Bokrecensioner

Starka kvinnoporträtt och brutala mord

Veronica Sjöstrand (överst till vänster), Jeanette Bergenstav (överst till höger), Kerstin Danielsson och Ramon Voosen (nederst till vänster) och Paula Hawkins (nederst till höger).
Foto: Stefan Tell (Sjöstrand), Sören Håkanlind (Bergenstav), Danielsson & Voosen (Linn salgado, Phoebe Grigor (Hawkins)
Kultur och nöje
Deckarspalten I årets sista deckarspalt blir det svenska deckarserier, en brittisk thrillerförfattare som äntligen lever upp till debutförväntningarna och så nytt av en svensk-tysk deckarduo.

Veronika Sjöstrand har tidigare skrivit fem böcker om profileraren Althea Mohlin i en fängslande kombination av hårdkokt och chicklit. Hon har även skrivit för unga i serien om Sub Rosa-detektiverna. Nu presenterar hon ny serie i den härligt underhållande Den svarta dolken (Romanus & Selling). Här heter hjältinnan Stella Rodin och är konstexpert, auktionshusarvtagare, kriminaltekniker, före detta Interpolmedarbetare och kan nästan beskrivas som en power-Kitty för vuxna. I Den svarta dolken träffar vi henne inledningsvis i Edinburgh där hon arbetar med att avslöja konstförfalskningar. När hennes pappa hastigt blir sjuk måste hon lämna livet i Edinburgh och bege sig hem till Stockholm för att rädda familjens auktionsföretag där pappan är överhuvud. I Stockholm har samtidigt flera mord med rasistiska förtecken skett och kopplingar finns till auktionhuset så inte nog med att Stella måste ta hand om sin knepiga och trätande familj och rädda auktionshusets ekonomi, hon måste också rädda dess rykte. Bokens skurkar är kanske väl onda jämfört med den godhjärtade och originella Stella och hennes vänner - kommissarie Lucien, Interpolmedarbetaren Julianne, bästa vännen Bree, slottsägaren Andrew och de andra - och det skulle lätt kunna bli för lite mycket av det goda men Veronica Sjöstrand har en sällsynt förmåga att låta sina läsäventyr glittra och spraka av en alldeles egen energi och jag låter mig gärna förföras av spänning, konst, konsthistoria, mat, dryck, vintageklänningar och annat och längtar direkt till bok två, Den gråtande violinisten, som kommer i maj.

Göteborgsjournalisten Jeanette Bergenstav är ytterligare en av årets många suveräna debutanter. I hennes Syndoffer (Norstedts) lär vi känna frilansjournalisten Jennifer Sundin som ska göra ett enkelt jobb för lokaltidningen Torslandanytt om en skolas nyrenoverade bildsal men hittar bildläraren, skolans rektor och en elevassistent brutalt mördade. Att Jennifer är en lite speciell hjältinna står snabbt klart när man i en bisats får reda på att hon själv lagt vantarna på en väska med pengar som fanns på mordplatsen. Därmed är hon inblandad både som bevakande reporter och som eventuellt jagad av en mördare.

Jennifers liv är knappast okomplicerat innan hon hittar de mördade heller. Hennes man har lämnat henne för en ny kvinna, hon får inte träffa sin dotter, hennes son har ADHD och problem i skolan, pappan är alkoholist och dessutom lider hon sedan många år av svåra smärtor som uppstod i samband med foglossning och stoppar i sig lite för mycket smärtstillande tabletter. Väl mycket elände för en person kan man tycka men Jennifer Sundin är med sin befriande ilska och sina högst mänskliga felsteg en hjältinna som fastnar, som man är lojal med. Syndoffer är också snyggt komponerad med många nya och oväntade vändningar i handlingen och en perfekt avslutande cliffhanger. Så klart vill jag ha mer även här.

Författarduon Kerstin Danielsson och Roman Voosen första bok på svenska, Sen frost, kom 2019 och presenterade Växjös kriminalchefen Ingrid Nyström och hennes nya kollega, svensk-tyska polisen Stina Fors, för den svenska publiken. Serien fanns då redan utgiven på tyska i flera delar. Nu är det dags för del två, Martyren som inte dog (Erzats), och det är en rejält blodig historia med mordoffer arrangerade så att det påminner om olika kristna martyrers död. Precis som första boken utgår historien från Växjö och de småländska skogstrakterna men leder så småningom vidare både bakåt i historien och ut i Europa - denna gång mot ett delat Tyskland. Det är en fascinerande historia som berättas men som drunknar lite i det blodiga och i sin egen snårighet. Martyren som inte dog lever inte riktigt upp till förväntningarna från Sen frost men är definitivt en deckare värd att läsa.

Och så har jag äntligen fått tid att läsa Paula Hawkins senaste thriller, En förtärande eld (Forum). Paula Hawkins fick enormt genomslag på hemmaplan och internationellt med sin debut Kvinnan på tåget 2015. Uppföljaren, I djupt vatten, var sedan lite av en rörig besvikelse. Nya Ur förtärande eld (Forum) lever dock upp till debutförväntningarna med råge och är en krypande obehaglig psykologisk thriller. En ung man hittas mördad på en husbåt förtöjd vid Themsens strand i London och historien centreras sedan kring tre kvinnor som har koppling till så väl mordoffret som varandra. Det är husbåtens nyfikna och sorgligt oälskade granne Miriam, offrets svårt sorgtyngda moster Carla och så den unga, komplicerade Laura som tillbringade natten före mordet med offret. Ur förtärande eld är uppslukande läsning om tre kvinnor med hemligheter, oförlöst ilska och oväntade sidor.

Kultur och nöje

Andres Serrano lyfter rasismens klenoder

Andres Serrano är aktuell med en ny utställning på Fotografiska i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Han har ställt ut fotografier av lik, sex och avföring och hans gamla kiss-Jesus väcker fortfarande ilska. Nu är Andres Serrano tillbaka med en ny utställning där han vill påminna om USA:s rasism genom bilder på skamliga souvenirer.

Ku Klux Klan-huvor, kolsvarta dockor med grinande röda munnar, ett kvitto från försäljningen av en tolvårig slavpojke, en hotfull svart man med revolver som en måltavla till skjutbanor. I sin nya utställning "Infamous" lyfter den amerikanske fotokonstnären Andres Serrano fram sitt lands skamliga förflutna i ljuset med bilder av en serie föremål.

Utställningen har tidigare visats på Fotografiska i New York och på fredag kommer den till Stockholm. Den främsta anledningen till att Serrano vill visa upp föremålen är att de över huvud taget existerar, förklarar han.

– De finns och de är en del av historien. Det här är en särskild sorts skam. Det är rasism, och USA är fullt av det, säger han och fortsätter:

– Poängen är att många av de här föremålen var ämnade för konsumtion. De köptes varje dag i helt vanliga affärer. Det var inte som att det här var speciella saker som du behövde köpa i smyg.

Dyra föremål

Bildernas motiv är laddade med klara färger och liksom glödande ljus. Serrano samlar själv på kristna konstföremål, och i hans händer har många av de gamla rasistiska prylarna förvandlats till bildmässigt vackra och åtråvärda klenoder.

– Om jag kan hitta skönhet i dem så försöker jag det. Det är så jag brukar arbeta. Jag försöker att frambringa skönhet eller åtminstone en känsla av estetik, vare sig det handlar om döda människor i ett bårhus eller skjutvapen. Jag försöker uppskatta mina objekt och skapa konstverk utifrån min estetiska känsla, säger han.

Föremålen har han köpt på Ebay och hos andra auktionshus. Några av dem var mycket dyra, berättar han. Så vilka är det som utgör marknaden för den här sortens samlarobjekt? Säkert många rasister, men det finns också många svarta köpare, förklarar Serrano.

– Whoopi Goldberg sägs vara en samlare. Det är en blandning av olika sorters människor, på samma sätt som många objekt från Nazityskland köps av vissa judiska samlare, säger han.

Fotograferade Epstein

I utställningen finns också ett porträtt av Donald Trump, och ett av Jeffrey Epstein, som Serrano tog bara några månader före finansmannens död.

Han är noga med att poängtera att hans kontakter med den förmögne sexualförbrytaren inte sträckte sig längre än så.

– Jag hade porträttet och tänkte att det skulle passa in i en utställning som heter "Infamous" (ökänd). Jag besökte hans hus några gånger tillsammans med min fru och drack kaffe. Jag fanns inte med i hans lilla svarta adressbok och det visar att jag inte var en figur i hans kretsar, säger han.

"Infamous" blev klar före mordet på George Floyd och den våg av protester som svepte över USA och resten av världen efteråt. I likhet med utställningen har många inom Black lives matter-rörelsen velat göra upp med rasismens symboler.

– Det är en bra rörelse med många likheter med medborgarrättsrörelsen. Malcolm X och Svarta pantrarna utmålades också som skurkar och ansågs vara för våldsamma, men de var nödvändiga, säger han.

"Produkt av 60-talet"

Han ställer sig dock frågande till att gömma undan eller städa bort symbolerna. Fast det där kan vara en generationsfråga, tror han.

– Jag är en produkt av 60-talet, en era som är borta sedan länge förutom för oss som överlevde den. Vi var en del av en rörelse som strävade efter att revolutionera musik, konst, politik och ras. Det var många som dog på 60-talet för att ge oss många av de rättigheter som vi tar för givna nu.

Sedan Andres Serrano doppade ner ett litet krucifix i sitt eget kiss för verket "Piss Christ" 1987 är han van vid att bli utskälld, även om omvärlden kanske inte blir riktigt lika provocerad av hans konst längre. Han har hur som helst aldrig sett de ilskna reaktionerna som någon del av konsten.

– Det där är bara en biprodukt. Meningen med min konst är inte att få människor att göra sådant. Men den väcker känslor ibland. Oftast är det nog bra känslor, men människor som mår bra av mina bilder går inte ut och demonstrerar eller skriver på protestlistor, suckar han.

Björn Berglund/TT

FAKTA

Fakta: Andres Serrano

Född i New York 1950.

Bor i New York i med sin fru.

Bakgrund: Växte upp i katolsk miljö i Brooklyn med ensamstående kubansk mamma, som tidvis var frånvarande från hemmet på grund av psykisk sjukdom. Började som tonåring studera måleri. Missbrukade droger under flera år. Fick sitt genombrott på 1980-talet med en reklaminspirerad estetik och med motiv hämtade från konsthistorien. Blev 1987 världskänd för sitt verk "Piss Christ", en bild på ett plastkrucifix nedsänkt i kiss.

Aktuell med utställningen "Infamous" på Fotografiska i Stockholm, som pågår mellan 21 januari och 19 maj. Även aktuell med filmen "Insurrection" som handlar om stormningen av kongressen förra året.

Kultur och nöje

Tydlig queertrend i vårens svenska filmer

I 'Så jävla easy going' har Joanna (Nikki Hanseblad) och skolkompisen Audrey (Melina Benett Paukkonen) någonting på gång. Pressbild.
Foto: Ola Kjelbye/Triart film
Kultur och nöje
Kultur och nöje I vårens skörd av svenska dokumentärer, barnfilmer och spelfilmer finns en tydlig trend: queer-perspektivet.
– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria som är queer, säger Eva Beling, som lyfter fram osynliggjorda kulturpersonligheter i en ny dokumentär.

I Svenska Filminstitutets nya riktlinjer för 2022 har regeringen strukit en formulering om att verksamheten ska "integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv."

Det får vara osagt om den tidigare formuleringen har bidragit till årets skörd av svenska filmer. Men det blir gott om mångfald, i form av queer-tematik och barnperspektiv i alla fall, i de 20 filmer som får premiär under våren.

Ett exempel är "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling, som skildrar ett filmhistoriskt queer-perspektiv.

– I Sverige finns en fantastisk filmhistoria, som är queer, och det har varit ett roligt arbete att lyfta fram den, säger Eva Beling på en presentation i Filmhuset i Stockholm.

Hon har arbetat i sju år med filmen, som består av mycket arkivmaterial men också nygjorda intervjuer med skådespelare och filmskapare, som Stina Ekblad, Marie-Louise Ekman och Rikard Wolff.

Kände igen mormor

Kärlekshistorien "Nelly & Nadine" är den sista delen i Magnus Gerttens dokumentärtrilogi ("Hoppets hamn" och "Every face has a name") och utgår från arkivmaterial från april 1945, då koncentrationslägeröverlevare kom till Malmö.

Dokumentären handlar om två kvinnor som förälskar sig i varandra i koncentrationslägret Ravensbrück. Den enas barnbarn kontaktade Magnus Gertten efter en visning av "Every face has a name" i Paris, där hon kände igen sin mormor i arkivmaterialet.

– Jag fick den här historien i knäet och det är en plikt att berätta, säger Magnus Gertten på presentationen.

Inte mindre än två av Jenny Jägerfelds ungdomsböcker har filmatiserats. "Comedy queen" av Sanna Lenken handlar om den unga Sasha som vill få sin pappa att skratta igen efter moderns död. Dramakomedin "Så jävla easy going", som inviger Göteborgs filmfestival, handlar om 18-åriga Joannas jakt på adhd-medicin och den spirande förälskelsen i skolkompisen Audrey.

"Kitschig bögmelodram"

Fler queer-skildringar bjuds det på i filmatiseringen av Pija Lindenbaums barnbok "Lill-Zlatan och morbror Raring" med bland andra Simon J Berger, dokumentären "Gabi – mellan 8 och 13 år" som under fem års tid följer Gabi och hennes funderingar kring könsnormer samt "Magisterlekarna", en filmatisering av Kristofer Folkhammars roman.

– Jag hade inte trott att jag skulle göra en bögmelodram som min första film, säger regissören Ylva Forner på presentationen, och lägger till:

– Boken låtsas vara ytlig, stereotyp och kitschig och man blir ju provocerad. Men egentligen är den djupt mänsklig och det ville jag ge mig in i.

På den bredare delen av det svenska filmspektrat syns Mårten Klingbergs Vasaloppskomedi "Ur spår" med Fredrik Hallgren och Katia Winter samt Netflix-filmen "Svart krabba", en postapokalyptisk actionthriller med Noomi Rapace och David Dencik.

Miranda Sigander/TT

Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär 'Fördom & stolthet – en queer filmhistoria', som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Skådespelaren Stina Ekblad (vänster) medverkar i Eva Belings dokumentär "Fördom & stolthet – en queer filmhistoria", som bland annat tar upp queera rollfigurer i Ingmar Bergmans filmer. Pressbild.
Foto: Knut Koivisto
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär 'Nelly & Nadine', som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Magnus Gertten är aktuell med sin nya dokumentär "Nelly & Nadine", som avslutar trilogin som utgår från arkivmaterial från april 1945. Arkivbild.
Foto: Maja Suslin/TT
'Magisterlekarna' utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
"Magisterlekarna" utspelas i en gymnasieskola och bygger på en roman av Kristofer Folkhammar. Pressbild.
Foto: Robert Eldrim/Triart film
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern 'Svart krabba', som får premiär på Netflix. Pressbild.
Noomi Rapace i den svenska actionthrillern "Svart krabba", som får premiär på Netflix. Pressbild.
Foto: Johan Bergmark/Netflix

FAKTA

Fakta: Vårens svenska filmer

"Isolation" av bland andra Olivier Guerpillon. Dokumentärantologi med olika perspektiv på hur covid har drabbat i olika europeiska länder. Premiär: 14 januari.

"Aja baja Alfons Åberg" av Tomas Alfredson. Böckerna om Alfons har fått nytt filmiskt liv i tre nya paket med Jonas Karlsson som berättare. Premiär: 21 januari.

"Ur spår" av Mårten Klingberg. Dramakomedi om två syskon som bestämmer sig för att åka Vasaloppet. Premiär: 28 januari.

"The golden age – en film om Union Carbide productions" av Hans-Erik Therus. Dokumentär om det kultförklarade bandet. Premiär: 29 januari.

"Passion" av Maja Borg. Kristendomen möter BDSM-ritualer i filmkonstnären Maja Borgs mörka och personliga film om helande. Premiär: 30 januari.

"Fördom och stolthet – en queer filmhistoria" av Eva Beling. Den svenska filmhistorien ur ett queer-perspektiv. Premiär: 25 februari.

"Så jävla easy going" av Christoffer Sandler. Om 18-åriga Joanna som jagar efter sin adhd-medicin och navigerar i känslor kring klasskompisen Audrey. Premiär: 25 februari.

"Nelly & Nadine" av Magnus Gertten. Den osannolika kärlekshistorien mellan två kvinnor, som blev förälskade på julafton 1944 i koncentrationslägret Ravensbrück. Premiär: 11 mars.

"Svart krabba" av Adam Berg. Noomi Rapace och David Dencik medverkar i denna Netflix-film som utspelas i en dystopisk framtid där evig vinter råder. Premiär: 18 mars.

"Calendar girls" av Love Martinsen och Maria Loohufvud. Dokumentär om äldre kvinnor i Florida som har en danstrupp i färggranna utstyrslar. Premiär: 18 mars

"The scars of Ali Boulala" av Max Eriksson. Dokumentär om skatestjärnan Ali Boulala. Premiär: 25 mars.

"Excess will save us" av Morgane Dziurla-Petit. Hybriddokumentär om excentrisk landsortsfamilj i den lilla franska byn Villereau. Premiär: 25 mars.

"Lill-Zlatan och morbror Raring" av Christian Lo. Filmatisering av Pija Lindenbaums barnbok med bland andra Simon J Berger. Premiär: 25 mars.

"Kalles födelsedagsäventyr" av Michael Ekblad. Animerat äventyr om den lilla kaninen Kalle. Premiär: 25 mars.

"Gabi – mellan åren 8 och 13" av Engeli Broberg. Dokumentär som under fem år följer Gabi, en livfull åttaåring som inte känner sig hemma i stela könsnormer. Premiär: Under våren.

"Emily och den magiska resan" av Marcus Ovnell. Familjeäventyr som riktar sig mot en internationell publik. Med Tipper Seifert-Cleveland från "Game of thrones" och "Cruella". Premiär: 6 maj.

"Historjá" av Thomas Jackson. Dokumentär om den samiska konstnären Britta Markatt Labba och klimatförändringar i Sapmi. Premiär: 18 mars.

"Kärlek och skilsmässa" av Maud Nycander. Dokumentär som följer upp "Kärlek och fiskpinnar" – 25 år senare ska paret skiljas. Premiär: 8 april.

"Magisterlekarna" av Ylva Forner. Filmatisering av Kristofer Folkhammars roman, som beskrivs som en drömsk queer-melodram. Premiär: 22 april.

Kultur och nöje

Rådsmedlem kan ha angivit Anne Frank

Enligt Ronald Leopold, chef för Anne Frank Museum, återstår många frågor att besvara när det gäller hur nazisterna kunde hitta familjen Frank. Arkivbild.
Foto: Peter Dejong/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje Hur upptäcktes Anne Frank och hennes familj i den gömda bostaden i Amsterdam? En ny teori presenteras nu om vem som kan ha angivit familjen för nazisterna.

Den 4 augusti 1944 genomförde nazisterna en razzia i Amsterdam och hittade lägenheten där Anne Frank och hennes familj hade hållit sig gömda i två år. Anne Frank och hennes syster dog i tyfus i koncentrationslägret Bergen-Belsen året efter medan modern avrättades i Auschwitz. Den överlevande fadern, Otto Frank, såg senare till att publicera "Anne Franks dagbok" som blev ett viktigt vittnesmål om nazisternas brott.

Den kanadensiska författaren Rosemary Sullivan presenterar nu i sin bok "Så förråddes Anne Frank" en teori om hur familjen blev upptäckt. I boken, som ges ut även i svensk översättning, berättar Sullivan om den pensionerade FBI-utredaren Vince Pankoke som efter en egen utredning kommit fram till att familjen kan ha blivit angiven av en medlem i det judiska råd som nazisterna, precis som på andra platser, tvingade att hjälpa till med deportationerna till koncentrationslägren.

Ronald Leopold, vd för Anne Frank House i Amsterdam, säger dock till AFP att många frågor kvarstår att besvara:

– Man måste vara väldigt försiktig med att skriva in någon i historien som Anne Franks förrädare om man inte är 100 eller 200 procent säker.

Kultur och nöje

Barberaren i Sevilla streamas

Malmö opera erbjuder två streamade föreställningar av Barberaren i Sevilla.
Foto: Johan Nilsson/TT
Kultur och nöje
Scen Två föreställningar av Malmö operas kommande uppsättning av Barberaren i Sevilla kommer att streamas i direktsändning.

Lördag 12 februari är det premiär för Gioacchino  Rossinis Barberaren i Sevilla på Malmö opera. På grund av de rådande restriktionerna är samtliga föreställningar redan fullbokade. På tisdagen meddelade Malmö opera att det nu också är möjligt att köpa streamingbiljetter till två av föreställningarna - 20 mars och 29 mars.

Uppsättningen är hämtad från operafestivalen i Glyndebourne och för regin står den engelska regissören Annabel Arden. Rollen som Greve Almalviva sjungs av den sydafrikanske tenoren Levy  Sekgapane, Rosina görs av den tysk-italienska mezzosopranen Theresa Krontahler och Figaro av den österrikiska barytonen Rafael Fingerlos.

Kultur och nöje

"Chapel of love"-sångerska död

Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Rosa Lee Hawkins, sångerska i 1960-talsgruppen The Dixie Cups, har avlidit i samband med en operation, uppger NME. Trion hade stora framgångar med låtar som "Chapel of love", "Iko iko" och "People say".

I gruppen ingick förutom Rosa Lee Hawkins även hennes storasyster Barbara Ann och kusin Joan Marie Johnson. Med "Chapel of love" lyckades de till och med peta ned Beatles "Love me do" från Billboardlistan 1964.

"Chapel of love" har gjorts i många coverversioner sedan dess, bland annat av Elton John och Bette Midler och förekommer i filmer som "Brudens far" och "Full metal jacket".

Rosa Lee Hawkins blev 76 år gammal.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

Kultur och nöje

"Roms bäst bevarade hemlighet" under klubban

Aktionen av privatpalatset Villa Aurora i Rom inleds väntas inbringa upp till fem miljarder kronor. Arkivbild.
Foto: Gregorio Borgia/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I dag inleds auktionen av privatpalatset Villa Aurora med historiens enda takmålning av den italienske 1500-talskonstnären Caravaggio. Palatset kallas för "Roms bäst bevarade hemlighet".
PREMIUM

Onlineaktionen av palatset Villa Aurora, som startar klockan 15 på tisdagseftermiddagen och avslutas ett dygn senare, väntas inbringa allt mellan utgångsbudet på motsvarande 3,6 miljarder kronor upp till fem miljarder kronor, skriver den italienska dagstidningen Corriere della Sera.

En mejlinbjudan till auktionen har skickats till 20 000 adresser, men listan på potentiella köpare, där namn som bland andra Microsoftgrundaren Bill Gates och sultanen av Brunei nämnts, är hemlig.

Arvstvist bakom försäljning

Försäljningen av Villa Aurora beordrades av en italiensk domstol efter en uppmärksammad arvstvist mellan barnen till palatsets tidigare ägare, prins Nicolò Boncompagni Ludovisi, och dennes tredje fru efter makens död 2018.

Utöver den unika takmålningen av Caravaggio innehåller byggnaden även verk av barockkonstnären Guercino – vars målning av morgonrodnadens gudinna Aurora gett palatset dess namn. Villa Aurora, som kallats för "Roms bäst bevarade hemlighet", har under åren också gästats av kända namn från historien som den italienske astronomen Galileo, den tyske diktaren Goethe och kompositören Pjotr Tjajkovskij.

Maning om köp

Inför auktionen har över 30 000 personer uppmanat den italienska regeringen att använda sig av sin förtursrätt, som innebär att man inom 60 dagar efter auktionens slut kan köpa palatset – vilket dock kan bli problematiskt, då slutpriset beräknas landa på motsvarande en fjärdedel av kulturdepartementets hela årsbudget.

Efter ett statligt beslut måste också byggnadens nye ägare förbinda sig att genomföra ett antal större restaurerings- och renoveringsarbeten, som beräknas kosta upp till 11 miljoner euro.

Anna Grönberg/TT

Kultur och nöje

Svenningsson och Gessle släpper singel

Uno Svenningsson (bilden) har premiärsamarbetet med Per Gessle. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

"Bara få höra din röst" heter en ny singel av Uno Svenningsson och Per Gessle som för första gången gjort musik ihop. Singeln släpps 21 januari och beskrivs av dem båda som ett lättsamt och lyckat samarbete.

Sommartid har de ibland "sprungit på varandra" i Tylösand, vilket till slut ledde till en sommardags gemensamt musikarbete.

"Två killar från landet som gillar musik, kan ju inte bli bättre!" säger Uno Svenningsson i ett pressmeddelande.

Låten är producerad av Uno Svenningssons son Mark Bihli.

Kultur och nöje

TV4 låter partiledarna tala i 30 sekunder

Jenny Strömstedt är glad över att statsministern lär hinna tillfriskna till TV4:s partiledardebatt. Arkiv.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje På måndag gör Magdalena Andersson (S) sin första partiledardebatt i tv som statsminister. Med den rivstartar TV4 sin valbevakning.
– Det är vår uppgift att göra det lite tydligare på vilka punkter partierna skiljer sig åt, säger Jenny Strömstedt.
PREMIUM

Tillsammans med Ann Tiberg leder Jenny Strömstedt två partiledardebatter i TV4 under våren. Den första måndag den 24 januari och den andra i maj. Tittarmässigt är debatterna under uppgång, enligt Strömstedt som vill öka intresset för valet och politiken.

I år kommer TV4 att återgå till ordningen med tidsbegränsade inlägg. Helt nytt är däremot att replikerna inte tillåts vara längre än cirka 30 sekunder.

– De är vana med 30 sekunder från riksdagen. Fler får komma till tals oftare, och man hinner säga mer än man tror, säger Jenny Strömstedt.

Vilka ämnena blir avslöjar hon inte förrän om en vecka – bara att de är valda utifrån de frågor som väljarna prioriterat i olika opinionsundersökningar.

TT: Hur ska ni göra för att betona sakfrågorna? Eller vill ni tvärtom elda på konflikterna?

– Vår uppgift är att presentera ett problem som är viktigt för väljarna och fråga "hur ska ni lösa det här"? Sedan är det ju lite upp till partierna och deras retoriska val var det landar någonstans. Men min uppfattning är att det kanske ligger i tiden nu att verkligen anstränga sig och vara tydlig – utifrån en sorts demokratisk vilja att ge väljarna svar på ett begripligt sätt, säger Jenny Strömstedt som lett valdebatter sedan 2002.

TT: Vad är det svåraste med att leda en sådan här debatt?

– Att det är just en debatt och att det är partierna som ska gå i polemik med varandra. Det är ingen utfrågning. Instinkten som journalist är ju annars att man vill borra djupare men här är det partiledarna som ska tala med varandra. De största utmaningen är att försöka hålla en linje i en fråga så att man får en fördjupning.

TT: Vad händer om någon partiledare blir sjuk i covid?

– Mitt i covideländet så är vi i alla fall glada över att Magdalena Andersson sannolikt kommer hinna tillfriskna till på måndag. Men om någon blir sjuk får de väl skicka en vikarie.

Erika Josefsson/TT

FAKTA

Fakta: Valbevakning även i SVT

SVT fokuserar på valet och partiledarna i den nya säsongen av "30 minuter" där Anders Holmberg intervjuar riksdagens partiledare. Först ut är Märta Stenevi (MP) 19 januari.

Därefter kommer Nyamko Sabuni (L) 26/1, Ebba Busch (KD) 2/2, Nooshi Dadgostar (V) 9/2, Jimmie Åkesson (SD) 16/2, Annie Lööf (C) 23/2 och Ulf Kristersson (M) 2/3.

Magdalena Andersson (S) är inbjuden till den 9/3 men det är ännu inte klart om hon kommer.

Programmen visas i SVT Play och i SVT2 klockan 22.00.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL