För enskilda konsumenter finns två lagar som skyddar oss mest och bäst - konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Den första gäller vid köp av olika produkter, den andra vid köp av tjänster. Även om ett träningskort är en lapp som du troligtvis får i handen faller det under konsumenttjänstlagen om det blir en tvist.Men tyvärr är det ett klent skydd vilket främst beror på att lagen i första hand är utformad för en helt annan typ av tjänst, som till exempel bilreparationer och hantverkstjänster.- Det betyder att träningsföretagen som säljer korten kan ha regler och avtalsvillkor som är strängare än konsumenttjänstlagen, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.Som exempel tar han rätten att ångra ett köp.- För det första gäller ångerrätten bara vid distansköp eller hemförsäljning, till exempel om man köpt något över nätet, eller om man blivit kontaktad av en försäljare. Men även om man har köpt sitt träningskort över nätet är det tveksamt om man har ångerrätt i alla fall, säger han.Frysa kortetAndra frågor som kan uppstå i samband med att man köper ett träningskort är möjligheten att frysa kortet om man måste resa bort en tid eller av någon annan anledning inte kan utnyttja kortet en tid. Även här är det helt upp till träningsföretaget att bestämma. Detsamma gäller rätten att förändra träningen - lägga till spinning och yoga, ta bort styrketräningen, eller få möjlighet att träna fler tider under dygnet.Kanske uppstår situationen att man måste flytta till annan ort där träningsföretaget inte finns, att man blir sjuk eller av andra skäl inte kan fortsätta utnyttja kortet och därför vill överlåta det eller sälja det vidare till någon annan.- Det vanligaste är att man inte får göra det. Ett skäl kan vara att företagen vill kunna kontrollera kortinnehavaren ekonomiskt, att personen har god ekonomi. De vill inte att avtalet går över till någon som kanske inte kommer ha råd att betala.Läs noggranntPeter Gustavssons främsta råd är att så långt det går tänka igenom vad som är viktigt och att läsa igenom avtalet noggrant innan man skriver under. Det är nämligen väldigt svårt att komma i efterhand och säga att man vill ha pengarna tillbaka.Kommer vi snart få en lag som skyddar konsumenten lite bättre?- För en tid sedan gjordes en utredning om konsumenttjänstlagen. Men det man kan konstatera är att lagen ser likadan ut nu som för 20 år sedan.
- Skånskan.se - Alla artiklar på
- Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
- Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN