Annons

Annons

Annons

Skåne län

Debatt
Låt barn lära sig om odling i skolan

Fyra av fem föräldrar vill att barn ska få prova på att odla i skolan. Ändå saknar kommunerna planer för det, visar en ny kartläggning.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Kommuner i Skåne som satsar på odling i skolan hjälper barnen att må bättre och lära för livet. Barn som får möjlighet att odla mår bättre, kommer närmare naturen och känner glädje och stolthet.

En rad studier, bland annat av forskaren Anna María Pálsdóttir vid Sveriges lantbruksuniversitet, visar att odling ökar psykiskt välbefinnande och minskar stress. Att sköta om levande växter bidrar också till att barn stärker sin ansvarskänsla och får förståelse för var maten vi äter kommer ifrån.

Pojke med paprikaodling.

Bild: Henrik Montgomery/TT

Fyra av fem föräldrar i Sverige, 83 procent, vill också att alla barn ska ges möjlighet att prova på odling i skolan. Det visar en Sifoundersökning vi på odlings- och trädgårdsföretaget Nelson Garden gjorde i våras. Idén är alltså väldigt populär. Men ingen kommun bland det hundratal som besvarat vår enkät har en plan för att barn ska få odla i skolan. Bara tre kommuner – Hofors, Hultsfred och Sigtuna – svarar att de har öronmärkt medel för odling i skolorna. Barnen går alltså miste om alla de positiva effekter som odlingen hade kunnat ge.

Annons

Annons

Många skolbarn i Skåne har redan enstaka erfarenheter av odling i skolan, kanske inom ramen för skolämnen där skötseln av levande växter använts som pedagogiskt verktyg. När vi är ute i skolor möter vi också glädjande projekt kring frön, plantor och kretslopp. Men odlingen sker nästan alltid på initiativ av enskilda eldsjälar som ser barnens behov av att komma närmare natur och miljö. Sådana initiativtagare gör ett fantastiskt jobb, men det som behövs är riktiga satsningar från kommunerna.

Barns möjligheter att få utvecklas genom odling ska inte vara beroende av vilken lärare de råkar få. Lärare ska inte heller själva behöva ta orimligt ansvar, skaka fram pengar till odlingsprojekt och planera dem bredvid annan verksamhet.

Här är våra viktigaste förslag:

1. Kommunerna i Skåne bör ta fram tydliga planer för att säkerställa att alla elever i kommunens skolor kontinuerligt får prova på att odla. Odlingen bör integreras i undervisningen för att bli en del av lärandet.

2. Anslå tydligt öronmärkta medel till verksamheten. På så vis slipper skolor ställa prioriteringar mot varandra.

3. Lyft fram skolor och lärare som framgångsrikt använt odling som pedagogiskt verktyg. Deras metoder och erfarenheter kan användas av andra och göra det enklare att få till odling i fler skolor i kommunen. Friskolor, där styrelsen är huvudman i stället för kommunen, bör förstås agera enligt samma principer.

Annons

Läroplanen ger skolorna ett tydligt uppdrag att ge eleverna en relation till natur och miljö. De allra flesta skolor har också ytor som fungerar för odling – en del av skolgården, en innegård eller en fönsterbräda med bra ljusinsläpp. Att låta barn odla i skolan är en väg till ett friskare samhälle. Kommuner i Skåne som ger sina skolbarn den möjligheten har mycket att vinna.

Daniel Lundberg

vice vd på Nelson Garden

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan