Årets bästa 2021

Tv-serier att sträckkolla

Kate Winslet i Mare of Easttown.
Foto: HBO Max
Kultur och nöje
Årets bästa 2021 Squid game, Mare of Easttown och Only murders in the building. Vissa tv-serier är återkommande favoriter när tidningens kritiker listar sina favoriter från 2021, men det finns många fler guldkorn att spana in.
Matilda Arborelius.
Foto: Lukas Thomasson

Matilda Arborelius:

Mare of Eastown (HBO Max)

Kriminaldramat blev mycket uppmärksammat när det kom, inte minst för Kate Winslets otroliga insats som vresig och osympatisk (det vill säga mänsklig i verkliga världen) polis. En ung tjej hittas död och Mare utreder mordet och försöker hitta kopplingar till ett tidigare försvinnande.

Här är dock själva mordet av mindre betydelse, desto mer handlar Mare of Easttown om sorg och skuld.

Succession.
Foto: HBO Max

Succession, säsong 3 (HBO Max)

Det familjeägda medieimperiet Waystar Royco står och svajar efter att äldste sonen Kendall satt sig upp mot patriarken Logan. Syskonen är alla barnsligt maktgalna och sviniga, ständigt på sin vakt i en familj där man alltid riskerar att få en kniv i ryggen. I tredje säsongen får även karaktärerna Tom och Greg mer utrymme och det är tacksamt, de lättar upp syskonens stingsliga allvar där den grova jargongen är det enda sätt de kan kommunicera. Och säsongsfinalen! Efter ett par ganska långsamma avsnitt (som bland annat gästas av Adrien Brody och Alexander Skarsgård) slätar sista avsnittet över allt. Det är något av det bästa jag sett, fulländat som ett grekiskt drama.

Curb your enthusiasm, säsong 11 (HBO Max)

Efter ett par halvdana säsonger är den senaste återigen sådär rolig som de var i början. Trots tydliga tidsmarkörer som coronahoarding och metoo, har serien knappt åldrats (bara skådespelarna). Humorn, den obekväma som uppstår när Larry David ständig ifrågasätter sociala konventioner, funkar lika bra nu som då, om inte bättre. Flera kändisar (bland annat Jon Hamm, Seth Rogen, Woody Harrelson, Lucy Liu) dyker upp som twistade versioner av sig själva och det är lika cringe varje gång de måste handskas med den evigt självupptagne och dryge Larry Davids kontrollbehov.

Ralph Bretzer.

Ralph Bretzer:

Kamikaze (HBO Max)

En väldigt rik ung kvinna får sitt liv sönderslaget när hennes föräldrar och bror förolyckas i en flygolycka. Hon tacklar det genom att bege sig på en resa mot självförintelsen. Det låter ärligt talat sådär intressant som koncept men debutanten Maria Reuther är helt lysande i HBO:s första danska produktion. Hon lyckas gjuta liv inte bara i sin karaktär utan i hela serien. På något sätt gör vetskapen om att hon ska dö henne mer levande än vad hon var när hon levde sitt ”perfekta liv”,

Only murders in the building (Disney+)

Serien om ett mord i ett välsituerat bostadskomplex i New York och grannarna i fastigheten som gör en podd om det är en klackspark men en väldigt underhållande sådan. Mest beror det på samspelet mellan de tre huvudrollsinnehavarna: de båda veteranerna Steve Martin och (en för att vara honom ovanligt nedtonad) Martin Short och en oväntat bra Selena Gomez.

Mare of Easttown.
Foto: HBO Max

Mare of Easttown (HBO Max)

Kate Winslets skrapar bort varje uns av Hollywood-glamour när hon tar plats som sliten polis i ännu slitnare småstad. Resultatet är lika mänskligt som spännande och svårförutsägbart.

Martina Jarminder.
Foto: Claes Hall

Martina Jarminder:

Mare of Easttown (HBO Max)

Att låta Kate Winslet spela världstrött närpolis i en sunkig stad i det amerikanska rostbältet kunde gått hur dåligt som helst. Istället blev det ett magiskt mörker, där det var omöjligt att gissa sig till vad som skulle hända och karaktärsskådespelsdrottningen Julianne Nicholson gjorde sin finaste insats sedan Masters of Sex.

Ur Squid game.
Foto: Youngkyu Park

Squid game (Netflix)

Hypen kring serien var nästan tillräcklig för att avskräcka från att titta. Men Squid game var grymt bra tv, bokstavligt talat, även om slutet på säsongen var lite klumpigare än resten. Den blodigaste uppgörelsen med kapitalismen sedan Oscarsvinnaren Parasite visar hur underhållningsjätten Korea har blivit en konkurrent till USA kring välproducerad tv.

Vigil (SVT)

Jag är svag för klassisk, stabil brittisk spännings-tv och Vigil levererade. Att förlägga handlingen till en ubåt gav en extra, klaustrofobisk dimension till den centrala mordgåtan. Deckarveteranen Suranne Jones levererade ännu ett porträtt av en strulig polis, men varför ändra på ett vinnande koncept?

Anton Wedding.

Anton Wedding:

Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr och John Lennon i Peter Jackson-producerade dokumentären Get Back.
Foto: Disney+

The Beatles: Get Back (Disney+)

Peter Jackson har sovrat i ett över 150 timmar långt filmmaterial, från 1969 när The Beatles spelar in sitt sista album Let It Be och sammanställt det till en åtta timmar lång dokumentär. Det kan låta mycket för ett material som mest består av långa jamsessioner, tramsig jargong och ett och annat gräl, men tiden flyger förbi när man får följa tidernas bästa band i sin kreativa process. Det är förvånansvärt vardagligt och banalt, samtidigt som det finns scener som fullständigt tar andan ur en. Håll till exempel utkik efter när Paul McCartney värker fram “Get Back” i en sittning. Eller när George Harrison hjälper Ringo Starr att utveckla “Octopus’s Garden”.

Squid game (Netflix)

Den sydkoreanska tv-serien Squid game har tagit världen med storm. En grupp fattiga och skuldsatta människor kidnappas och ställs mot varandra i en våldsam tävling om en astronomisk summa pengar. Squid game lyckas få en helt bisarr fantasi att berätta något sanningsenligt om ett samhälle som ställer resurssvaga människor mot varandra. Samtidigt har den ett beroendeframkallande underhållningsvärde.

White Lotus (HBO Max)

Det är lätt att skratta åt rika människor och deras problem, det utnyttjar Mike White som ligger bakom tv-serien White Lotus. Seriens namn är också namnet på det hotell på Hawaii som vi följer under en veckas tid. Hotellets gäster tampas alla med allt från undermålig service till identitetskriser och brist på droger. Samtidigt som vi roas av gästernas fåfänga lurar ett mörkt moln vid horisonten. Redan i seriens första scen får vi nämligen veta att någon kommer att dö. Men vem? Och hur?

Gunilla Wedding.

Gunilla Wedding:

Saknad, aldrig glömd, säsong 4 (SVT)

Med säsong 4 tar brittiska polisserien Saknad, aldrig glömd farväl för gott och avslutar precis lika nedrigt bra som övriga säsonger har varit. En huvudlös kropp hittas på en soptipp och så småningom leder spåren bakåt i tiden mot en grupp då helt nyutbildade poliser. Nicola Walken och Sanjeev Bhaskar som poliserna Cassie och Sunny nystar med envishet och finkänslighet och det är omöjligt att inte bli djupt engagerad i så väl dem som offer, misstänkta och alla anhöriga. En serie som kommer att vara djupt saknad.

Maid.
Foto: RICARDO HUBBS/NETFLIX

Maid (Netflix)

Maid följer den unga mamman Alex som efter att ha flytt från ett destruktivt förhållande försöker skapa ett nytt liv för sig och dottern Maddy i ett obarmhärtigt amerikanskt samhälle där inget är enkelt för dem på samhällets botten. Margaret Qualley är lysande i rollen som Alex och Andie McDowell spelar hennes flummiga mamma minst lika bra. Det här serien lyckas med konststycket att vara så väl rolig, originell och charmig som starkt samhällskritisk på samma gång.

Tunna blå linjen (SVT)

Mitt i Malmö, mitt i polisvardagen och på många sätt mitt i allas våra liv. Där landade SVT:s Tunna blå linjen med tyngd i våras. Det här är serien vi fortfarande pratar om för att den faktiskt lyckades förena skildringen av yrkesvardag och privatvardag i en värld som aldrig kantrar över mot svartvitt och för att staden Malmö och dess invånare har lika mycket röst och bildutrymme som huvudkaraktärerna. Den kommande fortsättningen ser jag fram emot med viss oro. Kan det bli lika bra igen?

Maria Zandihn.

Genera+ion (HBO Max)

I den 19-åriga Zelda Barnz serie får vi följa ett gäng high school-studenter i Kalifornien och deras stormiga väg in i vuxenlivet på ett väldigt äkta och utelämnande sätt. Jo, man blir irriterad och förbannad på kidsen, men mest av allt känner man sådan kärlek för dem. Att Lena Dunham har varit med och producerat serien märks tydligt med det raka innehållet som inte skyr någon fråga, stor eller liten.

Squid game (Netflix)

Att ge sig in i ett spel med livet som insats går ju bokstavligen att applicera på denna tokhyllade serie som är oerhört brutal, samtidigt som den lyfter många viktiga frågor om samhället, människans desperation och ondska – men också oss själva. Att jag satt som klistrad framför allt det bisarra och hemska gav ju också en tankeställare.

Murders in the building.
Foto: Disney+

Only murders in the building (Disney+)

Ända sedan jag var barn och såg filmen Föräldraskap har jag älskat Steve Martin. Att han här teamar upp med sin gamle kumpan Martin Short och Selena Gomez gör ju saken inte sämre. Trions karaktärer bor i samma exklusiva fastighet på Manhattan och när ett mord begåtts i huset blir de besatta av att lösa brottet och startar en podd där de berättar om sina upptäckter. En av de charmigaste serierna jag sett på länge, och otroligt mycket mysdeckare. På ett bra sätt.

Kultur och nöje

Nyskriven opera om kärlek i Förintelsens skugga

Den nyskrivna operan 'Löftet' handlar om kärlek i Förintelsens skugga. Pressbild.
Foto: Kungliga Operan/Sören Vilks
Kultur och nöje
Kultur och nöje En bön från 1945 som sträcker sig in i vår tid. Så beskriver regissören Stefan Larsson den nyskrivna operan "Löftet". Han vill utmana operans konventioner i berättelsen om Ava och Teo – som skiljs åt i ett koncentrationsläger.

Makarna Ava och Teo kommer ifrån varandra i Auschwitz, och när kriget tar slut söker hon efter honom över hela det krigshärjade Europa. Handlingen i den nyskrivna operan "Löftet" är inspirerad av librettisten Susanne Markos egen familjehistoria. Regissören Stefan Larsson läser den som "ett rop eller en bön" från 1945.

– Det är som en samlad röst som ropar på oss som lever nu, att minnas detta fasansfulla som mänskligheten var kapabel till. Men lika mycket ondska som det fanns i människor, om man nu ska kalla det för ondska, lika mycket mänsklighet och godhet visade sig under den här tiden. Människor tog hand om varandra, räddade och älskade varandra, trots alla umbäranden, säger Stefan Larsson.

Han tycker att berättelsen illustrerar hur många överlevare som snarare än att söka hämnd försökte återerövra sin mänsklighet – och hur de drevs av en vilja att se till att inget liknande skulle kunna hända igen.

Kören framträdande

Att sätta upp en nyskriven opera är utmanande, enligt Stefan Larsson, som inte hörde Mats Larsson Gothes nyskrivna musik förrän ganska långt in i processen. Då berörde den honom starkt. Kören har också en framträdande roll i operan.

– Musiken är väldigt vacker och smärtsam att lyssna till. I kören finns flera vittnesmål – en Salomon, en skräddare – och de ger små korta ögonblicksbilder av vad de har varit eller kunde ha blivit, vad de inte fick uppleva för att de dog.

Stefan Larsson tror att det poetiska anslaget gör att man kommer ännu närmare smärtan än i många dokumentärer. Han har också ansträngt sig för att gå bortom operans vanliga estetik. Nyligen hyllades han för sina formexperiment i "Linje Lusta" på Dramaten. Här har han skapat ett "hårt, brutalt och dekorfritt rum".

För att scenografin inte ska bli för andefattig visas även sommarängar, smutsiga händer, tågstationer – koder från den värld där berättelsen utspelas – på en 30 meter lång filmduk.

– Det är så långt ifrån klassisk operadekor som man kan komma, skulle jag vilja påstå. Jag ville skapa en fysiskt obehaglig miljö för sångarna och kören att vara i, säger Stefan Larsson.

Behöver skakas om

De hårda gradängerna förvandlas till tågstationer och britsar. Stefan Larsson har tänkt på de återvändare som åkte tåg genom Europa, till hem som kanske inte existerade längre. Han ville spegla de trasiga, hemska miljöerna.

– Det här ska vara en jävla besvärlig plats att vara på. Det ger ett annat kroppsspråk, och ett annat förhållningssätt för skådespelarna eller sångarna. De måste kliva ur konventionen lite, och överge det givna.

Att göra illustrerande, traditionell teater om ett så här tungt ämne tycker han skulle ha "känts fånigt". Han ville ta ämnet på yttersta allvar. Och trots att Förintelseberättelserna är många behövs de fortfarande, anser Stefan Larsson.

– Det finns vissa saker som upplevs som kroniska sjukor i människosjälen och antisemitismen verkar vara en sådan hemsk sida av mänskligheten. Den återkommer, i Malmö, i Paris och på så många platser i våra samhällen. Så vi behöver påminna oss om det här, om och om igen. Jag har en känsla av att det är en färskvara att skaka om människor med de här hemska berättelserna med jämna mellanrum, så att vi verkligen minns.

Elin Swedenmark/TT

Hanna Husáhr gestaltar Ava, som söker efter sin man. Pressbild.
Hanna Husáhr gestaltar Ava, som söker efter sin man. Pressbild.
Foto: Kungliga Operan/Sören Vilks

FAKTA

Fakta: "Löftet"

"Löftet" har premiär 27 januari på Kungliga Operan i Stockholm och spelas till 5 mars.

Den är specialbeställd av Kungliga Operan, och skapad av tonsättaren Mats Larsson Gothe och librettisten Susanne Marko, i regi av Stefan Larsson. Kungliga Hovkapellet framför musiken, under ledning av dirigent Alan Gilbert.

Sopranen Hanna Husáhr gör rollen som Ava och Karl-Magnus Fredriksson gestaltar Teo.

Kultur och nöje

Madonna öppnar för världsturné – med Britney

Madonna är sugen på en ny världsturné.
Foto: ADAM IHSE / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Madonna verkar sugen på en ny världsomspännande arenaturné. När den 63-åriga popstjärnan fick frågan under en livesändning på Instagram kom hon med ett oväntat tillägg: "Jag och Britney, vad tror ni om det?", skriver Variety.

– Jag är inte säker på om hon vill, men det vore coolt, sade Madonna och fortsatte med att referera hennes och Britney Spears omtalade kyss på scenen under musikkanalen MTV:s VMA-gala 2003.

– Vi kunde återskapa originalet.

Även Christina Aguilera var med och kysstes den gången.

Britney Spears, som nyligen blev fri från sin pappas förmyndarskap, har inte stått på scen sedan oktober 2018.

Madonna har offentligt visat sitt stöd för Britney Spears i samband med #freebritney-rörelsen.

"Ge kvinnan tillbaka sitt liv. Slaveriet avskaffades för längesen! Död åt det giriga patriarkatet som gjort så här mot kvinnor i århundraden", har hon tidigare skrivit på Instagram.

Nu avslöjade hon också att hon håller på att spela in ny musik tillsammans med olika artister, vilka är "hemligt", sade hon i livesändningen.

Förutom musiken är Madonna i färd med att skriva en film om sitt liv. Hon kallar projektet en "visuell självbiografi".

Joakim Magnå/TT

Britney Spears blev nyligen fri sin pappas förmyndarskap efter 13 år.
Britney Spears blev nyligen fri sin pappas förmyndarskap efter 13 år.
Foto: Jordan Strauss/AP/TT

Kultur och nöje

Spotify tar bort Neil Youngs musik

Neil Young har ilsknat till på Spotify. Arkivbild
Foto: Rebecca Cabage/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Neil Youngs musik kommer att tas bort från Spotify på rockstjärnans egen begäran.
PREMIUM

Beskedet kommer efter att Young kritiserat strömningstjänsten för att sprida desinformation kring vaccin genom poddaren Joe Rogan.

"Vi beklagar Neils beslut att ta bort sin musik från Spotify", säger företaget i ett uttalande, enligt nyhetsbyrån AP.

"Men vi hoppas kunna välkomna honom tillbaka snart igen."

Joe Rogan har i sin podcast bland annat ifrågasatt nyttan med massvaccinering mot coronaviruset. Spotify har sedan 2020 exklusiva rättigheter till podcasten efter en affär på 900 miljoner kronor.

Spotify säger att man har tydliga innehållsregler och att 20 000 poddavsnitt med koppling till covid-19 har tagits bort under pandemin.

Neil Young kom med sin kritik i ett öppet brev tidigare i veckan.

"Jag gör det här för att Spotify sprider falsk information om vaccin och potentiellt orsakar dödsfall bland dem som tror på desinformationen som sprids", skrev han.

Under natten mot torsdagen gick det fortfarande att lyssna på stjärnans låtar på Spotify i Sverige.

Kultur och nöje

Letterman tillbaka i sin legendariska show

David Letterman, som efter pensioneringen från tv-världen odlat helskägg, gästar 40-årsjubileet av den pratshow han en gång startade. Arkivbild.
Foto: Amy Harris/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Late night with David Letterman" hade premiär den 1 februari 1982 och när jubileet firas på dagen 40 år senare är den ikonförklarade programledaren tillbaka i studion, rapporterar CNN.
PREMIUM

Pratshowen, som sänts på NBC sedan 1982 och vars koncept levt vidare trots ett antal byten av programledare, leds numera av Seth Meyers.

Twitter avslöjar han nyheten och säger att "det kommer att bli en show som skulle göra Seth Meyers i collegeåldern väldigt glad. Och även nutida Seth Meyers".

"Late night with David Letterman" sändes alla vardagar klockan 00.30 lokal tid, direkt efter "The tonight show". 1992 hade Letterman förhoppningar om att få efterträda den legendariske Johnny Carson som värd för "The tonight show" – ett program som Carson lett under trettio år.

Den enda konkurrenten till jobbet var Jay Leno, som under ett par år fungerat som Carsons inhoppare. Letterman var dock Carsons favorit till jobbet. Efter månader av spekulationer meddelade NBC att man gett jobbet till Jay Leno.

Letterman valde 1993 att lämna NBC och gå över till CBS, där han fram till 2015 ledde "The late show with David Letterman" – på samma sändningstid tid som NBC:s "Tonight Show".

President Barack Obama gästar 'The late show with David Letterman' på CBS 2012. Arkivbild.
President Barack Obama gästar "The late show with David Letterman" på CBS 2012. Arkivbild.
Foto: Carolyn Kaster/AP

FAKTA

Här är alla som lett "Late night"-showen

Late night with David Letterman 1982–1993

Late night with Conan O'Brien 1993–2009

Late night with Jimmy Fallon 2009–2014

Late night with Seth Meyers 2014–

Källa: Imdb

Kultur och nöje

Serievärlden har gått vidare efter covid

I den nya säsongen av 'This is us' är handlingen förlagd till en tid post-covid. Pressbild.
Foto: NBC/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Under fjolåret var pandemins verkningar och vedermödor en väsentlig del av handlingen i många tv-serier, men trots att omikron fortfarande härjar världen över har manusförfattarna nu lagt covid-19 bakom sig, skriver The Huffington Post.
PREMIUM

I NBC:s kritikerrosade relationsdrama "This is us" har tittarna kunnat följa medlemmarna i familjen Pearson isolera sig, navigera i snåriga restriktioner och bli arbetslösa. När den sjätte och sista säsongen nyligen hade premiär anses ämnet vara uttömt och covid-19 nämns endast i förbigående.

Även långköraren "Grey's anatomy" har gått vidare – trots att den utspelas inom sjukhusvärlden. Säsongen 2020–21 skildrade utbrända kirurger som ser sina patienter dö i covid-19, rasmässiga ojämlikheter inom sjukvården och långtidscovid.

Till och med serien huvudkaraktär, doktor Meredith Gray, höll på att stryka med av viruset och tillbringade större delen av säsongen i koma och i en respirator.

I nuvarande säsong inleds varje avsnitt med ett meddelande som informerar tittarna om att säsongen "utspelar sig i en post-pandemisk värld" och att programmet syftar till att uttrycka hopp för framtiden. Samtidigt hänvisas tittarna till en webbplats som innehåller information om covid-19-vaccin.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Native Skd

Därför föredrar svenska spelare casino utan registrering

www.nya-casinon.online

Svenska casinospelare har sedan en tid tillbaka haft tillgång till vad som numera kallas för casino utan registrering. Detta är tack vare tjänster som e-legitimation och diverse betalningsmetoder.

Spelbolagen har med detta kunnat slopa den traditionella registreringsprocessen. Istället behöver spelaren endast verifiera sin identitet med svensk e-legitimation för att kunna spela. Detta har i sin tur ökat säkerheten och tryggheten i att spela på nätet. Tittar man tillbaka bara några år så såg casinobranschen markant annorlunda ut - särskilt i Sverige.

Det har i samband med spellagarna som introducerades för ett par år sedan skett många förändringar på den svenska spelmarknaden. När BankID blev ett krav på svensklicensierade casinon började samtidigt trenden med spel utan konto, något de flesta föredrar i dagsläget.

Snabb och säker inloggning

Första gången man besöker ett nytt nätcasino går det att spela praktiskt taget utan att registrera sig. Processen sker automatiskt när man verifierar sig med e-legitimation. Det enda man som spelare behöver göra är att välja belopp, bank, betalmetod och verifiera sig.

För bara några år sedan kunde spelbolagen kräva en massa dokument, ID och foton. Numera räcker det alltså med elektronisk legitimation, vilket både underlättat och gjort spelandet betydligt tryggare.

Processen kändes ofta både lång och utdragen. Nu kan man komma igång på några minuter.

På grund av att det blivit så enkelt och lättillgängligt att spela på onlinecasinon så har Spelinspektionen även sett till att implementera flera konsumentskydd.

Bland dessa är självavstängingsregistret Spelpaus, som i skrivande stund över 60 000 svenskar använt sig av för att pausa sitt nätspelande. Detta har lett till en säkrare och tryggare spelmiljö.

Insättning på direkten

En av anledningarna till varför spelare i Sverige föredrar casino utan registrering är hastigheten på insättningar. Med hjälp av moderna betalningslösningar i kombination med identifiering via e-legitimation går det att göra insättningar direkt. Dessutom förekommer det sällan några extra avgifter. Just dolda avgifter var vanligt förr när tekniken inte riktigt fanns där för casinon online. Men eftersom betalningsmetoder har förbättrats med tiden är transaktioner både snabba och avgiftsfria.

Förutom att casinon där inget konto behövs möjliggör direkta insättningar är det också på många sätt säkrare än traditionella nätcasinon. Det beror på att det numera inte längre är nödvändigt att lämna ifrån sig bankkortsnummer eller annan känslig information för att kunna spela. Istället räcker det att fylla i den summa man önskar spela för och sedan verifiera insättningen med elektronisk legitimation.

Sammantaget är hela processen med att föra över pengar till sitt spelkonto väldigt smidig, som ju är själva poängen med det här sättet att spela.

Säker utbetalning på några minuter

Historiskt sett har utbetalningar varit ett stort krux med att spela casino på nätet. Förr var spelare nämligen tvungna att tålmodigt vänta en längre tid för att få tag på sina vinster. Ibland kunde det ta upp till ett par veckor för pengarna att nå bankkontot. Därutöver var det också ett komplicerat förlopp innan ett uttag ens kunde begäras. Anledningen till detta var att e-legitimationen inte existerade (eller kunde användas på nätet) på den tiden och istället identifierade man sig genom att skicka in kopior på fysiska id-handlingar.

Idag är situationen något helt annat. Tekniska framsteg med smarta och innovativa lösningar har förändrat spelmarknaden i grunden. Den positiva utvecklingen senaste åren har lett till en standardisering av snabba uttag hos casinon utan registrering.

Exakt hur lång tid ett uttag tar beror på vilken betalningsmetod man använder sig av, samt hur snabb speloperatören är. Med de allra snabbaste metoderna är det möjligt att ta ut vinster inom bara några enstaka minuter.

Smidigare spelupplevelse

Enkelt uttryckt kan man säga att casino utan konto bidrar till en smidigare spelupplevelse än vad man tidigare varit van vid. Redan från start märks en tydlig skillnad då inloggningen sker utan krav på att fylla i en massa information för att börja spela. Istället är man igång med några få steg som bara tar ett fåtal sekunder och man skulle vinna kan man få tag på pengarna utan någon längre väntetid.

Allt detta har vi tekniska framsteg att tacka för och eftersom spelmarknaden är i ständig utveckling kan vi säkerligen vänta oss ytterligare förbättringar i framtiden.

Kultur och nöje

Picassos arvtagare säljer digitala konstverk

Pablo Picassos barnbarn Marina Picasso och hennes son Florian Picasso visar upp delar av det keramiska verk av Pablo Picasso som nu ska bli digital konst i 1010 exemplar.
Foto: Boris Heger/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Arvtagare till den spanske konstnären Pablo Picasso hoppar på kryptovågen och säljer digitala konstverk av ett av hans keramiska gods som aldrig tidigare har visats offentligt.
PREMIUM

– Vi försöker bygga en bro mellan NFT-världen och konstvärlden, säger Florian Picasso, konstnärens barnbarnsbarn, när verket – delvis – visades upp i Genève under onsdagen.

Non-fungible token, NFT, är en typ av kryptoteknik som bland annat används vid försäljning och ägande av digital konst. I praktiken handlar det om ett digitalt äkthetscertifikat som kan kopplas till digital konst eller annat som kommer i digital form, som ljudfiler eller videoklipp.

För att boosta intresset för lanseringen visar konstnärens ättlingar endast upp baksidan av det keramiska godset, som enligt barnbarnet Marina Picasso dateras till oktober 1958.

– Verket föreställer ett ansikte och det är väldigt uttrycksfullt, glatt och lyckligt, säger hon.

En del av intäkterna för de digitala konstverken, som ska säljas i 1 010 exemplar, kommer att doneras till välgörenhet. Onlineförsäljningen startar på fredag ​​genom plattformarna Nifty Gateway och Origin Protocol.

Familjen säger att ett av målen med försäljningen är att även få yngre generationer att upptäcka Picasso.

– Jag tror att det passar in i Picassos arv eftersom vi hyllar honom och hans sätt att arbeta som alltid var kreativt, säger Florian Picasso.

Kristina Erkenborn/TT

Kultur och nöje

De tävlar i "Alla mot alla"

Mark Levengood är en av de tävlande i Filip Hammars och Fredrik Wikingssons frågesportsprogram. Arkivbild.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Mark Levengood, Ebba Witt-Brattström och Dominika Peczynski. Det är några av den nya säsongens deltagare i "Alla mot alla" på Kanal 5 och Discovery+.

Förra året vann Jonatan Unge och Hanna Hellquist finalen över Olof Lundh och Ebba Kleberg von Sydow. Lundh och von Sydow är uppenbarligen revanschsugna eftersom de deltar även denna gång.

De andra paren är Annika Lantz och Johar Bendjelloul, Bea Uusma och Magnus Betnér, Katia Mosally och Harald Treutiger, Mark Levengood och Pia Johansson, Marianne Mörck och Claes Malmberg, Ebba Witt-Brattström och Messiah Hallberg samt Dominika Peczynski och Mårten Palme.

Programledare är Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

Premiärprogrammet sänds den 14 februari.

Kultur och nöje

Filmrecension: Gapig monsterjakt blir tjatig

Familjen Wishbone ställs mot monsterjägaren Mila i 'Monsterfamiljen – ingen är perfekt'. Pressbild.
Foto: Scanbox
Kultur och nöje
Kultur och nöje Familjen Wishbone måste återigen förvandlas till monster och ge sig ut på äventyr för att rädda sina kidnappade monsterkompisar i den här lyxigt animerade, men rätt tunna historien.
PREMIUM

Häxan Baba Jaga, sjöodjuret Nessie och Snömannen – en efter en blir de kidnappade av den unga men oj så effektiva monsterjägaren Mila Starr. Familjen Wishbone, med den småklantige sonen Max i spetsen, rycker ut för att undsätta sina monsterkompisar, men de har inte mycket att sätta emot Mila Starrs skicklighet och moderna tekniska prylar.

Om de ska ha en chans så måste de förvandlas till monster igen, och då kan vad som helst hända. Dessutom visar det sig att Mila Starr jobbar på uppdrag åt sina föräldrar, som är kända tech-miljardärer och som nu planerar att använda monstren i ett hemligt experiment.

Nej, själva storyn är inte den här uppföljarens starka sida. Den känns mer som att den hör hemma i någon av alla dessa animerade dussinprogram som rullar framför dagiströtta ögon innan det är dags för fiskpinnar en tisdagskväll än i en biofilm. Mycket energi och möda läggs också på att förklara allt man borde känna till från den första filmen. Långa och repetitiva jaktscener blir förbannat tjatiga och oengagerande i längden. Dessutom är "Monsterfamiljen" osedvanligt gapig och skrikig, vilket i viss mån kan vara den svenska dubbningens fel.

Men snygg är den i alla fall. Från galna biljakter i stan till Himalayas snötäckta berg till botten av Loch Ness-sjön känns animationerna både lyxiga och fantasifulla.

Sensmoral får vi inte glömma heller. Förutom ett väldigt tydligt grundtema om att alla duger som de är så finns här också ett budskap om att förment goda tech-miljardärer egentligen är fullständiga psykopater, vilket känns som ett oväntat progressivt inslag mitt i allt Nickelodeon-stök.

Det finns en fin ansats här, ett uppkäftigt actionäventyr någonstans mellan "Dumma mig" och "Hotell Transylvanien". Tyvärr landar man i ett väldigt långt och ovanligt skrikigt avsnitt av "Phineas och Pherb". Fiskpinnarna är klara, kom och ät.

Björn Berglund/TT

Familjen Wishbone måste förvandlas till monster igen i 'Monsterfamiljen - ingen är perfekt'. Pressbild.
Familjen Wishbone måste förvandlas till monster igen i "Monsterfamiljen - ingen är perfekt". Pressbild.
Foto: Scanbox

FAKTA

Fakta: Monsterfamiljen – Ingen är perfekt

Originaltitel: "Monster family 2"

Genre: Animerad familjefilm

Premiär: 28 januari 2022

Svenska röster: ​Adil Backman, Lisa Ajax, Dorothea Norling med flera

Regi: ​Holger Tappe

Speltid: ​1 timme och 43 minuter

Åldersgräns: Barntillåten

Betyg: + +

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL