Kultur

Nytt pris till Svinalängorna

Pernilla August. Foto: Scanpix
Artikel Kultur och Nöje De internationella kritikerna på den just avslutade filmfestivalen i Hamburg har gett sitt Foreign Press Award till filmen.
PREMIUM

De internationella kritikerna på den just avslutade filmfestivalen i Hamburg har gett sitt Foreign Press Award till filmen. Priset, som går till en film som "ger en originell syn på ett dagsaktuellt ämne", består av en kristallskulptur, rapporterar TT Spektra.

Pernilla August och producenten Helena Danielsson var på plats för att ta emot priset. För drygt en månad sedan vann "Svinalängorna" kritikerveckans publikpris på filmfestivalen i Venedig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Medlem i Bronski Beat död

Kultur och nöje
Kultur och nöje

Steve Bronski, originalmedlem i 80-talsgruppen Bronski Beat, har avlidit, uppger BBC News. Trion hade en stor hit med låten "Smalltown boy" och en cover av Donna Summers "I feel love".

Han föddes som Steve Forrest i Glasgow och bildade gruppen 1983 tillsammans med Larry Steinbachek och sångaren Jimi Somerville. Den sistnämnde skriver på Twitter om hur ledsen han blev över beskedet.

Bandets debutsingel "Smalltown boy" från 1984 är en syntklassiker, vars hbtq-tema berörde lyssnare över hela världen. Somerville lämnade senare bandet för att bilda The Communards men de båda andra medlemmarna fortsatte ända in på 90-talet. 2017 släpptes det första Bronski Beat-albumet på 22 år, med Steve Bronski som ende kvarvarande medlem. Larry Steinbachek avled samma år.

Inrikes

Ett fall av omikron utan resekoppling upptäckt

Vaccinering mot covid-19. Arkivbild
Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes
Inrikes Antalet fall av covid-19 fortsätter att öka. Hittills har 16 personer konstaterats vara smittade av omikronvarianten - ett av fallen hade inte koppling till utlandsresa.

Det är i Region Stockholm som ett fall utan känd resekoppling dykt upp, enligt Sara Byfors, biträdande avdelningschef vid Folkhälsomyndigheten.

– Det är en indikation på att det sker en viss spridning i samhället av omikronvarianten, även i Sverige. Men deltavarianten fortsätter att dominera, säger hon på torsdagens myndighetsgemensamma pressträff.

Lägesbilden är att smittspridningen i landet ökar, men fortsatt på relativt låga nivåer i ett europeiskt perspektiv.

– Det går upp och ner i olika länder i Europa. Länder som Sverige, Frankrike och Spanien har en ökning, om än från låga nivåer, säger Byfors.

Skillnaden mellan vaccinerade och ovaccinerade när det gäller bekräftade fall är fortsatt stor, enligt Byfors.

– Det är en lägre incidens bland ovaccinerade än vaccinerade, men man kan se att ökningen vi ser sker i båda grupperna.

Fallen ökar ganska mycket i gruppen 0-9 år, vilket enligt Byfors beror på att den i princip är ovaccinerad.

Oroande takt

Antalet sjukhuspatienter med covid-19 har ökat den senaste veckan, enligt Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd vid Socialstyrelsen. Senaste noteringen är 350 personer på vanlig vårdavdelning, vilket är en ökning på 64 personer.

– Det är en ganska snabb ökning, säger Nilsson Carlsson.

56 personer vårdas på intensivvårdsavdelning. Det är en ökning med 13 personer.

– Även om nivån är någorlunda är ökningstakten oroande. Det är viktigt med smittskyddsåtgärder för att få ner belastningen på vården och dämpa den senaste veckans negativa utveckling.

Folkhälsomyndigheten ser ingen uppgång i antalet avlidna personer i covid-19 i Sverige. Det är fortsatt låga nivåer, ungefär 30-40 dödsfall per vecka med covid-19, säger Byfors.

Det är fler vaccinerade än ovaccinerade som avlider, det har att göra med att åldern är den största riskfaktorn för allvarlig sjukdom.

"God kapacitet"

Just nu får ungefär 400 000 personer i veckan en dos vaccin mot covid-19. De senaste veckorna har det skett en ökning av vaccinationstakten.

Vaccinationskapaciteten är god, i synnerhet när större mottagningar öppnas och mer personal kallas in, enligt Emma Spak, sektionschef på Sveriges kommuner och regioner.

Regionerna kommer under kommande månader att ha en vaccinationskapacitet på åtminstone 450 000 doser per vecka, säger hon.

Det bedömer vi kommer att täcka behoven för att vaccinera med dos tre och medge fortsatt arbete med första och andra dos för personer som är 12 år och äldre. Vi har en god kapacitet för att vaccinera framåt.

FAKTA

Fakta: 1,5 miljoner svenskar fått tredje dosen

Totalt har 15 185 personer med bekräftad covid-19 avlidit i Sverige, enligt den senaste statistiken från Folkhälsomyndigheten.

7 241 442 personer (tolv år och äldre) har fått två vaccindoser mot covid-19, baserat på vad regionerna har rapporterat in till det nationella vaccinationsregistret. Det motsvarar 80,1 procent av befolkningen i åldersgruppen tolv år och äldre.

Dessutom har 1 565 691 personer över 18 år fått en tredje dos, vilket motsvarar 18,9 procent.

Från och med vecka 48 redovisar Folkhälsomyndigheten vaccinationstäckningen bland personer som är tolv år och äldre. Dessförinnan var det 16 år och uppåt som gällde. Siffran för den tredje dosen gäller dock personer 18 år och uppåt.

Sammanlagt har 1 226 055 personer i Sverige bekräftats smittade med covid-19 under pandemin.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Utrikes

Brittisk storaffär ska ge Europas snabbaste tåg

Franska tågtillverkaren Alstom ska tillsammans med japanska Hitachi leverera höghastighetståg till britterna. Arkivbild.
Foto: Claude Paris/AP/TT
Utrikes
Utrikes Storbritannien har tecknat avtal för nya höghastighetståg med franska Alstom och japanska Hitachi Rail.
Affären är värd motsvarande runt 23,5 miljarder kronor och omfattar 54 tåg.

De båda tillverkarna lovar i ett gemensamt uttalande att leverera "Europas snabbaste tåg" med en maxhastighet på 360 kilometer i timmen.

Tågen ska trafikera den nya höghastighetsjärnvägen High Speed 2 (HS2) som byggs mellan London och städer som Birmingham, Crewe och Wigan. De kommer också gå på traditionell räls till bland annat Glasgow och Liverpool.

Den brittiske transportministern Grant Shapps säger i ett uttalande att avtalet ger Storbritannien en ledande position i "höghastighetstågsrevolutionen".

HS2 byggs i etapper. Höghastighetsbanan var från början tänkt att dela på sig i Birmingham och gå upp till Leeds i norra England. Men Storbritanniens regering bekräftade i november att de planerna ändrats. I stället kommer delar av det befintliga järnvägsnätet uppgraderas.

Enligt Shapps kommer förändringen ge fler tillgång till bättre förbindelser på kortare tid.

Utbyggnaden av järnvägsnätet beräknas sammanlagt kosta 96 miljarder pund, motsvarande cirka 1 150 miljarder kronor.

Inrikes

Almirante kan sjunka – måste flyttas snart

'Det krävs en förändring. Det har pågått länge och vi ser inte att det finns ett snart slut om vi ska fortsätta där vi är', säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen om bekämpningen av branden i det virkeslastade fartyget.
Foto: Kustbevakningen
Inrikes
Inrikes Läget är besvärligt för det eldhärjade fartyget Almirante Storni utanför Göteborg.
– Ligger fartyget kvar där ute tror vi att hon sjunker. Vi bedömer att vi måste göra en förflyttning, säger Jonas Grevstad, chef på Kustbevakningen, till Göteborgs-Posten.

Det Liberiaflaggade fraktfartyget Almirante Storni slog larm i lördags om att virkeslasten på däck börjat brinna. Fartyget, som var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten, har sedan dess legat stilla vid Vinga utanför Göteborgs skärgård.

Branden i virkeslasten har visat sig vara mycket svår att släcka, och Kustbevakningen befarar att den ska sprida sig över fartyget.

Hård vind och grov sjögång försvårar arbetet på platsen där Almirante Storni ligger för ankar.

Kustbevakningen vill få klartecken att bogsera det 117 meter långa fartyget till kaj. Men både Transportstyrelsen och Göteborgs hamn har deklarerat att man av säkerhetsskäl ytterst ogärna tillåter en bogsering in till hamnen.

Risk för oljekatastrof

Nu bedöms läget som i det närmaste akut. På torsdagen har vädret blivit mera stabilt, och det ser ut att stå sig i helgen. Under den tiden måste Almirante Storni flyttas in till hamn, eller åtminstone till lugnare vatten, enligt Kustbevakningen. I nästa vecka väntas hårdare väder igen.

Om fartyget sjunker, kan i värsta fall 600 ton fartygsbränsle i form av hybridolja läcka ut i havet och hota den svenska västkusten. Hybridoljan har låg svavelhalt, men vissa sorter är mycket svåra att ta upp från havsytan.

– Vi är redo att börja pumpa över fartygsbränslet till andra fartyg. Men vi har inte ansett att det behövts, ännu. Det är en ganska riskfylld operation att pumpa olja i slangar mellan fartyg, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen, till TT.

Kustbevakningen, Transportstyrelsen, det tyska rederiet och andra aktörer diskuterar nu vad som ska göras med Almirante Storni.

Polisen utreder

Samtidigt har polis och åklagare startat en förundersökning om hur branden kan ha uppstått. Det finns dock ingen misstanke om att elden skulle vara anlagd.

– Just nu vet vi väldigt lite om de bakomliggande orsakerna, säger kammaråklagare James von Reis till GP.

– Jag har bett Kustbevakningen att närma sig folk ombord, besättningen, för att se om det där finns uppgifter att hämta, tillägger von Reis.

Fartyg från den norska Kustbevakningen har kommit till brandplatsen för att avlasta sina svenska kollegor. På torsdagen kom ytterligare ett fartyg, Loke Viking, som rederiet lyckats hyra in.

– Det gör att vi får lite andrum så vi kan utföra lite underhåll och förstärkning av material, säger Mattias Lindholm.

Jonas Dagson/TT

Micke Larsson/TT

Almirante Storni ligger för ankar utanför Vinga. Planen har varit att bogsera in fartyget till Skandiahamnen när branden är släckt, eller nästan släckt. Men Kustbevakningen bedömer nu att det måste göras snarast.
Almirante Storni ligger för ankar utanför Vinga. Planen har varit att bogsera in fartyget till Skandiahamnen när branden är släckt, eller nästan släckt. Men Kustbevakningen bedömer nu att det måste göras snarast.
Foto: Johan Hallnäs, grafik

FAKTA

Fakta: Fartygsbranden vid Vinga

Larmet om branden ombord på Almirante Storni kom vid 15-tiden på lördagen den 4 december.

Fartyget är 177 meter långt och lastat med trävirke, både i lastrummen och på däck.

Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är registrerad i Liberia.

Fartyget var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.

Besättningen på 17 personer finns kvar ombord, tillsammans med specialutbildade brandmän och representanter för Kustbevakningen.

Fartyget ligger för ankar söder om Vinga, i närheten av fyren Trubaduren, utanför Göteborg.

Kustbevakningen fartyg får nu assistans från två norska och ett fartyg inhyrt av rederiet.

Ekonomi

IMF:s chefsekonom varnar för inflationen

Gita Gopinath, chefsekonom på Internationella valutafonden (IMF), varnar för att inflationstrycket byggs upp. Arkivbild.
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Pandemin och det höga inflationstrycket runt om i världen gör att det utrymmet för stödköp och låga räntor är på väg att försvinna. Den varningen utfärdas av Gita Gopinath, chefsekonom på Internationella valutafonden (IMF).

– Vi befinner oss nu i en fas där länder runt om i världen helt enkelt inte har utrymme att ha kvar en penningpolitiskt mjuk linje, och att hålla nere de extremt låga räntorna. Vi ser hur inflationstrycket byggs upp runt om i världen, säger Gopinath på ett WHO-möte om finansiering av vaccin och andra verktyg mot covid-19-pandemin.

Enligt Gopinath riskerar nu en mer utdragen pandemi att ge upphov till mer utdragna problem med leveranskedjor, vilket ökar inflationstrycket.

– Då har vi en reell risk för något som vi än så länge kunnat undvika, vilket är stagflationsoro, säger Gopinath.

Stagflation är en penningpolitisk mardröm där tillväxten stagnerar och arbetslösheten stiger samtidigt som inflationen skjuter i höjden. I det läget kan centralbankerna inte längre stimulera tillväxt och jobbskapande med räntesänkningar och stödköp, då det skulle trycka upp inflationen ännu högre.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

SUNBIRD WEBBYRÅ

Webbyråns bästa knep hur du skapar ett starkt varumärke

SUNBIRD WEBBYRÅ

Enligt Sunbird Webbyrå kan ett starkt varumärke vara en av de viktigaste faktorerna för att öka ert företags försäljning online:

Det finns för mycket information och för lite tid. Potentiella kunder som besöker er tenderar att ta snabba beslut som oftas baseras på en känsla och vilket förtroende de får för er.

Ett varumärke är någons magkänsla om er. Det är inte vad ni säger att det är. Utan vad era kunder säger att det är. Här kommer Sunbird Webbyrå med fyra riktlinjer för att stärka ett varumärke.

1. Var konsekvent

Det är viktigt att ni alltid är konsekventa och lever efter ert varumärke. Byt inte budskap och värdegrunder när vinden vänder.

2. Tänk långsiktigt

Förtroende byggs upp över tid och det är viktigt att ni är beredda att offra kortsiktiga vinster för de långsiktiga. Man ska varken göra eller säga för mycket, håll er till ramen och lägg inte lättvindigt till fler tjänster i er arsenal.

3. Differentiera er

Det är lättare att bygga ett varumärke om man är unik. Är ni nischade förstår man snabbare vad ni står för.

4. Var fokuserad

För många hemsidor försöker säga för mycket. Säg bara det viktigaste. Ska ni få fram ett budskap ska ni enbart ge informationen läsaren verkligen behöver - inte allt som är bra att säga.

Även om de flesta är medvetna om detta menar Sunbird Webbyrå att många företag ändå tenderar att lägga för mycket text på hemsidan. Vilket gör att besökaren får jobba för att förstå vad man gör.

Vill ni ha hjälp att ta fram skräddarsydd webbdesign som stärker ert varumärke - Kontakta Sunbird Webbyrå här.

Inrikes

Vaccinbevis kan införas i kollektivtrafiken

Krav på vaccinbevis kan komma att införas för att resa med långväga kollektivtrafik. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes
Inrikes

Regeringen vill göra det möjligt att införa krav på uppvisande av vaccinationsbevis för att resa med viss långväga kollektivtrafik, enligt en promemoria. Kravet ska kunna införas om smittspridningen av coronaviruset ökar ytterligare, och det nämns därför inget startdatum i promemorian. Regeringen vill dessutom återinföra krav på smittskyddsåtgärder i viss långväga kollektivtrafik om läget förvärras.

Regeringen har nyligen meddelat att det ska vara möjligt att ställa krav på vaccinationsbevis för inträde till serveringsställen, platser för fritids- och kulturverksamhet, handelsplatser och platser för privata sammankomster.

Sedan den 1 december krävs uppvisande av vaccinationsbevis för inträde till konserter, idrottsmatcher och andra samlingar inomhus med fler än 100 deltagare.

Ekonomi

Så vill EU reglera gig-ekonomin

EU:s arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit vill ha regler för vem som är anställd eller egenanställd i plattformsekonomin. Arkivfoto.
Foto: Olivier Matthys/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Vem har koll på dig och hur sätts dina arbetstider? Så vill EU-kommissionen avgöra vem som är vad i gig-ekonomin.
För långtgående och federalistiskt, tycker Svenskt Näringsliv

Allt fler jobbar både tillfälligt eller varaktigt med tjänster som förmedlas via allehanda plattformar på nätet. Gig-ekonomin, som den kommit att kallas, sysselsätter redan 28 miljoner EU-medborgare och väntas öka till 43 miljoner år 2025.

Men hur de arbetande ska räknas är inte alltid givet. Handlar det om rena anställningar eller tillfälliga tjänster som bara utförs när det passar? Oklarheten har lett till mängder av tvister i domstolar runt om i EU-länderna om vilka villkor som egentligen ska gälla.

EU-kommissionen försöker nu få ordning på torpet med hjälp av ett direktiv om bättre arbetsförhållanden i plattformsarbetet.

– Det behövs rättvisa europeiska spelregler. Det här handlar om rättvis konkurrens, säger arbetsmarknadskommissionären Nicolas Schmit på en presskonferens i Bryssel.

Fem kriterier

Det som föreslås är fem kriterier för att avgöra om en plattform ska ses som arbetsgivare och om deras anställda därmed är berättigade till sociala rättigheter.

Om åtminstone två av kriterierna uppfylls anser kommissionen att nationella myndigheter ska behandla den berörda plattformen som en arbetsgivare. Kriterierna handlar om hur ersättning och arbetstider sätts och vilka friheter som ges när det gäller arbetstider, uppträdande och möjligheten att arbeta för andra.

Schmit bedyrar samtidigt att EU inte är ute efter att hämma flexibiliteten.

– Ingen försöker döda, stoppa eller hindra tillväxten inom plattformsekonomin. Vi är alla engagerade i den här ekonomiska utvecklingen. Men om människor går miste om arbetsmarknads- och sociala rättigheter som de är berättigade till så är det dags att agera, säger kommissionären.

Parallellt presenteras också förslag till riktlinjer om hur egenanställda ska kunna förhandla gemensamt om sina villkor, utan att bryta mot EU:s konkurrensregler.

Svensk kritik

Svenskt Näringsliv är dock kritiskt. Inget som EU behöver lägga sig i, anser arbetsrättsjuristen Niklas Beckman.

– I Sverige har vi redan lagar och kollektivavtal som reglerar den här typen av frågor och vi anser att det är uppenbart att de är bättre anpassade efter behoven som svenska anställda och företag har, än en central EU-lagstiftning, säger Beckman till TT.

Han oroas över att EU försöker definiera arbetstagare genom en "federalistisk lagstiftning" och befarar problem för nya småföretag.

– Det kan få väldigt negativa konsekvenser för möjligheten att kunna starta företag och driva dem inom tjänstesektorn i Sverige, säger Beckman.

Wiktor Nummelin/TT

FAKTA

Fakta: Anställd eller självanställd?

Här är de fem kriterier som EU-kommissionen ställer upp för att avgöra vem som ska räknas som anställd eller egenanställd i gig-ekonomin:

* hur sätts ersättningsnivån och finns det någon övre gräns?

* övervakas arbetet elektroniskt?

* begränsas friheten att välja arbetstider eller ledighet eller för att godkänna eller förvägra användandet av ersättare?

* finns specifika regler för utseende, uppförande gentemot kunder eller hur arbetet utförs?

* begränsas möjligheten att ha en kundkrets eller att arbeta för någon annan?

Källa: EU-kommissionen.

Sport

Stjärnan ovaccinerad – stoppas av lungproblem

Joshua Kimmich har fortfarande problem med lungorna efter att ha haft covid-19, och är inte tillbaka i Bayern förrän tidigast i januari. Arkivbild.
Foto: Matthias Schrader
Sport
Sport Den tyske mittfältaren Joshua Kimmich dras med långvariga problem med lungorna efter att ha varit sjuk i covid-19 i november.

Kimmich, som ses som tysk nyckelspealre inför fotbolls-VM 2022, säger att han inte kommer att spela för klubblaget Bayern München förrän i januari.

"Jag mår bra, men jag kan inte träna ordentligt på grund av milda infiltrat i lungorna", säger han till klubbens hemsida.

"Därför ska jag rehabiliteringsträna, och jag kan inte vänta på att få vara tillbaka helt och hållet i januari", fortsätter han.

Kimmich, som varit isolerad sedan han insjunkade, har berättat att han valt att inte vaccinera sig av "personliga skäl".

Infiltrat i lungorna upptäcks vid röntgen och betyder att man sett en synlig förtätning av lungvävnaden. Det kan orsakas av slem, celler eller exempelvis vävnad och ses ofta som ett tecken på infektion.

Hilda Djupenström/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL