Kultur och nöje

Stjärnan från "Huset fullt" hittad död

Bob Saget hittades död på ett hotellrum på söndagen. Arkivbild.
Foto: Richard Shotwell/AP/TT
Kultur och nöje
Personligt
Kultur och nöje Den amerikanska skådespelaren Bob Saget, 65, hittades under söndagen avliden på ett hotellrum i Florida.
PREMIUM

Saget är mest känd för rollen som Danny Tanner, pappa till döttrarna D.J., Stephanie och Michelle i tv-serien "Huset fullt" som sändes mellan 1987 och 1995. I uppföljaren "Huset fullt – igen" (2016–2020) repriserade han rollen.

Han var också stand-up komiker, programledare för "America's funniest home videos" och gjorde rösten till Ted Mosby i tv-serien "How I met your mother". Han hade också roller i filmer som "Dum och ännu dummare" och "Dirty work".

Skådespelaren hade precis inlett sin turné med den egna showen "I don't do negative tour," och ska ha uppträtt på Ponte Vedra Concert Hall i Jacksonville Florida på lördagskvällen. Polisen fick larm om att en man hade hittats på ett hotellrum vid klockan 16 lokal tid, det skulle visa sig att den avlidne var Bob Saget.

Orsaken till hans död är ännu okänd men det fanns inga spår av våld eller droger, enligt en tweet från polisen i Orange County, Florida, uppger tidningen Variety.

Hyllningar från Hollywoodstjärnor har strömmat ut sedan nyheten om Sagets död blev känd, rapporterar The Hollywood Reporter. Bland annat skriver kollegan John Stamos på Twitter: "Jag är förstörd. Jag är knäckt. Jag är i total chock. Jag kommer aldrig någonsin att ha en annan vän som honom. Jag älskar dig så mycket Bobby."

Även stjärnor som Norman Lear, Whoopi Goldberg, Russel Crowe, Billy Crystal och Jon Stewart kommenterade skådespelarens död.

Bob Saget lämnar efter sig fru och tre barn.

Petra Weiss/TT

Kultur och nöje

Spotify tar bort Neil Youngs musik

Neil Young har ilsknat till på Spotify. Arkivbild
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Neil Youngs musik kommer att tas bort från Spotify på rockstjärnans egen begäran. Han kommer därmed att förlora 60 procent av sina intäkter från strömning.

Beskedet kommer efter att Young kritiserat strömningstjänsten för att sprida desinformation kring vaccin genom poddaren Joe Rogan.

"Vi beklagar Neils beslut att ta bort sin musik från Spotify", säger företaget i ett uttalande, enligt nyhetsbyrån AP.

"Men vi hoppas kunna välkomna honom tillbaka snart igen."

I en uppdatering på sin hemsida tackar Neil Young sina skivbolagspartner Warner Brothers, Universal och Hipgnosis för deras stöd.

"Att tappa 60 procent av strömningsintäkterna genom att lämna Spotify är en big deal, ett kostsamt drag, men värt det för vår integritet och det vi tror på. Desinformation om covid är inte acceptabelt", skriver Neil Young.

Joe Rogan har i sin podcast bland annat ifrågasatt nyttan med massvaccinering mot coronaviruset. Spotify har sedan 2020 exklusiva rättigheter till podcasten efter en affär på 900 miljoner kronor.

Spotify säger att man har tydliga innehållsregler och att 20 000 poddavsnitt med koppling till covid-19 har tagits bort under pandemin.

Neil Young kom med sin kritik i ett öppet brev tidigare i veckan.

"Jag gör det här för att Spotify sprider falsk information om vaccin och potentiellt orsakar dödsfall bland dem som tror på desinformationen som sprids", skrev han.

Under torsdagen gick det fortfarande att lyssna på stjärnans låtar på Spotify i Sverige.

Kultur och nöje

Pulitzerprisade "Maus" förbjuds av skolstyrelse

Serieromanen 'Maus' (längst till höger i bild) förbjuds i undervisningen i ett skoldistrikt i Tennessee. Arkivbild.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den Pulitzerbelönade serieromanen "Maus" av Art Speigelman har förbjudits i undervisningen för åttondeklassare i ett skoldistrikt i Tennessee.

Serieromanen skildrar förintelsen och handlar om Speigelmans föräldrars tid i ett koncentrationsläger.

Beslutet motiveras med oro för svordomar och en bild av kvinnlig nakenhet.

– Jag är lite förbryllad över det här, säger Art Speigelman i en kommentar till CNBC och tillägger att han tycker att tilltaget känns "orwellskt".

Spiegelman sa också att han misstänkte att skolstyrelsens medlemmar motiverades mindre av några milda svärord och mer av ämnet i boken.

– Jag förstår också att Tennessee är uppenbart dement. Det är något väldigt galet som pågår där, sade Spiegelman.

Beslutet att förbjuda boken ses som en del av en trend i många konservativa stater i USA, där böcker som anses ha ett "problematiskt" innehåll dras in från skolor och bibliotek.

Kultur och nöje

Så blir andra säsongen av "Partisan"

Nanna Blondell dyker upp i andra säsongen av 'Partisan'. Pressbild.
Foto: Ulrika Malm/Nent
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nanna Blondell ("Red dot", "Black Widow") ansluter till Amir Chamdins thrillerserie när det blivit dags för en ny säsong om det slutna jordbrukssamhället Jordnära.

"Jag är både stolt och glad över att få vara en del av säsong två av 'Partisan'. Jag ser fram emot att publiken återigen får ta del av denna ovanliga och unika serie", säger Nanna Blondell i ett pressmeddelande.

Nya i rollistan är även Aaron Staton ("Mad Men"), Julia Hevéus, Jens Hultén, Kim Sulocki och Vala Norén.

Kvar sedan tidigare är Anna Björk, Linus Wahlgren, Sofia Karemyr och Emelie Garbers.

Den första säsongen av Partisan utnämndes till årets dramaserie vid Canneseries 2020.

Säsong två får premiär på Viaplay senare i vår.

Kultur och nöje

"Fight club"-skaparen om kinesiska censuren

'Fight club' med Brad Pitt i en av huvudrollerna. Pressbild.
Foto: 20th century fox
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Chuck Palahniuk, författaren som skrev kultklassikern "Fight club" har reagerat på nyheten om att filmen från 1999 i regi av David Fincher har censurerats av den kinesiska strömningstjänsten Tencent Video.

Enligt Independent har Palahniuk skrivit om den nya, alternativa slutscenen av filmen i sitt nyhetsbrev, som han länkar till på Twitter:

"Har ni sett detta? Det är ju underbart. Allt får ett lyckligt slut i Kina."

Tencent Video avslutar filmen efter det stora avslöjandet att Tyler Durden bara finns i berättarens fantasi och lägger en svart ruta med text över bilden, där man berättar fortsättningen på historien.

"Polisen lyckades snabbt lista ut hela planen och gripa alla brottslingar, vilket gjorde att bomben inte exploderade". Man tillfogar också en motsägelsefull ordalydelse om att Tyler Durden efter rättegång spärrades in på mentalsjukhus.

"Tyler och gänget greps. Han ställdes inför rätta och dömdes till mentalsjukhus. Så fantastiskt. Jag hade ingen aning. Rättvisan segrar alltid. Ingenting exploderade. Slut", kommenterar Chuck Palahniuk sarkastiskt i sitt nyhetsbrev.

Kultur och nöje

"Tristan och Isolde" ges på Konserthuset

Konserthuset i Stockholm bjuder på operan 'Tristan och Isolde'. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Konserthuset i Stockholm och Kungliga filharmonikerna bjuder på opera, närmare bestämt andra akten ur Richard Wagners "Tristan och Isolde".

Den amerikanska dirigenten Karina Canellakis leder styrkorna, enligt ett pressmeddelande, och den amerikanska sopranen Heidi Melton gör rollen som Isolde.

Medverkar gör också Katarina Karnéus, Stefan Vinke, Raimund Nolte och Franz-Josef Selig.

Konserten ges den 27 januari samt den 29 januari, då den också livesänds på Konserthuset Play.

Den 6 februari tillgängliggörs konserten på Konserthuset Play.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

Kultur och nöje

Fans kämpar för Travis Scott på Coachella

Travis Scott petades från Coachella efter katastrofen vid Astroworld. Men fansen vill se honom på scen igen. Arkivbild.
Foto: Amy Harris/Invision/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Rapparen Travis Scotts hängivna fans har mobiliserat och samlat ihop 70 000 namnunderskrifter för att han ska få spela på festivalen Coachella 2023, alternativt låta Kanye West plocka in honom som gästartist under årets festival.

Enligt Billboard är målet att nå 75 000 underskrifter.

I december blev Travis Scott petad från 2022 års upplaga av Coachella, efter en annan namninsamling som krävde det som en konsekvens av katastrofen vid rapparens festival Astroworld i november.

Tio människor i publiken klämdes då till döds och ett hundratal skadades. Flera anhöriga har lämnat in stämningsansökan mot artisten och mot arrangören Live Nation. Skadeståndsbeloppen som söks är i miljardklassen och rättsprocessen kan potentiellt pågå i åratal.

Coachella 2022 äger rum i Indio i Kalifornien och drar i gång den 15 april med Kanye West, Harry Styles och Billie Eilish som största namn.

Malmö

Spår mellan Malmö och Beirut i nya romanen

Raja Bahari är aktuell med romanen Kontinentalbanan.
Foto: Jill Jarnsäter
Malmö
Kultur och nöje
Litteratur Malmöförfattaren Raja Baharis andra roman Kontinentalbanan började med barndomsminnena som väcktes till liv under en promenad med barnen i stadsdelen Kirseberg. - Min skrivprocess är ofta så att jag får upp en bild och minnen och börjar skriva utifrån det och så långsamt försvinner jag i väg och det antar fiktionens form, beskriver han.

I centrum för handlingen i Kontinentalbanan står Nicolas som också har barndomsminnen från Backarna och från fantasifulla, spännande men också livsfarliga lekar tillsammans med bästa vännerna Jonas och Pedro nära banvallen där. När boken inleds är Nicolas vuxen och har rest till Beirut att får fram sanningen om sin familj. Han söker upp Pierre som hans mamma Nadia flydde från Libanon till Malmö med och som han såg som en pappa under uppväxten.

Deras olika minnesbilder kolliderar och blir till en kaleidoskopisk uppväxtberättelse med fokus på en traumatisk händelse i Nicolas barndom, på Pierres flykt från Beirut till Malmö och så småningom tillbaka igen och också en historia om bedrägliga minnen. ”Din mamma har hanterat verkligheten genom att uppfinna den på nytt. Förändrat. Lagt till och tagit bort platser och personer, precis som du också gjort. Varför? För att orka med.”, säger Pierre.

– Det var många minnen som väcktes till liv när jag promenerade i kvarteren där jag växte upp och jag började skriva utifrån dem men sedan började jag också fundera och tvivla på de här minnena och fundera på vad som verkligen hänt och vad som var falska minnen och påhittat och idealiserat, förklarar Raja Bahari.

– Var går egentligen gränsen mellan det vi kallar minnen och det som är fiktion? Ibland är det flytande och vi tenderar också att ha selektiva minnen när det är något som kan vara fördelaktigt för oss. Det är väldigt spännande, fortsätter han.

Järnvägsspår

Bokens titel, Kontinentalbanan, syftar på järnvägsspåret mellan Malmö och Trelleborg som när den byggdes 1898 var vägen från Sverige och Malmö ut i Europa, till kontinenten. Raja Baharis bok är också indelad i fyra delar, alla med titlar med koppling till tåg och järnvägsspår - Triangelspår, Banvall, Växeltunga och Diamond Crossing.

– Jag minns inte exakt när boken fick sin titel men relativt tidigt och då var det på grund av händelser i boken som sker vid kontinentalbanans start i Malmö. Sedan började jag jobba mer och mer med de olika kapiteldelarna och att man kan tolka det som sker i kapitlen utifrån namnen. Växeltungor till exempel är både växlande perspektiv, växlande tungor rent konkret, men också ett parti som gör att berättelsen tar en ny vändning, att spåren styrs åt ett annat håll, förklarar Raja Bahari.

Är du lite av en tågnörd?

– Ha ha, den frågan har jag fått förut men nej, det är jag faktiskt inte. Visst, jag älskar att åka tåg men jag har inte alls det nördiga. Men det är en tacksam metaforik. Under skrivandets gång har jag också reflekterat en del över hur mycket i vårt språk som kan härledas till tåg. När de dök upp på 1800-talet och revolutionerade vårt samhälle och våra liv så påverkade det språket också. Tänk bara på uttryck som ”Ur spår” eller ”Ljuset i tunneln”.

Hittar tidsluckor

Raja Bahari har alltid, eller åtminstone sedan tonåren, haft ett stort intresse både för att skriva och läsa.

– Det finns i min familj också. Min farfar var journalist på en av Egyptens största tidningar och min morfar började som lärling på Arbetet här i Malmö och startade sedan eget tryckeri. Och när min pappa kom till Sverige från Libanon startade han så småningom också ett förlag, Alhambra, berättar han.

Själv har Raja Bahari också jobbat som journalist precis som farfar men också haft en mängd olika jobb - på lager, på bageri och som skrivlärare på folkhögskola till exempel.

– Just nu är jag administratör på ett mindre företag och så skriver jag så fort jag får tillfälle men jag har ju små barn också så man får försöka att hitta tidsluckor.

Raja Bahari debuterade som författare 2017.
Foto: Jill Jarnsäter

Finns ett embryo

Raja Baharis debutroman Stiga sol, smälta is kom 2017. Den följer Sayed i Sverige och Sid i Mellanöstern och handlar bland annat om om språk och identitet. När det nu, fyra år senare, är dags för roman nummer två känner sig Raja Bahari betydligt mer avslappnad och trygg.

– Visst finns det en nervositet kring hur Kontinentalbanan kommer att tas emot men det är också så att när boken väl gått i tryck så delar jag den med alla andra. Lång tid har det varit bara jag och texten men nu är den läsarnas bok också.

Gillar du att möta läsare och prata om det du skrivit?

– Ja, det är jättespännande. Om man går skrivarskola får man en vana vid att låta andras ögon möta texten och diskutera men det har jag aldrig gjort så för mig är det här nytt och det är jättehäftigt hur olika tolkningar läsarna kan göra och hur min bok kan väcka känslor och tankar hos någon som jag inte alls hade trott.

Kontenentalbanan låg på bokhandelsdiskarna redan i början av januari och Raja Bahari redan kommit i gång med det som kanske blir hans tredje roman så småningom.

– Det projektet är väldigt i sin linda än så länge, men det finns ett embryo och så får jag se var det tar vägen, säger han. Jag befinner mig i det där roliga stadiet stadiet där vad som helst kan hända och jag själv inte ens vet vad embryot ska ta för form och blir för berättelse.

FAKTA

Raja Bahari om ...

... sin koppling till Beirut, som har lika central roll i Kontinentalbanan som Malmö: ”Det är därifrån min familj på pappas sida kommer. Min pappa är född utanför Beirut och jag har en urfamilj där. Sedan tenderar libaneser att vara utspridda över hela världen så min familj finns också i Mexico, Venezuela, England, Frankrike och gud vet var. Men att boken rör sig från Backarna i Malmö till Beirut med en avstickare till Mexiko är knappast en slump.”

... hur han kom på karaktärerna i Kontinentalbanan: ”De tre pojkarna, Nicolas och hans barndomsvänner Jonas och Pedro, fanns i berättelsen ganska omgående. Sedan gillar jag att jobba med parallella spår och olika berättelser som vävs i varandra och det var nog så att Pierre kom ungefär samtidigt och så började jag skriva på den berättelsen och så vävdes de ihop.”

... vad han läser just nu: ”Det finns ingen direkt röd tråd i mitt läsande och jag gillar att kasta mig mellan olika tidsepoker men läser mest romaner och en del poesi. Just nu läser jag Rachel Cusks trilogi och innan dess var det Faulkner och innan dess Afifi Matar, en egyptisk poet. Jag gillar att köpa böcker second hand och får också en del böcker så jag har jättemånga hemma och ofta får slumpen avgöra vad nästa bok blir.”

... någon läser hans böcker under skrivprocessen: ”Min första bok höll jag i princip hemlig och berättade inte för någon förrän den vara antagen. Jag hade någon idé om att jag behövde göra det så, att jag fick mer ro då när inte andras blickar och tankar kom in i processen. Den här gången har jag varit lite mer normalt funtad och låtit 3-4 personer som jag litar på läsa i ett relativt tidigt stadium när jag själv blivit lite blind för texten.”

Kultur och nöje

Nyskriven opera om kärlek i Förintelsens skugga

Den nyskrivna operan 'Löftet' handlar om kärlek i Förintelsens skugga. Pressbild.
Foto: Kungliga Operan/Sören Vilks
Kultur och nöje
Kultur och nöje En bön från 1945 som sträcker sig in i vår tid. Så beskriver regissören Stefan Larsson den nyskrivna operan "Löftet". Han vill utmana operans konventioner i berättelsen om Ava och Teo – som skiljs åt i ett koncentrationsläger.
PREMIUM

Makarna Ava och Teo kommer ifrån varandra i Auschwitz, och när kriget tar slut söker hon efter honom över hela det krigshärjade Europa. Handlingen i den nyskrivna operan "Löftet" är inspirerad av librettisten Susanne Markos egen familjehistoria. Regissören Stefan Larsson läser den som "ett rop eller en bön" från 1945.

– Det är som en samlad röst som ropar på oss som lever nu, att minnas detta fasansfulla som mänskligheten var kapabel till. Men lika mycket ondska som det fanns i människor, om man nu ska kalla det för ondska, lika mycket mänsklighet och godhet visade sig under den här tiden. Människor tog hand om varandra, räddade och älskade varandra, trots alla umbäranden, säger Stefan Larsson.

Han tycker att berättelsen illustrerar hur många överlevare som snarare än att söka hämnd försökte återerövra sin mänsklighet – och hur de drevs av en vilja att se till att inget liknande skulle kunna hända igen.

Kören framträdande

Att sätta upp en nyskriven opera är utmanande, enligt Stefan Larsson, som inte hörde Mats Larsson Gothes nyskrivna musik förrän ganska långt in i processen. Då berörde den honom starkt. Kören har också en framträdande roll i operan.

– Musiken är väldigt vacker och smärtsam att lyssna till. I kören finns flera vittnesmål – en Salomon, en skräddare – och de ger små korta ögonblicksbilder av vad de har varit eller kunde ha blivit, vad de inte fick uppleva för att de dog.

Stefan Larsson tror att det poetiska anslaget gör att man kommer ännu närmare smärtan än i många dokumentärer. Han har också ansträngt sig för att gå bortom operans vanliga estetik. Nyligen hyllades han för sina formexperiment i "Linje Lusta" på Dramaten. Här har han skapat ett "hårt, brutalt och dekorfritt rum".

För att scenografin inte ska bli för andefattig visas även sommarängar, smutsiga händer, tågstationer – koder från den värld där berättelsen utspelas – på en 30 meter lång filmduk.

– Det är så långt ifrån klassisk operadekor som man kan komma, skulle jag vilja påstå. Jag ville skapa en fysiskt obehaglig miljö för sångarna och kören att vara i, säger Stefan Larsson.

Behöver skakas om

De hårda gradängerna förvandlas till tågstationer och britsar. Stefan Larsson har tänkt på de återvändare som åkte tåg genom Europa, till hem som kanske inte existerade längre. Han ville spegla de trasiga, hemska miljöerna.

– Det här ska vara en jävla besvärlig plats att vara på. Det ger ett annat kroppsspråk, och ett annat förhållningssätt för skådespelarna eller sångarna. De måste kliva ur konventionen lite, och överge det givna.

Att göra illustrerande, traditionell teater om ett så här tungt ämne tycker han skulle ha "känts fånigt". Han ville ta ämnet på yttersta allvar. Och trots att Förintelseberättelserna är många behövs de fortfarande, anser Stefan Larsson.

– Det finns vissa saker som upplevs som kroniska sjukor i människosjälen och antisemitismen verkar vara en sådan hemsk sida av mänskligheten. Den återkommer, i Malmö, i Paris och på så många platser i våra samhällen. Så vi behöver påminna oss om det här, om och om igen. Jag har en känsla av att det är en färskvara att skaka om människor med de här hemska berättelserna med jämna mellanrum, så att vi verkligen minns.

Elin Swedenmark/TT

Hanna Husáhr gestaltar Ava, som söker efter sin man. Pressbild.
Hanna Husáhr gestaltar Ava, som söker efter sin man. Pressbild.
Foto: Kungliga Operan/Sören Vilks

FAKTA

Fakta: "Löftet"

"Löftet" har premiär 27 januari på Kungliga Operan i Stockholm och spelas till 5 mars.

Den är specialbeställd av Kungliga Operan, och skapad av tonsättaren Mats Larsson Gothe och librettisten Susanne Marko, i regi av Stefan Larsson. Kungliga Hovkapellet framför musiken, under ledning av dirigent Alan Gilbert.

Sopranen Hanna Husáhr gör rollen som Ava och Karl-Magnus Fredriksson gestaltar Teo.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL