Kultur och nöje

Många trådar att följa på Böttchers utställning

Resan och hamnen (Återbrukerskan), 2012. Detalj av väggtextil i 14 delar.Courtesy Lunds konsthall/Gymnasieskolan Vipan, Lund.
Foto: Terje Ostling
Kultur och nöje
Konstrecension Britte Montigny recenserar Ann Böttcher-utställningen på Malmö konsthall.

Ann Böttcher, mångsysslande och mångkunnig konstnär besatt av granar. Eller förtrollad av dem? När den stora retrospektiva presentationen av Ann Böttchers konstnärskap nu nått Malmö Konsthall efter att tidigare i år ha visats på Bonniers konsthall i Stockholm, är granen utställningens nav. Granen i hennes egen och andras konst. Granen i historien. Granen som maktfaktor, som subtil estetik. Som en länk till historien och kulturhistorien

Mitt första oförglömliga möte med Ann Böttchers konst ägde rum i Köpenhamn hösten 2008. Hon deltog i utställningen Caspar David Friedrich kom aldrig till Sverige – han stannade i Köpenhamn. Böttchers bidrag bestod av minutiöst tecknade granar. På en gång skira och robusta förmedlade de hela den naturromantiska stämning som präglar Caspar Friedrichs (1774-1840) konst. Svårtillgänglig vildmark som illustrerar människans litenhet i förhållande till varat.

Pekar genom en tysk skog, 2002. Blyerts på papper, 46 x 34 cm.Courtesy Samling Magasin III Museum for Contemporary Art, Stockholm
Foto: Pressfoto/Malmö konsthall

Granintresse

2008 hade granarna redan etablerat sig som en viktig del i Ann Böttchers konst. I själv verket smög sig granen in i hennes konst redan under studietiden vid Konstfack i Stockholm där hon studerade på 1990-talet. Den tids- och koncentrationskrävande tekniken – bittefina streck med vasspetsad blyerts – blev en tillflykt undan stress och press. Nästan ofrånkomligt ledde tecknandet av granarna till ett fördjupat intresse för trädet som sådant.

Redan 2003-2005 tillkom verket Den svenska serien (Ett urval) – ett fascinerande collage i 202 delar som kartlägger granens roll i den svenska kulturhistorien under 400 år. 12 egna verk bildar en slags axel kring vilka hennes olika undersökningar grupperar sig. Hon har nagelfarit arkiven i Sveriges stora konstmuseer på jakt efter granrelaterat material i form av texter och bilder och funnit laveringar av Jean Erik Rhen, romantiska landskap med granar av Elias Martin, vildmarksromantiska smålandsskogar av Marcus Larson, hatiska angrepp på granen av den italienfrälste Jean-Erik Rhen. Hon analyserar Pär Lagerkvists ”Min ångest är en risig skog…” , finner en dödsruna över en älskad gran som avlidit ”efter en lång tids sjukdom på grund av långvarig exponering av salt, bly och kväveoxid samt dioxiner”.

Deng Xiaoping and the ‘Huang Shan Talks’, 1979, 2020. Blyerts på papper. Courtesy konstnären / the artist & Galerie Nordenhake Stockholm/Berlin/Mexico City.
Foto: Pressbild/Malmö konsthall

Utsökta teckningar

Inte bara svenska granar intresserar Ann Böttcher. Hennes familj kom till Sverige på flykt undan nazityskland och dess maktövertagande i Polen. I en serie collage får de tyska granskogarna politiska förtecken. I dem upplever hon en parallell till marscherande soldater med armarna utsträckta till heil-hälsningar. Bokhyllor hämtade från ett ockupationsbibliotek i Norge bildar en installation och samverkar med det textila verket Vater (Die Oder-Neisse-Linie) från 2020-21. I bjärt kontrast till de antydda, obehagliga referenserna i dessa verk står en serie utsökta teckningar som tillkom under en resa i Kina för ett par år sedan. Granarna är här utbytta mot tallar. Vördade, vaktade nationella klenoder med anor som sträcker sig 100-tals år tillbaka i tiden.

Vater (die Oder-Neiße-Linie), 2020-2021. Installationsbild, Bonniers Konsthall 2020.Courtesy konstnären & Galerie Nordenhake Stockholm/Berlin/Mexico City.
Foto: Jean-Baptiste Beranger

Ovannämnda Vater är långt ifrån utställningens enda textila verk. När granteckningarna blivit ”rutin” och förlorat något av det kontemplativa lugn de skänkt Ann Böttcher under studieåren, började hon väva som ett komplement. Samla gamla bomullskläder fyllda av minnen, riva dem till trasor, väva dem eller virka dem till mattor och därmed skapa länkar till hantverket och kulturhistorien. Ett av utställningens mest centrala verk, Resan och Hamnen (Återbrukerskan), består av en kombination av vävda och virkade mattor. Den har sin plats i i aulan på gymnasieskolan Vipan i Lund som byggts där den vanryktade Vipeholmsanstalten tidigare låg.

När verket var färdigt hade Ann Böttcher kvar ett stort antal nystan med mattrasor. Med utgångspunkt i Goethes färglära har hon samlat dem i en stor bur som ett slags monument över kulturhistoriens många trådar. De handlar om nationella och politiska identiteter, om tradition och förnyelse och – inte minst – om hur många associationer en alldeles vanlig gran kan generera.

Matt-trasor?, 2021. Trasnystan, trådbackar. Courtesy konstnären & Galerie Nordenhake Stockholm/Berlin/Mexico City.
Foto: Helene Toresdotter.

FAKTA

Konstrecension

Konst

Ann Böttcher: Verk 2000 – 2021

Malmö konsthall

Till och med 27 februari 2022

Kultur och nöje

"Spider-man" tar täten igen på amerikansk bio

'Spider-man: No way home' klättrar upp i topp igen. Arkivbild.
Foto: Sony Pictures/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Nya "Spider-man"-filmen går återigen upp i topp på nordamerikanska biolistan, rapporterar The Wrap. Det blir femte helgen sedan filmen hade premiär som den lockar flest till biograferna.

Förra veckan intog nya "Scream" förstaplatsen, men nu har skräckfilmen halkat ned till en andraplats.

"Spider-man: No way home" är nu sexa på listan över de mest inkomstbringande någonsin, då den gått förbi "Jurassic world" och "Lejonkungen". Två "Avengers"-filmer, "Star wars VII: The force awakens", "Titanic" och "Avatar" finns på topp fem-listan.

Totalt har "Spider-man: No way home" spelat in 1,69 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 15,5 miljarder kronor. "Scream" har under sin första vecka på bio spelat in 33 miljoner dollar, motsvarande 303 miljarder kronor.

Kultur och nöje

Konstnären Truls Melin är död

Utställning med Truls Melin på Galleri Lars Bohman 1997. Arkivbild.
Foto: Tom Bonnalt/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Skulptören Truls Melin har avlidit, skriver Sydsvenskan.

Han var son till formgivaren Signe Persson-Melin och gick konstskolan Forum i Malmö 1978–1979 innan han fortsatte sin utbildning på Danska konstakademien i Köpenhamn, där han sedan bosatte sig och hade sin ateljé.

1993 valdes han till svensk representant i Nordiska paviljongen vid Venedigs konstbiennal. Han ställde ut en installation med tre skulpturer i grönt och blått.

Enligt Sydsvenskan var Truls Melin den som tog postmodernismen till Malmö. Hans monokroma skulpturer har beskrivits som barnsligt lekfulla, med en poetisk ton.

Truls Melin blev 64 år.

Kultur och nöje

Regissören om nya Batman: Nästan skräck

Skådespelaren Robert Pattinson i 'The Batman'. Arkivbild.
Foto: Warner Bros/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den kommande Batmanfilmen "The Batman" är en både mörk och läskig historia. Det hävdar i alla fall filmens regissör Matt Reeves i en intervju med sajten Moviemaker.

Där jämför han sin superhjältefilm med såväl rysare som med klassisk film noir.

– I sin kärna är den här berättelsen förutom att vara nästan en skräckfilm, thriller och actionfilm, väldigt mycket en detektivhistoria. Den är väldigt berättande, säger han.

Filmen med skådespelaren Robert Pattinson i huvudrollen blir också den längsta Batmanfilmen hittills. Filmen klockar in på två timmar och 55 minuter.

"The Batman" har svensk biopremiär 2 mars.

Kultur och nöje

Uppgifter: Nya "Battlefield" kan bli gratis

Battlefield 2042.
Foto: EA/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den amerikanska speljätten EA kan tänka sig att göra om spelet "Battlefield 2042" till ett gratisspel av samma typ som "Fortnite" eller "Apex legends". I alla fall om man får tro speljournalisten Tom Henderson, som hänvisar till källor inom företaget.

"EA sägs vara vara synnerligen missnöjt med hur 'Battlefield 2042' har presterat och 'överväger alla alternativ', vilket inkluderar 'free to play' i någon grad", skriver Henderson på Twitter.

Några närmare detaljer kommer han inte med, och EA har inte kommenterat uppgifterna.

"Battlefield 2042" är utvecklat av den svenska spelstudion Dice, som ägs av EA. Spelet släpptes i november förra året och stämplades som en besvikelse av många spelare och recensenter.

Kultur och nöje

"Mission impossible" skjuts upp - igen

Cruise vid inspelningen av den sjunde 'Mission impossible'-filmen i Rom. Arkivbild.
Foto: Andrew Medichini/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den som väntar på att se Tom Cruise i "Mission impossible 7" får ha ännu lite mer tålamod. Det senaste budet är att filmen kommer till biograferna i juli nästa år, skriver Variety.

Det betyder att "Mission impossible 8" inte får premiär förrän sommaren 2024.

Den sjunde delen i spionfilmserien skulle egentligen haft premiär i somras, men pandemin har i flera omgångar satt käppar i hjulet för både inspelningen och biopremiären.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinobonusar

Så påverkar den svenska spellagen spelindustrins framtid

Casinobonusar I mer än 20 år har Sveriges regering vägrat släppa på det statliga spelmonopolet, och släppa in spelbolag på den svenska spelmarknaden.

Svenska spelbolag etablerade därför sina huvudkontor i europeiska speljurisdiktioner som Malta, och under de senaste 15 åren har online-spel blivit en socialt accepterad underhållningsform som omsätter miljardbelopp varje år.

Flera av de bolag som startade för tio till femton år sedan är idag väletablerade spelkoncerner, som årligen uppvisar lysande resultat på Stockholmsbörsen. Samtidigt verkar efterfrågan på online-spel bara växa. Det går inte längre att blunda för spelbolagens framfart och den svenska staten kan inte längre konkurrera med spelsajterna.

Sommaren 2018 tog Sveriges regering därför beslutet att börja licensiera online-spel från och med den första januari 2019. Och det beslutet ledde givetvis till en del lokala nyheter och åsikter. Men vad betyder den nya spellagen egentligen för spelbolagen, och för Sverige?

Därför licensierar Sverige online-spel

Nästan varje månad kommer det nya svenska casinon. Casinobranschen har blivit otroligt stor i Sverige, och färska undersökningar visar att var tredje svensk numera spelar casino på nätet.

Sverige har därför börjat licensiera online-spel, så att statskassan inte går miste om de intäkter som den svenska spelmarknaden genererar varje år. Den svenska statens spelsidor och spelbutiker kan inte längre konkurrera med casinosajter som släpper nya spel varje månad, och bettingsajter som erbjuder odds på matcher från världens alla håll och kanter.

Dödsstöten har onekligen varit mobiloptimeringen, som gjort nätcasinospel och online-betting otroligt tillgängligt. Varför skulle någon vilja springa ner till hörnbutiken för att lägga ett spel, när du kan oddsa medan matchen pågår från ditt vardagsrum och ta ut dina vinster på under fem minuter?

Det enda sättet den svenska staten kan tjäna en hacka på pengarna som det svenska folket omsätter i online-spel är att börja licensiera spelsajter. Det är precis vad den svenska regeringen gjort, och därför måste numera alla spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden ha en svensk spellicens.

Utgångspriset för en svensk spellicens ligger på 400 000 kronor, och sedan förhåller sig priset till vad för slags tjänster en speloperatör vill erbjuda. Spelbolagen måste även rätta sig efter en del nya riktlinjer som de inte stött på tidigare. Den svenska spellicensen ställer nämligen väldigt strikta krav på bonuserbjudanden, marknadsföring och ansvarsfullt spelande. Och följer spelbolagen inte de här reglerna riskerar de att förlora sin licens. Mer om svenska bonusregler kan du läsa om på spelinspektionens hemsida.

Bara en enda bonus

Den mest påtagliga förändringen som den svenska spellagen medfört är restriktionerna på bonuserbjudanden. Sedan den första januari 2019 får spelsajter på den svenska spelmarknaden bara erbjuda spelare en enda bonus. Den här bestämmelsen har skakat om spelindustrin i Sverige, eftersom återkommande kampanjerbjudanden, och så kallade återaktiverings-kampanjer, varit en central del av de svenska speloperatörernas affärsmodell.

Spel med BankID

När de inte längre kan locka spelare med attraktiva bonuserbjudanden har casinona fått tänka om. Och det har skapat nya branschtrender. Nu är det senaste skriket att låta spelare spela casino utan registrering med hjälp av BankID. Genom att legitimera sig med BankID slipper spelare genomgå en lång registreringsprocess, och dessutom kan de få sina uttag inom fem minuter. Istället för bonusar har det alltså börjat handla allt mer om smidiga användarfunktioner och tillgänglighet.

Mer gamification och nya spelfunktioner

När äventyrscasinona kom runt 2013 revolutionerade de på många sätt spelbranschen. Innovativa speloperatörer skapade roliga spelnarrativ som löpte parallellt med casinospelandet och gav spelare mer underhållning för pengarna de satte in. Pionjärer som Casino Heroes håller fanan högt än idag, och har expanderat sitt koncept till flera nya sajter, där de dessutom inkorporerat spel med BankID.

Samtidigt har nykomlingar som High Roller fortsatt fila på gamification-funktioner för att ge spelare en mer engagerande och personlig spel-och användarupplevelse. Hos flera casinon ser vi nu funktioner som låter spelare tävla direkt mot varandra, vilket naturligtvis ökar den sociala interaktionen och tillför en ny dimension till casinospel.

Sedan årsskiftet har vi fått se några nykomlingar på den svenska spelmarknaden som verkligen tagit ut svängarna. När du loggar in hos nätcasinot Duelz förstår du knappt att du hamnat på en casinosajt. Det här casinon har kombinerat casinospel med grafik och spelnarrativ som är lånade ut tvspels-världen, och dessutom optimerat spelupplevelsen för mobiltelefoner på ett fenomenalt sätt.

När bonusar blivit ett minne blott måste nätcasinona vara kreativa för att sticka ut. Casinospelare har onekligen några spännande år att se fram emot, och det ska bli intressant att se hur de svenska spelbolagen anpassar sig efter den nya spellagen.

Kultur och nöje

De har störst chans på Guldbaggegalan

Nathalie Álvarez Mesén har regisserat 'Clara Sola'.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje På måndag gör förra årets svenska filmer upp på en nedskalad Guldbaggegala.
Flest vinstchanser har den svensk-costaricanska regissören Nathalie Álvarez Meséns långfilmsdebut "Clara Sola".
PREMIUM

Guldbaggegalan är tillbaka på Cirkus i Stockholm – men publiken är begränsad till följd av coronarestriktionerna. I vanliga fall brukar ungefär 1 400 personer vara på plats – nu ligger maxtaket på 500. Men det blir trots allt ett traditionsenligt röda mattan-mingel innan sändningen drar igång.

Flest segerchanser har den svensk-costaricanska filmen "Clara Sola", som tidigare har utsetts till Costa Ricas Oscarsbidrag. Filmen har totalt nio guldbaggenomineringar, bland annat i de tunga kategorierna bästa film, bästa regi och bästa manus.

– Det känns otroligt speciellt och fint – som ett erkännande av att jag faktiskt kommer från båda länderna, har regissören Nathalie Álvarez Mesén tidigare sagt till TT.

Omtalat om porr

En annan omtalad film från 2021 är Ninja Thybergs "Pleasure", om en svensk 19-åring som åker till Los Angeles med drömmen om att bli nästa stora porrstjärna. Filmen har nominerats i sju kategorier, bland annat bästa film och bästa regi. Skådespelaren Sofia Kappel har även chans på en statyett för bästa kvinnliga huvudroll.

– Ninja har skapat ett konstverk och jag får för alltid behålla en del av det. Och för mig handlar inte skådespeleriet om att bli känd eller rik – utan om att få utveckla mig själv, sade hon tidigare till TT.

Lyfter flera dokumentärer

Filmen "Tigrar", som utsågs till Sveriges Oscarsbidrag, har chans på fem priser – även den i kategorin bästa film. Det har även Erik Poppes nyversion av "Utvandrarna" och dokumentären "Världens vackraste pojke" av Kristina Lindström och Kristian Petri.

Fler dokumentärer som lyfts på årets gala är Gorki Glaser-Müllers "Children of the enemy", som bland annat har prischans i kategorierna bästa regi och bästa dokumentärfilm. "Sabaya" av Hogir Hirori har chans på bästa dokumentärfilm och bästa manus.

Guldbaggegalan leds av Gina Dirawi, som i samband med det här gör comeback i tv-rutan. Galan sänds 20.00 i SVT under måndagen.

Uppträder gör bland andra Laleh, Mapei, Kristin Amparo och Sylve.

Sofia Sundström/TT

Regissören Ninja Thyberg och skådespelaren Sofia Kappel har chans att prisas för filmen 'Pleasure'. Arkivbild.
Regissören Ninja Thyberg och skådespelaren Sofia Kappel har chans att prisas för filmen "Pleasure". Arkivbild.
Foto: Henrik Montgomery/TT

FAKTA

Fakta: De är nominerade

Bästa film:

"Clara Sola" – i regi av Nathalie Álvarez Mesén

"Pleasure" – i regi av Ninja Thyberg

"Tigrar" – i regi av Ronnie Sandahl

"Utvandrarna" – i regi av Erik Poppe

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa regi:

Nathalie Álvarez Mesén – för "Clara Sola"

Gorki Glaser-Müller för "Children of the enemy"

Ronnie Sandahl – för "Tigrar"

Ninja Thyberg – "Pleasure"

Bästa kvinnliga huvudroll:

Lisa Carlehed – för rollen som Kristina i "Utvandrarna"

Wendy Chinchilla Araya – för rollen som Clara i "Clara Sola"

Sofia Kappel för rollen som Bella i "Pleasure"

Cecilia Milocco – för rollen som Molly i "Knackningar"

Bästa manliga huvudroll:

Mustapha Aarab – för rollen som John-John i "Vinterviken"

Erik Enge – för rollen som Martin Bengtsson i "Tigrar"

Jonas Karlsson – för rollen som Tyko Johnsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Gustaf Skarsgård – för rollen som Karl-Oscar i "Utvandrarna"

Bästa kvinnliga biroll:

Sofia Helin – för rollen som Judit i "Utvandrarna"

Liv Mjönes – för rollen som Karin i "Tigrar"

Carla Sehn – för rollen som Beata i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Jennie Silfverhjelm – för rollen som Marianne Jonsson i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Bästa manliga biroll:

Filip Berg – för rollen som Ruben i "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Daniel Castañeda Rincón – för rollen som Santiago i "Clara Sola"

Magnus Krepper – för rollen som Frank i "Vinterviken"

Jonay Pineda Skallak – för rollen som Sluggo i "Vinterviken"

Bästa manus:

Nathalie Álvarez Mesén och Maria Camila Arias – för "Clara Sola"

Manuel Concha – för "Suedi"

Hogir Hirori – för "Sabaya"

Jan Vierth för "Apstjärnan"

Bästa klippning:

Marie-Hélène Dozo – för "Clara Sola"

Amalie Westerlin Tjellesen och Olivia Neergaard-Holm – för "Pleasure"

Hanna Lejonqvist och Dino Jonsäter – för "Världens vackraste pojke"

Bästa foto:

Ellinor Hallin – för "Kören – en film om Tensta Gospel Choir"

Marek Septimus Wieser – för "Tigrar"

Sophie Winqvist Loggins – för "Clara Sola"

Bästa ljuddesign:

Bryan Dyrby och Kristoffer Salting – för "Världens vackraste pojke"

Thomas Jæger – för "Knackningar"

Erick Vargas Williams, Valène Leroy, Charles De Ville och Aline Gavroy – för "Clara Sola"

Bästa originalmusik:

Anna von Hausswolff och Filip Leyman – för "Världens vackraste pojke"

Lisa Nordström – för "Children of the enemy"

Johan Söderqvist – för "Utvandrarna"

Bästa visuella effekter:

Alex Hansson och Torbjörn Olsson – för "Utvandrarna"

Martin Malmqvist – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Ronald Grauer – för "Clara Sola"

Bästa kostymdesign:

Louize Nissen – för "Utvandrarna"

Ingrid Sjögren – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Amanda Wing Yee – för "Pleasure"

Bästa produktionsdesign:

Elle Furudahl – för "Knackningar"

Michael Higgins – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Paula Loos – för "Pleasure"

Bästa maskdesign:

Eros Codinas och Love Larson – för "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton"

Therese Sandersson – för "Red dot"

Erica Spetzig – för "Pleasure"

Bästa kortfilm:

"Bad lesbian" – i regi av Simone Norberg

"Du är alltid 20" – i regi av Christer Wahlberg

"Man med duvor" – i regi av Lina Maria Mannheimer

Bästa dokumentärfilm:

"Children of the enemy" – i regi av Gorki Glaser-Müller

"Lena" – i regi av Isabel Anderson

"Sabaya" – i regi av Hogir Hirori

"Världens vackraste pojke" – i regi av Kristina Lindström och Kristian Petri

Bästa internationella film:

"The father" – i regi av Florian Zeller

"Flykt" – i regi av Jonas Poher Rasmussen

"Nomadland" – i regi av Chloé Zhao

Kultur och nöje

Fans stämmer filmbolag – ville se Ana de Armas

Skådespelaren Ana de Armas frånvaro i filmen 'Yesterday' väcker känslor. Arkivbild.
Foto: Nicola Dove/MGM/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Två filmintresserade privatpersoner har lämnat in en gemensam stämningsansökan mot filmbolaget Universal, eftersom skådespelaren Ana de Armas klippts bort ur filmen "Yesterday", skriver Variety.

Conor Woulfe och Peter Michael Rosza ska ha betalat fyra dollar var, motsvarande ungefär 37 kronor, för att strömma filmen via Amazon Prime. De hade sett sin favoritskådespelare Ana de Armas i trailern, men hon saknas helt i filmen – då hennes scener klipptes bort i slutredigeringen.

Filmen handlar om Jack Malik, spelad av Himesh Patel, som efter en övernaturlig händelse är den enda i världen som minns The Beatles musik. Ana de Armas, känd från bland annat senaste Bond-filmen "No time to die", skulle ha spelat Roxane, en kvinna han blir intresserad av och sjunger "Something" för.

Enligt manusförfattaren Richard Curtis så gillade testpubliken inte att Jack Malik hade fler kärlekshistorier i filmen än den med Lily James, som är det huvudsakliga kärleksintresset. Och således klipptes filmen om.

Kultur och nöje

Emerich Roth är död

Emerich Roth har avlidit. Arkivbild.
Foto: Lisa Arfwidson/SvD/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Emerich Roth har avlidit. Roth överlevde Förintelsen och var en av initiativtagarna till Föreningen Förintelsens överlevande, som besökte skolor och organisationer för att berätta om sina erfarenheter.
PREMIUM

– Emerich var en person som aldrig gav upp. Han gav sig aldrig. När han trodde på något så trodde han på det. Och det framgår väl när man tänker på alla år han varit i skolor och föreläst och artiklar han skrivit att han alltid framhållit skolans roll, hur viktig den är, säger hans änka Kerstin Roth till Dagens Nyheter.

Fördes till Auschwitz

Emerich Roth föddes 1924 i Sevlus i dåvarande Tjeckoslovakien, i dag Vynohradiv i Ukraina. Hans familj tvingades under andra världskriget in i ett ghetto tillsammans med övriga judar i staden och därifrån fördes de till koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau.

Han slapp undan gaskamrarna som dödade hans mamma och två systrar vid ankomsten och kom att vistas i totalt fem läger under Förintelsen. Efter krigsslutet fick han veta att systern Elisabeth fanns i Sverige och 1950 kunde han återförenas med henne.

I 45 år höll han tyst om sina upplevelser, men åsynen av ett gäng nynazister på gatan i Stockholm 1992 förändrade allt.

– En dag när jag gick på Birger Jarlsgatan kom en grupp ungdomar marscherande på andra sidan, skanderade Sieg Heil med lyfta armar. Det var en chock! Men det som var ännu värre var att ingen reagerade! Dags att bryta tystnaden, sade Roth i en intervju med DN 2011.

Besökte skolor

Det blev startskottet för hans engagemang och han bildade och började besöka skolor genom Föreningen Förintelsens överlevande.

1994 grundade han den ideella Emerichfonden, som delar ut stipendium för att utbilda om Förintelsen. Han var även med och startade verksamheten Exit på Fryshuset, för avhoppare från högerextrema miljöer.

Statsministern beklagar

Statsminister Magdalena Andersson (S) skriver i ett inlägg på Instagram att Emerich Roth lämnar ett tomrum efter sig.

"Mina tankar går främst tills hans familj men han lämnar också ett tomrum i Sveriges offentliga samtal som aldrig helt kommer att kunna fyllas igen", skriver hon och fortsätter:

"Emerich Roths envisa övertygelse om kunskapens överlägsenhet som vapen i kampen mot nazism och antisemitism, och betydelsen av att nå fram till varje ny generation unga, förblir en ledstjärna för alla svenskar som är övertygade om det lika och okränkbara människovärdet."

Roth tilldelades flera priser, bland annat Raoul Wallenberg-priset 2015 och Olof Palme-priset 2017 – båda tillsammans med Hédi Fried.

Emerich Roth blev 97 år.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL