Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

krönika

Lars J Eriksson
Flyg och far och smutsa ner

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Ännu en gång tvingas man konstatera att EU brister i förmåga att anpassa sig till en föränderlig verklighet. Greenpeace gick i torsdags ut med nyheten att i vinter kommer omkring 100.000 så kallade spökflygningar att vara i luften. Med det menas flygplan som tvingas förflytta sig, inte för att främst transportera passagerare utan för att behålla sina slot-tider, vilket kan översättas med start- och landningstider. Det regleras genom gemensamma EU-regler.

Annons

Annons

Systemet är skapat för en normal trafiksituation med normal tillströmning av flygpassagerare. Det har vi inte haft sedan tidig vår 2020 då coronapandemin snabbt spreds över världen och människor bara i mycket begränsad utsträckning kunde resa.

Den internationella flygtrafiken har repat sig något efter två katastrofala år, men fortfarande är den på lägre nivå än före pandemin. Att då ha ett flygregleringssystem som tvingar upp flygplan i luften utifrån rent byråkratiska regler är förstås stötande och orimligt.

Enligt Greenpeace släpper dessa 100.000 spökflygningar ut motsvarande 2,1 miljoner ton utsläpp av växthusgaser – eller lika mycket utsläpp som från 1,4 miljoner dieselbilar under ett helt år. Det i ett läge när hela världen genomgår en klimatomställning. Men i EU tycks man hellre gå baklänges in i framtiden istället för att snabbt ta fram klimatanpassade regler för flyget. Därmed raderar EU sin trovärdighet i miljö och klimatdebatten.

Lars-Joel Eriksson

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy