Lund

Blev för bryskt avvisad

En man i 20-årsåldern har anmält två ordningsvakter för misshandel.
Foto: Christine Olsson/TT
Lund
Lund

När en patrull passerade vid Kulturmejeriet i Lund vid 02.30 natten mot söndagen blev de hejdade av en person som sa att han blivit misshandlad av ett par ordningsvakter på Kulturmejeriet.

Det ska ha varit i samband med att mannen, som är i 20-årsåldern, blev avvisad som han tycker att ordningsvakterna använde för mycket våld. Han har nu anmält vakterna för misshandel.

Lund

Tågpersonal slagen av passagerare

Lund
Lund En tågvärd ombord på ett tåg utanför Lund blev slagen av en passagerare.

Händelsen inträffade strax efter klockan 19. Personalen ska ha blivit slagen av en man som sedan hoppar av tåget. Polis kallas till platsen och söker efter gärningsmannen. Ingen person har ännu gripits.

Tågvärden ska inte ha behövt sjukvård.

Lund

Sandbybor har lösningen på trafikproblemen

En grupp personer från facebook-gruppen ”Säker trafik i Södra Sandby har lagt fram konkreta trafikförslag till kommunen.
Foto: Mikael Ankarvik
Lund
Södra Sandby Trafiksituationen i Södra Sandby är ohållbar och absurd och behöver lösas å det snaraste. Det tycker en grupp Sandbybor som på frivillig väg lagt fram ett konkret förslag till lösning av problemet till kommunen.

Man inriktar sig på den omfattande genomfartstrafik med tunga lastbilar som passerar centrum året runt. Något som intensifieras under betsäsongen från oktober till januari då ett stort antal tunga fordon i form av lastbilar, traktorklassade lastbilar och traktorsläp passerar på väg till sockerbruket i Örtofta.

Oavsett om bettransporterna kommer från Torna Hällestad eller från söder på Dalbyvägen passerar de genom byns centrum. Sammantaget med all övrig onödig genomfartstrafik med personbilar och andra fordon har situationen, enligt skribenterna, inneburit en överhängande trafikfara och hälsorisker för bland annat passerande skolbarn i korset och på Byskolan vid Flyingevägen.

Inte tillräckligt

Eftersom man anser att den process som genomfördes i Fokus Södra Sandby inte tillräckligt uppmärksammat de problem som genomfartstrafiken innebär lägger gruppen några konkreta förslag. Underlaget har de själva tagit fram genom omfattande trafikräkningar, provkörningar och beräkningar som gjorts inom ramen för facebook-gruppen ”Säker trafik i Södra Sandby” som har närmare 450 medlemmar.

Redan nu finns en kommunal utredning av en förbifart från Dalbyvägen mot nordost, något gruppen hoppas ska bidra till lösningen. I gruppens förslag läggs ett antal dellösningar fram där trafiken ska ledas förbi Södra Sandby utan att passera centrum. I ett samlat förslag tar man även hänsyn till detaljplaner för nya bostäder.

Förbjuda genomfartstrafik

När det gäller genomfartstrafiken på Dalbyvägen och Flyingevägen har man tagit fram mer än ett alternativ.

Ett alternativ är att förbjuda genomfartstrafik mellan Q8-macken och Revingerondellen samt mellan Q8-macken och korsningen Hällestadsvägen/Öståkravägen. För säkerhets skull vill man ha övergångar eller en gång och cykeltunnel vid Norreholm. För att se till att folk håller hastigheten när de besöker de centrala delarna föreslås fartkameror på Dalbyvägen och Lundavägen.

Snabbats och billigast

Förslaget skulle innebära en försumbar tidsskillnad för trafiken Lund-Revinge medan Lund-Hällestad skulle innebära tre minuter längre tid. Gruppen anser att förslaget är det snabbaste och billigaste förslaget att minska centrumtrafiken.

Ett annat förslag att leda trafiken förbi Södra Sandby i riktning mot Dalby och Gårdstånga/E22 och omvänt, och mot Revinge/Torna Hällestad och Dalby och omvänt. Här inriktar man sig på trafiken från framförallt NCC förbi Sandby ut mot E22:an.

Tre alternativ

Ett alternativ är att lastbilarna kör över Rögle dammar till Lundavägen och sedan svänger av vid Q8-macken och vidare till Flyingerondellen. Det andra förslaget är att från NCC ta sig via en tänkt rondell vid Assarhusvägens korsning med Dalbyvägen och på en ny överfart till Öståkravägen köra vidare till Revingerondellen och via Kyrkovångsvägen komma till Flyingerondellen. Det tredje förslaget är en storlösning med en kringfart runt byn med anslutning till Flyingerondellen.

Lund

Odarslövs skola väntar ännu på hyresgäster

Odarslövs före detta skola letar fortfarande efter hyresgäster.
Foto: Joakim Stierna
Lund
Lund Odarslövs skola är fortfarande ute på hyresmarknaden.
– Det har varit speciella tider så det har varit svårt att hitta någon som är beredd att satsa på så mycket yta, säger Elin Sjögren på Croisette som förmedlar fastigheten.

Markägaren Axel Gyllenkrok fick köpa den gamla skolan för 50 000 kronor av kommunen. Detta efter att han vägrat gå med på att kommunen sålde skolan med arrendekontrakt på öppna marknaden.

Kommunen undersökte då vad det skulle kosta att flytta byggnaderna men kom fram till att det skulle bli alldeles för dyrt.

Sista elevkullen 2010

Den sista elevkullen slutade 2010. Kommunen visste då inte vad de skulle göra med byggnaderna. Hösten 2014 började kommunen att utreda om skolbyggnaderna skulle användas som boende för ensamkommande flyktingbarn.

Flyktingboende

Av olika skäl lades planerna på is, inte minst för att byborna protesterade. Men när flyktingvågen från Syrien kom hösten 2015 tog Lunds kommun över 20 ensamkommande flyktingbarn från Trelleborg. Då aktualiserades Odarslövs skola åter som boende.

Skola och kontor

Vid årsskiftet 2019/2020 hamnade alltså byggnaderna under Björstorps och Svenstorps godsförvaltning genom markägaren Axel Gyllenkrok. Ägarna har uttryckt en önskan om att hyra ut byggnaderna som skola eller som kontor.

– Helst ser markägaren att hyresgästen tar alla byggnaderna. Men han är samtidigt öppen för förslag och kan ta en diskussion om hur lokalerna kan anpassas invändigt, säger Elin Sjögren.

Lund

Skånska blomsterfynd förvånar forskarna

Många förlorare, men även en och annan vinnare, och en och annan överraskning, har framkommit när forskarna har kartlagt den skånska florans utveckling under de senaste 150 åren.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Lund
Skåne
SKÅNE Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol. Nja. Om Evert Taube hade skrivit sin sång i dag hade han fått välja andra växter. Och nu konstaterar forskarna att miljöförändringarnas påverkan på våra vilda blommor sannolikt kom betydligt tidigare än man hittills trott.

Det är forskare vid biologiska institutionen vid Lunds universitet som har gått till botten med utvecklingen av den skånska floran, ur ett lite nytt perspektiv.

– Vi har sammanställt alla uppgifter om att någon har sett en viss växt på en viss plats, 150 år bakåt i tiden, sammanfattar Torbjörn Tyler som tillsammans med forskarkollegan Ola Olsson och biologistudenten Cassandra Hallman har fått studien publicerad i senaste numret av tidskriften Ecological Indicators.

77 000 uppgifter om växtfynd

Och med ”alla uppgifter” avser han verkligen allt möjligt. Det har gjorts en rejäl dammsugning av alla tänkbara källor.

– Det kan handla om att växten nämns i en botanisk publikation, eller finns med i någon museisamling med pressade växter, eller är omnämnd i en botanikers anteckningsbok, eller i en modern databas som Artportalen dit allmänheten kan rapportera allt de hittar.

Vellinge, Lomma, Hardeberga, Södra Sandby, Kävlinge, Lackalänga, Svalöv, Stehag, Vittskövle, Östra Broby, Öved och Billinge omfattas av studien.

– Det är förstås inga fullständiga data, för folk har ju inte antecknat eller samlat in precis alla växter, men vi har ändå samlat ihop 77 000 uppgifter om växtfynd och det räcker gott och väl för att dra vissa slutsatser.

Processer som pågått länge

Den slutsats Torbjörn Tyler beskriver som mest intressant handlar alltså om att vissa miljöförändringar som påverkar de vilda växterna tycks ha börjat mycket tidigare än man trott. Att miljön har förändrats på ett sätt som gynnar snabbväxande växter som gillar näringsrik mark är i sig inget nytt.

– Men det här är något man har tänkt sig började i höjd med andra världskriget, när konstgödslingen bredde ut sig och vi fick allt större kväveutsläpp från förbränningsmotorer. Men det tycks ha börjat mycket tidigare än så.

Redan under 1800-talet förändrades jordbrukets näringsutväxling på ett sätt som tydligt speglas i de botaniska rapporterna från de skånska socknarna. Från att ha låtit djuren beta lite varstans, samla in ängshö från stora ogödslade ängsmarker och så småningom äta upp djuren och dumpa avfallet och gödseln nära bostaden, blev böndernas sätt att bruka jorden plötsligt mycket mer storskaligt och avancerat.

– Åkerarealen ökade, man fick större förståelse för det här med att tillföra näring till åkrarna och ängarna, och man började stänga in betesdjuren. Man fick helt enkelt större delar av landskapet där det aldrig bortfördes men däremot tillfördes näring.

Spelar stor roll

De nya rönen ska inte tolkas som att dagens konstgödsling och kväveutsläpp inte spelar så stor roll, betonar Torbjörn Tyler.

– Att vi nu upptäcker fler processer som har lett i samma riktning, och under längre tid, gör ju tvärtom dagens kväveutsläpp ännu farligare.

Bland de snabbväxande näringsslukarna som uppskattar utvecklingen finns fingerborgsblomma, murgröna, skogstry, jätteloka, parkslide och blomsterlupin.

– Till förlorarna hör växter som kräver mindre näring och som tål att bli betade, som slåttergubbe, svinrot, gullviva och mandelblom. Kattfot har nästan försvunnit helt.

Och vad spelar det för roll? Stor, menar Torbjörn Tyler.

– Det spelar roll för ekosystemens funktion om den biologiska mångfalden minskar. Och många av de här blommorna förekommer i visor och berättelser. Om ingen längre vet hur de ser ut eller var de växer är det förstås även en kulturhistorisk förlust.

Lund

Ännu en katalysatorstöld

Lund
Lund

En person som på torsdagen i förra veckan startade sin bil som stod på Gässlingevägen på Klosters fälad tyckte att den lät väldigt högt. Mycket riktigt hade någon stulit katalysatorn.

Stölden ska ha inträffat någon gång mellan tisdagen och torsdagen i förra veckan.

Någon misstänkt finns inte.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Zervant

Skapa den perfekta fakturan

Zervant

En stor del av att driva ett företag går ut på att skicka och ta emot fakturor. Trots att en faktura oftast bara uppfattas som en begäran om en betalning så har den lite större betydelse än så, och den fakturamall som du använder kan komma att ha en stor påverkan på hur företaget uppfattas.

Med en välgjord faktura kan du ge så mycket mer än en betalningsuppmaning då du skickar fakturan till din kund, och alltså ge ett gott intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket. I den här artikeln sammanfattar vi de allra viktigaste punkterna då du ska skapa en faktura i ditt företag, och vad du bör tänka på för att den ska bli perfekt!

Fakturans innehåll

För att fakturan ska vara så korrekt och professionell som möjligt bör den innehålla en del specifika punkter. Det finns till och med en lag hos Skatteverket som talar för att en faktura måste innehåll vissa punkter, så som datum, löpnummer, företagets och kundens namn, och betalningssumman för varorna/ tjänsten.

Annat innehåll som stärker fakturan och gör den mer trovärdig är om du adderar företagets logga, beskriver den försäljning eller de produkter som fakturan berör på ett klart och tydligt sätt, vilka betalningsvillkor som gäller, och att samtlig information är välordnad. Du bör också skriva med dina och kundens uppgifter.

Innehållet på en faktura kan såklart variera beroende på vilket företag det gäller och vad fakturan berör, men dessa punkter är något som alla företag kan ta del av för att skapa pålitliga och professionella fakturor. Det kan absolut vara värt att lägga ner lite extra tid på innehållet i och med att det kan höja företaget och dess ansikte utåt.

Skicka faktura

Hur du skickar fakturan till kunden kan också vara avgörande för det intryck den ger. Det handlar om att skapa ett professionellt helhetsintryck där du vill övertala kunden att du har koll på vad sysslar med, och då krävs det att samtliga steg hanteras på ett smidigt och säkert sätt för båda parter.

Kommunikation mellan kund och företag är A och O, där fakturan ofta står för en stor del av den kommunikativa delen. Genom att skapa en välgjord faktura med ett korrekt innehåll som du sen skickar på ett lätthanterligt sätt kan du ge ett proffsigt intryck utan att behöva kommunicera särskilt mycket.

Skapa e-faktura

Ett väldigt smidigt och lätthanterligt sätt att hantera din fakturering är att skicka din faktura som e-faktura, alltså en elektronisk faktura. E- fakturering blir allt vanligare i vårt digitala samhälle, just för att det är ett smart och enkelt sätt att sköta sin fakturahantering på.

Bara de senaste åren har man sett en markant ökning när det kommer till e-fakturering och försändelser av e-fakturor mellan olika företag och kunder. Enligt en rapport från Svenska Bankföreningen skickades det år 2017 omkring 138 miljoner e-fakturor, och redan år 2018 hade den siffran stigit till omkring 148 miljoner e-fakturor.

Faktureringsprogram

Med den påtagliga ökningen av e-fakturering runt om i världen finns det ingen tvekan om att det anses vara ett praktiskt och smidigt sätt att hantera sina fakturor. Idag finns det en hel del olika faktureringsprogram som erbjuder e-fakturering för olika företag, så att du kan ta din verksamhet till nya nivåer.

Genom att ta del av en faktureringsprogram kan du få hjälp med att skapa korrekta fakturor till alla dina kunder, så att du kan ge ett professionellt och pålitligt intryck bara genom att skicka dina fakturor via e-fakturering. Vi hoppas att den här artikeln kan hjälpa dig då du vill skapa den perfekta fakturan!

Lund

Klassiskt Lundaföretag tas över av medarbetarna

Kristoffer Levin, Petra Ahlström, Leif Linse och Mats Améen är några av Trivector Traffics delägare. - Det är jätteroligt att så många har fått möjlighet. Det har vi väntat länge på, säger Petra Ahlström.
Foto: Joakim Stierna
Lund
lund Strax före jul köptes konsultföretaget Trivector Traffic av medarbetarna. Att lämna över har under alla år varit grundarnas mål. Företaget, som sprungit ur universitetet, fortsätter att ha nära band med akademin.

– Grundarna har alltid tänkt, sedan de startade Trivector för drygt 30 år sedan, att de ska äga företaget så länge de jobbar i det. De vill lämna över och att den gamla andan ska fortsätta - att de som arbetar i företaget också är ägare, inte någon extern. Nu har grundarna valt att fullfölja detta då de närmar sig pensionsåldern och någon redan har passerat den, säger Lena Smidfelt Rosqvist, som är nytillträdd vd för Trivector Traffic.

Av Trivector Traffics 60 medarbetare så är det 27 som har gått in som delägare.

Trivector består av tre delar: Traffic, System och LogiQ. Det är än så länge bara Traffic som har tagits över av de anställda.

– De andra två är på väg att göra samma sak, men det är inte klart ännu, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Kommuner stora kunder

Hon uppger att verksamheten på Trivector Traffic kommer att fortsätta precis som tidigare. Företaget säljer konsulttjänster som bidrar till ett hållbart transportsystem. Kunder är till exempel kommuner, regioner och Trafikverket.

– Vi som tar över känner oss fantastiskt glada över att vara en del av den fortsatta utvecklingen av Trivector Traffic. Med alla engagerade medarbetare ser vi fram emot ytterligare minst 34 framgångsrika år, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Trivector System jobbar med system för trafik- och störningsinformation. Kanalerna är talenheter, digitala skyltar, internet och mobiltelefoner.

Delen LogiQ jobbar med lednings- och processfrågor. Konsulterna hjälper kunderna att skapa mer effektiva och kundorienterade verksamheter.

Trivector har sitt huvudkontor i Lund, på Vävaregatan i närheten av Kristallen. Förutom detta finns kontor i Stockholm och Göteborg.

Sprunget ur LTH

Företaget grundades 1987 av fyra forskare från institutionen för trafikteknik vid Lunds tekniska högskola, LTH. Det rörde sig om Christer Ljungberg, PG Andersson, Klas Odelid och Leif Linderholm. Den sistnämnde har redan gått i pension så det var de tre övriga som nu lämnade över till medarbetarna.

– Hela företagsidén är att ha en stabil förankring i forskningen och göra den till praktisk tillämpning åt kunderna. Det kommer vi att fortsätta med, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

En ledstjärna för Trivector Traffic är att nya forskningsresultat snabbt ska komma till användning i samhället.

Trivector samarbetar tätt med Lunds universitet, Malmö universitet, Kungliga tekniska högskolan, Linköpings universitet, Svenska miljöinstitutet (Institutet för vatten och luftvård) samt K2 - Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik.

Lund

Skrek åt offret att åka till verkstan

Tjuvarna var troligen ute efter katalysatorn.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Lund
Lomma

En boende på Nypongatan i Lomma väcktes vid femtiden i fredags morse av ett oljud. När han tittade ut fick han se tre maskerade gärningsmän som höll på att hissa upp hans bil.

När han gick ut ur bostaden kastade sig tjuvarna in i en bil. Innan de lämnade brottsplatser var det en som ropade.

– Dags att åka till verkstan.

Lommabon har nu lämnat in bilen på kontroll och lämnat in en polisanmälan om försök till stöld av katalysator.

Lund

Två bilar i krock på Dalbyvägen

Lund
Lund Vid elvatiden på söndagsförmiddagen krockade på Dalbyvägen i höjd med trafikplats Gastelyckan.
PREMIUM

Larmet kom in till polisen 11:09. Enligt tidiga uppgifter ska det röra sig om en sidokollision och såväl polis som ambulans och räddningstjänst har ryckt ut till olycksplatsen.

Båda bilarna fick bärgas från platsen.

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL