Ekonomi

Mest uppåt på Asienbörserna

Tokyobörsen ligger på plus under eftermiddagshandeln, men har under förmiddagen varit ned under nollan två gånger.
Foto: Koji Sasahara
Ekonomi
Ekonomi

Flera av de ledande börserna i Asien rörde sig på båda sidorna av nollsträcket under fredagens förmiddagshandel.

Vid tidig eftermiddag låg de flesta indexen på plus, där Tokyobörsens Topixindex visade den största uppgången med 1,2 procent.

Det ledande Nikkei 225 låg då på måttliga +0,4, men hade under förmiddagen varit ned under nollan vid två tillfällen.

Shanghaibörsen, Shenzhenbörsen, Taiwanbörsen och Seoulbörsen låg alla på plus, medan Hongkongs Hang Seng visade -0,7 strax efter lunch.

Ekonomi

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Foto: Adam Ihse/TT
Ekonomi
Ekonomi Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.

En tredjedel kortare räckvidd

– Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt till värmen i kupén.

– 40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder.

Han tillägger:

– Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker.

– Jag vet att när man kör elbil på vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än vad man behöver.

Säkrare i vinterväglag

Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil på vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.

– Elbilen är betydligt säkrare på vintern för det är lättare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.

Och det finns det en annan aspekt när man blir stående i en bilkö under lång tid.

– Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av utsläppen från avgasröret. Det har hänt olyckor med kolmonoxidförgiftning.

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma i gång om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil räcker det med en reservdunk. För elbilen är det inte lika lätt.

– En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter men om tre år kommer alla ha det, säger Stefan Pettersson.

Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.

Går ner i pris

– Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av det här problemen.

Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv.

– Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt.

Jonas Dagson/TT

'Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat', säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
"Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat", säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
Foto: Adam Ihse/TT
'40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder', säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
"40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
Foto: Adam Ihse/TT

FAKTA

Fakta: Att maximera räckvidden vid kyla

Så maximerar du elbilens räckvidd

• Ladda fram till avfärd – ett varmt batteri är effektivare än ett kallt.

• Värm upp bilen före start – slå på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet.

• Parkera inne eller under tak – ett uppvärmt garage är bäst eftersom batteriet då är varmt direkt från start.

• Borsta bort snö och is – borsta av hela bilen så noga du kan.

• Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten – full värme i kupén drar väldigt mycket kapacitet från bilens batteri.

• Kontrollera däcktrycket ofta – dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen.

• Anpassa körstilen efter väglaget – sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

• Minska hastigheten – starta din resa tidigare och sänk hastigheten. Att sänka hastigheten kompenserar ofta den räckviddsförlust som kylan ger.

• Undvik oplogade vägar – håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd.

• Försök hålla kupén torr – sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö.

• Underhållsladda vid korta stopp – ladda din bil medan du t ex handlar, så hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur. Det bidrar till ökad räckvidd. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.

Källa: Bilbolaget och Elbilen i Sverige

Ekonomi

Hotellen går i otakt i återhämtningen

Logiintäkterna på Stockholmshotellen, som Grand Hôtel, är fortfarande väsentligt lägre än nivåerna före pandemin, visar månadssiffror för november från Benchmark Alliance. Arkivbild
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Ekonomi
Ekonomi

De svenska hotellens logiintäkter uppgick till 1,7 miljarder kronor i november, enligt Stockholms handelskammare, som hänvisar till statistik från marknadsundersökningsföretaget Benchmark Alliance.

Det kan jämföras med nästan 1,9 miljarder under motsvarande månad 2019, året innan pandemin slog till. Jämfört med läget under pandemivågen i november 2020 är det ett lyft på 248 procent.

Räknar man bort Stockholms län uppgick logiintäkterna till 1,1 miljarder kronor i november i år, vilket är bara 0,2 procent under intäktsnivån två år tidigare.

Att huvudstadsregionen släpar efter – med ett intäktsfall på 23 procent i november jämfört med samma månad 2019, ned till 604 miljoner kronor – hänger enligt Stefan Westerberg, chefsekonom på handelskammaren, samman med att Stockholm har större exponering mot internationella gäster.

Ekonomi

Bitcoin störtdyker i omikronfrossa

Vaccinationsprogrammet i Sydafrika har accelererats sedan omikronvarianten av coronaviruset uppdagades i slutet av november. Arkivbild
Foto: Jerome Delay AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det osäkra läget i covid-19-pandemin med spridningen av den nya omikronvarianten skakar finansmarknaden. Kryptovalutan bitcoin rasar med över 11 procent i lördagens handel.

Kryptovalutan har därmed tappat omkring en tredjedel av sitt värde sedan den historiska toppnoteringen den 10 november i år.

Som lägst var kursen under natten till lördagen nere på 42 100 dollar per bitcoin, men kryptovalutan återhämtade lite av raset under förmiddagshandeln och låg vid klockan 9.30 på 47 500 dollar.

Andra kryptovalutor följer med nedåt. Ether faller drygt 6 procent.

Kryptovalutorna har tillsammans med börser, räntor, reguljära valutor och råvarupriser varit ovanligt turbulenta sedan Sydafrika slog larm om den nya och till synes mer smittsamma varianten av covid-19-viruset den 24 november.

Sedan årsskiftet har bitcoin trots den senaste tidens kraftiga kursfall fortfarande gått upp från en kurs på knappt 29 000 dollar.

När coronapandemin bröt ut och stora delar av världsekonomin stängde ned i mars-april 2020 var bitcoinkursen som lägst nere på 3 850 dollar.

Ekonomi

USA:s kassa snart tom

USA:s finansminister Janet Yellen vill att kongressen lyfter skuldtaket, så att hon slipper beslut om inställda betalningar redan i december. Arkivbild
Foto: Andrew Harnik AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Det så kallade skuldtaket i USA gör att Bidenregeringen står inför en likviditetskris om drygt två veckor.
För att undvika inställda betalningar krävs ett snabbt kongressbeslut, varnar tankesmedjan The Bipartisan Policy Center.

Det ser kritiskt ut redan den 21 december, varnar tankesmedjan. Datumet har räknats fram genom att ställa prognoser om skatteintäkter mot federala utgifter.

Torsdagens kongressbeslut om att finansiera regeringen till mitten av februari 2022 minskar risken för nedstängningar av federal verksamhet. Men det hjälper inte mot risken för att den federala kassan sinar om staten slår i sitt självpåtagna och lagstadgade skuldtak.

"Flirtar med katastrof"

USA lånefinansierar omkring 40 procent av de federala utgifterna och ett stopp för nya lån riskerar att snabbt leda till inställda betalningar till långivare och/eller stopp för utbetalningar till exempelvis invånare med rätt till ersättning från landets socialförsäkringssystem och till veteraner.

– Kongressen flirtar med en finansiell katastrof om de tar julledigt utan att hantera skuldtaket, säger Shai Akabas, ekonomidirektör på The Bipartisan Policy Center.

Tidigare har även kongressens opartiska budgetkontor och Bidenregeringens finansminister Janet Yellen pekat på en risk för inställda betalningar i slutet av december.

Inställda betalningar kan slå hårt mot förtroendet för USA på kapitalmarknaden, men det kan också leda till att landet går in i recession till följd av minskad offentlig konsumtion.

Lyft skuldtak 78 gånger

I dag ligger USA:s skuldtak på 28 900 miljarder dollar (cirka 265 000 miljarder kronor). Det innebär att skulden per invånare ligger på omkring 86 500 dollar (motsvarande 790 000 kronor).

Det kan jämföras med Sverige, där statsskulden ligger på 1 146 miljarder kronor eller cirka 110 000 kronor per invånare.

Historiskt har kongressen hittills alltid lyft skuldtaket för att undvika inställda betalningar, när låneberget nått upp till den högst tillåtna nivån. Sedan 1960 har det skett 78 gånger, om man räknar in både tillfälliga höjningar, reviderade formuleringar och permanenta höjningar av taket, enligt USA:s finansdepartement.

Ekonomi

Hyperinflation lockar svenskar till Turkiet

Kvinnor på semester på en strand i Adrasan väster om Antalya i Turkiet. Arkivbild.
Foto: Burhan Ozbilici/TT/AP
Ekonomi
Ekonomi Den skyhöga inflationen i Turkiet gör ett redan billigt turistland ännu billigare.
Landet har nu blivit ett av de populäraste resmålen för chartersvenskar.
PREMIUM

Den turkiska liran har tappat mer än 30 procent av sitt värde mot den svenska kronan de senaste tre månaderna. En viktig orsak till raset är de räntesänkningar som centralbanken genomfört i år. Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har bland annat sagt att han vill skydda befolkningen mot höga räntor, och dessutom sparkat flera centralbankschefer.

Att liran blivit svagare märks i de svenska charterbokningarna.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Miljonlotteriet

Miljonlotteriet testar på en ny strategi för sin annonsering!

Miljonlotteriet Miljonlotteriet är ett av Sveriges största lotterier och har funnits med sedan 1964.

För dig som inte vet något om lotteriet sedan tidigare, så är Miljonlotteriet grundat av iogt.se som sedan start haft som mål att låna lotteriet finansiera deras arbete mot droger i samhället. I och med regleringen av spelmarknaden förra året så har också de svenska lotterierna och spelbolagen kunnat ändra sin marknadsföring och i samband med dessa ändringar så är det bestämt att Miljonlotteriet blir digitalt, för att dra in ännu mer pengar till välgörenhetsarbetet som IOGT fokuserar på. Om du är intresserad av att kika in Miljonlotteriet så kan du göra detta här eller läsa mer om dem i denna artikel om Miljonlotteriet.

Eftersom att den svenska spelmarknaden har blivit annorlunda, så är detta en stor fördel för det svenska Miljonlotteriet eftersom att de kan använda förändringarna till något positivt. Den nya strategin för lotteriet är helt enkelt att visa mer var pengarna från Miljonlotteriets överskott går, så att fler människor får vara delaktiga i välgörenhetsarbetet som IOGT arbetar med. Sedan starten har lotteriet bidragit med över 2 miljarder kronor totalt till välgörenhetsarbete och detta är något som lotteriets överskott ska fortsätta att gå till, precis som det gjort sedan start.

Miljonlotteriet blickar framåt!

Miljonlotteriet har bestämt sig för att satsa bredare på just den digitala annonseringen där lotteriet riktar in sig på ansvarsfullt spelande och behöver numera uppfylla de hårda kraven som ställs på svenska spelbolag. Eftersom att lotteriets grundidé är att minska missbruk i samhället, så är detta något som de också är väldigt noga att fortsätta med och det är också här som den största kraften kommer att läggas även framöver. Genom de digitala kanalerna så har Miljonlotteriet redan nu lyckas komma en bra bit på vägen och det är också på denna bana som vi kan se dem fortsätta på framöver.

Den digitaliserade annonseringen kommer med andra ord att hjälpa lotteriet att nå ut till svenska folket så att de får se med egna ögon vad överskotten från försäljningen av spel hos dem bidrar till. Några av de saker som lotteriet hjälper till med är bland annat att rikta in sig på att tillföra gemenskap för barn och ungdomar som växer upp i stökiga familjer som kantas av missbruk genom årliga läger och evenemang. Via deras lotteri så kan du som spelar vara med och tävla om fantastiska vinster men också samtidigt vara en del av det stora välgörenhetsarbete som överskottet bidrar till. Sedan start så har de hjälpt både hemlösa att få tak över huvudet samt bidragit till många behandlingshem runt om i landet.

Ekonomi

Vattenfall: Sätt fart på vindkraftsbyggandet

Vattenfalls vd Anna Borg vill se minskat inflytande för kommuner och Försvarsmakten när tillstånd för ny vindkraft prövas. Arkivbild
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ekonomi
Ekonomi Det kommer behövas en rejäl satsning på storskalig vindkraft för att klara elförsörjningen och klimatmålen, enligt Vattenfalls vd Anna Borg.
Hon vill därför begränsa kommuners vetorätt och Försvarsmaktens inflytande i tillståndsprövningarna.
PREMIUM

– Det går inte att göra en sån här enormt fundamental omgörelse av ett helt samhälle utan att det märks. Så det går inte att både säga att man vill ha mycket mer elproduktion och sedan säga nej när den elproduktionen ska byggas, säger Anna Borg i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Förkortade tillståndsprocesser

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Därför kan du inte ladda din elbil

Var ska bilen laddas? Överallt runt om i Sverige funderar folk över elbil, men både pris och laddningen är stora frågetecken. Arkivbild
Foto: Anders Wiklund/TT
Ekonomi
Ekonomi Många vill ha elbil – men var ska den laddas? Hindren för fler laddställen är många, enligt en färsk rapport från Energimyndigheten.
PREMIUM

Energimyndigheten har just sammanställt en diger rapport som listar alla de hinder som finns i dag för hemmaladdning av elbilar.

– Enligt en nordisk undersökning är inköpspriset det största hindret för folk att skaffa elbil. Hemmaladdning är nummer två, säger Anders Lewald, senior rådgivare på Energimyndigheten.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Danskar besvikna på svenskt beslut om minimilöner

Sveriges arbetsmarknads- och jämställdhets­minister Eva Nordmark (S).
Foto: Sören Andersson/TT
Ekonomi
Ekonomi
PREMIUM

Danska regeringen reagerar med besvikelse sedan en majoritet i den svenska riksdagens EU-nämnd stöttat regeringens linje om att släppa fram ett kompromissförlag till EU-direktivet om minimilöner.

Sveriges regering har hittills motsatt sig det omstridda direktivet, som ska diskuteras vid ett möte med EU-ländernas arbetsmarknadsministrar på måndag.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter övergår prenumerationen till ordinarie pris 119 kr/mån. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill. Vänligen notera att fr.o.m. 14 januari 2022 ansvarar Bonnier News AB för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL