Motor

Tacksamt att vårda gammal Amazon

Mångas drömbil på 1950- och 60-talen har i dag blivit attraktiva samlarbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Motor
Motor Kjell Prennfors skaffade sin första innan han ens tagit körkort. Sören Pettersson skulle först bara ha en bruksbil. Nu har de var sin Volvo Amazon – två riktiga pärlor som båda fått ett ordentligt lyft.
PREMIUM

För 65 år sedan lanserades Volvos exportsuccé Amazonen. Fortfarande rullar de på våra vägar – nu ofta som samlarbilar. Kjell Prennfors och Sören Pettersson har var sitt praktexemplar.

När Kjell skaffade sin, för snart 15 år sedan, hade den stått länge och var matt i lacken, hade en läckande kopplingscylinder och dåliga framskärmar. Men det var också de enda skavankerna. Nu har han byggt om den till en kopia av sin första Amazon, som införskaffades när han var 16 år i slutet av 1970-talet.

–  Det är samma årsmodell, 1965, och samma blå färg som min allra första bil. Det känns jättebra, säger Kjell Prennfors.

Igenkänningsfaktorn vid ratten är stor för dem som var med när Amazonen var ny.
Igenkänningsfaktorn vid ratten är stor för dem som var med när Amazonen var ny.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Den är rallyinspirerad, precis som ungdomarna ville ha sina fordon på den tiden, med fyra extraljus, egentillverkad rallypanel och kort växelspak. Dessutom har den fått en trimmad, ny motor: en B20 - som egentligen introducerades först till årsmodellen 1968 - med Weber 45-förgasare. Motorljudet går inte att ta miste på.

–  När jag var ung gick en trimmad motor knappt att köra på tomgång. Min nya går som en klocka. Vi har inte kollat effekten men jag gissar på 150 hästar. Det kan jämföras med hälften i en B18 som var originalet.

Kjell har gjort rent och målat motorrummet så det skiner.
Kjell har gjort rent och målat motorrummet så det skiner.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Han har låtit en expert designa motorn, som är finjusterad och balanserad. Snart ska bilen också få en nyrenoverad bakaxel och en ny växellåda med överväxel.

Bilen tillför verkligen något genom att bara finnas.

TT: Hur mycket kör du?

–  Det blir på någon bilträff ibland och under fina sommarkvällar. Men bilen tillför verkligen något genom att bara finnas.

Kompisen Sören Petterssons Amazon från 1967 har en annan historia. Han köpte den för snart 20 år sedan – av kvinnan som sedermera blev hans sambo – och skulle använda den som bruksbil. Men som den bilälskare han är kunde han inte låta bli att renovera fordonet. 2017 plockade han ner det i smådelar och nu är Amazonen som ny.

Motorrummet i Sören Petterssons Amazon från 1967.
Motorrummet i Sören Petterssons Amazon från 1967.
Foto: Pontus Lundahl/TT

–  Vi åkte med den och en fin gammal husvagn till Norrland i somras. Det var många som ville prata med oss då, säger Sören och skrattar.

Hans bil har också en trimmad motor, annars är det mesta original. Men färdig med den är han inte.

–  Det finns alltid grejer att förbättra.

Bilmodellen är tacksam eftersom den går att meka med själv och reservdelar finns, både nytillverkade och gamla i nyskick. Den som har råd skulle kunna köpa delar till en hel bil.

Kjell Prennfors första Amazon från 1965 kostade 4 500 kronor år 1977, när han köpte den. 30 år senare betalade han 28 000 kronor för sin ”nya” – och i dag är den värd bra mycket mer. I bilannonser finns Amazoner i sämre skick som kostar från ungefär 30 000 kronor, och mer välbevarade som går på över 100 000 kronor.

Skaffar du en äldre Amazon kan den med andra ord bli en investering på sikt. Den väcker ömma känslor hos många - precis som många andra gamla Volvomodeller gör.

Anna Björe/TT

Mångas drömbil på 1950- och 60-talen har i dag blivit attraktiva samlarbilar.
Mångas drömbil på 1950- och 60-talen har i dag blivit attraktiva samlarbilar.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Kjell Prennfors framför sin Amazon från 1967.
Kjell Prennfors framför sin Amazon från 1967.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Sören Pettersson vid sin Amazon från 1965.
Sören Pettersson vid sin Amazon från 1965.
Foto: Pontus Lundahl/TT

FAKTA

Visste du detta om Amazon?

+ Volvo Amazon fick sitt namn efter det kvinnliga krigarfolket i grekisk mytologi.

+ De första årsmodellerna, 1957 till 1959, var tvåfärgade.

+ Av de svensksålda Amazoner som finns kvar är årsmodell 1966 den vanligaste.

+ Amazon hade ett mer genomtänkt utseende än Volvos andra bilmodeller på den tiden: mjuka former inspirerade av italiensk, brittisk och amerikansk bildesign.

+ Handbromsen sitter på vänster sida. Det beror på att man från början tänkte ha en soffa i stället för två stolar framtill i bilen.

+ År 1965 vann svenskarna Carl-Magnus Skogh och Lennart Berggren Akropolisrallyt med en Amazon.

Källa: Volvo och Amazonklubben.

Motor

En charmig mjukis på el

Citroëns första elbil är baserad på suven C4, som även finns med bensin- och dieseldrift.
Foto: Julia Brzezinska
Motor
Motor Citroën satsar på komfort i sin knubbiga elsuv i golfstorlek. Efter miljöbonus kan du få en grundutrustad bil för ett i sammanhanget bra pris. Den officiella räckvidden är 36 mil. Vi kommer drygt hälften i vinterväglag.
PREMIUM

Samma kurva, samma hastighet – fast olika bilar. Att hoppa från den lågbyggda, tyska BMW 330e som jag just har testkört, till en hög fransk bil – i det här fallet Citroëns första elbil - är förstås ett stort steg. De olika filosofierna märks tydligt. Där den tyska bilen balanserar som ett vattenpass genom kurvan, bjuder ë-C4 på en åktur som påminner mer om åkattraktionen Flumeride på Liseberg.

Den sluttande taklinjen har inverkan på takhöjden i baksätet som är lite sämre än hos konkurrenterna.
Den sluttande taklinjen har inverkan på takhöjden i baksätet som är lite sämre än hos konkurrenterna.
Foto: Julia Brzezinska

De franska ingenjörerna har satsat allt på komfort. Det märks, från det att man landar i det mjuka förarsätet med den avslappnade körställningen som ger solstolsvibbar, till den mycket lätta styrningen. Fjädringen bidrar till en bekväm färd, men det man vinner i komfort förlorar man vanligen i vridstyvhet. Så är det också i detta fall.

Bilen har en snäll uppsyn och köregenskaperna verkar avväpnande mot stress. Elmotorn ger 136 hästkrafter och 100 kilometer i timmen nås på 9 sekunder. Det är inget under av effekt, men 136 elhästar känns ändå piggare än 136 bensinhästar.

Här finns rattvärme, stolsvärme och induktionsladdare för mobilen. Däremot känns head up-displayen mest i vägen med sin uppstickande plastbricka och förvaringsfacket i mittkonsolen har en, för mina ögon, för stark belysning som inte går att dimma ner vid mörkerkörning.

Spartansk förarmiljö med relativt enkla materialval i olika sorters plast.
Spartansk förarmiljö med relativt enkla materialval i olika sorters plast.
Foto: Julia Brzezinska

Citroën erbjuder, till skillnad från många andra tillverkare, bara ett framhjulsdrivet alternativ med en batteristorlek på 50 kilowattimmar. Det räcker till 36 mils körning i taget. Så här års, i slask och vinterväder, kom vi bara 18 mil vid blandad körning. Att räckvidden sjunker på vintern är inget unikt för Citroën – kylan slår demokratiskt mot alla elbilar. Snabbladdningen från 10 till 80 procent går på en dryg halvtimme eftersom bilen klarar att ladda med 100 kilowatt.

Modellen känns rymlig för sin storlek, även om höjden i baksätet är lägre än i andra bilar i samma klass.

Bland konkurrenterna finns koncernkusinerna, vilka erbjuder samma prestanda, laddningshastighet och snarlik prislapp. Men Citroën drar det längsta strået beträffande räckvidd och kommer mellan två och tre mil längre. Opel Mokka-e känns mest spartansk i gänget, Peugeot e2008 har vassare köregenskaper och bättre väghållning och DS3 Crossback är det lyxigare designvalet.

Citroën ë-C4 lämpar sig bra för ett liv i staden och för lagom långa utflykter. Vill man ha en elbil som kommer längre har bland annat Volkswagen och Hyundai alternativ. ID.3 erbjuds i tre batteristorlekar. Versionen med det mellersta batteriet kostar 452 900 kronor och kommer 41,5 mil enligt den officiella mätcykeln. Hyundai Kona Electric erbjuds i två batteristorlekar med en räckvidd mellan 30 och 48 mil beroende på version. Prislappen börjar på 389 000 kronor för det lilla batteriet och 449 900 kronor för modellen med 64-kilowattsbatteri (priserna är innan bonus). Då har vi inte ens gått in på variationen i privatleasingpris. Det lönar sig verkligen att jämföra leasingerbjudandena med alla de kampanjpriser som florerar just nu.

Julia Brzezinska/TT

Blå dekorinlägg vittnar om att detta är en elversion av C4.
Blå dekorinlägg vittnar om att detta är en elversion av C4.
Foto: Julia Brzezinska
Ur vissa vinklar ser ë-C4 nästan ut som en mini-Tesla Model Y. Men C4 har betydligt mjukare fjädring och bättre ljudisolerad kupé.
Ur vissa vinklar ser ë-C4 nästan ut som en mini-Tesla Model Y. Men C4 har betydligt mjukare fjädring och bättre ljudisolerad kupé.
Foto: Julia Brzezinska
Bilen kan snabbladda med 100 kilowatt, vilket innebär cirka 30 minuter vid laddstolpen.
Bilen kan snabbladda med 100 kilowatt, vilket innebär cirka 30 minuter vid laddstolpen.
Foto: Julia Brzezinska
Ett praktiskt förvaringsfack, men belysningen är lite störande vid mörkerkörning.
Ett praktiskt förvaringsfack, men belysningen är lite störande vid mörkerkörning.
Foto: Julia Brzezinska
Bilen har mjuka och ganska platta stolar utan alltför mycket konturer och stöd.
Bilen har mjuka och ganska platta stolar utan alltför mycket konturer och stöd.
Foto: Julia Brzezinska
Här finns traditionella knappar kvar och under dem finns ett fack för induktionsladdning av mobilen.
Här finns traditionella knappar kvar och under dem finns ett fack för induktionsladdning av mobilen.
Foto: Julia Brzezinska
Praktiskt bagagerum med höj- och sänkbart golv samt en praktisk genomlastningslucka om man vill frakta långa saker.
Praktiskt bagagerum med höj- och sänkbart golv samt en praktisk genomlastningslucka om man vill frakta långa saker.
Foto: Julia Brzezinska
Det är gott om plats för fötter och ben men sämre takhöjd.
Det är gott om plats för fötter och ben men sämre takhöjd.
Foto: Julia Brzezinska
Citroën ë-C4 kommer 36 mil under perfekta förhållanden – i vinterväglag kommer vi drygt hälften.
Citroën ë-C4 kommer 36 mil under perfekta förhållanden – i vinterväglag kommer vi drygt hälften.
Foto: Julia Brzezinska

Omdömen

FAKTA

Citroën ë-C4

Grundpris: 429 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Privatleasing: 2 999 kronor/månad.

Förbrukning: 1,6 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 35,7 mil (WLTP).

Motor: En elmotor.

Max effekt: 100 kW/ 137 hk.

Max vridmoment: 260 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 50 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 5 timmar. Eller 7 timmar vid 7 kW.

Snabbladdning 10-80 procent (max 100 kW): cirka 30 minuter eller 53 minuter med 50-kW-laddare.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 637 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,35/1,80/1,52 meter.

Bagageutrymme: 380-1 250 liter.

0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

Dragvikt: Dragkrok finns ej.

Motor/växellåda +++ (3/5)

Effekten på 136 hästkrafter ger en mjuk acceleration. Det finns ett enpedalsläge, ett så kallat B-läge. Det bromsar tyvärr inte ner till stillastående. C4 erbjuds även med bensin- och dieselmotorer.

Ekonomi ++++ (4/5)

I utrustningsnivån Shine, där man får det mesta i utrustningsväg, kostar bilen 389 900 kronor efter bonus eller 3 300 kronor i månaden för privatleasing med 1 000 mil/år. Treårig nybilsgaranti. Låg skatt och låga driftkostnader.

Miljö +++++ (5/5)

Elbilar får generellt höga betyg eftersom de inte släpper ut några lokala avgaser. Denna bil har ett mindre batteri, vilket leder till ett högre betyg än vad till exempel stora elsuvar får.

Köregenskaper +++ (3/5)

En mycket komfortabel och charmig bil med fjäderlätt styrning, där den senare skulle vinna på att ha lite mer känsla. Lämpar sig bäst för körning i godan ro, eftersom det känns som att man attackerar svängarna i 80 när mätaren visar 40.

Säkerhet ++++ (4/5)

Får inte högsta betyg (4 av 5) i krocktester av Euro NCAP eftersom bilen inte uppfyller de högsta kraven för säkerheten vid kollision med gångtrafikanter och för assistanssystem.

Helhet +++ (3/5)

En elbil för dig som vill sticka ut i mängden och som premierar charm och komfort framför vridstyvhet och vass styrning. Prisvärda utrustningspaket. Som elbil lämpar den sig bäst som hushållets andrabil eller för dig som inte reser så långt.

FAKTA

Två konkurrenter

Volkswagen ID 3 Pro Performance

Pris: 452 900 kronor (före miljöbonus). Privatleasing: 4 415 kronor/månad. Hästkrafter: 204. Förbrukning: 1,56 kWh/mil. Räckvidd 41,5 mil (WLTP).

Peugeot e-2008

Pris: 424 900 kronor (före miljöbonus). Privatleasing: 2 999 kronor/månad. 136 hästkrafter. Förbrukning: 1,74 kWh/mil. Räckvidd 32 mil (WLTP).

Volkswagen ID 3 Pro Performance.
Volkswagen ID 3 Pro Performance.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Peugeot e-2008.
Peugeot e-2008.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Motor

Skön Polestar snålar med det elementära

Polestar kommer med sin nya modell. Om man beställer en bil i dag beräknas leverans ske i mars nästa år.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor En av marknadens härligaste elbilar har kommit i en billigare singelversion. Framhjulsdrift, färre hästkrafter och längre räckvidd gör detta till den bästa varianten. Men som skandinaviskt elbilsmärke missar man grovt - gör om, gör rätt!
PREMIUM

Fram tills nu har Polestar 2 erbjudits i en fyrhjulsdriven version på 408 hästkrafter för 589 900 kronor. I dag har man plockat bort en motor. Det innebär lite mer förnuft och nästan samma känsla. Man känner självklart av att bilen nu driver på framhjulen i stället för på alla fyra och att accelerationen upp till 100 - som har ökat från 4,7 till 7,4 sekunder - nu är mer normalsnabb, inte blixtsnabb.

Men det som gör Polestar 2 till en av de mer kompletta bilarna är kvar: känslan. Chassibalansen är utmärkt. Det betyder att man känner sig mer som ett med bilen. Den inkluderande körupplevelsen kan beskrivas som raka motsatsen till hur det är att köra en buss.

Förarplatsen är omslutande och uppbyggd på ett sätt som ger sportbilsvibbar, där allting är nära föraren i stället för långt borta. Knappar, spakar, vred och lister är lite mer designade än i många andra bilar, där en knapp bara är en knapp och ett handtag bara är ett handtag – och materialen känns lika exklusiva mellan fingertopparna som de ser ut att vara. Fina att se på, fina att ta på. Lägg därtill bra infotainment med Googles programvara och uppdateringar över molnet.

Polestar 2 finns nu totalt i tre versioner. Efter den fyrhjulsdrivna, med 48 mils räckvidd, lanseras två singelversioner: Standard Range Single motor för 489 000 kronor med en räckvidd på 41-44 mil och Long Range Single Motor för 539 000 kronor med en räckvidd på 51-54 mil. Intervallet beror på vikt och utrustningsnivå.

Den senare modellen har alltså längre räckvidd till ett lägre pris än den fyrhjulsdrivna. En vinn-vinn-situation kan man tycka.

Men man är mer eller mindre tvungen att kryssa i pluspaketet för 45 000 kronor – eftersom det innehåller en värmepump – som gör att räckviddstappet om vintern blir mindre (det skiljer 10 procent). Utöver detta ger paketet även rattvärme och eluppvärmning för baksätespassagerarna som även det är uppskattade funktioner. Och en lyxig ljudanläggning från Harman Kardon, panoramaglastak, trådlös mobilladdning, tonade rutor, häftigare klädsel och kupébelysning. Ventilerade säten med nappalläder och så vidare.

Du vill förmodligen också ha adaptiv farthållare och döda vinkeln-varnare plus en rad andra assistanssystem – men då måste du lägga till Pilotpaketet för 40 000 kronor, och får då också mer avancerade led-strålkastare, 360-kamera med mera.

Visst kan man leva utan 408 hästkrafter – men inte utan värmepump. Det borde vara standard i Sverige, i synnerhet om man är ett varumärke som profilerar sig som skandinaviskt. Och att man inte får döda vinkeln-varnare år 2021 är snålt. Är detta verkligen en avknoppning av Volvo, där säkerheten går först? Förvisso ingår det också en massa andra goa saker i paketen, men eftersom Polestar inte ger oss möjligheten att plocka russinen ur kakan är man tvungen att betala 85 000 kronor för något som ska vara ett hygienkrav i varje modern elbil i dag.

Julia Brzezinska/TT

Bilen har bland de bättre infotaimentsystemen på marknaden, där röststyrningen fungerar riktigt fint.
Bilen har bland de bättre infotaimentsystemen på marknaden, där röststyrningen fungerar riktigt fint.
Foto: Anders Wiklund/TT
Här sitter man riktigt ombonat med bra känsla i materialen.
Här sitter man riktigt ombonat med bra känsla i materialen.
Foto: Anders Wiklund/TT
Singelmodellen har längre räckvidd än den fyrhjulsdrivna, men eftersom man måste köpa till dyra paket blir priset ändå högt.
Singelmodellen har längre räckvidd än den fyrhjulsdrivna, men eftersom man måste köpa till dyra paket blir priset ändå högt.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bekvämt och rymligt baksäte med gott om plats för ben – värre är det med takhöjden för människor över 1,80 meter.
Bekvämt och rymligt baksäte med gott om plats för ben – värre är det med takhöjden för människor över 1,80 meter.
Foto: Anders Wiklund/TT
Mycket praktisk och stor öppning till bagageutrymmet jämfört med Tesla Model 3. Rent litermässigt är Audi Q4 bättre.
Mycket praktisk och stor öppning till bagageutrymmet jämfört med Tesla Model 3. Rent litermässigt är Audi Q4 bättre.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bilen har hög detaljnivå. Tänk om alla växelspakar vore så här snygga.
Bilen har hög detaljnivå. Tänk om alla växelspakar vore så här snygga.
Foto: Anders Wiklund/TT
Här finns likheter med Volvo S60.
Här finns likheter med Volvo S60.
Foto: Anders Wiklund/TT
Polestar kommer med sin nya modell. Om man beställer en bil i dag beräknas leverans ske i mars nästa år.
Polestar kommer med sin nya modell. Om man beställer en bil i dag beräknas leverans ske i mars nästa år.
Foto: Anders Wiklund/TT
Polestar kommer med sin nya modell. Om man beställer en bil i dag beräknas leverans ske i mars nästa år.
Polestar kommer med sin nya modell. Om man beställer en bil i dag beräknas leverans ske i mars nästa år.
Foto: Anders Wiklund/TT
Singelmodellen har längre räckvidd, men eftersom man måste köpa till dyra paket blir priset ändå högt.
Singelmodellen har längre räckvidd, men eftersom man måste köpa till dyra paket blir priset ändå högt.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Polestar 2 Single Motor Long Range

Grundpris: 539 000 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,84 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 51,3 mil (WLTP).

Motor: En elmotor.

Max effekt: 231 hk.

Max vridmoment: 330 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 75 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 8 timmar.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 150 kW): cirka 35 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 140 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,60/1,98/1,47 meter.

Bagageutrymme: 405-1 095 liter + 25 liter i frunken.

0–100 km/tim: 7,4 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: 1 500 kilo.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Motor, bromsar och växellåda håller hög nivå. Single motor-versionerna har framhjulsdrift i stället för fyrhjulsdrift. Det högsta betyget går till dubbelmotor-versionen med 408 hästkrafter.

Ekonomi ++ (2/5)

Mer räckvidd till lägre pris är bra, men dåligt att elementära funktioner är inbakade i dyra paket. Gratis service i tre år. Nybilsgaranti endast två år. Treårig privatleasing (1 500 mil/år) kostar 4 941 kronor i månaden, lägger man till Pilotpaketet ökar det till 5 677 kronor.

Miljö ++++ (4/5)

Elbilar ger generellt ett högt betyg eftersom de inte släpper ut några lokala avgaser. Dock får elbilar med medelstort stor batteri inte högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Den framhjulsdrivna versionen har färre hästkrafter men köregenskaperna är bevarade – det är en engagerande körupplevelse. Men visst hade man kunnat önska sig snabbare snabbladdning – den tar 35 minuter.

Säkerhet ++++ (4/5)

Har krocktestas med högsta betyg av Euro NCAP - lägger man till Pilotpaketet får man ytterligare säkerhetsfunktioner. Att döda vinkeln-varnare är inbakat i ett paket för 40 000 kronor är konstigt, det borde vara standard på en så högprofilerad bil.

Helhet ++++ (4/5)

Härlig bil med engagerande köregenskaper och fina materialval. Gott om plats i baksätet men inte den mest rymliga familjebilen. På grund av att funktioner som behövs är inbakade i paket för 85 000 kronor blir bilen inte alls särskilt ”billig” längre.

FAKTA

Två konkurrenter

Audi Q4 40 e-tron Proline

Pris: 500 100 kronor (efter miljöbonus)

204 hk. 310 Nm. Räckvidd 51 mil (WLTP). Toppfart 160 km/tim. 0–100 km/tim på 8,5 sekunder. Max dragvikt 1 000 kilo.

Bakhjulsdrift och batteri på 77 kilowatt. Finns också i fler versioner. Betydligt rymligare bagage på 520 liter.

Tesla Model 3 Standard Range

Pris 489 900 kronor (efter miljöbonus).

Hästkrafter, ingen uppgift. Räckvidd 49,1 mil (WLTP). Toppfart 225 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 6,1 sekunder.

Detta är den bakhjulsdrivna versionen, det finns även fyrhjulsdrivna. Oslagbart laddnätverk. Har värmepump.

Motor

Köp begagnad bil klimatsmart

HVO100, ett biobränsle från petroleumbolaget Neste som går att använda som vanlig diesel, bara bilen är godkänd för det.
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Motor
Motor Alla har inte råd att köpa elbil, inte ens en begagnad - miljöambitioner till trots. Hur ska man då tänka? Alternativen är flera och du är inte alltid miljöbov fastän du kör fossildrivet.
PREMIUM

Enligt riksdagsbeslut ska fossila bränslen blandas ut med miljövänligt biodrivmedel i ökande grad. Tillsammans med elektrifieringen av fordonsparken ska Sverige på så sätt klara målet för utsläppsminskningen till år 2030.

Det kan lätta samvetet hos dig som kör en fossildriven bil – även om du tankar diesel eller bensin så vet du att bränslet blir allt mer miljövänligt. Om du går i bilköpartankar, men saknar plånboken som krävs för en ny elbil, finns det också hopp.

Under pandemin steg priserna rekordartat på begagnade fossildrivna bilar medan priserna på äldre elbilar faktiskt sjönk. Men utbudet på tidigare elbilsmodeller är fortfarande relativt litet och många bilköpare väljer att avvakta teknikutvecklingen på elsidan.

Vad återstår då om man är mån om klimatet och ska köpa begagnat? En hel del, beroende på körvanor och var du bor, framhåller Karl Hillman som är docent i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle.

–  Att vilja köpa en bil som skonar klimatet men inte kunna skaffa en ny eldriven bil är ett perspektiv som ofta glöms bort i debatten. Men det finns definitivt äldre bilar med lägre miljöpåverkan, säger han.

Fördelen med begagnade fordon, oavsett modell och märke, är att de ger noll miljöavtryck från produktionen eftersom de redan är tillverkade. I stället avgör bränslet och körsträckan mängden utsläpp av växthusgaser. Dessutom har värdeminskningen planat ut på en bil med några år på nacken, vilket är bra för ekonomin.

–  Äldre bilar som drivs av etanol och biogas är bra alternativ, liksom laddhybrider. Kör du korta sträckor varje dag kan en laddhybrid fungera utmärkt, säger Karl Hillman.

Hittar du en äldre elbil som trots allt passar din plånbok fungerar räckvidden på 10-20 mil, som de äldre modellerna har, om du inte kör långt varje dag.

–  Det klarar sig de flesta som kan ladda bilen hemma varje natt med. Stora elbilar med tunga batterier är ofta resursslöseri.

Förkasta heller inte begagnade dieselbilar - kolla om bilen går att tanka med biodrivmedlet HVO100. En dieselbil med låg förbrukning som körs på HVO100 är klimatsmart.

Men om du älskar en mullrande V8 och vill fortsätta åka på bilträffar med din pärla – vad gör du då?

–  Jag tycker inte man ska överdriva motsättningen mellan bensindrivna äldre bilar och miljöhänsyn och göra det till en konflikt. Kör du korta sträckor är det okej, säger Karl Hillman.

Faktum är att du kan ha en Volvo 940, till exempel, som släpper ut cirka 250 gram koldioxid per kilometer, och inte påverka klimatet mer negativt än om du köper en nytillverkad, större elbil.

–  Du kan köra 400 mil per år i 20 år med gamlingen innan du når utsläppsmängden som tillverkningen av en ny elbil ger. Men för en större användning är det inget bra alternativ. Och med tiden blir utsläppen från elbilstillverkningen lägre.

Anna Björe/TT

Motorn i en Volvo 940 från 1993. En gammal bil behöver inte vara en miljöbov. säger Karl Hillman.
Motorn i en Volvo 940 från 1993. En gammal bil behöver inte vara en miljöbov. säger Karl Hillman.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Karl Hillman, docent i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle.
Karl Hillman, docent i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle.
Foto: Anna Sällberg
Laddhybrider är ett bra alternativ om man kör korta sträckor varje dag.
Laddhybrider är ett bra alternativ om man kör korta sträckor varje dag.
Foto: Pär Fredin/TT

FAKTA

Samma utsläppsmängd – el och bensin

+ Tillverkningen av en stor elbil resulterar i cirka 20 ton växthusgaser. Är livslängden 20 år blir det 1 ton utsläpp per år. I många fall är utsläppsmängden och livslängden lite lägre. Utsläppen från elbilsladdningen är inte inräknade.

+ 1 ton per år, ovan, motsvarar 400 mil per år med utsläpp på 2,5 kilo per mil (250 gram per kilometer) med en äldre, större bensindriven bil.

FAKTA

Koll på utsläpp och kostnader

+ På sajten Miljöfordon.se kan du se om din bil går att tanka miljövänligt.

+ På Högskolan i Gävles sajt går det att jämföra olika bilmodeller utifrån kostnader, utsläpp och drivmedel och få den totala kostnadsbilden: hig.se/bilkostnadskalkyl.

Motor

Mer hetta när VW kläs i spansk kostym

Cupra Born är ett nytt namn på elbilsmarknaden, men under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3. Båda byggs i samma fabrik där den gamla öststatslegenden Trabant en gång i tiden skruvades ihop.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Volkswagens elektrifierade MEB-plattform har nu klätts i spansk kostym och fått lite mera glöd i maskinrummet. Dessutom har bilen fått ett helt nytt namn – Cupra Born. Med både motor och drivning där bak svängde det rejält i säsongens första halka.
PREMIUM

Vad ska en nyfödd bilmodell heta om inte Born? Cupra Born är det spanska bilmärkets första helt elektriska utmanare, fast den är baserad på samma teknik som vi känner igen från tyska VW ID.3. Cupra är ju en avknoppning från Seat som i sin tur ägs av Volkswagen.

Bagageutrymmet har plats för 1 267 liter när bakre ryggstödet fälls. Under bagagerumsgolvet sitter motorn.
Bagageutrymmet har plats för 1 267 liter när bakre ryggstödet fälls. Under bagagerumsgolvet sitter motorn.
Foto: Anders Wiklund/TT

Cupra Born ser betydligt uppkäftigare ut än sin docksöta VW-kusin även om det mesta i övrigt är likadant som hos ID.3, sånär som på ett par centimeter mer på längden och 15 millimeter på höjden. Man har sänkt chassiet för att betona sportigheten.

Motorn sitter mellan de drivande bakhjulen och ger vid normal körning 204 hästkrafter. Men om man nu ska vara den eldiga kusinen från spanska Martorell (nåja, just Born-modellen byggs i tyska Zwickau) så krävs det lite mera. Trampar du på gasen ger en så kallad e-Boost-funktion 27 extra hästkrafter – men i bara 30 sekunder. Fast det räcker ju för att vid behov kicka igång flamencotakterna.

Bra stolar och mycket att peka på. En del touchknappar i ratten är lätta att komma åt av misstag.
Bra stolar och mycket att peka på. En del touchknappar i ratten är lätta att komma åt av misstag.
Foto: Anders Wiklund/TT

För säkerhets skull har Born försetts med större bromsskivor än vad ID.3 har, ifall rytmerna skulle bli alltför eldiga. Lagom till returresan till den svenska generalagenten i Södertälje breder den första säsongshalkan ut sig på asfalten och påminner om att både motor och drivhjul sitter där bak. Trots moderna antisladd- och antispinnsystem så får jag en liten déjà vu-känsla. Visst var det väl en släng av den gamla svansmotorförsedda VW-bubblan jag fick där borta i kurvan? Den hade också motor och drivning bak, knepigt på halt underlag.

Batteriet i testbilen har en kapacitet på 58 kilowattimmar och ska räcka till drygt 40 mils körning. Det finns ett mindre batterialternativ på 45 kilowattimmar och även ett större på 77 kilowattimmar. Det sistnämnda ska klara av att ta bilen 54 mil innan det är dags att ladda på nytt.

Takspoilern där bak ger Cupra Born en lite sportigare karaktär. Fast det innebär också att automattvätten missar halva bakrutan.
Takspoilern där bak ger Cupra Born en lite sportigare karaktär. Fast det innebär också att automattvätten missar halva bakrutan.
Foto: Anders Wiklund/TT

Sex timmar och en kvart tar det att fylla testbilens batteri hemma vid garaget, där jag har 11 kilowatts växelström. Vid en snabbladdare med 120 kilowatts likström tar det 35 minuter. Lagom för en fikarast.

Köregenskaperna är något vassare än i ID.3 och det är väl meningen när det står Cupra både fram och bak, men kanske hade jag förväntat mig lite till. Måhända är det vinterdäcken som förvillar lite?

Någon motor finns inte under huven där fram men det finns plats för en den dag Born blir fyrhjulsdriven.
Någon motor finns inte under huven där fram men det finns plats för en den dag Born blir fyrhjulsdriven.
Foto: Anders Wiklund/TT

Sittkomforten är bra och i Cupra Born fungerar sittdynan även som startkontakt. När du sätter dig går motor och instrumentering igång, och när du kliver ur bilen slocknar allt. En teknik man ”lånat” från Tesla.

Interiören känns över lag mer påkostad än i kusinen från Volkswagen, som för övrigt tillverkas i samma fabrik i Zwickau. Och om nu någon med minnen från den tid då Tyskland var delat tycker sig känna igen det där ortsnamnet, så var det i just den gamla fabriken den östtyska folkbilen Trabant producerades innan DDR föll. Fast i dag är det en hypermodern VW-fabrik.

Såg att en kollega kallade den stora skärmen på instrumentpanelen för en ”pedagogisk mardröm”. Fast jag stör mig lite mer på att touchknapparna i ratten är för lätta att just toucha – av misstag.

Visst är vi lite gnälliga, vi biljournalister?

Rolf Gidenlöw/TT

Sittkomforten är bra i Cupra Born.
Sittkomforten är bra i Cupra Born.
Foto: Anders Wiklund/TT
Den ser lite uppkäftigare ut än sin kramgoa kusin VW ID.3.
Den ser lite uppkäftigare ut än sin kramgoa kusin VW ID.3.
Foto: Anders Wiklund/TT
Man får leta länge efter modellbeteckningen. I baklyktan står det dock lite diskret – Born.
Man får leta länge efter modellbeteckningen. I baklyktan står det dock lite diskret – Born.
Foto: Anders Wiklund/TT
20-tumshjul med breda 45-profildäck ser kaxigt ut men gynnar inte el-förbrukningen.
20-tumshjul med breda 45-profildäck ser kaxigt ut men gynnar inte el-förbrukningen.
Foto: Anders Wiklund/TT
Cupra Born är ett nytt namn på elbilsmarknaden, men under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3. Båda byggs i samma fabrik där den gamla öststatslegenden Trabant en gång i tiden skruvades ihop.
Cupra Born är ett nytt namn på elbilsmarknaden, men under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3. Båda byggs i samma fabrik där den gamla öststatslegenden Trabant en gång i tiden skruvades ihop.
Foto: Anders Wiklund/TT
Cupra Born är ett nytt namn på elbilsmarknaden, men under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3. Båda byggs i samma fabrik där den gamla öststatslegenden Trabant en gång i tiden skruvades ihop.
Cupra Born är ett nytt namn på elbilsmarknaden, men under det tuffa skalet döljer sig en VW ID.3. Båda byggs i samma fabrik där den gamla öststatslegenden Trabant en gång i tiden skruvades ihop.
Foto: Anders Wiklund/TT
Cupra lanserar märkets första helt elektriska utmanare – Cupra Born.
Cupra lanserar märkets första helt elektriska utmanare – Cupra Born.
Foto: Anders Wiklund/TT
Cupra lanserar märkets första helt elektriska utmanare – Cupra Born.
Cupra lanserar märkets första helt elektriska utmanare – Cupra Born.
Foto: Anders Wiklund/TT

FAKTA

Cupra Born

Grundpris: 452 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbonus).

Förbrukning: 1,63 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 406 km (WLTP).

CO2: 0 g/km (WLTP).

NOx: 0 mg/km (WLTP).

Motor: Synkron elmotor bak.

Kraftöverföring: 1-växlad, bakhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon 58 kWh.

Laddtid 100 procent: (11 kW) cirka 6 timmar, 15 minuter.

Laddtid 80 procent: (120 kW) cirka 35 minuter.

Skatt: 360 kronor/år.

Max systemeffekt: 204 hästkrafter.

Max vridmoment: 310 Nm.

Tjänstevikt: 1 897 kilo.

Släpvagnsvikt: 1 240 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,32/1,81/1,54 meter.

Bagageutrymme: 385–1 267 liter.

Acceleration 0–100 km/t: 7,3 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Elmotor på 204 hästkrafter mellan de drivande bakhjulen. En växel. Bra acceleration med hjälp av e-Boost, men högsta hastighet begränsad till 160 kilometer i timmen. Fast det är ju inte många ställen i Europa där du får köra ens så fort.

Ekonomi +++ (3 av 5)

70 000 kronor i miljöbonus är en måttlig tröst när bilen kostar nästan en halv miljon. Låg skatt men Cupra är nog inte lika stark på andrahandsmarknaden som kusiner från VW. Kan man ladda till låg kostnad hemma blir den i alla fall billig i drift.

Miljö +++++ (5 av 5)

Nollutsläpp. Hur miljövänligt elen har producerats beror förstås på var man laddar. Svenska VW erbjuder abonnemang med grön el. Bilen har bra räckvidd om man kör smart och den är snäll mot miljön om man laddar smart.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Stramare chassisättning än hos VW ID.3 ger ett lite sportigt men dock förutsägbart uppträdande. Jättehjulen ger en lite stötig gång på dåliga vägar.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och hög säkerhetsutrustning redan i standardutförande.

Helhet ++++ (4 av 5)

Dyr, som alla elbilar, men ger ändå lite mer valuta för pengarna än flera av konkurrenterna i den här elektrifierade storleksklassen. Men står sig sannolikt inte lika bra i värde som VW-kusinen.

FAKTA

Två konkurrenter

VW ID.3

Pris: 434 900 kronor.

204 hk. Räckvidd 42 mil. Elmotor och drivning bak. Förbrukning 1,57 kWh/mil. Laddar 80 procent på 35 minuter. Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/t på 7,3 sekunder. Max släpvagnsvikt 1 200 kilo. Byggd på samma plattform som Cupra Born.

Tesla Model 3

Pris: 549 990 kronor.

325 hk. Räckvidd 45 mil. Elmotor, bakhjulsdriven. Förbrukning 1,61 kWh/mil. Laddar 80 procent på 24 minuter. Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/t på 5,6 sekunder. Max släpvagnsvikt 910 kilo. Finns även i en fyrhjulsdriven Long Range-version med 75 kWh-batteri.

VW ID.3.
VW ID.3.
Foto: Hardy Mutschler/TT
Tesla Model 3.
Tesla Model 3.
Foto: Tesla

Motor

Älskad folkvagn snart pensionär

Volkswagen Typ 3, som började tillverkas i slutet av 1961, blev en praktisk och omtyckt familjebil.
Foto: Volkswagen AG
Motor
Motor Volkswagens familjebil Typ 3 blev ett rymligare alternativ till den klassiska Bubblan. Bilen, som även kallas VW 1500 och 1600, började tillverkas i slutet av 1961 och syntes ofta på svenska vägar. Nu fyller den 60 år.
PREMIUM

På Volkswagen var man inte direkt fantasifull med benämningarna. Först lanserades Bubblan, under namnet Typ 1, och därefter Folkabussen, Typ 2. När det var dags för nästa modell fick den förstås heta Typ 3. Varför krångla till det?

–  Den nya bilen var lite lyxigare än Bubblan. Den var inte mycket större men betydligt rymligare, med en modernare design. Samtidigt var den snabbare, hade bättre väghållning och en tystare kupé, säger Peter Kruslock, vice ordförande för klubben Svenska Volkswagenveteranerna.

Typ 3 kom i flera olika varianter. Fastback-modellen 1600 TL presenterades 1965.
Typ 3 kom i flera olika varianter. Fastback-modellen 1600 TL presenterades 1965.
Foto: Shutterstock

Typ 3 togs fram som en premiumversion av folkbilen Bubblan. Den senare var liten och spartansk med en formgivning från 1930-talet. De nya tiderna krävde mer än så. Men den luftkylda boxermotorn höll fortfarande måttet.

–  I Typ 3 hade den förstorats och gav mer effekt. Samtidigt var den väldigt lågt byggd och brukar därför kallas för pannkaksmotor, berättar Peter Kruslock.

Den känns modern, är mycket mer bil än Bubblan och hänger med bra i dagens trafikrytm.

Kraftkällans nätta mått ledde till en överraskning: Bilen hade två bagageutrymmen. Dels ett vanligt under huven framtill, dels ett extra ovanpå motorn baktill. Oljestickan och påfyllningsröret var dock lätta att komma åt för att det enkelt skulle gå att serva bilen, även med full packning.

Nykomlingen var ett charmigt ekipage med plats för fem personer. Det vägde 940 kilo och de 45 hästkrafterna gjorde att det kändes hyfsat piggt. Genom motorns 1 500 kubik fick den modellnamnet VW 1500.

Bilen såldes i nästan 2,6 miljoner exemplar.
Bilen såldes i nästan 2,6 miljoner exemplar.
Foto: Volkswagen AG

Bilen började tillverkas i slutet av 1961, som det kommande årets modell. Efter sedanversionen följde strax en kombi samt, inför 1966, en fastback med långsträckt sluttande bakända. Samtidigt växte drivkällan till 1 600 kubik och försågs senare med bränsleinsprutning.

Hur är det då att köra en Typ 3?

–  Den känns modern, är mycket mer bil än Bubblan och hänger med bra i dagens trafikrytm. Den ger upphov till en hel del reaktioner från folk. Många har ägt en sådan bil eller haft den i körskolan, säger Peter Kruslock, som själv har varianten 1500S med dubbla förgasare och 54 hästkrafter.

VW Typ 3 hade ett vanligt bagageutrymme under huven där fram – och ett extra baktill.
VW Typ 3 hade ett vanligt bagageutrymme under huven där fram – och ett extra baktill.
Foto: Shutterstock

Med Typ 3 lyckades Volkswagen bygga en praktisk och älskad bil. Den blev visserligen inte samma stormsuccé som Bubblan, men såldes trots allt i nästan 2,6 miljoner exemplar.

Modellen gick i graven 1973 för att lämna plats åt två nya folkbilar, Golf och Passat. Men det är en annan historia.

Robert Lagerström/TT

FAKTA

Det här är VW Typ 3

+ Designen stod klar redan 1959 och året därpå testades några prototyper. Hemlighetsmakeriet var stort och Volkswagen förnekade länge att man hade en nyhet på gång.

+ Bilen hade samma hjulbas som Bubblan men var 16 centimeter längre och något bredare. Detta skapade rymd och gav mer plats för passagerare och packning.

+ Typ 3 var byggd på en bottenplatta med medbärande kaross. Den hade torsionsfjädrar samt dubbla länkarmar fram och pendelaxlar bak.

+ Kombiversionen kunde svälja 700 liter bagage, och hela 1 200 med baksätet nedfällt. Inte illa för en bil som bara var 4,2 meter lång.

+ En cabriolet-version dök upp i VW-reklamen 1961 men kom aldrig i produktion. Troligtvis skulle den bli för dyr.

+ Typ 3-bilarna är numera sällsynta. Många har rostat sönder eller körts slut i rally och folkrace.

– Källor: Volkswagen, Hemmings, Heritage Parts Center.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Apoteum

Fullspektrum CBD-olja: vad du behöver veta

Apoteum Under de senaste åren har populariteten för CBD-olja ökat. Plötsligt legaliseras den i allt fler stater och är lokalt tillgänglig. CBD-industrin har verkligen exploderat och visar inte några tecken på att sakta ner.

Det finns tre huvudtyper av CBD-oljor, nämligen:

– Fullspektrum CBD-olja

– CBD-isolat

– Bredspektrum CBD-olja

I den här artikeln kommer vi att lägga vårt huvudfokus på fullspektrum CBD-olja.

Vad är fullspektrum CBD-olja?

CBD-olja med fullspektrum är den olja som utvinns från Cannabis Sativa, och innehåller alla cannabinoider som finns naturligt i växten.

Fullspektrum CBD-olja skiljer sig från CBD-isolat och bredspektrum CBD-oljorna på fler sätt än ett. För det första så innehåller CBD-isolat endast rent CBD eftersom det är isolerat från de andra komponenterna i plantan.

Å andra sidan är bredspektrum CBD-olja nästan identisk med fullspektrum CBD-oljan. Den enda skillnaden är att bredspektrum CBD-olja inte innehåller THC, vilket är fallet med fullspektrum CBD-olja.

Vilka är fördelarna med att använda fullspektrum CBD-olja?

I allmänhet har CBD-oljor en mängd fördelar. Det är inte konstigt att de legaliseras i Kanada, Mexiko, Jamaica och olika stater över hela USA.

CBD-oljor med fullspektrum har särskilt många fördelar.

Låt oss ta en närmare titt.

– Ger entourage-effekten

CBD-oljor med fullspektrum innehåller hundratals botaniska komponenter, som var och en har sin egen, specifika effekt på kroppen. När alla dessa föreningar interagerar förändras deras beteende, vilket skapar en entourage-effekt. Forskning, även om den är begränsad, har visat att på grund av entourage-effekten så fungerar CBD-oljor med fullspektrum bättre. De ger bland annat användaren en omfattande mängd fördelar.

– De innehåller terpener

CBD-oljor med fullspektrum innehåller terpener som är bra för aromaterapi. De ger en söt doft som är terapeutisk. De avger en lugnande och avslappnande effekt som hjälper till att öka individens mentala och allmänna välbefinnande.

Dessutom hjälper de med muskelavslappning, minskade stressnivåer och ökade energinivåer.

– Möjlig lindring av kronisk smärta

Kronisk smärta är ett tillstånd där kroppen lider av svår smärta till följd av trauma, såsom svåra skador efter olycksfall. I de flesta fall inträffar smärtan dagar eller till och med månader efter skadan. Med tanke på att kroppen led av skadorna under en längre period kan det vara svårt att hantera smärtan, vilket kan leda till att receptfria mediciner för smärtstillande är mindre effektiva. Dessutom kan långvarig användning ha negativa effekter på kroppens organ. Användningen av fullspektrum CBD-olja har dock visat sig vara ett lovande preparat i att lindra smärta.

Dessutom har fullspektrum CBD-olja till stor del används för dess antiinflammatoriska egenskaper hos personer som lider av artrit och ledvärk. Eftersom fullspektrum CBD-olja har antioxidanter, förstärker den de smärtlindrande och antiinflammatoriska effekterna.

Är det värt att spendera dina pengar och tid på fullspektrum CBD-olja?

Utifrån de fördelar som lyfts fram ovan är det tydligt att fullspektrum ger fler fördelar jämfört med andra CBD-oljor. Så länge som säkra interaktioner med oljan upprätthålls, så är den absolut värd att spendera tid och pengar på.

Sport

Hamilton inte på plats när Verstappen prisades

F1-mästaren Max Verstappen vid prisceremonin med flickvännen Kelly Piquet.
Foto: Thibault Camus/AP/TT
Sport
Motor
Sport Sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton var inte på plats när årets segrare Max Verstappen tog emot segrarstatyetten. Hamilton beskrivs som "desillusionerad" efter förlusten.
– Jag kan så klart förstå att det kan vara väldigt smärtsamt, säger Vetstappen.

Årets F1-mästerskap avgjordes under dramatiska former, som lär diskuteras i bilsportskretsar i flera år framöver.

Inför det säsongsavslutande loppet hade både brittiske regerande mästaren Lewis Hamilton och nederländske utmanaren Max Verstappen samma poäng. Hamilton såg ut att ha loppet under kontroll, men en sen krasch ledde till att Verstappen kunde byta däck, och när fältet trycktes ihop blev det avgörande.

"Lång tid att smälta"

Mercedeschefen Toto Wolff har svårt att smälta hur det blev, och säger att han och Hamilton är desillusionerade.

– Du börjar ifrågasätta om allt jobb du lagt ned – all svett, tårar och blod – kan demonstreras genom det bästa möjliga framträdandet på banan, för det kan tas bort slumpmässigt, säger han vid en digital pressträff, enligt ESPN.

Mercedes drog förvisso tillbaka sitt överklagande eftersom man fått löfte från Internationella bilsportsförbundet FIA om att händelserna vid loppet ska analyseras.

– Det kommer att ta lång tid för oss att smälta vad som hände i söndags. Jag tror inte att vi någonsin kommer att komma över det. Det är inte möjligt, särskilt som förare, fortsätter Wolff.

Han antyder att Hamilton kan komma att kasta in handduken.

– Jag hoppas verkligen att Hamilton fortsätter med racing, för han är den största föraren genom tiderna, säger han.

"Otrolig kamp"

Den nyadlade sjulfaldige världsmästaren – den mest meriterade i F1-sammanhang – deltog inte på prisgalan i Louvren i Paris.

– Det har varit en otrolig kamp med Lewis, en av de största förarna någonsin i formel 1. Jag tror att vi pressade varandra till bristningsgränsen, i bland över den. Jag tror till syvende och sist att vi verkligen respekterar varandra, säger Verstappen enligt flera medier.

Han säger att han kan förstå smärtan som Hamilton känner, även om han inte är ledsen för hans skull.

– Jag kan förstå att de första dagarna efter ett lopp som det där, så är du inte glad, men du borde också förstå att det här är racing. Jag tycker att han borde se tillbaka på vad han redan har åstadkommit.

För egen del räknar han med "några fler år" i F1, och säger till reportrar inför galan att han uppnått ett livsmål i och med världsmästartiteln.

– Jag längtar efter att komma tillbaka nästa år – och helt klart ska vi försöka igen, säger han.

Gustav Sjöholm/TT

Lewis Hamilton i ledningen framför Max Verstappen i det avgörande loppet i Abu Dhabi den 12 december.
Lewis Hamilton i ledningen framför Max Verstappen i det avgörande loppet i Abu Dhabi den 12 december.
Foto: Hassan Ammar/AP/TT

Motor

Volvos nya kaxigare elbil väcker habegär

C40 är välutrustad i grunden, bland tillvalen finns dragkrok. 20-tumshjul (19-tums är standard).
Foto: Julia Brzezinska/TT
Motor
Motor C40 är Volvos kaxigaste modell just nu. Detta är elsuven för dig som söker fart och flärd, men som inte bryr dig lika mycket om pris och bagageutrymme och snabba laddtider.
PREMIUM

Det här är Volvos andra elbil. Den här gången har designavdelningen fått ta ut svängarna ordentligt. Det märks främst genom det sluttande akterpartiet och de tigerrandiga lamporna som ger ett kaxigt uttryck. Designen ger något sämre lastutrymme och lägre takhöjd i baksätet, men detta är modellen som vänder sig till dem som främst vill ha - men inte behöver – en suv.

Bakom ratten syns Google Maps integrerat, det är mycket smidigt. Läderimitationen på ratten är övertygande.
Bakom ratten syns Google Maps integrerat, det är mycket smidigt. Läderimitationen på ratten är övertygande.
Foto: Volvo

På insidan har dörrsidorna accentuerats i blått med ett material från återvunna plastflaskor som påminner om tovad ull. Den upplysta panelen ovanför handskfacket föreställer en silhuett av Abisko. Under skalet finns det inga direkta uppdateringar jämfört med den första elbilen XC40 – utan det är designen som är själva nyheten. Nytt är också att det inte längre går att välja läderklädsel, att bilen endast går att handla online och att C40-modellen enbart kommer att säljas med elmotorer.

Volvos elbilar har en plastgrill – framifrån är C40 lätt att förväxla med XC40.
Volvos elbilar har en plastgrill – framifrån är C40 lätt att förväxla med XC40.
Foto: Julia Brzezinska

Batteripaket, motorer och laddhastighet är identiska med den eldrivna XC40-modellen. Däremot ger den mer ”aerodynamiska figuren” 2,6 mil längre räckvidd – vilket är en ökning från 42 till 44 mil. Hur långt man kommer i verkligheten beror som i alla elbilar på temperaturförhållanden och hastighet – på sommaren kommer man nära de officiella siffrorna men under vintern får man räkna med att räckvidden kan sjunka med hälften.

C40 har Recharge-däck, ett året runt däck som enligt Volvo ska vara lika bra som ett sommardäck på sommaren men bättre än vinterdäck i mellansäsong med kall eller blöt asfalt.
C40 har Recharge-däck, ett året runt däck som enligt Volvo ska vara lika bra som ett sommardäck på sommaren men bättre än vinterdäck i mellansäsong med kall eller blöt asfalt.
Foto: Julia Brzezinska/TT

Körupplevelsen är förfinad, tyst och solid. Det sitter en elmotor framtill som driver framhjulen och en elmotor baktill som driver bakhjulen – tillsammans ger de 408 hästkrafter och en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder. Mer än tillräckligt för de flesta.

Volvo är bra på att skapa en lyxig men sparsmakad känsla. Och flera av deras modeller – C40 inräknad - känns faktiskt lyxigare än vad en grundutrustad Audi gör i dag. Tidigare kunde de tyska premiummärkena särskilja sig genom att erbjuda en större palett av kraftfulla motoralternativ för finsmakarna. Där fungerar eldriften mer utjämnande eftersom karaktären i elmotorerna är förhållandevis likvärdig, men också för att det är enklare för en liten tillverkare som Volvo att stoppa mer effekt i en elmotor än att utveckla en starkare bensinmotor.

I dörrsidorna syns den blå accentfärgen, det filtliknande tyget går igenom i kupen och har en bra ljudabsorberande förmåga.
I dörrsidorna syns den blå accentfärgen, det filtliknande tyget går igenom i kupen och har en bra ljudabsorberande förmåga.
Foto: Volvo

Ja, C40 har betydligt mer hästkrafter än Audi Q4 e-tron Sportback, och det återspeglas även på prislappen, där Volvo kilar in sig mellan den betydligt rymligare Tesla Model Y och Audin. 689 900 kronor innan bonus eller privatleasing för 7 790 kronor i månaden gör detta till bilen för en person med tjockare plånbok. Så småningom kommer det även en billigare framhjulsdriven version.

Håkan Samuelsson har sagt att den sista fossildrivna Volvon ska rulla av fabriksbandet år 2030. Det är åtta år kvar till dess – näst på tur att få batterier och elmotor är ersättaren till dagens XC90, som när den lanseras under nästa år kommer att heta något annat.

Julia Brzezinska/TT

Här finns lyxigt glastak.
Här finns lyxigt glastak.
Foto: Volvo
De första bilarna byggs på den belgiska fabriken i Gent. Leveranstid för leasingbilarna är för tillfället tre månader.
De första bilarna byggs på den belgiska fabriken i Gent. Leveranstid för leasingbilarna är för tillfället tre månader.
Foto: Volvo
Det androidbaserade infotainmentsystemet med appar från Google hör till de smidigare på marknaden.
Det androidbaserade infotainmentsystemet med appar från Google hör till de smidigare på marknaden.
Foto: Volvo

FAKTA

Volvo C40 Recharge

Grundpris: 689 900 kronor (minus 70 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 2,23 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 44,4 mil (WLTP).

Motor: Dubbla elmotorer.

Max effekt: 408 hk.

Max vridmoment: 660 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, fyrhjulsdriven.

Batteri (netto): Litiumjon, 75 kWh.

AC-laddning 0-100 procent (11 kW): 8 timmar.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 150 kW): cirka 37 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 2 207 kilo.

Längd/bredd/höjd: 4,44/2,03/1,59 meter.

Bagageutrymme: 413 liter.

0–100 km/tim: 4,7 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Dragvikt: 1 800 kilo.

FAKTA

Omdömen

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Kraftfull acceleration – på sikt kommer även ett framhjulsdrivet alternativ med halva effekten. Bilen har en bra avvägd konfiguration för enpedalskörningen som anpassar sig till körsituation och hastighet.

Ekonomi +++ (3/5)

Dyr att köpa och leasa men bra grundutrustning. 1 000 mil per år kostar 7 790 kronor per månad, det är dyrare jämfört med flera konkurrenter. Den betydligt större Tesla Model Y kostar 30 000 kronor mer att köpa. Och Audis motsvarighet är 30 000 kronor billigare. C40 kommer så småningom i en billigare framhjulsdriven version.

Miljö ++++ (4/5)

Medelstort batteri ger inte högsta miljöbetyg. Ganska hög elförbrukning visar att Volvos elbilar inte hör till de mest energieffektiva.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Körkänslan är förfinad och solid. Smidig och kompakt bil även om svängradien kunde varit bättre. Accelerationen är snabb och fjädringen arbetar bra.

Säkerhet ++++ (4/5)

Får inte högsta betyg eftersom den inte är krocktestad av Euro NCAP. Detta är Volvos paradgren – C40 är inte krocktestad, däremot har syskonbilen XC40 krocktestats med högsta betyg.

Helhet ++++ (4/5)

C40 känns lyxig och solid. Körupplevelsen är rapp, tyst och bra. Prislappen lär dock avskräcka många. Och den långa snabbladdningstiden gör det inte till den bästa bilen att resa långt med.

FAKTA

Två konkurrenter

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Pris: 590 000 kronor (efter miljöbonus)

299 hk. 460 Nm. Räckvidd 42-49 mil (WLTP). Toppfart 180 km/tim. 0–100 km/tim på 6,2 sekunder. Max släpvagnsvikt 1 200 kilo.

Känns inte alls lika lyxig i grundutförande som Volvon och har ej samma prestanda.

Tesla Model Y

Pris:649 900 kronor (efter miljöbonus).

441 hk. Räckvidd 50,7 mil (WLTP). Toppfart 217 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 5,0 sekunder.

Bullrigare och stötigare men också mycket smidigare vid långresa.

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro.
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro.
Foto: Audi
Tesla Model Y.
Tesla Model Y.
Foto: Tesla ModelY

Motor

Mercedes stoppar sponsoravtal efter brandtragedin

Mercedesföraren Lewis Hamilton ville inte ha något med sponsorn Kingspan att göra, sade han inför helgens F1-lopp. Nu avslutas samarbetet. Arkivbild.
Foto: Andrej Isakovic/AP
Motor
Sport
Motor Mercedes formel 1-stall avslutar sponsoravtalet med Kingspan efter en vecka efter att ha mötts av massiv kritik.
Företaget anklagas för att ha bidragit till branden i Grenfell Tower.
"Vi har nått en gemensam överenskommelse om att det i nuläget inte är lämpligt att fortsätta", skriver Kingspan i ett uttalande.

Det var i förra veckan som F1-teamet bakom Lewis Hamilton meddelade att man skulle låta pryda nosen på förarens bil med företagets logga. Ett beslut som inte togs väl emot av vare sig den sjufaldiga världsmästaren själv eller samhället i Grenfell.

– Jag har inget med saken att göra, sade Hamilton på en presskonferens i helgen.

Företaget har nämligen anklagats för att genom sina lättantändliga material ha bidragit till den våldsamma branden i Grenfell Tower i västra London 2017, där 72 personer miste livet.

Något ansvar för branden har företaget inte tagit på sig, utan de hävdar att enbart en liten del av företagets material användes vid fasadrenoveringen av byggnaden, och att det materialet inte var avsett för ändamålet och användes utan företagets vetskap.

Bristande brandsäkerhet i kombination med lättantändligt fasadmaterial har pekats ut som orsaker till att branden så snabbt blev okontrollerbar.

Överlevare och anhöriga till de som omkom i branden reagerade starkt på sponsoravtalet och krävde att Mercedes drar sig ur, vilket formel 1-teamet nu gör. Tragedin, som på sätt och vis blivit en symbol för samhällsklyftor och nedskärningspolitik, har sedan 2017 väckt stor debatt i Storbritannien.

Hilda Djupenström/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL