Kultur och nöje

Debutant 2022: Sugardejting i stekhett New York

Linnéa Sjödin debuterar med en roman som utspelas i ett sommarhett New York.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Prostitution eller relation? I sin debutbok "Bortom Amerika" utforskar Linnéa Sjödin gråzonen i relationen mellan en ung kvinna och en äldre rik man.
PREMIUM

Hon är ung och pank. I ett tryckande hett New York börjar huvudpersonen i Linnéa Sjödins roman leka med tanken på att, precis som sin lägenhetskompis, börja dejta en äldre, rik man. Hon gör sig inga illusioner om kärlek, att det handlar om en monetär transaktion är en outtalad förutsättning för hennes beslut.

"Jag var full när jag svarade på din annons och när du senare frågade mig varför jag valt just dig – du uttryckte det just så, som ett val jag gjort – visste jag inte vad jag skulle svara. Kanske för att det var en av de senaste annonserna som publicerats när jag tittade, kanske för att du kunde stava."

Det finns en hårdhet i Linnéa Sjödins text som kontrasterar mot sinnligheten i hur miljöerna i berättelsen beskrivs. New York är en stad där allt doftar, känns och syns. Att den som skrivit texten har egna erfarenheter av hur det är att leva där är tydligt för läsaren.

Flyttade till New York

Linnéa Sjödin bekräftar tesen. Precis fyllda 22 flyttade hon till New York för att studera på en modeskola i Chelsea på Manhattan.

– Jag upplever att jag på många sätt blev vuxen i New York. Det var någonting med den här staden och hårdheten i den – och att jag inte hade någon där. Visserligen hade jag med mig min bästa vän, men det fanns ingenting som räddade upp mig på det sätt som det gjorde i Sverige, säger hon.

"Bortom Amerika" är ingen autofiktiv roman. Linnéa Sjödin har inga egna erfarenheter av sugardejting, men på modeskolan där hon gick hade flera av de unga kvinnliga eleverna relationer med välbärgade äldre män.

– Jag tyckte att det var väldigt intressant för jag upplever att sugardejting ligger i någon form av gråzon mellan vad man ser som regelrätt prostitution och sexköp – och någonting annat. Vad är skillnaden mellan om man får pengar eller om man får resor, väskor eller kläder – var går gränsen?

Mannen i boken är inget monster. Tvärtom framstår han som omtänksam, generös, ofta ömsint. Gradvis utvecklas förbindelsen mellan de båda till något som mer och mer liknar en "riktig" relation. Men med subtila medel påminner Linnéa Sjödin om den ojämna maktbalansen – hur långt räcker det erotiska kapital som unga kvinnor påstås besitta när den andra parten har ett så stort erfarenhetsmässigt och ekonomiskt försprång?

– Jag ville bryta lite med bilden av att alla män som ägnar sig åt den här typen av saker är vidriga svin. Det kan man ju tycka ur en moralisk aspekt, men det är lite mer komplext än så. Sedan ville jag inte att det skulle kännas romantiserande, jag ville ändå bygga upp en tveksamhet, konstaterar hon.

"Alltid velat bli författare"

Var började hennes eget skrivande? När Linnéa Sjödin berättar oroar hon sig för att det ska låta som författarschablonen: "Jag har skrivit ända sedan jag var barn". Men det är också en helt korrekt beskrivning av hennes uppväxt, bara under den tid som hon studerade mode tog hon en paus från skrivandet.

– Jag tror att jag alltid har velat bli författare. I "Mina vänner"-böckerna på mellanstadiet skrev jag det. Mina föräldrar är lärare, jag har inga skrivande personer i min släkt. Däremot är mina föräldrar väldigt litteraturintresserade så jag är uppvuxen med väldigt mycket böcker och mycket uppmuntran och bekräftande av att det här är något man kan vilja göra och vilja bli.

Att Linnéa Sjödin är så intresserad av att skriva om makt och hierarkier beror kanske på att hon är ett barn av det tidiga 90-talet, resonerar hon. 90-talisterna i Sverige har vuxit upp med synen om att varje människa är sitt eget varumärke, samtidigt som många upplever en förlamande maktlöshet inför hur situationen i världen utvecklas.

– Under den tid jag har levt har jag sett klyftorna öka, både i Sverige och i västvärlden generellt. Jag upplever att de som är i min ålder har en känsla av att det är jätteviktigt att vi lyckas, men vi tror inte att vi kommer att få någon pension och är väldigt rädda för att bli fattiga. Det känns som om fallet kanske är närmare på vissa sätt i dag.

Sara Ullberg/TT

Linnéa Sjödins debutroman ges ut på Nirstedts förlag. 'Jag skickade in manus på en lördag och sedan tror jag att Gunnar Nirstedt svarade på tisdag eller onsdag. Det var nästan surrealistiskt', berättar hon.
Linnéa Sjödins debutroman ges ut på Nirstedts förlag. "Jag skickade in manus på en lördag och sedan tror jag att Gunnar Nirstedt svarade på tisdag eller onsdag. Det var nästan surrealistiskt", berättar hon.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Linnéa Sjödin har studerat på Långholmens författarskola i Stockholm. Det har gjort henne förberedd för debuten – och eventuell kritik. 'Om jag inte hade pluggat på författarskola så hade jag nog varit mer lättkränkt', säger hon.
Linnéa Sjödin har studerat på Långholmens författarskola i Stockholm. Det har gjort henne förberedd för debuten – och eventuell kritik. "Om jag inte hade pluggat på författarskola så hade jag nog varit mer lättkränkt", säger hon.
Foto: Henrik Montgomery/TT

FAKTA

Fakta: Linnéa Sjödin

Ålder: 30 år.

Uppvuxen i: Umeå.

Bor: I Stockholm.

Familj: Sambo.

Sysselsättning: Arbetar på ljudboksförlaget Storytel.

Debuterar med: Romanen "Bortom Amerika" som ges ut i mars.

Läser just nu: "Jag läser om 'The virgin suicides' av Jeffrey Eugenides för femte gången."

Lyssnar på: "Ingenting just nu, det är ju hemskt att säga när man jobbar på ljudboksförlag."

Avgörande läsupplevelse: "Jag var ett pretentiöst barn, så jag började läsa vuxenböcker tidigt, jag var en Sylvia Plath-tjej. Jag kommer också ihåg att jag läste 'Lolita' av Vladimir Nabokov, den blev jag jätteinspirerad av. Marguerite Duras och Virginia Woolf, hennes 'Vågorna var en stor läsupplevelse och även 'The virgin suicides', jag är väldigt inspirerad av Eugenides."

Skriver: På en ny berättelse som också utspelas i New York.

Kultur och nöje

Tydlig queertrend i vårens svenska filmer

I 'Så jävla easy going' har Joanna (Nikki Hanseblad) och skolkompisen Audrey (Melina Benett Paukkonen) någonting på gång. Pressbild.
Foto: Ola Kjelbye/Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje I vårens skörd av svenska dokumentärer, barnfilmer och spelfilmer finns en tydlig trend: queer-perspektivet.
– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria som är queer, säger Eva Beling, som lyfter fram osynliggjorda kulturpersonligheter i en ny dokumentär.

I Svenska Filminstitutets nya riktlinjer för 2022 har regeringen strukit en formulering om att verksamheten ska "integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv."

Det får vara osagt om den tidigare formuleringen har bidragit till årets skörd av svenska filmer. Men det blir gott om mångfald, i form av queer-tematik och barnperspektiv i alla fall, i de 20 filmer som får premiär under våren.

Ett exempel är "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling, som skildrar ett filmhistoriskt queer-perspektiv.

– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria, som är queer, och det har varit ett roligt arbete att lyfta fram den, säger Eva Beling på en presentation i Filmhuset i Stockholm.

Hon har arbetat i sju år med filmen, som består av mycket arkivmaterial men också nygjorda intervjuer med skådespelare och filmskapare, som Stina Ekblad, Marie-Louise Ekman och Rikard Wolff.

Kände igen mormor

Kärlekshistorien "Nelly & Nadine" är den sista delen i Magnus Gerttens dokumentärtrilogi ("Hoppets hamn" och "Every face has a name") och utgår från arkivmaterial från april 1945, då koncentrationslägeröverlevare kom till Malmö.

Dokumentären handlar om två kvinnor som förälskar sig i varandra i koncentrationslägret Ravensbrück. Den enas barnbarn kontaktade Magnus Gertten efter en visning av "Every face has a name" i Paris, där hon kände igen sin mormor i arkivmaterialet.

– Jag fick den här historien i knäet och det är en plikt att berätta, säger Magnus Gertten på presentationen.

Inte mindre än två av Jenny Jägerfelds ungdomsböcker har filmatiserats. "Comedy queen" av Sanna Lenken handlar om den unga Sasha som vill få sin pappa att skratta igen efter moderns död. Dramakomedin "Så jävla easy going", som inviger Göteborgs filmfestival, handlar om 18-åriga Joannas jakt på adhd-medicin och den spirande förälskelsen i skolkompisen Audrey.

"Kitschig bögmelodram"

Fler queer-skildringar bjuds det på i filmatiseringen av Pija Lindenbaums barnbok "Lill-Zlatan och morbror Raring" med bland andra Simon J Berger, dokumentären "Gabi – mellan 8 och 13 år" som under fem års tid följer Gabi och hennes funderingar kring könsnormer samt "Magisterlekarna", en filmatisering av Kristofer Folkhammars roman.

– Jag hade inte trott att jag skulle göra en bögmelodram som min första film, säger regissören Ylva Forner på presentationen, och lägger till:

– Boken låtsas vara ytlig, stereotyp och kitschig och man blir ju provocerad. Men egentligen är den djupt mänsklig och det ville jag ge mig in i.

På den bredare delen av det svenska filmspektrat syns Mårten Klingbergs Vasaloppskomedi "Ur spår" med Fredrik Hallgren och Katia Winter samt Netflix-filmen "Svart krabba", en postapokalyptisk actionthriller med Noomi Rapace och David Dencik.

Miranda Sigander/TT

Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär 'Fördom & stolthet – en queer filmhistoria', som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria", som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Foto: Knut Koivisto
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär 'Nelly & Nadine', som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär "Nelly & Nadine", som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
'Magisterlekarna' utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
"Magisterlekarna" utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
Foto: Robert Eldrim/Triart film
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern 'Svart krabba', som får premiär på Netflix. Pressbild.
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern "Svart krabba", som får premiär på Netflix. Pressbild.
Foto: Johan Bergmark/Netflix

FAKTA

Fakta: Vårens svenska filmer

"Isolation" av bland andra Olivier Guerpillon. Dokumentärantologi med olika perspektiv på hur covid har drabbat i olika europeiska länder. Premiär: 14 januari.

"Aja baja Alfons Åberg" av Tomas Alfredson. Böckerna om Alfons har fått nytt filmiskt liv i tre nya paket med Jonas Karlsson som berättare. Premiär: 21 januari.

"Ur spår" av Mårten Klingberg. Dramakomedi om två syskon som bestämmer sig för att åka Vasaloppet. Premiär: 28 januari.

"The golden age – en film om Union Carbide productions" av Hans-Erik Therus. Dokumentär om det kultförklarade bandet. Premiär: 29 januari.

"Passion" av Maja Borg. Kristendomen möter BDSM-ritualer i filmkonstnären Maja Borgs mörka och personliga film om helande. Premiär: 30 januari.

"Fördom och stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling. Den svenska filmhistorien ur ett queer-perspektiv. Premiär: 25 februari.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Om 18-åriga Joanna som jagar efter sin adhd-medicin och navigerar i känslor kring klasskompisen Audrey. Premiär: 25 februari.

"Nelly & Nadine" av Magnus Gertten. Den osannolika kärlekshistorien mellan två kvinnor, som blev förälskade på julafton 1944 i koncentrationslägret Ravensbrück. Premiär: 11 mars.

"Svart krabba" av Adam Berg. Noomi Rapace och David Dencik medverkar i denna Netflix-film som utspelas i en dystopisk framtid där evig vinter råder. Premiär: 18 mars.

"Calendar girls" av Love Martinsen och Maria Loohufvud. Dokumentär om äldre kvinnor i Florida som har en danstrupp i färggranna utstyrslar. Premiär: 18 mars

"The scars of Ali Boulala" av Max Eriksson. Dokumentär om skatestjärnan Ali Boulala. Premiär: 25 mars.

"Excess will save us" av Morgane Dziurla-Petit. Hybriddokumentär om excentrisk landsortsfamilj i den lilla franska byn Villereau. Premiär: 25 mars.

"Lill-Zlatan och morbror Raring" av Christian Lo. Filmatisering av Pija Lindenbaums barnbok med bland andra Simon J Berger. Premiär: 25 mars.

"Kalles födelsedagsäventyr" av Michael Ekblad. Animerat äventyr om den lilla kaninen Kalle. Premiär: 25 mars.

"Gabi – mellan åren 8 och 13" av Engeli Broberg. Dokumentär som under fem år följer Gabi, en livfull åttaåring som inte känner sig hemma i stela könsnormer. Premiär: Under våren.

"Emily och den magiska resan" av Marcus Ovnell. Familjeäventyr som riktar sig mot en internationell publik. Med Tipper Seifert-Cleveland från "Game of thrones" och "Cruella". Premiär: 6 maj.

"Historjá" av Thomas Jackson. Dokumentär om den samiska konstnären Britta Markatt Labba och klimatförändringar i Sapmi. Premiär: 18 mars.

"Kärlek och skilsmässa" av Maud Nycander. Dokumentär som följer upp "Kärlek och fiskpinnar" – 25 år senare ska paret skiljas. Premiär: 8 april.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Filmatisering av Kristofer Folkhammars roman, som beskrivs som en drömsk queer-melodram. Premiär: 22 april.

Kultur och nöje

Andres Serrano lyfter rasismens klenoder

Andres Serrano är aktuell med en ny utställning på Fotografiska i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han har ställt ut fotografier av lik, sex och avföring och hans gamla kiss-Jesus väcker fortfarande ilska. Nu är Andres Serrano tillbaka med en ny utställning där han vill påminna om USA:s rasism genom bilder på skamliga souvenirer.

Ku Klux Klan-huvor, kolsvarta dockor med grinande röda munnar, ett kvitto från försäljningen av en tolvårig slavpojke, en hotfull svart man med revolver som en måltavla till skjutbanor. I sin nya utställning "Infamous" lyfter den amerikanske fotokonstnären Andres Serrano fram sitt lands skamliga förflutna i ljuset med bilder av en serie föremål.

Utställningen har tidigare visats på Fotografiska i New York och på fredag kommer den till Stockholm. Den främsta anledningen till att Serrano vill visa upp föremålen är att de över huvud taget existerar, förklarar han.

– De finns och de är en del av historien. Det här är en särskild sorts skam. Det är rasism, och USA är fullt av det, säger han och fortsätter:

– Poängen är att många av de här föremålen var ämnade för konsumtion. De köptes varje dag i helt vanliga affärer. Det var inte som att det här var speciella saker som du behövde köpa i smyg.

Dyra föremål

Bildernas motiv är laddade med klara färger och liksom glödande ljus. Serrano samlar själv på kristna konstföremål, och i hans händer har många av de gamla rasistiska prylarna förvandlats till bildmässigt vackra och åtråvärda klenoder.

– Om jag kan hitta skönhet i dem så försöker jag det. Det är så jag brukar arbeta. Jag försöker att frambringa skönhet eller åtminstone en känsla av estetik, vare sig det handlar om döda människor i ett bårhus eller skjutvapen. Jag försöker uppskatta mina objekt och skapa konstverk utifrån min estetiska känsla, säger han.

Föremålen har han köpt på Ebay och hos andra auktionshus. Några av dem var mycket dyra, berättar han. Så vilka är det som utgör marknaden för den här sortens samlarobjekt? Säkert många rasister, men det finns också många svarta köpare, förklarar Serrano.

– Whoopi Goldberg sägs vara en samlare. Det är en blandning av olika sorters människor, på samma sätt som många objekt från Nazityskland köps av vissa judiska samlare, säger han.

Fotograferade Epstein

I utställningen finns också ett porträtt av Donald Trump, och ett av Jeffrey Epstein, som Serrano tog bara några månader före finansmannens död.

Han är noga med att poängtera att hans kontakter med den förmögne sexualförbrytaren inte sträckte sig längre än så.

– Jag hade porträttet och tänkte att det skulle passa in i en utställning som heter "Infamous" (ökänd). Jag besökte hans hus några gånger tillsammans med min fru och drack kaffe. Jag fanns inte med i hans lilla svarta adressbok och det visar att jag inte var en figur i hans kretsar, säger han.

"Infamous" blev klar före mordet på George Floyd och den våg av protester som svepte över USA och resten av världen efteråt. I likhet med utställningen har många inom Black lives matter-rörselsen velat göra upp med rasismens symboler.

– Det är en bra rörelse med många likheter med medborgarrättsrörelsen. Malcolm X och Svarta pantrarna utmålades också som skurkar och ansågs vara för våldsamma, men de var nödvändiga, säger han.

"Produkt av 60-talet"

Han ställer sig dock frågande till att gömma undan eller städa bort symbolerna. Fast det där kan vara en generationsfråga, tror han.

– Jag är en produkt av 60-talet, en era som är borta sedan länge förutom för oss som överlevde den. Vi var en del av en rörelse som strävade efter att revolutionera musik, konst, politik och ras. Det var många som dog på 60-talet för att ge oss många av de rättigheter som vi tar för givet nu.

Sedan Andres Serrano doppade ner ett litet krucifix i sitt eget kiss för verket "Piss Christ" 1987 är han van vid att bli utskälld, även om omvärlden kanske inte blir riktigt lika provocerad av hans konst längre. Han har hur som helst aldrig sett de ilskna reaktionerna som någon del av konsten.

– Det där är bara en biprodukt. Meningen med min konst är inte att att få människor att göra sådant. Men den väcker känslor ibland. Oftast är det nog bra känslor, men människor som mår bra av mina bilder går inte ut och demonstrerar eller skriver på protestlistor, suckar han.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Andres Serrano

Född i New York 1950.

Bor i New York i med sin fru.

Bakgrund: Växte upp i katolsk miljö i Brooklyn med ensamstående kubansk mamma, som tidvis frånvarande från hemmet på grund av psykisk sjukdom. Började som tonåring studera måleri. Missbrukade droger under flera år. Fick sitt genombrott på 1980-talet med en reklaminspirerad estetik och med motiv hämtade från konsthistorien. Blev 1987 världskänd för sitt verk "Piss Christ", en bild på ett plastkrucifix nedsänkt i kiss.

Aktuell med utställningen "Infamous" på Fotografiska i Stockholm, som pågår mellan 21 januari och 19 maj. Även aktuell med filmen "Insurrection" som handlar om stormningen av stormningen av kongressen förra året.

Kultur och nöje

Rådsmedlem kan ha angivit Anne Frank

Enligt Ronald Leopold, chef för Anne Frank Museum, återstår många frågor att besvara när det gäller hur nazisterna kunde hitta familjen Frank. Arkivbild.
Foto: Peter Dejong/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hur upptäcktes Anne Frank och hennes familj i den gömda bostaden i Amsterdam? En ny teori presenteras nu om vem som kan ha angivit familjen för nazisterna.

Den 4 augusti 1944 genomförde nazisterna en razzia i Amsterdam och hittade lägenheten där Anne Frank och hennes familj hade hållit sig gömda i två år. Anne Frank och hennes syster dog i tyfus i koncentrationslägret Bergen-Belsen året efter medan modern avrättades i Auschwitz. Den överlevande fadern, Otto Frank, såg senare till att publicera "Anne Franks dagbok" som blev ett viktigt vittnesmål om nazisternas brott.

Den kanadensiska författaren Rosemary Sullivan presenterar nu i sin bok "Så förråddes Anne Frank" en teori om hur familjen blev upptäckt. I boken, som ges ut även i svensk översättning, berättar Sullivan om den pensionerade FBI-utredaren Vince Pankoke som efter en egen utredning kommit fram till att familjen kan ha blivit angiven av en medlem i det judiska råd som nazisterna, precis som på andra platser, tvingade att hjälpa till med deportationerna till koncentrationslägren.

Ronald Leopold, vd för Anne Frank House i Amsterdam, säger dock till AFP att många frågor kvarstår att besvara:

– Man måste vara väldigt försiktig med att skriva in någon i historien som Anne Franks förrädare om man inte är 100 eller 200 procent säker.

Kultur och nöje

Barberaren i Sevilla streamas

Malmö opera erbjuder två streamade föreställningar av Barberaren i Sevilla.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Scen Två föreställningar av Malmö operas kommande uppsättning av Barberaren i Sevilla kommer att streamas i direktsändning.

Lördag 12 februari är det premiär för Gioacchino  Rossinis Barberaren i Sevilla på Malmö opera. På grund av de rådande restriktionerna är samtliga föreställningar redan fullbokade. På tisdagen meddelade Malmö opera att det nu också är möjligt att köpa streamingbiljetter till två av föreställningarna - 20 mars och 29 mars.

Uppsättningen är hämtad från operafestivalen i Glyndebourne och för regin står den engelska regissören Annabel Arden. Rollen som Greve Almalviva sjungs av den sydafrikanske tenoren Levy  Sekgapane, Rosina görs av den tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och Figaro av den österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.

Kultur och nöje

"Chapel of love"-sångerska död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Rosa Lee Hawkins, sångerska i 1960-talsgruppen The Dixie Cups, har avlidit i samband med en operation, uppger NME. Trion hade stora framgångar med låtar som "Chapel of love", "Iko iko" och "People say".

I gruppen ingick förutom Rosa Lee Hawkins även hennes storasyster Barbara Ann och kusin Joan Marie Johnson. Med "Chapel of love" lyckades de till och med peta ned Beatles "Love me do" från Billboardlistan 1964.

"Chapel of love" har gjorts i många coverversioner sedan dess, bland annat av Elton John och Bette Midler och förekommer i filmer som "Brudens far" och "Full metal jacket".

Rosa Lee Hawkins blev 76 år gammal.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Oddsleverantören Kambis starka första kvartalsresultat 2021

www.casumo.com

Kambi Group, ett Maltabaserat företag som levererar odds till B2C-företag inom sportbetting, överträffade under det första kvartalet 2021 förväntningarna som hos många redan var höga. Bolaget har visat starka siffror flera år i rad, och rider vidare på den växande sportbettingvågen.

En stark inledning på 2021

Kambi Group startade 2010 och noterades på Stockholmsbörsen fyra år senare. Deras verksamhet fokuserar på att förse bettingbolag med oddstjänster, och har varit något av en framgångssaga sedan dess. Företaget har haft en vinstmarginal med över 10% i snitt per år sedan de noterades, och det senaste kvartalet visar en imponerande 25.8% för 2021. Intäkterna har ökat med över 200 miljoner kronor från samma kvartal förra året och även marknadsvärdet fick ett lyft under 2020, vilket kan ses som att investerare har höga förhoppningar om framtiden.

Den växande iGaming-industrin

Kambis framgångar det senaste decenniet följer den snabbt växande spel- och bettingindustrin, som har blivit en betydelsefull gren inom online-nöjen. När intresset för betting har ökat, har resultatet blivit att bettingbolagen vill göra sina tjänster mer tillgängliga och användarvänliga för kunden. Den efterfrågan har Kambi dragit nytta av, och förser då bolagen med de tjänster som krävs för att anpassa sig efter den växande populariteten. Dessutom har operatörer som historiskt sett är fokuserade på casino till exempel Casumo också börjat ta del av Kambis tjänster, för att utöka sin verksamhet till att omfatta sportbetting tillsammans med spel som blackjack och slots. Då iGaming som bransch går igenom en stor tillväxtfas kan man konstatera att Kambi varit rätt i tiden med sina tjänster.

Ljus framtid för bolaget

Kambi har under åren återinvesterat delar av sin vinst, och satsat på att stärka sin internationella närvaro. Idag har de kontor på olika ställen i världen, och ett nät som sträcker sig över flera kontinenter. En av de viktigaste händelserna i bettingvärlden var när USA legaliserade sportbetting på federal nivå 2018, efter att ha varit förbjudet i nästan 30 år. Sedan dess har flera delstater gjort planer på hur lyftandet av de lokala förbuden ska se ut.

Detta har så klart varit väldigt goda nyheter för företag som erbjuder bettingtjänster, och Kambi har varit en av de första att utnyttja den förändringen. De har inte bara kontor etablerat i Philadelphia, utan har redan involverat sig i bettingverksamhet i flera delstater. 2020 rapporterades 30-40% av gruppens intäkter har kommit från den amerikanska marknaden. Med en fot inne i den snabbt växande bettingmarknaden i USA ser framtiden intressant ut för bolaget, och den starka kvartalsrapporten för 2021 kan ses som ett kvitto på spel- och bettingindustrins framfart, så väl som en fingervisning för hur det kan komma att se ut framöver.

Kambi Group Plc. har sitt huvudkontor i Malta och börsnoterades 2014. Företaget ägnar sig främst åt att erbjuda tjänster inom odds till företag verksamma inom spel- och betting – och den växande industrin inom vilken de opererar har skördat stora vinster de senaste åren. Den första kvartalsrapporten för 2021 visar på en stark tillväxt för företaget, som har levererat flera positiva rapporter i rad, och med möjligheterna på den nyöppnade amerikanska marknaden kan detta bli ett framgångsrikt år.

Kultur och nöje

"Roms bäst bevarade hemlighet" under klubban

Aktionen av privatpalatset Villa Aurora i Rom inleds väntas inbringa upp till fem miljarder kronor. Arkivbild.
Foto: Gregorio Borgia/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I dag inleds auktionen av privatpalatset Villa Aurora med historiens enda takmålning av den italienske 1500-talskonstnären Caravaggio. Palatset kallas för "Roms bäst bevarade hemlighet".
PREMIUM

Onlineaktionen av palatset Villa Aurora, som startar klockan 15 på tisdagseftermiddagen och avslutas ett dygn senare, väntas inbringa allt mellan utgångsbudet på motsvarande 3,6 miljarder kronor upp till fem miljarder kronor, skriver den italienska dagstidningen Corriere della Sera.

En mejlinbjudan till auktionen har skickats till 20 000 adresser, men listan på potentiella köpare, där namn som bland andra Microsoftgrundaren Bill Gates och sultanen av Brunei nämnts, är hemlig.

Arvstvist bakom försäljning

Försäljningen av Villa Aurora beordrades av en italiensk domstol efter en uppmärksammad arvstvist mellan barnen till palatsets tidigare ägare, prins Nicolò Boncompagni Ludovisi, och dennes tredje fru efter makens död 2018.

Utöver den unika takmålningen av Caravaggio innehåller byggnaden även verk av barockkonstnären Guercino – vars målning av morgonrodnadens gudinna Aurora gett palatset dess namn. Villa Aurora, som kallats för "Roms bäst bevarade hemlighet", har under åren också gästats av kända namn från historien som den italienske astronomen Galileo, den tyske diktaren Goethe och kompositören Pjotr Tjajkovskij.

Maning om köp

Inför auktionen har över 30 000 personer uppmanat den italienska regeringen att använda sig av sin förtursrätt, som innebär att man inom 60 dagar efter auktionens slut kan köpa palatset – vilket dock kan bli problematiskt, då slutpriset beräknas landa på motsvarande en fjärdedel av kulturdepartementets hela årsbudget.

Efter ett statligt beslut måste också byggnadens nye ägare förbinda sig att genomföra ett antal större restaurerings- och renoveringsarbeten, som beräknas kosta upp till 11 miljoner euro.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Svenningsson och Gessle släpper singel

Uno Svenningsson (bilden) har premiärsamarbetet med Per Gessle. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Bara få höra din röst" heter en ny singel av Uno Svenningsson och Per Gessle som för första gången gjort musik ihop. Singeln släpps 21 januari och beskrivs av dem båda som ett lättsamt och lyckat samarbete.

Sommartid har de ibland "sprungit på varandra" i Tylösand, vilket till slut ledde till en sommardags gemensamt musikarbete.

"Två killar från landet som gillar musik, kan ju inte bli bättre!" säger Uno Svenningsson i ett pressmeddelande.

Låten är producerad av Uno Svenningssons son Mark Bihli.

Kultur och nöje

TV4 låter partiledarna tala i 30 sekunder

Jenny Strömstedt är glad över att statsministern lär hinna tillfriskna till TV4:s partiledardebatt. Arkiv.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje På måndag gör Magdalena Andersson (S) sin första partiledardebatt i tv som statsminister. Med den rivstartar TV4 sin valbevakning.
– Det är vår uppgift att göra det lite tydligare på vilka punkter partierna skiljer sig åt, säger Jenny Strömstedt.
PREMIUM

Tillsammans med Ann Tiberg leder Jenny Strömstedt två partiledardebatter i TV4 under våren. Den första måndag den 24 januari och den andra i maj. Tittarmässigt är debatterna under uppgång, enligt Strömstedt som vill öka intresset för valet och politiken.

I år kommer TV4 att återgå till ordningen med tidsbegränsade inlägg. Helt nytt är däremot att replikerna inte tillåts vara längre än cirka 30 sekunder.

– De är vana med 30 sekunder från riksdagen. Fler får komma till tals oftare, och man hinner säga mer än man tror, säger Jenny Strömstedt.

Vilka ämnena blir avslöjar hon inte förrän om en vecka – bara att de är valda utifrån de frågor som väljarna prioriterat i olika opinionsundersökningar.

TT: Hur ska ni göra för att betona sakfrågorna? Eller vill ni tvärtom elda på konflikterna?

– Vår uppgift är att presentera ett problem som är viktigt för väljarna och fråga "hur ska ni lösa det här"? Sedan är det ju lite upp till partierna och deras retoriska val var det landar någonstans. Men min uppfattning är att det kanske ligger i tiden nu att verkligen anstränga sig och vara tydlig – utifrån en sorts demokratisk vilja att ge väljarna svar på ett begripligt sätt, säger Jenny Strömstedt som lett valdebatter sedan 2002.

TT: Vad är det svåraste med att leda en sådan här debatt?

– Att det är just en debatt och att det är partierna som ska gå i polemik med varandra. Det är ingen utfrågning. Instinkten som journalist är ju annars att man vill borra djupare men här är det partiledarna som ska tala med varandra. De största utmaningen är att försöka hålla en linje i en fråga så att man får en fördjupning.

TT: Vad händer om någon partiledare blir sjuk i covid?

– Mitt i covideländet så är vi i alla fall glada över att Magdalena Andersson sannolikt kommer hinna tillfriskna till på måndag. Men om någon blir sjuk får de väl skicka en vikarie.

Erika Josefsson/TT

FAKTA

Fakta: Valbevakning även i SVT

SVT fokuserar på valet och partiledarna i den nya säsongen av "30 minuter" där Anders Holmberg intervjuar riksdagens partiledare. Först ut är Märta Stenevi (MP) 19 januari.

Därefter kommer Nyamko Sabuni (L) 26/1, Ebba Busch (KD) 2/2, Nooshi Dadgostar (V) 9/2, Jimmie Åkesson (SD) 16/2, Annie Lööf (C) 23/2 och Ulf Kristersson (M) 2/3.

Magdalena Andersson (S) är inbjuden till den 9/3 men det är ännu inte klart om hon kommer.

Programmen visas i SVT Play och i SVT2 klockan 22.00.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL