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
- Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN