Årets bästa 2021

Kritikerna väljer: Årets bästa musik

Kultur och nöje
Kultur och nöje Jul och nyår närmar sig och våra kritiker har satt ihop sina sedvanliga årsbästalistor. I dag är det dags för musik och alla har valt fritt bland livekonserter och album.

RALPH BRETZER:

Konsert: Linn Koch-Emmery på Oceanen i Göteborg

Att säga att årets första nio månader var en ökenvandring mot att äntligen få se rockmusik live, framför stående publik och inomhus igen. Linn Koch-Emmery spelade på Oceanen precis efter återöppnandet. Förväntningarna gick att ta på och när hon levererade bröt vansinnet ut. Under finalen förvandlades publiken till Roms sista dagar, På Babel i Malmö var hon lika bra två veckor senare. Indierock när det är som bäst.

Låt: Sarah Klang - Canyon

Sarah Klang går från klarhet till klarhet. Årets album, Virgo, är hennes bästa och dess starkaste spår sätter fingret på alla de saker som gör henne så bra. Det är sorgen och sårbarheten som ligger på ytan och styrkan och humorn som vilar där under. ”You can’t keep a bad girl down”.

Album: Dry Cleaning - New long leg

Det är något med den välmodulerade uttryckslösheten i Florence Shaw närmast recitativa sång över bandets hårdsvängande postpunk som fångar mig. Texterna griper på något märkligt sätt tag, trots att de är närmast stream of consciousness-osammanhängande.

Foto: Anders Wiklund/TT

ANTON WEDDING

Album: Olivia Rodrigo - Sour

Ett krossat hjärta är ett odödligt musikaliskt tema. Det visar 18-åriga Olivia Rodrigo med ett av årets bäst säljande album. Låtar som megahitsen “drivers license” och “deja vu” använder fyndiga knep för att berätta om svek och olycklig kärlek på ett personligt och engagerande vis. De är också välkomponerade låtar som snabbt sätter sig bakom pannbenet. I “good 4 u”, min personliga favorit, har Rodrigo förvaltat arvet från 90-talets indierock och gjort det till en sprudlande listetta.

Album: Low - Hwy what

Low har gjort musik i nästan 30 år och håller sig ändå på något vis relevanta. Låtarna på HEY WHAT är inte bara välskrivna, de låter dessutom fantastiskt. Ljud som vill spreta åt all håll pressas samman och modifieras i en produktion som hänsynslöst äter upp låtarna för att spotta ut dem igen som trasiga bylten. Ingenting som gjorts i år låter vackrare.

Album: Kacey Musgraves - star-crossed

Första gången jag lyssnade på star-crossed var jag besviken. Kacey Musgraves senaste album kändes som en väldigt avlägsen släkting till det storslagna mästerverket Golden Hour från 2018. Men efterhand har den digitalt klingande 00-tals produktion vuxit på mig så pass mycket att jag är beredd att erkänna att Musgraves, även om hon inte förmår överträffa sig själv, har gjort ett av årets bästa album.

Kacey Musgraves.
Foto: Owen Sweeney

JAN OLSSON

Konsert: Scandinavian Jazz Orchestra på Ystad Sweden Jazz Festival

Att få övervara Scandinavian Jazz Orchestras premiärkonsert på jazzfesten i Ystad i somras var något alldeles extra. Inte nog med att bandet, anfört av Emil Fredberg, klingade utsökt – även originalkompostionerna, signerade Jesse Emmoth, var av högsta klass. Och solisterna, med Karin Hammar och Karl-Martin Almqvist i täten, var utomordentliga. Att sedan bandet till hälften bestod av kvinnliga musiker gjorde förstås inte saken sämre.

Album: Hans Backenroth Q: ”Parker´s Mood” (Prophone)

Hans Backenroth är numera en av Europas mest anlitade basister, vilket inte är så märkligt med tanke på hans utförsgåvor. Ofta hörs han med Scott Hamilton, Bernt Rosengren och Jan Lundgren. Men här – i en kärleksfull hyllning till Charlie Parker - presenterar han sin egen kvartett med saxofonisten/klarinettisten Klas Lindquist, gitarristen Erik Söderlind och trummisen Karl-Henrik Ousbäck. Tveklöst 2021 års bästa svenska jazzplatta.

Album: Duke Ellington & His Orchestra: ”Berlin 1959” (Storyville)

Från braksuccén i Newport 1956 och drygt tio år framåt upplevde Duke Ellingtons orkester en ”ny vår”. Kvar i bandet från guldåren på 40-talet var stöttepelarna Johnny Hodges, Harry Carney, Jimmy Hamilton och Ray Nance. Och ”nykomlingarna”, Paul Gonsalves, Clark Terry och Cat Anderson, gick sannerligen inte av för hackor. I det här albumet får vi njuta av bandet som det, till exempel, lät i Malmö hösten 1959. D.v.s. helt magnifikt!

Scandinavian Jazz Orchestra med Isabella Lundgren.
Foto: Jan Olsson

MARTINA JARMINDER

Konsert: Ane Brun, Malmö Live

Efter att konserten flyttats fram två gånger kändes det nästan overkligt att sitta i salongen och lyssna på en som vanligt eftertänksam Ane Brun med mycket att säga om att göra musik i kristider. Som vanligt förstör hon lite för sig själv: hon är så bra live att man blir missnöjd när man försöker lyssna på albumen i efterhand, utan liveupplevelsen. Värt att vänta på.

Konsert: Rufus och Martha Wainwright, Malmö Live

Martha Wainwright har varit soundtracket till mitt liv i decennier. Hennes senaste album var lysande och frustrationen över att det på grund av pandemin inte ackompanjerades av en turné var stor. Att få höra henne med brodern Rufus kompenserade i någon mån. Dessa båda har röstresurser som slår det mesta och är musikaliskt synkade nästan på tankeläsningsnivå. De förstärker varandras excentriska sidor både som artister och människor. Man kan invända mot ett brutalt biljettpris för en kort konsert, men jag skulle betala samma summa för att se det igen.

Konsert: Säsongsöppning, Malmö SymfoniOrkester

(Alondra de la Parra, dirigent, Roland Pöntinen, piano)

När man är bortskämd med att få gå ofta på symfonikonsert är det lätt att man tar det för givet. Pandemin påminner om hur speciellt det är att få höra en bra orkester ledas av en skicklig dirigent, med en lysande solist. Jag hade nästan glömt hur bra Roland Pöntinen är. Spelglädjen efter pandemistiltjen var det inget fel på. Alondra de la Parra fick Malmö symfoniokester att sjunga högt och klart. En stark säsongsöppning.

Rufus Wainwright och Martha Wainwright.
Foto: Pressbild

Kultur och nöje

60 nya miljoner till kulturen

Socialminister Lena Hallengren (S) finansminister Mikael Damberg (S) presenterar coronarelaterade stödåtgärder vid en pressträff i Rosenbad.
Foto: Lars Schröder/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I årets första extra ändringsbudget på 18 miljarder kronor avsätter regeringen 60 nya miljoner till kulturen. Dessutom föreslås en förlängning av evenemangsstödet.

Det mesta i ändringsbudgeten är redan kända åtgärder som tidigare presenterats i december och den 11 januari i år. Före jul presenterades ett nytt krisstöd till kulturen på 120 miljoner kronor. Sedan dess har nya restriktioner införts som drabbar kulturlivet och stödet höjs nu till 180 miljoner kronor för det första kvartalet 2022.

Det berättar finansminister Mikael Damberg (S) på en presskonferens på måndagsmorgonen.

– Vi vet att kultur- och idrottssektorn har drabbats hårt av restriktionerna. I dag kan vi meddela att regeringen kommer att skjuta till ytterligare 60 miljoner kronor till kulturen, säger han.

– Det är utöver den miljard för kulturens återstart som låg i budgetpropositionen för 2022. Det ska även påpekas att aktörer inom kultur- och idrottsområdet även kommer att kunna tal del av det omställningsstöd och omsättningsstöd som regeringen nu förlängt.

Dessutom föreslås förlängt evenemangsstöd, som kan betalas ut vid inställda eller begränsade evenemang till följd av restriktioner under januari till mars 2022. Denna typ av stöd kräver godkännande från EU-kommissionen.

Kultur och nöje

Alekos Fassianos – "Greklands Picasso" – död

Den grekiske konstnären Alekos Fassianos blev 86 år.
Foto: Markos Chouzouris/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den grekiske konstnären Alekos Fassianos, vars motiv ofta var sprungna ur den grekiska mytologin och folkloren, har avlidit i sitt hem utanför Aten. Fassianos jämfördes ofta jämfördes med Matisse och Picasso. Själv sade han att han beundrade båda men framhöll samtidigt sina helt egna influenser. Efter studier i litografi på École des Beaux-Arts i Paris utvecklade Fassianos sin karakteristiska stil under 1960-talet. Hans verk finns representerat bland annat på Musée d'Art Moderne i Paris och på Atens Pinacotheque.

Greklands premiärminister Kyriakos Mitsotakis lyfter fram honom som en konstnär som alltid "balanserade mellan realism och abstraktion och som lämnar oss ett värdefullt arv".

Fassianos beskrivs som en populär konstnär i sitt hemland. Hösten 2022 får hans konst ett eget museum i Aten.

Alekos Fassianos blev 86 år.

Kultur och nöje

Danska museer fruktar att besökarna uteblir

Besökare passerar Yves Kleins triptyk 'Monopink, monogold, monoblue' under en tidigare utställningen på Louisiana utanför Köpenhamn. Arkivbild.
Foto: John Mcconnio/AP
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Danska museer fruktar att besökarna uteblir när man nu åter får öppna den publika verksamheten. Vaccinpass och munskydd är obligatoriska och blir en bromskloss för vissa, uppger Anni Mogensen, biträdande direktör på Nationalmuseet i Köpenhamn, till Dansk Radio. En stor del av intäkterna kommer från entrébiljetter, och ekonomin kommer att påverkas, framhåller hon.

– Vi har sett vid några av de andra återöppningarna att det tar lite tid innan man hittar in till oss. Så det är självklart något som bekymrar oss, säger hon.

De danska museerna har varit stängda sedan 19 december på grund av smittspridningen. Men från och med måndag 17 januari kan de öppna igen. Även Poul-Erik Tøjner, chef på Louisiana i Humlebæk är säker på att det dröjer innan besökssiffrorna kommer upp i det normala igen.

– Jag har det lite som musikerna, vi spelar för dem som kommer, säger han till Dansk Radio.

Kultur och nöje

Lundaregissör får hjärtat att klappa

Nora Rios och Simon Edenroth som spelar Mio och Anders i nya tv-serien Heartbeats.
Foto: C More
Kultur och nöje
TV

Med nya young adult-serien Heartbeats vill den Lundabördiga regissören och manusförfattaren Linn Mannheimer skildra kärlek, vänskap och livsavgörande beslut på ett äkta och nära sätt. Dessutom är hon aktuell som en av manusförfattarna till årets julkalender Kronprinsen som försvann, en svensk Disneysaga.

Det är en av alla ljumma sommarkvällar. På en nattklubb i Stockholm möts deras blickar, Mios (Nora Rios) och Anders (Simon Edenroth), båda i tjugonågonting-åldern. De går hem med varandra, fumlar lite, har sex och tror väl båda två att det tar slut där. Men Mio blir gravid och ett stort beslut som måste tas vävs ihop med en kärlekshistoria och hur det faktiskt är att vara på den där tröskeln mellan ungdomen och vuxenlivet.

– Heartbeats handlar mycket om att bli förälskad i någon man kanske inte trodde att man skulle bli förälskad i, och vad det gör med en. När man inser att man blir en bättre person tillsammans med någon som man kanske inte trodde att man hade så mycket gemensamt med. Anders är ju mer uppstyrd och en KTH-student medan Mio ska flytta till Berlin med sin bästis Katja (Felicia Truedsson), och lägger pengarna på att festa, säger regissören Linn Mannheimer.

Vill det ska kännas äkta

Tv-serien, som nu sänds på C More, är baserad på den norska förlagan Hjerteslag och när Linn Mannheimer fick erbjudandet om att göra den svenska versionen fullständigt slukade hon originalet.

– Jag kände direkt att det här måste jag göra! Det var en serie som kändes på riktigt, och det som sedan var viktigt för mig var relationen mellan Mio och Anders. Att man verkligen tror på den, känner attraktionen som de känner. Men det var också viktigt att manuset inte skulle upplevas styltigt utan kännas äkta. I dialogen men också hur berättelsen gestaltas, ser ut och känns. Som en sådan grej som att Mio och Katja är hur glammiga och härliga som helst när de går ut men att de faktiskt vaknar med glitter under ögonen och är sunkiga. Det är ju så det är. Ingen vaknar med perfekt sminkning efter en utekväll, skrattar Linn Mannheimer.

– Något som jag också har valt att lyfta fram är vänskapen mellan Mio och Katja. Den tar den norska varianten inte upp på samma sätt. Men de två lever ju i symbios. Så vad händer med den relationen när någon kille kommer in i bilden? De bor ihop och gör allt tillsammans – självklart påverkas den relationen! Det tror jag att de flesta som har stått nära en vän vet att det gör. Så var det för mig också i den åldern, fortsätter hon.

Linn Mannheimer under inspelningen av Heartbeats.
Foto: Særún Hrafnkelsdóttir Norén

Ja, hur mycket är hämtat från ditt eget liv?

– Det är rätt många av mina vänner som är nervösa, haha. Alltså, väldigt mycket. Själva handlingen är tagen från den norska serien, men platserna där Mio och Anders befinner sig – ja de är ju från mitt liv. Jag bor i huset där Mio och Katja bor, och jag har även bott i samma hus som Anders bor i. Och alla detaljer. Varför äter Mio en kycklingkebab när hon pratar med Anders under utekvällen? Jo, jag gjorde själv det en gång när jag satt på en trapp med en kille. Så det är mycket från den första tiden när jag flyttade från Lund till Stockholm när jag var i samma ålder.

Heartbeats är en av många nya satsningar inom young adult-kategorin. Varför tror att genren blommar ut först nu?

– Jag tror att många produktionsbolag och tv-kanaler har varit rädda för att satsa så smalt. Tänkt att det bara är unga som tittar på sådant och att det inte är relevant för andra ålderskategorier. Men när Skam kom så förändrades mycket, likaså Normala människor. Äldre tittade och älskade båda serierna. Då insåg nog många hur brett det är. Det är inte bara tjugo-tjugofemåringar som tittar, det är relevant för många. En förälskelse känns ju likadant, oavsett om du är 75 år eller 25 år. Det är samma pirr.

Skrivit manus till julkalendern

Det är inte bara Heartbeats som Linn Mannheimer jobbat med på sistone. Tillsammans med Mattias Grosin och Isabelle Riddez har hon skrivit manuset till vad som kommer att bli årets julkalender Kronprinsen som försvann. I rollerna ser vi bland andra Maria Lundqvist, Sissela Kyle, Sissela Benn och Happy Jankell. Regisserar gör Tord Danielsson.

– Det är en svensk Disneysaga som utspelas i en tid som inte finns, och är en spänningsberättelse med mycket goda och onda krafter. En fin vänskapshistoria om Hilda och Ville som jag själv är väldigt stolt över och hoppas att folk kommer att gilla. Vänskapstemat som jag jobbade med i Heartbeats och som jag gillar att skildra, finns alltså även här, säger Linn Mannheimer med ett skratt.

Kultur och nöje

Hälften så många museibesök som före pandemin

Många museer hade tillfälligt stängt under 2021 på grund av covidsmittan, till exempel Vasamuseet i Stockholm. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Förra året hittade 9,4 miljoner besökare till Sveriges museer, trots pandemirestriktioner och nedstängningar, vilket var bara drygt hälften så många som under rekordåret 2019. Men det digitala intresset exploderade.

Antalet fysiska besök på museer var förra året hela 46 procent lägre än under 2019. Men det var samtidigt fem procent fler besök än under det inledande pandemiåret 2020, då besöken halverades. Det visar en ny rapport från Sveriges museer.

Bland de mest besökta museerna återfinns bland andra Skansen, Stiftelsen Nordiska museet och Wadköping.

– Det är väntat att det är fem museer med mycket verksamheter utomhus som toppar listan. Och samtidigt saknar vi de utländska besökarna och skolklasserna som inte har kunnat resa till museerna, säger Maria B Olofsson, tillförordnad generalsekreterare för Sveriges Museer.

Digital boom

Men om de fysiska besöken sjönk exploderade de digitala besöken – under 2021 tog användare del av innehåll från museerna på nätet drygt 233 miljoner gånger, vilket är 17 miljoner fler än i förra årets rapport. De siffrorna inkluderar dock besök på Wikipedia – med visningar av museernas eget material.

Ungefär 22 miljoner besök gjordes på museernas webbplatser varav 6,6 miljoner på samlingarna digitalt. Mitt i krisen är detta en ljuspunkt, enligt Maria B Olofsson, även om hon understryker att inget slår ett besök på plats.

– Men att det digitala utvecklas är fantastiskt bra på många sätt. Digitalisering som görs av samlingar betyder också mycket för samlingarna, det är en del av museernas arbete med bevarandet. Så det är en jätteviktig utveckling som har kommit för att stanna och som museerna kommer att satsa mycket på framöver.

Slår ekonomiskt

Konsekvenserna av de sjunkande besöken är oroande på sikt, enligt Olofsson. Vissa museer har klarat sig lindrigt undan medan andra har drabbats hårdare, framför allt de i större städer och de som är beroende av entréavgifterna.

– Ett antal museer fick varsla människor och det har också påverkat möjligheterna att hålla öppet under 2021, till exempel Vasamuseet som fick ha begränsade öppettider för att de fick varsla så jättemånga. Vasa hade väldiga intäkter med 1,2 miljoner besökare årligen men under 2021 hade de bara drygt 300 000 besökare.

Elin Swedenmark/TT

FAKTA

Fakta: Museibesök under 2021

De mest besökta museerna 2021 var:

Stiftelsen Skansen, Stiftelsen Nordiska museet, Wadköping, Gamla Linköping, Prins Eugens Waldemarsudde, Vasamuseet, Nationalmuseum, Världskulturmuseerna, Moderna museet och ArkDes, Helsingborgs museer.

De tio mest besökta webbplatserna var:

Naturhistoriska riksmuseet, Tekniska museet, Stiftelsen Nordiska museet, Moderna museet och ArkDes, Stiftelsen Skansen, Världskulturmuseerna, Malmö museer, Vasamuseet, Historiska museet, Nationalmuseum.

Sammanlagt har 126 museer deltagit i rapporten.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Kultur och nöje

Elva guldkorn på strömningstjänsterna i år

Kultur och nöje
Kultur och nöje Fantasyälskarna har flera påkostade tv-serier framför sig – och verklighetsinspirerade filmatiseringar fortsätter starkt framåt.
Här är tv-serieåret 2022.

"House of the dragon" – HBO Max.

2019 nådde "Game of thrones" sitt slut – men nu kommer George RR Martins fantasyvärld tillbaka i rutan. Prequel-serien "House of the dragon" utspelas 200 år före "Game of thrones", och berättar om Targaryen-släkten.

Serien är skapad av George RR Martin och Ryan J Condal, och är baserad på författarens roman "Fire & blood" från 2018. Premiär senare i år.

"The lord of the rings" – Amazon Prime

Ett annat fantasyuniversum som kommer tillbaka i år är Amazon Primes nya "Sagan om ringen"-serie, och precis som filmerna från tidigt 00-tal är den första säsongen inspelad på Nya Zeeland.

Handlingen utspelas några tusen år före "Bilbo – en hobbits äventyr", och produktionen har beskrivits som världens dyraste. Den första säsongen kostade runt 3,9 miljarder kronor att spela in. Två av avsnitten regisseras av svenska Charlotte Brändström. Premiär den 2 september.

"The Witcher: Blood origin" – Netflix

Netflix fortsätter att filmatisera Andrzej Sapkowskis "The Witcher"-böcker. Den nya miniserien är en prolog till de tidigare "The Witcher"-säsongerna och utspelas 1 200 år före tittarnas senaste möte med rollfigurerna. Bland annat skildras skapelsen av den första häxkarlen. Premiär senare i år.

"We own this city" – HBO Max

"The Wire"-skaparen David Simon och producenten George Pelecanos ligger bakom den här nya tv-serien med Jon Bernthal, Josh Charles och Jamie Hector i huvudrollerna.

Berättelsen är baserad på Baltimore Sun-reportern Justin Fentons bok "We own this city: A true story of crime, cops and corruption", om korrumperade poliser som skapar stora problem i Baltimore. Premiär senare i år.

"Pam & Tommy" – Disney+

Pamela Anderson och Mötley Crüe-trummisen Tommy Lees äktenskap hamnar under lupp på Disney+. Särskilt fokus ligger på dramatiken efter att parets egeninspelade sexvideo stals från deras hem, och såldes på internet.

I rollerna syns bland andra Lily James, Sebastian Stan och Seth Rogen. Premiär den 2 februari.

"Inventing Anna" – Netflix.

En journalist undersöker fallet Anna Delvey, en kvinna som påstår sig vara en tysk arvtagerska för att sedan stjäla New York-elitens hjärtan – och pengar. "Inventing Anna" är inspirerad av en verklig händelse och i rollerna syns bland andra Anna Chlumsky, Julia Garner och Arian Moayed. Premiär den 11 februari.

"Händelser vid vatten" – SVT.

Rolf Lassgård och Pernilla August spelar huvudrollerna i filmatiseringen av Kerstin Ekmans ikoniska deckare "Händelser vid vatten".

Handlingen inleds en midsommarnatt i början av 1970-talet, när det begås ett brutalt dubbelmord i i närheten av byn Svartvattnet. Regisserar gör Mikael Marcimain. Premiär senare i år.

"The playlist" – Netflix

Edvin Endre spelar rollen som Spotify-grundaren Daniel Ek i en skildring av hur den svenska strömningsjätten har förändrat musikindustrin från grunden. I rollerna syns även Gizem Erdogan, Christian Hillborg och Ulf Stenberg. Premiär våren 2022.

"Clark" – Netflix

Bill Skarsgård spelar brottslingen Clark Olofsson i Netflix nya serie. Olofsson var bland annat inblandad i Norrmalmstorgsdramat, som ledde till att begreppet Stockholmssyndromet myntades.

Serien är regisserad av Jonas Åkerlund och i rollerna syns även Adam Lundgren, Sandra Ilar, Malin Levanon och Vilhelm Blomgren. Premiär senare i år.

"Spelskandalen" – SVT

SVT:s kommande dramaserie är baserad på verkliga händelser från 90-talets Piteå. Björn Elgerd spelar Bosse, en spel- och sportfantast som tillsammans med sina vänner ger sig in i en jakt på de stora pengarna i sportvärlden.

I rollerna syns även Edvin Bredefeldt, Ulf Stenberg och Eva Melander. Premiär hösten 2022.

"Tunna blå linjen", säsong 2 – SVT

SVT:s succéserie är tillbaka med en andra säsong – och fyra nya poliser. I rollen som kändispolisen Khalid syns skådespelaren Mustafa al-Mashhadani medan de andra nya poliserna spelas av Robert Bengtsson, Malou Marnfeldt och Johannes Lindkvist. Premiär hösten 2022.

Sofia Sundström/TT

FAKTA

Fakta: Fler serier som släpps under 2022

”The gilded age” – HBO Max. Premiär den 25 januari.

"Mörkt hjärta" – Discovery+. Premiär den 9 februari.

”The marvelous mrs Maisel 4” – Amazon prime. Premiär den 18 februari.

”Severance” – Apple tv+. Premiär den 18 februari.

"The dropout" – Disney+. Premiär den 3 mars.

Familjen Bridgerton 2" – Netflix. Premiär den 25 mars.

"Lust" – HBO Max. Premiär i början av 2022.

"Nattryttarna" – Tv4 och C More. Premiär hösten 2022.

"Kärlek och anarki 2" – Netflix. Premiär senare i år.

"The Sandman" – Netflix. Premiär senare i år.

"Star wars: Andor" – Disney+. Premiär senare i år.

"Star wars: Obi Wan Kenobi" – Disney+. Premiär senare i år.

"Ms Marvel" – Disney+. Premiär senare i år.

"Moon knight" – Disney+. Premiär senare i år.

"She-Hulk" – Disney+. Premiär senare i år.

"Pachinko" Apple tv+. Premiär senare i år.

"Limbo" – Viaplay. Premiär senare i år.

"Halo" – Paramount+. Premiär senare i år.

"The last of us" – HBO Max. Premiär senare i år.

"Vi i villa" – Discovery+. Premiär senare i år.

Kultur och nöje

Mia Skäringer startar ny podd

Mia Skäringer startar en ny podd. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skådespelaren och komikern Mia Skäringer startar en ny podcast tillsammans med skådespelaren Hampus Nessvold, rapporterar Aftonbladet.

"Skäringer & Nessvold" har premiär på måndag.

”Vi kommer inte krångla in oss i några intellektuella haranger och resonemang. Det blir väl som vanligt när vi lyckas ses väldigt snabba kast mellan flams med lite djupgående oro här och var, sårbart och självupptaget”, skriver Skäringer i ett mejl till Aftonbladet.

Skäringers podd tillsammans med Anna Mannheimer, "Skäringer & Mannheimer", var en av de mest lyssnade svenska poddarna innan den lade ned i våras.

Kultur och nöje

Dree Low lägger ner karriären

Salah 'Dree Low' Abdulle i samband med att han tog emot priset för Årets hiphop/r’n’b under P3 Guld-galan i Partille arena i Göteborg 2020. Arkivbild.
Foto: Adam Ihse/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Rapparen Salah "Dree Low" Abdulle avslutar karriären, meddelar han själv på Instagram.
PREMIUM

"Sho sho folket! Jag lägger ner min musikkarriär för att fokusera på det som är bättre.. Kommer fortsätta mitt kreativa arbete på andra sätt. Tack!", skriver han i sin Instagram-story, rapporterar Aftonbladet.

Beskedet kommer efter att delar av Dree Lows musik plötsligt försvunnit från plattformar som Youtube och Spotify under veckan.

Under 2021 var Dree Low Sveriges tredje mest spelade artist på Spotify.

På P3 Guld 2020 vann han pris i kategorierna årets hiphop/r'n'b och framtidens artist.

I december förra året rapporterade dock Expressen att Dree Low, likt många andra gangsterrappare, börjat spelas alltmer sällan på P3 i kölvattnet efter mordet på rapkollegan Nils "Einár" Grönberg.

Dree Low dömdes nyligen till ett års fängelse för ett uppmärksammat butiksrån. Enligt Aftonbladet har han i förhör sagt att det hela berodde på ett missförstånd.

De 30 dagarna före Dree Lows dom spelades han 5,47 gånger per dygn på P3 Din gata. De första 30 dygnen efter domen spelades han däremot bara 0,57 gånger per dygn, vilket är en minskning med cirka 90 procent.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL