– Även om Sverige har många matföretag är det få turister som kommer hit på grund av våra goda mat. Genom att inspirera och hjälpa till att starta nya företag och putta på de företag som redan finns att utvecklas kan vi lyfta fram den svenska maten ännu mer och samtidigt skapa nya jobb, säger Pär Bergkvist.Från och med den 11 november och ett år framåt kommer han att bygga upp ett nätverk, med etablerade livsmedelsföretag och med nya och blivande företagare. Det handlar både om att hjälpa till från grunden eller pusha på nya företag och att vara inspiratör för befintliga matföretag på mässor och seminarier. Han lyckades också nyligen övertyga Jordbruksverket om att ge ett bidrag på 1,8 miljoner kronor främst till administrativa kostnader. Det är en del av den satsningen "Det nya matlandet" som Jordbruksminister Eskil Erlandsson har initierat för att få fart på livsmedelsbranschen, även på landsbygden.
Men redan 2008 drog Pär Bergkvist i gång med sitt första projekt, att testa 100 av världens lyxigaste Michelinkrogar och blogga om sina besök. När han berättade hemma hos familjen om sina restaurangbesök med smarriga rätter fick han en uppmaning från sin dotter Tea.– Hon tyckte att jag hellre skulle börja prova skolkök än att åka runt på lyxiga restauranger. Då väcktes tanken med att prova 100 skolkök under ett års tid. Det är varit en spännande resa genom landet från Abisko till Skurup och skolmaten är faktiskt bättre än sitt rykte på de flesta håll.
- Skånskan.se - Alla artiklar på
- Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
- Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
DELA PÅ FACEBOOK
DELA PÅ TWITTER
SKRIV UT ARTIKELN