Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Replik: Beställaren har ändrat villkoren

SJ är väldigt glada och stolta över att få köra Öresundstågstrafiken och att erbjuda ett fint utbud av resor i en av Sveriges viktigaste regioner.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Öresundståg på perrongen.

Bild: Claes Hall

Annons

Vi var också väldigt glada över att få ta över underhållsansvaret för hela tågflottan, något som skulle utföras i den nybyggda depån i Hässleholm.

Men nio månader efter att avtalet mellan Öresundståg AB och SJ AB tecknades ändrade beställaren förutsättningarna. De meddelade då att 30 procent av underhållet skulle behållas i verkstaden i Danmark. Uppdelningen medförde bland annat att kritiska reservdelar skulle delas mellan den befintliga verkstaden i Danmark och den nya verkstaden i Sverige. Uppdelningen har gjort det omöjligt att planera effektivt, och dessutom skapat en kronisk brist på reservdelar. Därför har upp till tio tågsätt varit ur trafik på samma gång, då Öresundståg har valt att låta den danska underhållsverkstaden behålla dessa delar.

Annons

Enligt Öresundstågens upphandlingsunderlag fanns en relativt väl fungerande fordonsflotta, om än med fordon som är 15 år gamla. SJ kunde dock relativt snart efter övertagandet konstatera att så inte var fallet. Ett stort antal delsystem visade sig fungera bristfälligt och orsakade både förseningar i trafiken och ett stort och oförutsägbart underhållsbehov. Dessutom saknades många olika typer av reservdelar som inte längre går att köpa. Som fordonsägare tar man vanligen fram ersättare för denna typ av reservdelar, och man investerar i uppgraderingar av delsystem för att fordonen ska kunna köra i de 30 år som är en normal livslängd för tåg.

Annons

Det är anmärkningsvärt att styrelsen för Öresundståg AB skriver att verkstaden i Danmark levererar enligt plan. Sedan SJ tog över trafiken har 25 procent fler fordon än planerat varit på verkstad i Danmark, under vissa perioder till och med över 100 procent fler än planerat.

Depån i Hässleholm kommer att bli en av Europas modernaste. Men den är fortfarande inte färdigbyggd, vilket skapar svårigheter för SJ att underhålla tågen effektivt. Ett exempel är att det fortfarande saknas varmvatten i klottersaneringshallen, vilket gör att den saneringen måste köpas av annan leverantör. Även hjulsvarv och fordonstvätt har varit obrukbara under långa perioder med stor påverkan på fordonstillgången.

Samtidigt är det värt att notera att kundnöjdheten har ökat sedan SJ tog över trafiken.

Vi kan inte annat än ställa samma fråga som styrelsen för Öresundståg AB. Vem tar ansvar när löften inte hålls? Vi kommer att göra vårt yttersta för att bidra till en god underhållsnivå som gynnar resenärerna i hela Öresundsregionen.

Monica Lingegård,

vd och koncernchef SJ AB

https://www.skd.se/2022-03-14/sj-haller-inte-sina-loften

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy