Kultur och nöje

"Praktiskt med dockorna i sexscenerna”

Skådespelarna Erik Olsson och Kajsa Ericsson ger barbiedockorna liv när Joan Collins The world is full of married men blir teater.
Foto: Gunilla Wedding
Kultur och nöje
Malmö
Scen På lördag, 11 december, är det premiär för Jackie Collins The world is full of married men spelad med barbiedockor hos Malmö dockteater. För Erik Olsson och Kajsa Ericsson, de enda levande skådespelarna på scen, är det många nya erfarenheter.
– Man ger röst och liv åt dockorna och sedan är det deras kroppar som gör allt. Det är också praktiskt i den här pjäsen eftersom det är så mycket sex, säger Kajsa Ericsson med ett skratt.

Jackie Collins debutroman The world is full of married men förbjöds i flera länder när den kom ut 1968 och översattes aldrig till svenska. Nu får den nytt liv i Malmö dockteater och Malmö stadsteaters samarbetsprojekt i dockteaterns lokaler.

På scenen har sex detaljrika dockskåpsmiljöer byggts upp och det äkta paret David och Linda Cooper och de andra karaktärerna i denna historia som utspelas i reklam- och filmvärlden i London gestaltas av barbiedockor.

Repetitionerna pågår för fullt inför premiären men skådespelarna Erik Olsson och Kajsa Ericsson, som ger liv och röst åt dockorna, tar sig tid att prata medan Malmö dockteaterns konstnärlige ledare Erik Holmström som översatt, dramatiserat och regisserar föreställningen fortsätter att finslipa.

– Jackie Collins hade jag bara hört talas om innan. Man pratade om henne och tantsnusk lite avfärdande, konstaterar Erik Olsson. När vi började med den här föreställningen läste jag boken och om man har med sig att den är skriven 1968 så fattar man att det verkligen är sprängstoff. Jackie Collins är rak, ber inte om ursäkt och med metoo i ryggen också - shit vad aktuell den är!

– Det är verkligen en svart historia om den värld som Jackie fick inblick i genom sin syster filmstjärnan Joan Collins, säger Kajsa Ericsson. Och även om hon fick kritik för att hon var antifeministisk så upplevde hon själv att hon skrev feministiskt utifrån den världen. Sedan är det här en rolig föreställning också. Det blir så dråpligt med dockorna, de tar allt så bokstavligt.

Ögon som fastnar

Erik Olsson har tidigare medverkat i en dockföreställning, Vad gör vi här?, som Erik Holmström gjorde i samarbete med Malmö unga stadsteater. Då handlade det om betydligt större dockor. För Kajsa Ericsson är det helt nytt med dockteater och bägge berättar med många skratt om hur det är att hantera dockorna i små dockskåpsmiljöer där de måste akta sig för att skymma den kamera som filmar så att publiken ser allt som händer uppförstorat på skärmar. Ofta ser skådespelarna själva inte dockornas ansikte trots att de måste styra deras rörliga munnar och ögon.

– I går hade jag till exempel inget ljus när jag skulle starta min scen och trodde att jag ställde min docka i en dörröppning men i själva verket stod hon och stirrade in i ett hörn, fnissar Kajsa Ericsson.

– Ja, och ibland skrattar alla som sitter runt om och själv vet man inte varför. Har ögonen fastnat nu igen kanske? Jaha det har de, berättar Erik Olsson.

– Det är väldigt speciellt att jobba med dockor, fortsätter han. Man kan använda så mycket av det man kan som skådespelare men behöver inte lägga så mycket uppmärksamhet på sig själv, på vad man gör, var man står och så vidare. Det är befriande med full koncentration på att ge liv åt dockorna.

Vad är det som gör att just den här romanen fungerar som dockteater - och med barbiedockor?

– Jag tänker att Erik Holmström valt barbiedockor för att den här ytliga världen som beskrivs i boken och dockorna går hand i hand, säger Kajsa Ericsson.

– Det är verkligen en dockvärld och de här dockskåpsmiljöerna, de är så fantastiska. Det är samma jobb här som i scener i en stor uppsättning fast i miniatyr och så kan vi lätt flytta dockorna på ett sätt man inte kan flytta skådespelare i en vanlig uppsättning, instämmer Erik Olsson.

– Sedan vi använder också green screen i några scener. Då tar Erik och jag över, tar på oss samma kostymer som dockorna och kliver in i dem, berättar Kajsa Ericsson.

I vissa scener arbetar Kajsa Ericsson och Erik Olsson mot green screen, tar på sig samma kläder som dockorna och gestaltar dem.
Foto: Gunilla Wedding

Snidade penisar

Jackie Collins-romanerna innehåller många sexscener och här är det definitivt en fördel att gestalta med hjälp av dockor menar Kajsa Ericsson och Erik Olsson.

– Vi ger röst och liv åt dockorna men sedan är det deras kroppar som gör allt och det är praktiskt när det är så mycket sex, säger Kajsa Ericsson. Vi gör saker med dockorna som vi aldrig hade kunnat göra som skådespelare och Erik Holmström har snidat små penisar åt de manliga dockorna och borrat hål i de kvinnliga.

Är inte sexscenerna svåra att göra via dockorna också?

– Vi lånar ut våra röster i det mest intima så visst har vi haft våra genanta stunder, medger Kajsa Ericsson.

– Det är så roligt också. Erik Holmström sitter och tittar på dockorna via en tv och är helt inne i det och bara regisserar. Han kan säga att det måste vara mer kuk där eller kan ni flåsa mer, det ska vara porrfilmsflås, berättar Erik Olsson.

Hela föreställningen är 2 timmar och 20 minuter och det är en krävande insats för de två skådespelarna.

– Det är berättartext och dialog och sedan har dockorna både en nakenkropp och en klädeskropp och så byter vi huvud mellan dem för att bytena ska gå lätt och då blir det mycket att komma ihåg. Typ nu ligger Claudias huvud i skåpet och nakenkroppen är i badkaret så då måste jag hämta den, berättar Kajsa Eriksson. Det är mycket i huvudet just nu och ibland känns det verkligen som man är på väg att implodera.

Vad tror ni att publiken kommer att tycka?

– Jag tror de kommer att tycka att den är väldigt, väldigt rolig. Och det är också så fantastiskt mycket små detaljer som är roligt att titta på, säger Kajsa Ericsson.

– Sedan är det verkligen en bra story, slår Erik Olsson fast. Det är inte bara att nu skrattar vi åt de här ytliga karaktärerna i såpamiljö med en massa sexscener utan Jackie Collins har verkligen vävt ihop en historia med karaktärer som engagerar.

– Sedan kan det vara bra att tänka på att det här är en föreställning för en publik från 15 år och uppåt, lägger Kajsa Ericsson till. Man kanske tänker dockteater och att man tar med sina barn, men det går alltså inte.

Kultur och nöje

Fans stämmer filmbolag – ville se Ana de Armas

Skådespelaren Ana de Armas frånvaro i filmen 'Yesterday' väcker känslor. Arkivbild.
Foto: Nicola Dove/MGM/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Två filmintresserade privatpersoner har lämnat in en gemensam stämningsansökan mot filmbolaget Universal, eftersom skådespelaren Ana de Armas klippts bort ur filmen "Yesterday", skriver Variety.

Conor Woulfe och Peter Michael Rosza ska ha betalat fyra dollar var, motsvarande ungefär 37 kronor, för att strömma filmen via Amazon Prime. De hade sett sin favoritskådespelare Ana de Armas i trailern, men hon saknas helt i filmen – då hennes scener klipptes bort i slutredigeringen.

Filmen handlar om Jack Malik, spelad av Himesh Patel, som efter en övernaturlig händelse är den enda i världen som minns The Beatles musik. Ana de Armas, känd från bland annat senaste Bond-filmen "No time to die", skulle ha spelat Roxane, en kvinna han blir intresserad av och sjunger "Something" för.

Enligt manusförfattaren Richard Curtis så gillade testpubliken inte att Jack Malik hade fler kärlekshistorier i filmen än den med Lily James, som är det huvudsakliga kärleksintresset. Och således klipptes filmen om.

Kultur och nöje

Emerich Roth är död

Emerich Roth har avlidit. Arkivbild.
Foto: Lisa Arfwidson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Emerich Roth har avlidit. Roth överlevde Förintelsen och var en av initiativtagarna till Föreningen Förintelsens överlevande, som besökte skolor och organisationer för att berätta om sina erfarenheter.
PREMIUM

– Emerich var en person som aldrig gav upp. Han gav sig aldrig. När han trodde på något så trodde han på det. Och det framgår väl när man tänker på alla år han varit i skolor och föreläst och artiklar han skrivit att han alltid framhållit skolans roll, hur viktig den är, säger hans änka Kerstin Roth till Dagens Nyheter.

Fördes till Auschwitz

Emerich Roth föddes 1924 i Sevlus i dåvarande Tjeckoslovakien, i dag Vynohradiv i Ukraina. Hans familj tvingades under andra världskriget in i ett ghetto tillsammans med övriga judar i staden och därifrån fördes de till koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau.

Han slapp undan gaskamrarna som dödade hans mamma och två systrar vid ankomsten och kom att vistas i totalt fem läger under Förintelsen. Efter krigsslutet fick han veta att systern Elisabeth fanns i Sverige och 1950 kunde han återförenas med henne.

I 45 år höll han tyst om sina upplevelser, men åsynen av ett gäng nynazister på gatan i Stockholm 1992 förändrade allt.

– En dag när jag gick på Birger Jarlsgatan kom en grupp ungdomar marscherande på andra sidan, skanderade Sieg Heil med lyfta armar. Det var en chock! Men det som var ännu värre var att ingen reagerade! Dags att bryta tystnaden, sade Roth i en intervju med DN 2011.

Besökte skolor

Det blev startskottet för hans engagemang och han bildade och började besöka skolor genom Föreningen Förintelsens överlevande.

1994 grundade han den ideella Emerichfonden, som delar ut stipendium för att utbilda om Förintelsen. Han var även med och startade verksamheten Exit på Fryshuset, för avhoppare från högerextrema miljöer.

Statsministern beklagar

Statsminister Magdalena Andersson (S) skriver i ett inlägg på Instagram att Emerich Roth lämnar ett tomrum efter sig.

"Mina tankar går främst tills hans familj men han lämnar också ett tomrum i Sveriges offentliga samtal som aldrig helt kommer att kunna fyllas igen", skriver hon och fortsätter:

"Emerich Roths envisa övertygelse om kunskapens överlägsenhet som vapen i kampen mot nazism och antisemitism, och betydelsen av att nå fram till varje ny generation unga, förblir en ledstjärna för alla svenskar som är övertygade om det lika och okränkbara människovärdet."

Roth tilldelades flera priser, bland annat Raoul Wallenberg-priset 2015 och Olof Palme-priset 2017 – båda tillsammans med Hédi Fried.

Emerich Roth blev 97 år.

Kultur och nöje

Två kända Edvin till Guldbaggegalan

En Guldbaggestatyett. Arkivbild.
Foto: Anders Wiklund/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Årets Guldbaggegala får förstärkning.

Under galan ska podd-profilen Edvin Törnblom intervjua gäster på röda mattan under sändningen på SVT Play, enligt ett pressmeddelande.

Dessutom är "Young royals"-stjärnskottet Edvin Ryding nytillkommen prisutdelare, liksom skådespelarkollegorna Frida Argento och Kajsa Ernst.

Guldbaggegalan äger rum på Cirkus i Stockholm på måndag och sänds av SVT. På grund av smittspridningen hålls den inför en kraftigt begränsad publik. Konferencier är Gina Dirawi.

Kultur och nöje

Williams säljer Banksy-verk värda jättebelopp

Robbie Williams. Arkivbild.
Foto: Jens Meyer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den brittiske popstjärnan Robbie Williams ska göra sig av med tre konstverk av Banksy, skriver NME.

Det rör sig om målningarna "Kissing coppers", "Vandalised oils (Choppers)" och "Girl with balloon". Tillsammans är de värderade till motsvarande 125 miljoner kronor.

Målningarna delar motiv med några kända gatumålningar av den hemlighetsfulle gatukonstnären och Williams skaffade dem från Banksy själv i början av 00-talet.

"Jag älskar Banksys konst. Den är ikonisk och effektfull och den får mig att skratta", säger Robbie Williams i ett uttalande.

Konstverken går under klubban hos auktionshuset Sotheby’s 2 mars. Pengarna ska Williams använda till att finansiera "ett eget konstprojekt" som han lanserar senare i år.

En 'Girl with balloon' såldes i december för motsvarande 3,7 miljoner kronor. Arkivbild.
En "Girl with balloon" såldes i december för motsvarande 3,7 miljoner kronor. Arkivbild.
Foto: Matt Dunham/AP/TT

Kultur och nöje

Nuckan startar egen hjärtespalt

– Jag var intresserad av att se vad som händer om man slår undan benen på hjärtespaltens utgångspunkt, säger författaren Malin Lindroth.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje I boken "Nuckan" skrev Malin Lindroth självutlämnande om ofrivillig ensamhet. Nu låter hon sin huvudperson annektera en hjärtespalt och luckra upp historien om den romantiska kärleken.
PREMIUM

Det har gått ett par år sedan Malin Lindroth förde fram Nuckans perspektiv. Efter att själv ha levt utan fast relation i 30 år ville hon tvätta skammen ur begreppet. 2018 pekade hon ut erfarenheten kring ofrivillig ensamhet, men i den nya boken "Nuckans hjärtespalt" var det dags att "sätta nuckans blick i arbete".

– Det kändes viktigt eftersom jag i första boken pratar mycket om Nuckan som en position men utan att egentligen praktisera den, säger Malin Lindroth.

Rådgivaren i en hjärtespalt är enligt henne varken professionell terapeut eller psykolog utan snarare en autodidakt, gärna en äldre kvinna. Här har Nuckan valt ut ett antal frågeställningar ur europeiska hjärtespalter. Ingen efterfrågar visserligen hennes kärleksråd – men Malin Lindroth tänker att de ändå behövs.

– För att historien om tvåsam romantik är så oerhört ingrodd i vår kultur. Vi pratar hela tiden om kärlek men det är bara variationer på samma historia som upprepas. Så jag tänker att Nuckan kan luckra upp den berättelsen och göra plats för andra historier.

Orimligt kärlekskrav

Men när Nuckan svarar på hjärtefrågor konfronteras hon också med sin egen idé om kärlek. Hon har inte slutat drömma om en relation, hon har bara misslyckats med att hitta någon, konstaterar Malin Lindroth krasst. Det finns alltså en längtan kvar – men Nuckan ifrågasätter drömmen om att kärleken ska bära en genom livet.

– Jag tänker att det nästan hos alla människor finns ett orimligt kärlekskrav och Nuckan föreställer sig att det finns en tvåsamhet som handlar om att hantera den orimliga drömmen.

Den senaste tidens böcker om tindervärldens eviga jakt gestaltar hur plågsam historien om den perfekta kärleken kan vara, tycker Malin Lindroth. Nuckan citerar istället filosofen Alain de Bottons tes att ingen egentligen är perfekt för någon annan. Och att det vi kallar kärlek oftast bara är början på kärlek.

– Det frigör en från den hopplösa jakten på den rätta som jag tänker är destruktiv oavsett hur ensam eller tvåsam man är. Jag tror inte att den historien gör någon gott.

En fråga som skulle kunna ställas i en hjärtespalt, som Malin Lindroth själv undrar över är: men hur skiljer man då historien om kärlek från kärleken?

– Det skulle jag vilja veta mer om.

Förknippad med Nuckan

Nuckan är dock ingen vanlig rådgivare – hennes eget perspektiv tar ofta över. I första boken kunde hon vara vem som helst men här är hon något av en outsider, som vänt staden ryggen. Malin Lindroth skrev delar av boken i ett hus i skogen men vinnlade sig denna gång om att göra Nuckan fiktiv. Det gjorde henne själv friare.

– Sedan är det ett sätt att hantera en sorts läsning av Nuckan där jag blev väldigt förknippad med Nuckgestalten. Jag använder mig själv genom att ta exempel från mitt liv men tänkte inte att det handlade om mig på det sättet, säger Malin Lindroth.

En gång tidigare har hon också använt sig av Nuckans blick – i den debatt om åldrande och skönhet som nyligen initierades av Ann Heberlein, Åsa Linderborg och Amelia Adamo. Malin Lindroth tycker inte att debatten är onödig, tvärtom, men är inte intresserad av att prata om Nuckan som ful eller snygg.

– Man kan känna "ska vi hålla på med detta nu igen? – föreställningen om att kvinnors liv handlar om att gå från osynlighet till synlighet och tillbaka in i osynlighet. Vad jag reagerade på var att det hölls fram som något som var förbjudet att prata om. I min värld är det något som det pratas om hela tiden.

Elin Swedenmark/TT

– Nuckan är inte en jättebra rådgivare. Det är också en poäng med att hon är fiktiv, hade det varit jag hade jag svarat på ett helt annat sätt. Det är inte alltid Nuckan ens svarar, ibland reagerar hon bara på saker, säger Malin Lindroth.
– Nuckan är inte en jättebra rådgivare. Det är också en poäng med att hon är fiktiv, hade det varit jag hade jag svarat på ett helt annat sätt. Det är inte alltid Nuckan ens svarar, ibland reagerar hon bara på saker, säger Malin Lindroth.
Foto: Claudio Bresciani / TT

FAKTA

Fakta: Malin Lindroth

Född: 1965.

Bor: Halva tiden i Göteborg och halva tiden i Småland.

Sysselsättning: Författare, dramatiker och lärare i litterär gestaltning på Sörängens folkhögskola i Nässjö.

Böcker i urval: Debuterade 1985 med diktsamlingen "Lära gå", och har sedan dess skrivit poesi, prosa och dramatik, ofta med korta koncisa titlar. "Nuckan" gavs ut 2018 och "Rolf" 2020.

Läser: "Just nu 'Räv och jag' av Catherine Raven om en kvinnas förhållande med en räv. Apropå kvinnor i vildmarken."

Rättat: I en tidigare version av den här faktarutan fanns en inaktuell uppgift om Lindroths sysselsättning.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Privatlån.com

Lån - Jämför och ansök om lån online

Privatlån.com

Numera är det lättare än någonsin tidigare att ansöka om och jämföra olika lån. Skälet till detta är att det går att göra online samtidigt som det numera finns ett stort antal låneförmedlare som erbjuder dessa tjänster. Just detta ska vi ta oss en närmare titt på i denna artikel.

Låt en låneförmedlare göra jobbet åt dig

När du ska ansöka om att låna pengar kan du numera göra det hos en låneförmedlare. Det finns flera fördelar med att använda sig av en sådan. För det första slipper du själv sitta och ansöka om lån hos flera olika aktörer när du använder dig av en sådan. I stället räcker det med att göra en ansökan, därefter sköter låneförmedlaren resten åt dig. De kollar då nämligen upp hur dina möjligheter att få lån hos olika aktörer ser ut, jämför de olika låneerbjudandena du får och listar sedan dessa för dig. Du kan då välja det låneerbjudande som stämmer så bra överens som möjligt med dig och dina önskemål.

En av de stora fördelarna med detta är att du själv slipper slösa tid på att sitta och ansöka om lån hos olika aktörer samt jämföra dessa. Som tidigare nämnt gör i stället den låneförmedlare som du väljer att använda dig av jobbet åt dig. Detta är något som du kan spara oerhört mycket tid på.

En annan fördel med att använda sig av en låneförmedlare är att det då inte behöver göras alltför många kreditupplysningar i ditt namn. När det gäller kreditupplysningar med Upplysningscentralen, eller UC som det är mer känt som, vilket är det vanligaste upplysningsföretaget här i Sverige så är dessa nämligen inte bra för din kreditvärdighet. För varje kreditupplysning som görs på ditt namn med UC försämras nämligen din kreditvärdighet. Att då sitta och ansöka om lån hos flera aktörer som använder sig av just UC är därför något som kan få mycket negativa konsekvenser för din kreditpoäng. Detta behöver du dock inte oroa dig för genom att använda dig av en låneförmedlare. När du använder dig av en sådan görs det nämligen bara en kreditupplysning på dig. Detta innebär därför att din kreditvärdighet inte påverkas alltför mycket, inte alls på samma sätt som det hade gjort om du satt och ansökte om flera olika lån. Att använda sig av en låneförmedlare är därför bra eftersom du kan spara tid på att göra det, det har inte någon alltför allvarlig påverkan på din kreditvärdighet, och det ger dig så bra chanser som möjligt att finna bästa möjliga lån.

Saker att tänka på när du ska jämföra lån

Vad är det då värt att tänka på när man ska jämföra olika lån? En sak som det är en självklarhet att ha i åtanke är räntan. För dig som ska låna pengar är det förstås bättre ju lägre ränta ett lån har. Ju lägre räntan är desto billigare kommer det nämligen bli för dig att låna pengar. Detsamma gäller andra typer av avgifter som kan tillkomma till ett lån. Detta kan bland annat röra sig om en uppläggningsavgift och en aviavgift. Försök helt enkelt att välja ett lån med så låg ränta och så få andra avgifter som möjligt. Gör du det blir det nämligen billigare för dig att låna pengar.

En annan viktig sak att ta hänsyn till är hur lång tid som du har på dig att betala tillbaka lånet. Här gäller det att hitta en återbetalningstid som innebär en månadskostnad som du har råd med. Dock är det inte någon bra idé att använda sig av en alltför lång återbetalningstid. Ju längre återbetalningstid du väljer desto högre ränta får du nämligen på ditt lån. Välj därför en återbetalningstid som inte sträcker sig över en alltför lång period samtidigt som det ger dig en månadskostnad som inte är alltför hög och som du kommer att ha råd med.

Det är också viktigt att bestämma sig för ifall man ska satsa på ett lån med eller utan säkerhet. Men vad är då skillnaden mellan dessa båda typer av lån? För att börja med lån med säkerhet så är detta lån där du lämnar något i säkerhet till banken. Detta betyder att banken kan ta det som du lämnar i säkerhet från dig om det är så att du inte klarar av att betala tillbaka lånet så som det är tänkt. I många fall använder man samma sak som man lånar pengar till som säkerhet. Det är till exempel vanligt att man lånar pengar till att köpa en bostad eller en bil. När du gör det kan du då lämna någon av dessa saker som säkerhet till banken. Banken kan då nämligen ta de ifrån dig om du inte klarar av att betala tillbaka så som det är tänkt. Varför ska man då utsätta sig för den risken kanske du undrar? Svaret på den frågan är att för det första finns det aktörer som endast erbjuder lån med säkerhet, åtminstone när det kommer till större summor pengar. För det andra brukar lån med säkerhet ha lägre ränta än vad lån utan säkerhet har. Det har de eftersom banken inte tar en lika stor ekonomisk risk när de ger dig ett lån med säkerhet som de gör när de ger dig ett utan. Detta kan de därför kompensera för genom att erbjuda dig en lägre ränta.

Motsatsen till ett lån med säkerhet är alltså ett utan säkerhet. Ett sådant lån innebär att du kan låna pengar utan att behöva lämna något i säkerhet till banken. Detta är förstås en stor fördel, men det finns också en stor nackdel med lån utan säkerhet. Denna handlar om att lån utan säkerhet brukar ha högre ränta än sådana med säkerhet. Banken tar nämligen en större ekonomisk risk när de ger dig ett lån utan säkerhet. När det gäller ett sådant lån har de nämligen inget som de kan ta ifrån dig om du inte betalar tillbaka lånet så som det är tänkt. Detta får du därför betala för genom att få en högre ränta.

Bokrecensioner

Stark start på lyrikåret

Clemens Altgård
Foto: Anna Lindblom
Kultur och nöje
Lyrikspalten Clemens Altgård skriver om Ingela Strandbergs och Eva Ströms nya diktsamlingar i Lyrikspalten.

Lyrikåret 2022 inleds starkt med nya diktsamlingar av två välmeriterade och flerfaldigt prisbelönta poeter. Ingela Strandberg har utkommit med Ingenstans mitt segel (Norstedts) och Eva Ström med Jag såg ett träd (Albert Bonniers Förlag).

De är två sinsemellan påtagligt olika poeter, men har också vissa gemensamma nämnare. Medan Strandberg skriver på ett direkt och lättillgängligt vis så är Ströms poesi allusionsrik och innehåller referenser till såväl nyhetsflödet som litteraturhistorien och mytologin. Men gemensamt för båda är att de har förmågan att skapa blixtlikt överraskande bilder samt att de framställer tillvaron som besjälad. I den bemärkelsen förvaltar de ett arv från romantiken som förts vidare via några av modernismens mera tongivande diktare.

Ingela Strandberg
Foto: Carin Rudehill

Hos Ingela Strandberg är det på ett närmast surrealistiskt vis ladorna som talar till poeten. Det är mer än ett stilgrepp. Ladorna representerar platsen och i dem lever platsens ande som aldrig släpper greppet om poeten. Och Strandbergs plats i världen är Grimeton i Halland. Så till och med när hon kör på Highway 44 i South Dakota ropar de halländska ladorna på henne.

Det går ett stråk av melankoli i den här senaste boken och även om poeten framkallar minnen från barndomen och är tydligt förankrad i ett sammanhang så finns det också en upplevelse av förlust som återspeglas i diktsamlingens titel.

Det finns därtill ett civilisationskritiskt drag hos Strandberg och ett slags outsiderskap som gör att hon dras till "det låga", byrackan eller som i förra diktsamlingen, "nattmannen". Men här finns även andra identifikationsobjekt:

"Ofta längtar jag till det / innersta av allting / Då vill jag vara godståget / Timret / Kättingen..."

Trädtemat varieras på ett för Ström karaktäristiskt sätt..
Eva Ström
Foto: Emil Malmborg

Eva Ströms nya diktsamling inleds synnerligen kraftfullt med en katalogliknande dikt där trädslag efter trädslag framträder. Hos Ström är det träden som talar: "Med en skog i mitt namn hör jag träden ropa på mig / ropa med löv och krona, kvist och stam, / ropa från varje årsring åt ringskogen, regnskogen, från varje kärl / som löper genom stammen och / där växtsaften stiger från rottråd till krona."

Trädtemat varieras på ett för Ström karaktäristiskt vis och bilderna som framträder kan såväl komma inifrån som utifrån. Skickligt växlar poeten mellan högt och lågt. Ett par helgon framträder, en "brinnande nymf", men allt som oftast knyter dikterna an till nutiden och därtill har den pågående pandemin satt flera avtryck i boken. Det är oerhört stilsäkert utfört och hon kan därför tillåta sig en del lekfulla krumsprång utan att det stör det goda helhetsintrycket.

FAKTA

Lyriktipset:

Något försenat har nu i januari senaste numret av Lyrikvännen utkommit(nr 5-6 2021). Det är ett fullmatat dubbelnummer som har Antiken som tema och bl a innehåller dikter av Rabbe Enckell, Kallimachos, Rebecka Kärde, Friedrich Schiller, Konstantinos Kavafis, Jesper Svenbro, Anyte, Alice Oswald, Athena Farrokhzad och Eva Kristina Olsson.

Kultur och nöje

Hollywoodstjärnans son död

Regina King. Arkivbild.
Foto: Vianney Le Caer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanska skådespelaren och regissören Regina Kings son Ian Alexander Jr har avlidit, rapporterar flera amerikanska medier. Han blev 26 år.

"Vår familj är djupt förkrossad efter förlusten av Ian. Han är ett starkt lysande sken som brydde sig så mycket om andra människor", säger Regina King i ett uttalande till The Hollywood Reporter. Någon dödsorsak uppges inte.

Ian Alexander Jr var enda barn till Regina King och musikproducenten Ian Alexander Sr. De två separerade 2007 efter nio år tillsammans.

Regina King är känd från bland annat västernfilmen "The harder they fall" från förra året och den hyllade tv-serien "Watchmen".

Kultur och nöje

Winstead klar för ny "Star wars"-serie

Mary Elizabeth Winstead. Arkivbild.
Foto: Charles Sykes/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanska skådespelaren Mary Elizabeth Winstead är klar för en roll i den kommande "Star wars"-serien "Ahsoka", skriver The Hollywood Reporter.

Winstead har tidigare medverkat i filmer som "Birds of prey" och "10 Cloverfield Lane" samt tv-serien "Fargo".

På rollistan finns redan Rosario Dawson i titelrollen som jedikrigaren Ahsoka Tano samtidigt som Hayden Christensen återvänder till rollen som Anakin Skywalker från de så kallade prequel-filmerna.

Inspelningen sätter i gång i vår.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL