Kultur och nöje

Nöjesteatern blickar framåt efter tufft pandemiår

Julius Malmström ser tillbaka på ett kämpigt 2020.
Foto: Pressbild
Foto: Matilda Arborelius
Kultur och nöje
Malmö
Kultur och nöje 2020 skulle Nöjesteatern haft 80-årsjubileum och firat med uppsättningen av Glada Änkan. Men pandemin slog till och först efter två uppskjutna spelperioder kunde Änkan spelas, dock för halvfull salong. 2021 har minst sagt varit ett tufft jubileumsår men Julius Malmström blickar framåt.
– Jag tror att 2022 kan bli bra, i alla fall i Sverige. Jag tänker positivt, säger han.

Den 27 januari 1940 invigdes biografteatern Amiralen i Folkets park i Malmö av Jens Edvard Kock. 2020 skulle man uppmärksamma Nöjesteaterns 80-årsjubileum med operetten Glada Änkan men produktionen tvingades skjutas upp två gånger. Först den 24 september i år kunde premiären gå av stapeln.

– Det kändes bra så till vida att den blev enormt uppskattad av den publik som var där, men vi hade bara halvfullt på grund av pandemin, berättar Julius Malmström.

Detta framflyttade jubileumsår går det inte att bortse från pandemin och dess påverkan på teatern. Det har varit ett tufft år, minst sagt.

Nöjesteatern vid Folkets park i Malmö.
Foto: Matilda Arborelius

– Vår största verksamhet är utanför Malmö, med våra turnerande produktioner runt om i Skandinavien och världen och det har inte varit inte så skoj, allt har flyttats fram. Vi är beroende av alla andra länder och när det blir nedstängningar blir det tomrum i turnéplanen.

Fick ekonomiskt stöd

Pandemin slog till hårt med restriktioner som publiktak och teatrar och konsertsalar tvingades hålla stängt. Som privatägd teater är Nöjesteatern helt beroende av biljettintäkter men förra året fick de ekonomiskt stöd för att våga starta upp igen så smått.

– Det vågade vi med en del av produktionerna i höstas med en 40 procents beläggning, men det blev inte ens det. Att man inte införde covidpass i samband med att man öppnade upp i september blev inte bra, covidpassen kom samtidigt som Europa började stänga ner igen. Folk över 50 år har inte vågat inte köpa biljetter, och det gäller hela branschen. Så det är en överlevnadsperiod man måste jobba med, konstaterar Julius Malmström.

Julius Malmström.
Foto: Pressbild

Samtidigt får man se det från den ljusa sidan. Både Julius och hans nära och kära är friska.

– Det får man vara glad för. Men om man tittar på kulturen i stort har det varit ett katastrofår bakom oss. Jag tror att 2022 kan bli bra, i alla fall i Sverige. Jag tänker positivt. Och man är inte starkare än sitt gäng, vi är 12 personer i mitt företag som är kärngänget och vi valde förra året att permittera där vi fick möjlighet och inte avskeda eftersom jag vill ha tillbaks alla och så ser jag det nu framåt också.

Varit ägare i 30 år

Jubileumsfirandet 2020 flyttades fram men i år är det är ju också 30-årsjubileum för Julius Malmström. 1991 tog han över lokalen tillsammans med Helsingborgs Nöjesteater AB. Då hette teatern Nya Teatern och var operans b-scen. 1991 bytte man namn till Nöjesteatern och sedan 2000 är Julius Malmström ensam ägare och driver teatern tillsammans med sina 12 anställda.

– Det har gått rätt bra men fortfarande är det så att en privatteater är omöjlig att driva om du har bara en enda intäkt, för det går upp och ner, ibland har du en succé och ibland inte. Det är skoj och entusiasmen från vår sida är det inget fel på men just nu är det pandemi som vi inte kan rå på. Jag har jobbat i 50 år i branschen och borde egentligen ha pensionerat sig men jag är frisk och tycker det är lika kul nu som då.

Julius Malmström tillsammans med dottern Emelie Löfmark som också arbetar på Nöjesteatern.

Vad är det som gör det så roligt?

– Både på scenen och framför och bakom den så är det människor. Jag tycker väldigt mycket om att bunta ihop folk, som till exempel en ensemble, och välja mitt kreativa team. Sedan ska det här teamet jobba med utgångspunkt från mina intentioner och de ska givetvis ha sin konstnärliga frihet. Det är jättekul att få folk att jobba ihop. Och när det gäller att besätta alla roller, alla karaktärer, det är jätteroligt.

Han nämner också samarbetet mellan de olika kulturinstitutionerna i Malmö, som går under namnet Weekend Malmö.

– Malmö är den enda staden i Sverige där privata aktörer samarbetar med de offentliga. Vi har Malmö arena och Nöjesteatern som är privat, Malmö opera som är kommunalägt, Malmö live och Palladium som drivs av kulturpengar och vi fem har gått ihop och bildat föreningen Weekend Malmö där vi hjälps åt att marknadsföra våra teatrar, konserter, arenor och Malmö. Det tycker vi nämligen att Malmö stad gör lite dåligt, man har ingen turistbyrå till exempel. Det är väldigt stimulerande att bygga broar mellan institutioner för vi har en gemensam nämnare och det är att få publiken att komma. Att få publiken utanför Skåne att resa hit och gå på ett arrangemang, det är vår ambition.

Brinner för barnkultur

Julius Malmström är också medgrundare av barnkulturhuset Funnys äventyr som ligger på Mobilia. På 3 000 kvadratmeter kan barnen möta Alfons Åbergs värld, Pettsson och Findus och Mumin och dessutom se barnteater.

Julius Malmström grundade Funnys äventyr tillsammans med Staffan Götestam.
Foto: Johan Nilsson/TT

– Jag tycker väldigt mycket om att jobba med barnteater och i det sammanhanget har jag förverkligat det här tillsammans med Staffan Götestam som startade Junibacken i Stockholm. Tyvärr hade vi lite otur för vi öppnade precis när pandemin kom, så vi hade en lite tuff start.

Än mera barnkultur blir det för Julius Malmström nästa år när Pippi Långstrumpmusikalen kommer till Nöjesteatern.

– Vi skulle gjort haft den på 75-årsjubileet av Pippi förra året, men nu har vi flyttat det så premiär i slutet av februari, om vi nu får spela.

Och 2022 ser ut att bli ett hektiskt år med en mängd produktioner - om inte fler restriktioner införs.

– Dels kommer ryska nationalbaletten som gör en lång Sverigeturné med Svansjön, det blir en Andrew Lloyd Webber-gala, Les Miserables in concert med symfoniorkester och kör, en Tina Turner tribute show på Malmö arena, en lång turné med Whitney Houston tribute concert – det är väldigt mycket.

Är det mer än vanligt för att hinna ta igen allt som blivit uppskjutet?

– Det blir ju det. Det som skulle ske 2020 flyttas till 2021 som flyttar till 2022 och nu är risken att det flyttas fram till 2023. Konserthusen är överfulla av arrangemang. Och publiken är densamma jag vet inte riktigt hur det ska gå, publiken kommer inte att räcka till.

Om du blickar framåt, vad händer då?

– Jag ser att varje år är nya möjligheter. Nästa höst ska vi göra en produktion som heter Mitt om natten, med musik av Gasolin och Kim Larsen, det är en rockmusikal med alla Gasolins hit. Den har spelats i Danmark och vi har fått rättigheterna till det och det ska bli väldigt spännande, det finns stort intresse redan. Jag tycker om att presentera den bredden, alltifrån gammaldags operett till rock n’ roll, det ska vara all möjlig underhållning. Vår undertitel är skrattets och glädjens teater, så drama, död och elände det vill vi inte göra. Man ska gå därifrån och känna ”det här var kul, det är värt att leva”.

FAKTA

Nöjesteatern

Malmö Folkets Park invigdes 1891 och var Sveriges första park av detta slag.

Ägare var Malmö Socialdemokratiska förening. Biografteatern Amiralen invigdes 27 januari 1940 av Jens Edvard Kock. Han var då direktör för Malmö Biograf AB som senare blev Svensk Filmindustri. Invigningsfilmen var ett svenskt filmlustspel som hette ”Kadettkamrater”. Mellan maj-augusti gästspelade folkparksteatern, vilka gav både opera, operett, talpjäser, balett m.m.

Harald Lindvall var Parkens chef 1963. Han blev detta år vald till teaterstyrelsens ordförande i Malmö Stadsteater. Planer för en tredje scen till Malmö Stadsteater förverkligades efter en ombyggnad för 1,65 miljoner kronor.

Modern scenteknik installerades och salongens 850 platser decimerades till 670. Ecklesiastikminister Ragnar Edenman invigde den Nya Teatern den 9 september 1965, och första uppsättningen blev ” Åh, vilket härligt krig” av J.Littlewood/Ch.Chilton.

År 1988 upphörde Nya Teatern sin teaterverksamhet i Malmö Stadsteaters regi. Mellan 1988-90 blev Nyan scen för Malmös fria teatergrupper, men stod för det mesta utan verksamhet.

Julius Fritid & Nöjen AB och Helsingborgs Nöjesteater AB övertog 1991 lokalen och döpte om den till Nöjesteatern. Privatteatrarnas Guldmaskenpris som ”Årets Teater” fick teatern 1994 och året därpå 1995 upptogs Nöjesteatern till privatteater, tillsammans med Slagthuset, av Svea Rikes Privatteatrar.

Från hösten 2000 är Julius Fritid & Nöjen AB ägare och ansvarig för teatern.

Källa: Nöjesteatern.se

Kultur och nöje

Daniel Radcliffe ska spela "Weird Al" Yankovic

Musikern och komediartisten 'Weird Al' Yankovics liv ska skildras i en film. Arkivbild.
Foto: Jordan Strauss/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje "Weird Al" Yankovics liv ska bli film. Och den som ska axla rollen som musikern och satirikern är ingen mindre än Harry Potter-stjärnan Daniel Radcliffe, skriver NME.

Yankovic är mest känd för sina humoristiska parodier på kända artisters låtar som "Eat it" (parodi på Michael Jacksons "Beat it") och "Like a surgeon" (parodi på Madonnas "Like a virgin").

– Jag är överlycklig över att Daniel Radcliffe kommer att gestalta mig i filmen och har inga som helst tvivel om att det här är den roll kommande generationer kommer att minnas honom för, säger Al Yankovic i en kommentar.

Enligt produktionsbolget Roku kommer filmen inte att hålla tillbaka "utan utforska alla aspekter av Yankovics liv", inklusive hans heta kändisförälskelser och berömda depraverade livsstil.

Yankovic är den mest sålda musikkomediartisten genom tiderna och femfaldigt Grammisbelönad. Han ber alltid om lov innan han gör sina parodier på kända artisters låtar och de flesta brukar bli glada och smickrade. Nirvana har bland annat sagt att de inte hade insett att de hade blivit kända förrän Weird Al gjorde parodi på deras musik.

Inspelningen av "Weird: The Al Yankovic story" börjar i Los Angeles i början av februari.

– När min senaste film "UHF" kom ut 1989 avlade jag ett högtidligt löfte till mina fans att jag skulle släppa en storfilm vart 33:e år, som ett urverk. Jag är väldigt glad över att kunna meddela att vi håller schemat, säger Yankovic.

Daniel Radcliffe ska gestalta komedistjärnan 'Weird Al' Yankovic på film. Arkivbild.
Daniel Radcliffe ska gestalta komedistjärnan "Weird Al" Yankovic på film. Arkivbild.
Foto: Willy Sanjuan/AP

Kultur och nöje

Andres Serrano lyfter rasismens klenoder

Andres Serrano är aktuell med en ny utställning på Fotografiska i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han har ställt ut fotografier av lik, sex och avföring och hans gamla kiss-Jesus väcker fortfarande ilska. Nu är Andres Serrano tillbaka med en ny utställning där han vill påminna om USA:s rasism genom bilder på skamliga souvenirer.

Ku Klux Klan-huvor, kolsvarta dockor med grinande röda munnar, ett kvitto från försäljningen av en tolvårig slavpojke, en hotfull svart man med revolver som en måltavla till skjutbanor. I sin nya utställning "Infamous" lyfter den amerikanske fotokonstnären Andres Serrano fram sitt lands skamliga förflutna i ljuset med bilder av en serie föremål.

Utställningen har tidigare visats på Fotografiska i New York och på fredag kommer den till Stockholm. Den främsta anledningen till att Serrano vill visa upp föremålen är att de över huvud taget existerar, förklarar han.

– De finns och de är en del av historien. Det här är en särskild sorts skam. Det är rasism, och USA är fullt av det, säger han och fortsätter:

– Poängen är att många av de här föremålen var ämnade för konsumtion. De köptes varje dag i helt vanliga affärer. Det var inte som att det här var speciella saker som du behövde köpa i smyg.

Dyra föremål

Bildernas motiv är laddade med klara färger och liksom glödande ljus. Serrano samlar själv på kristna konstföremål, och i hans händer har många av de gamla rasistiska prylarna förvandlats till bildmässigt vackra och åtråvärda klenoder.

– Om jag kan hitta skönhet i dem så försöker jag det. Det är så jag brukar arbeta. Jag försöker att frambringa skönhet eller åtminstone en känsla av estetik, vare sig det handlar om döda människor i ett bårhus eller skjutvapen. Jag försöker uppskatta mina objekt och skapa konstverk utifrån min estetiska känsla, säger han.

Föremålen har han köpt på Ebay och hos andra auktionshus. Några av dem var mycket dyra, berättar han. Så vilka är det som utgör marknaden för den här sortens samlarobjekt? Säkert många rasister, men det finns också många svarta köpare, förklarar Serrano.

– Whoopi Goldberg sägs vara en samlare. Det är en blandning av olika sorters människor, på samma sätt som många objekt från Nazityskland köps av vissa judiska samlare, säger han.

Fotograferade Epstein

I utställningen finns också ett porträtt av Donald Trump, och ett av Jeffrey Epstein, som Serrano tog bara några månader före finansmannens död.

Han är noga med att poängtera att hans kontakter med den förmögne sexualförbrytaren inte sträckte sig längre än så.

– Jag hade porträttet och tänkte att det skulle passa in i en utställning som heter "Infamous" (ökänd). Jag besökte hans hus några gånger tillsammans med min fru och drack kaffe. Jag fanns inte med i hans lilla svarta adressbok och det visar att jag inte var en figur i hans kretsar, säger han.

"Infamous" blev klar före mordet på George Floyd och den våg av protester som svepte över USA och resten av världen efteråt. I likhet med utställningen har många inom Black lives matter-rörelsen velat göra upp med rasismens symboler.

– Det är en bra rörelse med många likheter med medborgarrättsrörelsen. Malcolm X och Svarta pantrarna utmålades också som skurkar och ansågs vara för våldsamma, men de var nödvändiga, säger han.

"Produkt av 60-talet"

Han ställer sig dock frågande till att gömma undan eller städa bort symbolerna. Fast det där kan vara en generationsfråga, tror han.

– Jag är en produkt av 60-talet, en era som är borta sedan länge förutom för oss som överlevde den. Vi var en del av en rörelse som strävade efter att revolutionera musik, konst, politik och ras. Det var många som dog på 60-talet för att ge oss många av de rättigheter som vi tar för givna nu.

Sedan Andres Serrano doppade ner ett litet krucifix i sitt eget kiss för verket "Piss Christ" 1987 är han van vid att bli utskälld, även om omvärlden kanske inte blir riktigt lika provocerad av hans konst längre. Han har hur som helst aldrig sett de ilskna reaktionerna som någon del av konsten.

– Det där är bara en biprodukt. Meningen med min konst är inte att få människor att göra sådant. Men den väcker känslor ibland. Oftast är det nog bra känslor, men människor som mår bra av mina bilder går inte ut och demonstrerar eller skriver på protestlistor, suckar han.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Andres Serrano

Född i New York 1950.

Bor i New York i med sin fru.

Bakgrund: Växte upp i katolsk miljö i Brooklyn med ensamstående kubansk mamma, som tidvis var frånvarande från hemmet på grund av psykisk sjukdom. Började som tonåring studera måleri. Missbrukade droger under flera år. Fick sitt genombrott på 1980-talet med en reklaminspirerad estetik och med motiv hämtade från konsthistorien. Blev 1987 världskänd för sitt verk "Piss Christ", en bild på ett plastkrucifix nedsänkt i kiss.

Aktuell med utställningen "Infamous" på Fotografiska i Stockholm, som pågår mellan 21 januari och 19 maj. Även aktuell med filmen "Insurrection" som handlar om stormningen av kongressen förra året.

Kultur och nöje

Tydlig queertrend i vårens svenska filmer

I 'Så jävla easy going' har Joanna (Nikki Hanseblad) och skolkompisen Audrey (Melina Benett Paukkonen) någonting på gång. Pressbild.
Foto: Ola Kjelbye/Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje I vårens skörd av svenska dokumentärer, barnfilmer och spelfilmer finns en tydlig trend: queer-perspektivet.
– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria som är queer, säger Eva Beling, som lyfter fram osynliggjorda kulturpersonligheter i en ny dokumentär.

I Svenska Filminstitutets nya riktlinjer för 2022 har regeringen strukit en formulering om att verksamheten ska "integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv."

Det får vara osagt om den tidigare formuleringen har bidragit till årets skörd av svenska filmer. Men det blir gott om mångfald, i form av queer-tematik och barnperspektiv i alla fall, i de 20 filmer som får premiär under våren.

Ett exempel är "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling, som skildrar ett filmhistoriskt queer-perspektiv.

– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria, som är queer, och det har varit ett roligt arbete att lyfta fram den, säger Eva Beling på en presentation i Filmhuset i Stockholm.

Hon har arbetat i sju år med filmen, som består av mycket arkivmaterial men också nygjorda intervjuer med skådespelare och filmskapare, som Stina Ekblad, Marie-Louise Ekman och Rikard Wolff.

Kände igen mormor

Kärlekshistorien "Nelly & Nadine" är den sista delen i Magnus Gerttens dokumentärtrilogi ("Hoppets hamn" och "Every face has a name") och utgår från arkivmaterial från april 1945, då koncentrationslägeröverlevare kom till Malmö.

Dokumentären handlar om två kvinnor som förälskar sig i varandra i koncentrationslägret Ravensbrück. Den enas barnbarn kontaktade Magnus Gertten efter en visning av "Every face has a name" i Paris, där hon kände igen sin mormor i arkivmaterialet.

– Jag fick den här historien i knäet och det är en plikt att berätta, säger Magnus Gertten på presentationen.

Inte mindre än två av Jenny Jägerfelds ungdomsböcker har filmatiserats. "Comedy queen" av Sanna Lenken handlar om den unga Sasha som vill få sin pappa att skratta igen efter moderns död. Dramakomedin "Så jävla easy going", som inviger Göteborgs filmfestival, handlar om 18-åriga Joannas jakt på adhd-medicin och den spirande förälskelsen i skolkompisen Audrey.

"Kitschig bögmelodram"

Fler queer-skildringar bjuds det på i filmatiseringen av Pija Lindenbaums barnbok "Lill-Zlatan och morbror Raring" med bland andra Simon J Berger, dokumentären "Gabi – mellan 8 och 13 år" som under fem års tid följer Gabi och hennes funderingar kring könsnormer samt "Magisterlekarna", en filmatisering av Kristofer Folkhammars roman.

– Jag hade inte trott att jag skulle göra en bögmelodram som min första film, säger regissören Ylva Forner på presentationen, och lägger till:

– Boken låtsas vara ytlig, stereotyp och kitschig och man blir ju provocerad. Men egentligen är den djupt mänsklig och det ville jag ge mig in i.

På den bredare delen av det svenska filmspektrat syns Mårten Klingbergs Vasaloppskomedi "Ur spår" med Fredrik Hallgren och Katia Winter samt Netflix-filmen "Svart krabba", en postapokalyptisk actionthriller med Noomi Rapace och David Dencik.

Miranda Sigander/TT

Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär 'Fördom & stolthet – en queer filmhistoria', som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria", som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Foto: Knut Koivisto
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär 'Nelly & Nadine', som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär "Nelly & Nadine", som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
'Magisterlekarna' utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
"Magisterlekarna" utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
Foto: Robert Eldrim/Triart film
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern 'Svart krabba', som får premiär på Netflix. Pressbild.
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern "Svart krabba", som får premiär på Netflix. Pressbild.
Foto: Johan Bergmark/Netflix

FAKTA

Fakta: Vårens svenska filmer

"Isolation" av bland andra Olivier Guerpillon. Dokumentärantologi med olika perspektiv på hur covid har drabbat i olika europeiska länder. Premiär: 14 januari.

"Aja baja Alfons Åberg" av Tomas Alfredson. Böckerna om Alfons har fått nytt filmiskt liv i tre nya paket med Jonas Karlsson som berättare. Premiär: 21 januari.

"Ur spår" av Mårten Klingberg. Dramakomedi om två syskon som bestämmer sig för att åka Vasaloppet. Premiär: 28 januari.

"The golden age – en film om Union Carbide productions" av Hans-Erik Therus. Dokumentär om det kultförklarade bandet. Premiär: 29 januari.

"Passion" av Maja Borg. Kristendomen möter BDSM-ritualer i filmkonstnären Maja Borgs mörka och personliga film om helande. Premiär: 30 januari.

"Fördom och stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling. Den svenska filmhistorien ur ett queer-perspektiv. Premiär: 25 februari.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Om 18-åriga Joanna som jagar efter sin adhd-medicin och navigerar i känslor kring klasskompisen Audrey. Premiär: 25 februari.

"Nelly & Nadine" av Magnus Gertten. Den osannolika kärlekshistorien mellan två kvinnor, som blev förälskade på julafton 1944 i koncentrationslägret Ravensbrück. Premiär: 11 mars.

"Svart krabba" av Adam Berg. Noomi Rapace och David Dencik medverkar i denna Netflix-film som utspelas i en dystopisk framtid där evig vinter råder. Premiär: 18 mars.

"Calendar girls" av Love Martinsen och Maria Loohufvud. Dokumentär om äldre kvinnor i Florida som har en danstrupp i färggranna utstyrslar. Premiär: 18 mars

"The scars of Ali Boulala" av Max Eriksson. Dokumentär om skatestjärnan Ali Boulala. Premiär: 25 mars.

"Excess will save us" av Morgane Dziurla-Petit. Hybriddokumentär om excentrisk landsortsfamilj i den lilla franska byn Villereau. Premiär: 25 mars.

"Lill-Zlatan och morbror Raring" av Christian Lo. Filmatisering av Pija Lindenbaums barnbok med bland andra Simon J Berger. Premiär: 25 mars.

"Kalles födelsedagsäventyr" av Michael Ekblad. Animerat äventyr om den lilla kaninen Kalle. Premiär: 25 mars.

"Gabi – mellan åren 8 och 13" av Engeli Broberg. Dokumentär som under fem år följer Gabi, en livfull åttaåring som inte känner sig hemma i stela könsnormer. Premiär: Under våren.

"Emily och den magiska resan" av Marcus Ovnell. Familjeäventyr som riktar sig mot en internationell publik. Med Tipper Seifert-Cleveland från "Game of thrones" och "Cruella". Premiär: 6 maj.

"Historjá" av Thomas Jackson. Dokumentär om den samiska konstnären Britta Markatt Labba och klimatförändringar i Sapmi. Premiär: 18 mars.

"Kärlek och skilsmässa" av Maud Nycander. Dokumentär som följer upp "Kärlek och fiskpinnar" – 25 år senare ska paret skiljas. Premiär: 8 april.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Filmatisering av Kristofer Folkhammars roman, som beskrivs som en drömsk queer-melodram. Premiär: 22 april.

Kultur och nöje

Rådsmedlem kan ha angivit Anne Frank

Enligt Ronald Leopold, chef för Anne Frank Museum, återstår många frågor att besvara när det gäller hur nazisterna kunde hitta familjen Frank. Arkivbild.
Foto: Peter Dejong/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hur upptäcktes Anne Frank och hennes familj i den gömda bostaden i Amsterdam? En ny teori presenteras nu om vem som kan ha angivit familjen för nazisterna.

Den 4 augusti 1944 genomförde nazisterna en razzia i Amsterdam och hittade lägenheten där Anne Frank och hennes familj hade hållit sig gömda i två år. Anne Frank och hennes syster dog i tyfus i koncentrationslägret Bergen-Belsen året efter medan modern avrättades i Auschwitz. Den överlevande fadern, Otto Frank, såg senare till att publicera "Anne Franks dagbok" som blev ett viktigt vittnesmål om nazisternas brott.

Den kanadensiska författaren Rosemary Sullivan presenterar nu i sin bok "Så förråddes Anne Frank" en teori om hur familjen blev upptäckt. I boken, som ges ut även i svensk översättning, berättar Sullivan om den pensionerade FBI-utredaren Vince Pankoke som efter en egen utredning kommit fram till att familjen kan ha blivit angiven av en medlem i det judiska råd som nazisterna, precis som på andra platser, tvingade att hjälpa till med deportationerna till koncentrationslägren.

Ronald Leopold, vd för Anne Frank House i Amsterdam, säger dock till AFP att många frågor kvarstår att besvara:

– Man måste vara väldigt försiktig med att skriva in någon i historien som Anne Franks förrädare om man inte är 100 eller 200 procent säker.

Kultur och nöje

Barberaren i Sevilla streamas

Malmö opera erbjuder två streamade föreställningar av Barberaren i Sevilla.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Scen Två föreställningar av Malmö operas kommande uppsättning av Barberaren i Sevilla kommer att streamas i direktsändning.

Lördag 12 februari är det premiär för Gioacchino  Rossinis Barberaren i Sevilla på Malmö opera. På grund av de rådande restriktionerna är samtliga föreställningar redan fullbokade. På tisdagen meddelade Malmö opera att det nu också är möjligt att köpa streamingbiljetter till två av föreställningarna - 20 mars och 29 mars.

Uppsättningen är hämtad från operafestivalen i Glyndebourne och för regin står den engelska regissören Annabel Arden. Rollen som Greve Almalviva sjungs av den sydafrikanske tenoren Levy  Sekgapane, Rosina görs av den tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och Figaro av den österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinoer.com

Spelinspektionen lämnar in remiss för matchfixning

Casinoer.com SVERIGE. Den senaste tiden har matchfixning blivit en stor fråga runt omkring i Sverige. Spelinspektionen har nu lämnat in en remiss till regeringen med förslag på hur problemet ska lösas, men alla är inte nöjda med den statliga myndighetens förslag.

Matchfixning, det vill säga illegal manipulation av ett idrottsevent för att göra en vinning på spelmarknaden eller ett avancemang i en turnering, är ett problem som har varit extra uppmärksammat i Sverige de senaste veckorna.

Problematiken ska främst röra sporter som fotboll och tennis, men den 19 januari rapporterade Aftonbladet att en landslagsspelare i futsal häktats på grund av misstankar om matchfixning. Om problematiken har blivit mer förekommande den senaste tiden, eller om fler rapporter kommer in på grund av att problemet har uppmärksammats, framgår inte. Oavsett vilket är det ett problem spelbolagen, fansen och idrottsförbunden vill få bukt med.

Vill förbjuda betting på individuella prestationer

Den statliga myndigheten Spelinspektionen ansvarar för att säkerhetsställa att lotterier, vadhållning och casinospel sköts lagligt i Sverige. Sedan de nya spellagarna infördes den 1 januari 2019, som möjliggjorde det för icke-statliga aktörer att bedriva casinorelaterad verksamhet i sverige, har Spelinspektionen fått en större roll. Nu ansvarar de också för att utfärda spellicenser till spelbolag och kontrollera att dessa lever upp till de högt ställda krav som den svenska staten ställer på dem.

Närmare 100 spelbolag har beviljats spellicens, vilket förra året genererade en skattevinst på cirka 4 miljarder kronor. Speltrenden är inte på något sätt unik för Sverige och vi kan se att många nya spel- och bettingsidor även har dykt upp i Norge. Här kan du läsa mer om de nya norska spelsidorna. Flera av dessa aktörer bedriver också verksamhet här i Sverige.

Nu har Spelinspektionen skickat in en remiss med förslag på hur matchfixning ska begränsas. I ett pressmeddelande skriver de följande:

“Om förslaget blir verklighet innebär det att spelbolagen på den svenska licensmarknaden inte får erbjuda vadhållning på regelbrott eller förlust i delmoment. Exempelvis blir det inte tillåtet att erbjuda spel på om en fotbollsspelare ska få gult kort eller om en tennisspelare kommer att göra dubbelfel.”

Med andra ord handlar det i stor utsträckning om att förbjuda betting på individuella prestationer och delmoment i olika sporter. Men många frågar sig om detta verkligen är rätt väg att gå.

Svenska fotbollsförbundet reagerar starkt.

Några som har varit mycket missnöjda med förslaget är Svenska fotbollsförbundet, som tycker att Spelinspektionen velar för mycket. Enligt Dagens Nyheter har Håkan Sjöstrand, förbundets generalsekreterare, sagt att han är “besviken och förbannad” och att han reagerar starkt på Spelinspektionens förslag på att rapportera misstänkt matchfixning en gång om året: “Det förstår väl alla att det inte räcker med att rapportera på årsbasis”.

Vad som kommer att ske med Spelinspektionens förslag om hur problematiken med matchfixning ska åtgärdas återstår att se.

Kultur och nöje

"Chapel of love"-sångerska död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Rosa Lee Hawkins, sångerska i 1960-talsgruppen The Dixie Cups, har avlidit i samband med en operation, uppger NME. Trion hade stora framgångar med låtar som "Chapel of love", "Iko iko" och "People say".

I gruppen ingick förutom Rosa Lee Hawkins även hennes storasyster Barbara Ann och kusin Joan Marie Johnson. Med "Chapel of love" lyckades de till och med peta ned Beatles "Love me do" från Billboardlistan 1964.

"Chapel of love" har gjorts i många coverversioner sedan dess, bland annat av Elton John och Bette Midler och förekommer i filmer som "Brudens far" och "Full metal jacket".

Rosa Lee Hawkins blev 76 år gammal.

Kultur och nöje

"Roms bäst bevarade hemlighet" under klubban

Aktionen av privatpalatset Villa Aurora i Rom inleds väntas inbringa upp till fem miljarder kronor. Arkivbild.
Foto: Gregorio Borgia/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I dag inleds auktionen av privatpalatset Villa Aurora med historiens enda takmålning av den italienske 1500-talskonstnären Caravaggio. Palatset kallas för "Roms bäst bevarade hemlighet".
PREMIUM

Onlineaktionen av palatset Villa Aurora, som startar klockan 15 på tisdagseftermiddagen och avslutas ett dygn senare, väntas inbringa allt mellan utgångsbudet på motsvarande 3,6 miljarder kronor upp till fem miljarder kronor, skriver den italienska dagstidningen Corriere della Sera.

En mejlinbjudan till auktionen har skickats till 20 000 adresser, men listan på potentiella köpare, där namn som bland andra Microsoftgrundaren Bill Gates och sultanen av Brunei nämnts, är hemlig.

Arvstvist bakom försäljning

Försäljningen av Villa Aurora beordrades av en italiensk domstol efter en uppmärksammad arvstvist mellan barnen till palatsets tidigare ägare, prins Nicolò Boncompagni Ludovisi, och dennes tredje fru efter makens död 2018.

Utöver den unika takmålningen av Caravaggio innehåller byggnaden även verk av barockkonstnären Guercino – vars målning av morgonrodnadens gudinna Aurora gett palatset dess namn. Villa Aurora, som kallats för "Roms bäst bevarade hemlighet", har under åren också gästats av kända namn från historien som den italienske astronomen Galileo, den tyske diktaren Goethe och kompositören Pjotr Tjajkovskij.

Maning om köp

Inför auktionen har över 30 000 personer uppmanat den italienska regeringen att använda sig av sin förtursrätt, som innebär att man inom 60 dagar efter auktionens slut kan köpa palatset – vilket dock kan bli problematiskt, då slutpriset beräknas landa på motsvarande en fjärdedel av kulturdepartementets hela årsbudget.

Efter ett statligt beslut måste också byggnadens nye ägare förbinda sig att genomföra ett antal större restaurerings- och renoveringsarbeten, som beräknas kosta upp till 11 miljoner euro.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Svenningsson och Gessle släpper singel

Uno Svenningsson (bilden) har premiärsamarbetet med Per Gessle. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Bara få höra din röst" heter en ny singel av Uno Svenningsson och Per Gessle som för första gången gjort musik ihop. Singeln släpps 21 januari och beskrivs av dem båda som ett lättsamt och lyckat samarbete.

Sommartid har de ibland "sprungit på varandra" i Tylösand, vilket till slut ledde till en sommardags gemensamt musikarbete.

"Två killar från landet som gillar musik, kan ju inte bli bättre!" säger Uno Svenningsson i ett pressmeddelande.

Låten är producerad av Uno Svenningssons son Mark Bihli.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL