Biljettpriserna för tåg- och bussresor ska höjas med i snitt tio procent.
Kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M) kommenterar sitt förslag med att hon tror på resenärernas förståelse. Det är hårresande i sin okänslighet.

Runt en halv miljon resor görs med Skånetrafiken varje dag..
Bild: Johan Nilsson/TT
Många upplever nu hur hushållsekonomin pressas av kraftigt stigande priser på mat, el, och för det egna boendet. Privata företag har inget samhällsansvar så i det tuffa ekonomiska läget som råder måste istället politiken leta efter möjligheter att dämpa den ekonomiska smällen för var och en.
Annons
Annons
Runt en halv miljon resor görs med Skånetrafiken varje dag. Vissa resenärer åker för att komma snabbare till sitt arbete, andra för att slita mindre på klimatet och en hel del för att de helt enkelt inte har något alternativ. Klassperspektivet visade sig tydligt under pandemin då det var just alla med de lägsta inkomsterna, och som inte hade arbete som kunde skötas hemifrån, som var utlämnade till att fortsätta åka kollektivt trots smittorisken.
Att möta alla dessa resenärer med att de nu ska tvingas lägga flera tusenlappar mer under året för att fortsätta få åka är häpnadsväckande. Förstår Moderaterna överhuvudtaget villkoren för alla som kämpar med sin ekonomi och som måste ta sig till jobbet eller skolan?
Om partiet behöver insikter så kan de ta del av reaktionerna från resenärerna efter att deras förslag presenterades. Besvikelsen och oron kan inte framträda tydligare. Konstigt vore annars när ett månadskort för Lund-Malmö, Landskrona-Helsingborg eller Hässleholm-Kristianstad närmar sig en tusenlapp i månaden. Eller när en resa med stadsbussen ska kosta 62 kronor fram och tillbaka.
Moderaterna hänvisar till att inflationen är hög och att buss- och tågpriserna i Skåne som en naturlig följd ska höjas isamma takt. Så är inte fallet. Det räcker med att titta i den nationella statistiken från Statistiska centralbyrån för att se att det inte finns något samband:
Annons
Under 2000-talet har biljettpriserna i kollektivtrafiken runtom i landet ökat med 139 procent. Under samma period var inflationen 49 procent. Priserna har alltså ökat tre gånger mer än inflationen. Politik spelar roll. Jag är övertygad om att de 36 000 anställda i Region Skåne undrar om Moderaternas logik om uppräkning för inflation även gäller personalens löner.
Annons
Det som behövs för att dämpa prischocken är att politiken skjuter till mer resurser till kollektivtrafiken. Det är svårt i ett skede när Region Skåne kämpar för att få ihop sin ekonomi. Då måste staten skjuta till pengar. Men efter flera år med omfattande statsbidrag från den tidigare S-regeringen till landets regioner och kommuner visade den nya högerregeringen med Sverigedemokraterna att den tiden nu är över. Statsbidragen blir mindre än hälften än det vi socialdemokrater vill ge.
Moderaterna i Region Skåne borde tipsa sina partivänner i regeringen om vad som sker i vårt grannland Tyskland. Genom stöd från den tyska regeringen kunde alla tyskar den gångna sommaren åka regionaltåg för nio euro per månad. Reformen blev en succé med kraftig ökning av det kollektiva resandet. Politik spelar roll.

Andreas Schönström.
Bild: Arkivbild.
Vi socialdemokrater i Region Skåne kräver att högerstyret tar tillbaka sitt förslag om de kraftiga höjningarna. För en rättvisare fördelning och för bättre villkor i den skånska kollektivtrafiken.
Andreas Schönström (S)
andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.