Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Ett avdrag för högavlönade män

Reseavdraget måste reformeras för att stärka möjligheterna att bo och arbeta på landsbygden och på mindre orter och samtidigt minska klimatutsläppen. Ett annat problem är det omfattande fusket och felen.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bilfärd på landsbygden. Foto: Pontus Lundahl

Annons

Reseavdraget har framförallt blivit ett avdrag för högavlönade män i storstadsregionerna som reser med bil. Det menar Landsbygdskommittén, den parlamentariska kommitté med uppdrag att lämna förslag på en sammanhållen nationell politik för långsiktigt hållbar utveckling i Sveriges landsbygder.

Svindlande 44 procent av reseavdragets kostnader, 2,4 miljarder kr per år, beror på fusk och fel, visar färsk statistik från Skatteverket. Dagens reseavdrag är dessutom värt 20 procent mer för höginkomsttagare än för låg- och medelinkomsttagare.

För att förbättra möjligheterna att leva på landsbygden och minska både klimatutsläppen och fusket har regeringen föreslagit att reseavdraget ska ersättas av en avståndsbaserad skattereduktion i två steg. Under våren ska riksdagen rösta om att förändra lagstiftningen och i höst om att höja skattereduktionen till 8 kr per mil och den övre avståndsgränsen till 12 mil. För personer med vanlig inkomst (som bara betalar kommunalskatt) motsvarar det en höjning av reseavdraget med 6,50 till 25 kr per mil.

Annons

Annons

Två grupper blir vinnare. De som bor på landsbygden och är beroende av bil för att ta sig till jobbet, och de utanför storstadskommuner som kan pendla med buss eller tåg. För personer med vanliga löner handlar det om flera tusen kronor mer i plånboken.

En sjuksköterska som bor i Sjöbo och arbetar i Malmö kommer reducera sin skatt med 12 100 kr om regeringens förslag går igenom riksdagen, jämfört med 9 200 kr med dagens reseavdrag om hon pendlar med bil, och 700 kr om hon väljer kollektivtrafiken. En lärare som bor i Svalöv och jobbar i Helsingborg kommer få en skattereduktion på 7 400 kr. Med nuvarande reseavdrag får han en skattelättnad med 5 700 kr vid pendling med bil och 0 kr om han reser kollektivt.

Genom skattereduktion i stället för avdrag blir skattelättnaden lika mycket värd för alla. Eftersom män i snitt tjänar mer än kvinnor och lönerna är högre i storstadsregioner så ökas jämställdheten och de regionala skillnaderna minskas. För att jämna ut skillnaderna ytterligare ska reduktionen bli mer generös utanför storstäderna. De som bor och arbetar i en storstadskommun får bara skattelättnad för den del av resan som är längre än 30 km, i övriga landet är gränsen 15 km.

I dag gör många avdrag för bil, trots att de kan ta kollektivtrafiken till arbetet. Med en färdmedelsneutral skattereduktion kommer alla beskattas lika, oavsett om de tar bilen, kollektivtrafiken, cykeln eller samåker till jobbet, med minskade utsläpp som följd.

Annons

När tidsvinstregeln tas bort och skattelättnaden görs avståndsberoende blir skattereduktionen både enklare att deklarera och kontrollera.

Annons

Förslaget är med andra ord en rättvisereform som kommer stärka möjligheterna att bo och arbeta på landsbygden, öka kollektivtrafikresandet där den är väl utbyggd, krympa klimatutsläppen och minska fusket.

Reformeringen av reseavdraget är enligt Landsbygdskommittén en viktig del av en sammanhållen landsbygdspolitik som kommer förbättra tillgängligheten för dem som bor i landsbygd. Samtliga partier i riksdagen kom därför överens om att reseavdraget ska göras avståndsbaserat. Håll fast vid överenskommelsen. För landsbygdens och klimatets skull.

Johan Wadman

vd, Svensk Kollektivtrafik

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy