Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Skåne län

Debatt
Avregleringen har nått slutstationen

I torsdags meddelade SJ Öresund och Öresundståg att de avbryter sitt avtal från och med december i år. Efter det tar Transdev över och sedan är det dags för ännu en upphandling.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Öresundståg Foto: Johan Nilsson

Annons

Det är inte första gången upphandlingen av Öresundståg havererar och risken för ett nytt kaos är uppenbar om våra politiker inte vaknar.

Öresundstågen är en avgörande del av infrastrukturen i Öresundsregionen. Pendlare i Sverige och Danmark behöver den för att komma till sitt arbete och sina studier. Den är också en viktig pusselbit i att göra våra transporter mer klimatvänliga.

Öresundstrafiken är en arbetsplats där Seko organiserar över 500 medlemmar. Att byta arbetsgivare är inte bara att byta slips eller scarf. Våra medlemmar har nu tusen andra frågor. Hur blir det med våra scheman? Vad händer med oss som har tillfälliga anställningar? Hur kommer den nya organisationen att se ut? Frågor som nu kräver ett brådskande svar. För vi som jobbar inom järnvägen är trötta på denna lekstuga.

Annons

Vi i Seko arbetar långsiktigt för en god arbetsmiljö och bra villkor för våra medlemmar inom järnvägen. Nu byts vår motpart ut ännu en gång. Men vi kommer göra allt vad vi kan för att våra medlemmar inte ska betala priset för att trafikhuvudmän och arbetsgivare inte fullföljer sitt ansvar.

Annons

Järnvägen i allmänhet och Öresundstrafiken i synnerhet lider en stor brist på samordning. Våra medlemmar som arbetar ombord på tågen ser varje dag hur bristen på samarbete går ut över personal, resenärer och underhållet av fordonen. Denna gång var den utlösande faktorn att Öresundståg och SJ var oense om ansvarsfördelningen när det gäller underhållet av fordonsflottan. Om våra folkvalda inte löser den biten inom en snar framtid ser vi som arbetar på tågen en stor risk för en eskalerande fordonsbrist. Det kommer att drabba personalen och resenärerna.

I december inleds dessutom en ny fas i Öresundstågs trafiken då Transdev ska köra alla tåg över Öresundsbron. Idag körs hälften av DSB. Det är redan en brist på framför allt lokförare med kompetens att köra i Sverige och Danmark. Det kommer inte att bli lättare att lösa den kompetensbristen när vi dessutom ska byta arbetsgivare inom kort. Vi ser att våra medlemmar är trötta på att ställa upp och jobba övertid när arbetsgivare och trafikhuvudmän flyr sitt ansvar. Nu krävs det krafttag för att lösa kompetensbristen. Järnvägsföretagen måste bli attraktiva arbetsgivare med bra scheman och villkor för personalen. Det pågående upphandlingshaveriet leder tyvärr till raka motsatsen.

Det är hög tid att politikerna slutar leka affär med vår bransch. Järnvägen är en samhällsviktig verksamhet som till sin natur kräver samordning. Vi i Seko vill se ett stopp på dessa upphandlingar där lägsta pris alltid vinner. Det är dåligt för både resenärerna och för personalen. Samhället måste nu ta sitt ansvar.

Gabriella Lavecchia

Förbundsordförande, Seko

Daniel Abalo

Ordförande, Seko Öresundståg

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy