Hörby

Tvingas ändra namn efter påtryckningar

Conny Ekström (Karl-Axel) och Jörgen Fyhr (Janne) in action under Fröken Julia
Hörby
Hörby Handlingen i Fröken Julia är förlagd till det fiktiva ålderdomshemmet Källhaga.
PREMIUM

Handlingen i Fröken Julia är förlagd till det fiktiva ålderdomshemmet Källhaga. Pjäsen är en omarbetad version av Strindberg-klassikern Fröken Julie, och utspelas i nutid.Men Hörby kommun är inte nöjd med namnet på ålderdomshemmet i pjäsen. Orsaken sägs vara att anställda på det riktiga Källhaga – ett av Hörbys äldreboende – har tagit illa vid sig av namnvalet.

På torsdagsmorgonen blev Jörgen Fyhr uppringd av Ursula Svensson, centrumledare för boendena i Hörby kommun, och hon berättade om personalens reaktioner.– Hon sade att hon ringde på uppdrag av socialchefen Ingrid Larsson, och att det hade blivit reaktioner på att vi använde namnet Källhaga i pjäsen. Det kunde tydligen uppfattas som stötande för boende, anhöriga till boende och anställda, säger Jörgen Fyhr."Ni ska inte använda namnet Källhaga i pjäsen", ska Ursula Svensson ha sagt, enligt Jörgen Fyhr. Han uppfattade det som ett försök till censur från kommunens sida och betraktar det inträffade som ett rejält klavertramp från de sociala myndigheterna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Socialnämnden och tekniska nämnden kritiseras

Socialnämnden och tekniska nämnden kritiseras av kommunens revisorer.Foto: Johan Nilsson / TT / Kod 50090
Foto: Johan Nilsson/TT
Hörby
HÖRBY Kommunens revisorer har nu granskat årsredovisningen för 2020, och riktar kritik mot bland annat socialnämnden och tekniska nämnden för att budgeten inte hölls.
Förslaget är trots det att alla nämnder och enskilda ledamöter ska beviljas ansvarsfrihet för det gångna året.

Kommunen som helhet redovisar ett rekordstort underskott för 2020 på grund av avsättningar och nedskrivningar av fastigheter. Årets resultat blev ett minus på 35,5 miljoner kronor, vilket är drygt 44 miljoner kronor sämre än budgeterat. Det framgår av årsredovisningen, vilket Skånskan tidigare har rapporterat om.

Föreslår ansvarsfrihet

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Tar första spadtagen för Hörbys nya förskola

Första spadtaget tas till nya förskolan som ska byggas där Trollbäcken låg. Fr v: Arvid Palmqvist, Peter Andreasson från AMW-gruppen, Jonas Åkesson, skolchef på Norlandia, barn- och utbildningsnämndens ordförande Stefan Borg (SD) och Hugo Mineur. Anette Persson (M), förste vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, har tagits plats bakom spakarna i grävmaskinen.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
HÖRBY Nu har första spadtageb tagits till Norlandias nya förskola i Hörby. Barn, projektledare, byggare och politiker gjorde gemensam sak och grävde så att det stod härliga till. 60-65 miljoner kronor kostar nybygget som ersätter Trollbäckens förskola och beräknas vara redo för inflyttning om knappt ett år.

Fredagens ceremoni hölls i liten skala med tanke på coronarestriktionerna, men humöret på topp ändå bland de som var på plats. En av spadarna som användes vid grävningen var för övrigt samma spade som användes när kommunen tog första spadtaget till Trollbäckens förskola den 3 november 1976.

– Vinnare på det här är alla Hörbys barnfamiljer och kommunen som har löst ett problem och får en ny fin förskola, sade Stefan Borg (SD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden innan det var dags att ta de först symboliska spadtagen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Bråk på buss – man stickskadad

Hörby
Hörby Polisen fick in larm om bråk på en buss i centrala Hörby strax efter klockan sju på torsdagskvällen. Underbråket hade en man fått stick- eller skärskador.

Larmet kom in till polisens ledningscentral 19:11. Vid den tiden var bussen stillastående vid Gamla Torg i Hörby. Både polis och ambulans ryckte ut till platsen.

På platsen kan man konstatera att en man i 20-årsåldern har blivit stickskadad och han förs med ambulans till sjukhus.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Erbjuder skyttarna att vara i Lågehallarna

En skjuthall med fem elektroniska banor kan byggas i Lågehallarnas gamla entré.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
HÖRBY Till hösten hoppas Per-Albin Borhammar, utvecklare inom idrott och fritid på kultur- och fritidskontoret i Hörby kommun, att den nya skjuthallen i Lågehallarnas entré ska vara klar att tas i bruk.

Ett förslag har arbetats fram som ska behandlas av kultur- och fritidsnämnden nästa vecka, och som handlar om att entrén ska byggas om så att man kan ha en skjuthall där med fem elektroniska tavlor. Det kan jämföras med de 20 banor som sportskytteklubben hade tillgång i den gamla hallen på Svetsaregatan.

Kostar 200 000 kronor

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Sportskyttar utan lokaler - hyreskontraktet uppsagt

Hörby
HÖRBY Hörby Sportskytteklubb har i all hast tvingats lämna sina lokaler på Svetsaregatan efter att kommunen sagt upp hyreskontraktet för att spara pengar.
Nu står klubben utan skjuthall. Ordföranden Anders Henriksson är besviken, men ger inte upp utan drömmer om en ny hall byggd i moduler.

Luftgevärsskyttarna har de senaste tio åren hållit till i hyrda lokaler vid Yrkesgymnasiet på industriområdet. Här har man haft tillgång till en väl disponerad inomhusanläggning med 20 skjutbanor.

Men nu är sportskytteklubben utan lokaler och framtiden är oviss. Kommunen har sagt upp hyreskontraktet, och klubben har fått packa ihop sina grejor. Lokalerna har i stället hyrts ut till Yrkesgymnasiet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Hörby

Drömmen om konstgräsplan nära att förverkligas

Drömmen om en konstgräsplan på Kyavallen ser ut att förverkligas, konstaterar en glad Rickard Persson, ordförande i Askeröds IF.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
ASKERÖD Askeröds IF har beviljats ett projektbidrag på 400 000 kronor av Hörby kommun för att drömmen om en konstgräsplan på Kyavallen ska kunna förverkligas.
Ordföranden Rickard Persson gläds åt beskedet och säger att allt talar för att den nya planen kan byggas redan i år.

Konstgrässatsningen beräknas kostar totalt 5,8 miljoner kronor. Allmänna Arvsfonden går in med ett bidrag på 3,9 miljoner kronor, Svenska Fotbollsförbundet stöttar med 35 000 kronor och sponsorer och privatpersoner ställer upp med nästan 400 000 kronor i bidrag och gåvor.

Projektbidrag

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Förslag om bantat fullmäktige fick grönt ljus

Kommunfullmäktige i Hörby kan minskas från 41 till 31 ledamöter nästa mandatperiod.
Foto: Jonas Karlsson
Hörby
HÖRBY Kommunstyrelsen har ställt sig bakom ett medborgarförslag om att minska antalet ledamöter i kommunfullmäktige efter nästa val.
– Att ha 41 ledamöter på mötena - när det räcker med 31 - innebär onödiga kostnader för kommunen, säger kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD).

Det är Anders Tuvehjelm i Osbyholm som har lagt förslaget. Han vill att kommunfullmäktige ska minskas från 41 tilll 31 ledamöter och att antalet ersättare reduceras från 21 till 15. Han bedömer att kommunen skulle spara 350 000 kronor om året på det.

Kommunstyrelsen sade ja

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Hörby

Omstritt HVB-hem i Hörby säljs efter många turer

HVB-hemmet på Ernst Ahlgrensgatan 3 ska säljas. Kommunen köpte huset för 5,85 miljoner kronor 2017. Nu har man inget behov av fastigehten längre.
Foto: Arkivbild
Hörby
HÖRBY Nu ska före detta HVB-hemmet på Ernst Ahlgrensgatan 3 i centrala Hörby säljas. Kommunstyrelsen beslöt på måndagen att fastigheten ska läggas ut till försäljning hos mäklare.

Turerna kring HVB-hemmet har varit många och långa.

Huset ropades in av kommunen sommaren 2017 på initiativ av det dåvarande S-ledda styret för att det skulle driva HVB-verksamhet för ensamkommande ungdomar i fastigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL